Brushless motoren

  • Topicstarter Topicstarter RC Rene
  • Startdatum Startdatum
R

RC Rene

Guest
Hallo allemaal,

Sinds een week of 4 ben ik in het bezit van een Parkfun SCOUT.
Deze hobby is nieuw voor mij en ik heb er al wat uurtjes plezier aan beleefd.

Nu mijn vraag:

Mijn orginele brushless motor is een 180W. (Fietsbel motor)
Nu wil ik graag een andere bestellen van een wat betere kwaliteit maar hoeveel KV moet ik dan hebben? en waar staat KV precies voor?

Alvast bedankt
 
KV staat voor het aantal omwentelingen per minuut per volt.

een motor met 1500KV zal dus 1500 omwentelingen per minuut maken bij een spanning van 1V. nu gebruiken we maar zelden 1V, dus zal ik als voorbeeld eens een 3S LiPo pakketje nemen. die heeft 3x 3,7V = 11,1V. je motortje zal dus bij deze spanning 11,1 x 1500 = 16650 omwentelingen per minuut maken.

zo kun je dit dus per motortje uitrekenen.

(vermogen = voltage x amperage = spanning x stroom)

op je andere vragen kan ik je geen antwoord geven
 
En dat is onbelast toerental.

Ga gemiddeld uit van 70% rendement dus 166500,7= 11655rpm met de juist gekozen prop.

Scout is toch een Easystar kloon. Zoek daar dan even op verder hier.

Grofweg moet je 20.000rpm draaien met een 6x4 voor dit modelletje. Motortje van 50 tot 100 gram zal zeker voldoen.
 
Ik neem aan dat ik in onbelaste toestand is?

Hoe kan ik er achter komen hoeveel KV motor ik nu nodig heb?
Ik heb geen flauw idee hoeveel toeren mijn huidige motor maakt.

Het gewicht van mijn scout is 580gr. Moet ik dan een motor kopen die minimaal dit gewicht trekt?
 
Voor zweef modellen met een rustige klim is 100Watt per kilo al voldoende.
Zeg 30% trekkracht ten opzichte van je vlieggewicht.

100x0,56= 56Watt aan vermogen. of á 190gram trekkracht.

Maar aangezien deze motoren al snel erg sterk zijn zit je er al snel veel boven.

Vuistregel is dat een BL motor 4Watt per gram motor kan leveren.

Een motor van 50 gram zou dan 200Watt kunnen leveren.

Als je motortje die je nu hebt echt die 180Watt levert zou je ruim voldoende vermogen moeten hebben.

Sport = 200W per kilo
En 3D 300W tot 400W per kilo.
Bij 300W per kilo heb je al genoeg vermogen om eindeloos verticaal te gaan.

Er is al zat over geschreven op het forum dus zoek en lees even rond.

Er zijn heel veel factoren waar je motorkeuze op bepaald wordt.
Aantal cellen dat je gaat draaien
Modelgewicht.
Doel. rustig vliegen of vol 3D
Welke prop je kwijt kunt.
Gewenste trekkracht of snelheid.
 
En dat is onbelast toerental.

Ga gemiddeld uit van 70% rendement dus 166500,7= 11655rpm met de juist gekozen prop....

Bij het bepalen van het toerental waarmee de motor zal draaien speelt het rendement geen rol! Ook het onbelaste toerental zal ALTIJD iets lager zijn dan de berekening aangeeft. Dat verschil is echter maar heel klein.

In het voorbeeld is uitgerekend dat het theoretische toerental 16650 omw/min zal zijn. Dat is onbelast maar zelfs dan is het dus in werkelijkheid iets lager.
Hoeveel? Dat kan je natuurlijk meten en als je weet hoeveel stroom de motor onbelast opneemt en wat de inwendige weerstand van de motor is kan je het uitrekenen. Zo kan je ook uitrekenen hoeveel toeren de motor zal zakken wanneer hij de maximaal toegestane stroom trekt.

Pas wanneer je dat weet kan je meten hoeveel (elektrisch) vermogen je in de motor stopt en hoeveel mechanisch vermogen daar van beschikbaar komt. Als je die twee waardes gaat delen komt daar het rendement uit tevoorschijn. Bijvoorbeeld je stopt 180W elektrisch vermogen in de motor en er komt 150W mechanisch vermogen uit dan is het rendement 150/180*100=83%. De overgebleven 17% wordt in de vorm van warmte door de motor uitgestraalt.
 
Laatst bewerkt:
.

Als je motortje die je nu hebt echt die 180Watt levert zou je ruim voldoende vermogen moeten hebben.

