OK, we gaan het ook bij een grotere motor berekenen. Bijvoorbeeld de AXI 5330/18.
Umax = 10 cellen = 37V(nominaal!)
Kv = 259 omw/V
Io = 2A.
Im bij maximale efficiëntie = 60A
Ri = 0,032 Ohm
Max efficiëntie = >85%
Bij 37V is het theoretische toerental = 37 x 259 = 9583 omw/min.
Spanning over de motor wanneer hij onbelast draait = 2 x 0,032 = 0,064V.
Toeren verlies wanneer de motor zonder belasting draait = 0,064 x 259 = 16,6 omw/min.
Werkelijke onbelaste toerental = 9583 - 16,58 = 9566,4 omw/min.
Spanning over de motor bij maximale efficiëntie = 60 x 0,032 = 1,92V
Toeren verlies wanneer de motor op max eff draait = 1,92 x 259 = 497,3.
Toerental wanneer de motor op max eff draait = 9583 - 497,3 = 9185,7 omw/min.
85% van 9583 = 8145,6 omw/min.
Dat is dus wel degelijk een heel groot verschil. Hier gaat deze rekenmethode dus inderdaat niet