Er zijn heel veel factoren waar je motorkeuze op bepaald wordt.
Aantal cellen dat je gaat draaien
Modelgewicht.
Doel. rustig vliegen of vol 3D
Welke prop je kwijt kunt.
Gewenste trekkracht of snelheid.

Oke ik begrijp dat 180 Watt voldoende is. Dat heb ik tijdens het vliegen ook al gemerkt. De diverse uitleg word mij een beetje te ingewikkeld, waarschijnlijk omdat ik nieuw ben ik deze tak van sport/hobby

Maargoed:

* Ik heb een 3cell 11,1v 1350 mAh Lipo
* modelgewicht van 580 gr.
* Ik maak loopings en schroeven dus neem aan dat dat 3D is.
* Heb nu een klap prop 9x5 (zodat ik buik lading kan maken)
* Beetje power is wel handig, 180 lijkt voldoende.

Wat voor type motor raden jullie mij aan?
 
@ Ernst:

Hoe je het precies moet berekenen wist ik ook niet. Tenminste niet die 0 waarde die je aangeeft.

Die 30% die ik aan hield was ook maar meer een richtlijn. Alles wat er boven zit is mooi mee genomen. Juist motor/prop/accu combinaties zijn vaak wel op het net te vinden.

Toerental zakt hoe dan ook in. En om dus een beetje een idee te krijgen hoeveel toeren hij ongeveer gaat draaien is dit goed genoeg om mee te rekenen. Accu spanning zal tenslotte ook niet altijd stabiel 11.1V zijn.

Met dat rendement doelde ik dus meer op het geschatte over gebleven toerental en niet het werkelijke rendement (energie in en uit verhouding)
 
volgens mij ben ik eruit, dit is mijn orginele motor met meer gegevens zoals KV.

ik vond dit:

AX-2308N-1100
Micro brushless motor
Comes with stick mount, as shown.
Factory Spec.
Kv: 1100rpm/v
Lipo Range: 2-3 cell
Suggested prop: 8×4 ~ 9×5
Best current range: 6~10A
Weight: 44g
Shaft diameter: 3mm
Stator: 23 x 8mm
Test Data.
Battery: 11.5v
Current: 9.7A
Propeller: 8×3.8
Thrust: 550g
Speed: 8520rpm

https://www.unitedhobbies.com/UNITE...ct_Name=AX_2308N_1100kv_brushless_Micro_Motorhttp://www.hobbycity.com/hobbyking/store/catalog/AX-2308N.jpg
 
Hoi,

Die 180Watt haal je dus niet.

9,7x11,1 = zeg á 110Watt max (in)

HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy2836 brushless Outrunner 1200kv
Deze zou kunnen maar is niet op voorraad. Wel wat zwaarder maar uit ervaring trekt deze tegen de 1 kilo weg met een 8x6 prop.
Zie: http://www.youtube.com/user/johnvaneldijk#p/u/21/bfqaXmrvRCc

Asje is wel 4mm dus of je adaptor uitboren of de as afdraaien.

Of deze. Ook een bel
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy C35-30 1400kv Bell Motor 30A

Ook 4mm as.

Let er op of je regelaar het wel aan kan. Ik weet niet wat je er in heb liggen maar zal iets van 12 of 18A zijn. Beide motoren moet je minimaal een 25A regelaar hebben.

Wil je alleen een nieuwe motor zoek dan rond de 40 gram en 1300kv.

Heb even gezocht maar blijft lastig.

Deze past er zo op. Alleen de asjes worden snel krom.
HobbyKing Online R/C Hobby Store : TURNIGY Bell 2409-18T 1200kv Outrunner

goede optie 3mm as 58 gram met 9x5 klein beetje meer vermogen. 10x5 bladen kopen en die erop zetten kan ook.
HobbyKing Online R/C Hobby Store : TR 28-30B 14A 1050Kv Brushless Outrunner

Dat was het zo'n beetje.


[edit]
Dit zijn dus geen stick mount motortjes dus zal je zelf een goed motorschot moeten maken om de motor te bevestigen
[/edit]
Gr. Dennis
 
Laatst bewerkt:
Met dat rendement doelde ik dus meer op het geschatte over gebleven toerental en niet het werkelijke rendement (energie in en uit verhouding)

Dat gaat dus fout want het toerental zakt bij lange na niet zo ver in. Als je het in procenten uit gaat rekenen kom je waarschijnlijk nog niet eens aan de 10% daling.
Ik heb al eens een voorbeeld berekening geplaatst alleen weet ik niet precies waar. Ik zal eens zoeken. Anders zal ik een nieuwe berekening maken.
 
Laatst bewerkt:
Ook handig om wat meetgegevens van het internet te plukken en kijken hoeveel het toerental in de praktijk daalt.
Je kan die gegevens dan naast de theorie leggen.

De vragensteller kan trouwens het beste naar meetgegevens van de fabrikant of van gebruikers kijken als voorbeeld.
Als je de theorie nog niet onder de knie hebt mag je hier afkijken zonder dat je de klas uit gestuurd wordt ;-)
 
Hieronder staat een rekenvoorbeeld hoe je de toerentallen van een elektromotor kan berekenen. Het resultaat van de berekening was voor mij verrassend maar daarover later.

We gaan in dit voorbeeld uit van een motor met de volgende specificaties:

U = Voeding = 6-14V
Kv = toeren per Volt = 850
Io = Stroom onbelast = 0,4A
Im = Continu stroom bij max rendement = 8A
Ri = Inwendige weerstand = 0,185 Ohm
Maximum efficiëntie = 85%

Rekenvoorbeeld:
We gaan uit van een voedingsspanning U = 10V.
Bij deze spanning is het theoretische onbelaste toertental U x Kv = 10 x 850 = 8500 omw/min.
Spanning over de motor wanneer hij onbelast draait is Io x Ri = 0,4 x 0,185 = 0,074V.
Dit betekend dat de motor 0,074 x 850 = 63 omw/min langzamer zal draaien.
Het werkelijke onbelaste toerental is dus 8500 - 63 = 8437 omw/min.
Het verschil is dus maar heel klein zoals ik al opmerkte in mijn vorige reacties.

Bij maximaal rendement is de spanning over de motor Im x Ri = 8 x 0,185 = 1,48V.
De motor draait dan 1,48 x 850 = 1258 omw/min langzamer.
Het toerental zal dus 8500 - 1258 = 7242 omw/min zijn.

Wanneer we van het rendement uit zouden gaan dan zou de motor 85% van 8500 omw/min = 7225 omw/min moeten draaien. Bij Im draait deze motor dus maar iets sneller.

De hier gepresenteerde berekeningen zijn de theoretische waardes en de uitkomsten zijn voor het gemak afgerond op hele getallen. De exacte waardes zullen in de praktijk per motor anders zijn. Zo zal de werkelijke Kv misschien geen 850 maar bijvoorbeeld 848 zijn of zo iets. Soortgelijke verschillen zal je ook bij de Io, Im, Ri en het rendement zien. Die verschillen zullen echter zelden duidelijk merkbare effecten hebben.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dacht dat het verschil groter zou zijn maar dat valt dus mee. Om te zien of dit altijd zo is heb ik nog een stuk of 5 berekeningen gedaan met gegevens van andere motoren. Daar kwam een soortgelijk verschil uit tevoorschijn. De ene keer was het verschil wat groter dan de andere keer maar het was nooit een dramatisch verschil.
Dit betekend dus dat ik het bij het verkeerde eind had. :oops: Je kan dus wel een redelijke berekening kan maken aan de hand van het opgegeven maximale rendement. Het verschil is meestal zo klein dat het weinig invloed zal hebben.
 
Laatst bewerkt:
Ach ja wat berekeningen zijn ook wel handig zolang je dan maar wat motor gegevens hebt (die ook kloppen)

Alleen draaien wij gemiddelde modelbouwers wel op het maximale rendement? Heb het idee dat wij vaak onder het maximale rendement draaien.

Kleinere motoren hebben soms nog maar 60% rendement als je een beetje prop wilt draaien voor trekkracht.

Goed die 30% was wat ruim genomen. Dan houden we het er inderdaad maar op dat je ongeveer het maximale (opgegeven) rendement moet/kan aanhouden +- een beetje.
Beter een iets slechter rendement aanhouden en beter uitkomen dan je motor over gecalculeerd te hebben en uiteindelijk te weinig trekkracht te hebben.

Die 11,1Volt om mee te rekenen is ook niet correct maar je moet ergens mee rekenen om een beetje tot de juiste keuze te komen zonder het gehele assortiment op te moeten kopen om te testen. Een beetje goede accu houdt de spanning wel een tijdje op nominaal bij belasting.

Toch bedankt voor de uitleg.

Zijn we toch weer wat wijzer geworden vandaag.

Gr. Dennis
 
Laatst bewerkt:
Nog even over deze opmerking:
Ga gemiddeld uit van 70% rendement dus 166500,7= 11655rpm met de juist gekozen prop....

Dit is van vroeger....
Hier zie dat de teruggang in toerental ongeveer overeenkomt met rendement. Dit is echter alleen grofweg geldig voor ouderwetse borstelmotoren.
Het maximale vermogen (slecht rendement max 50%) heb je dan bij 50% van onbelast toerental.
Bij 70% rendement ook oneveer 70% van onbelast toerental.
Blijft een grove indicatie, want je hebt natuurlijk met zo'n motor niet 95% rendement bij 95% van onbelast toerental.

Indicatie was vooral handig voor een snelle check of je de borstelmotor niet overbelast door te grote prop.
Bij borsteloze motoren gaat het verhaal door de grotere vermogens niet meer op. Bij kleine indoor motortjes nog wel. Ik zoek nog voorbeelden.
 
OK, we gaan het ook bij een grotere motor berekenen. Bijvoorbeeld de AXI 5330/18.
Umax = 10 cellen = 37V(nominaal!)
Kv = 259 omw/V
Io = 2A.
Im bij maximale efficiëntie = 60A
Ri = 0,032 Ohm
Max efficiëntie = >85%

Bij 37V is het theoretische toerental = 37 x 259 = 9583 omw/min.
Spanning over de motor wanneer hij onbelast draait = 2 x 0,032 = 0,064V.
Toeren verlies wanneer de motor zonder belasting draait = 0,064 x 259 = 16,6 omw/min.
Werkelijke onbelaste toerental = 9583 - 16,58 = 9566,4 omw/min.
Spanning over de motor bij maximale efficiëntie = 60 x 0,032 = 1,92V
Toeren verlies wanneer de motor op max eff draait = 1,92 x 259 = 497,3.
Toerental wanneer de motor op max eff draait = 9583 - 497,3 = 9185,7 omw/min.
85% van 9583 = 8145,6 omw/min.

Dat is dus wel degelijk een heel groot verschil. Hier gaat deze rekenmethode dus inderdaat niet meer op.
Na wat verder rekenen en bekijken komt het volgens mij door de veel lagere inwendige weerstand (Ri) van de motor. Wat eigenlijk logiesch is want hoe lager de Ri hoe lager de spanningsverliezen zijn en dus de toerental verlaging. De elektrische verliezen worden ook minder maar daar merk je veel minder van omdat de overige verliezen, wrijving, ijzer verliezen, luchtweerstand en dergelijke, niet verminderen.

Kijk maar eens wat er gebeurt wanneer de Ri van deze motor 3x zo hoog is (0,096 Ohm).

9583 omw/min
2 x 0,096 = 0,192V
0,192 x 259 = 49,7 omw/min
9583 - 66,3 = 9533,3 omw/min
60 x 0,096 = 5,8V
5,8 x 259 = 1502,2 omw/min
9583 - 1502,2 = 8080,8 omw/min
Door de hogere Ri zullen de elektrische verliezen ook groter worden dus zal de efficiëntie lager moeten worden. Hoeveel? Dat is gissen maar het zou bijvoorbeeld tot 84% kunnen zakken.
84% van 9583 = 8049,7 omw/min
Zie daar je komt weer heel dicht in de buurt.

Uiteindelijk is dus de berekening toch de enige methode om met enige zekerheid te kunnen zeggen wat er gaande is.
Het was dus toeval (voor zover dat bestaat ;)) dat het bij de eerdere berekeningen klopte. Voor de overige berekeningen die ik gisteren heb gemaakt heb ik zo ongeveer dezelfde motoren gebruikt dus waren de uitkomsten ook ongeveer hetzelfde.
 
?inwendige weerstand?

Beste mensen,
Ik volg deze discussie met interesse, maar ik snap niet dat jullie zo makkelijk praten over, en rekenen met de inwendige weerstand van een BL motor (alsof het een normale weerstand is). Ik zou impedantie verwachten die misschien wel toerental en/of throttle-stand afhankelijk is. Eerlijk gezegd heb ik nog nooit met een scoop de werkelijke spanning/stroom op de spoelen gemeten, maar het moet toch iets zijn van volledige voedingsspanning met bepaalde duty-cycle. Als de genoemde Ri voor gelijkstroom geldt dan kun je die niet zomaar gebruiken voor een draaiende motor.

Ik denk dat een correcte berekening erg ingewikkeld kan zijn, maar misschien ook erg accuraat. Of is het toch allemaal heel simpel?
 
Daar heb ik ook al een beetje aan zitten denken. Vandaar dat ik er ook niet op deze manier aan gedacht heb om te rekenen. Maar als het wel gewoon kan of nauwkeurig genoeg is voor ons modelbouwers dan is het ook goed.

Aan de andere kant het blijft gelijkstroom alleen dan pulserend. Er zit geen verandering in de richting.
 
Back
Top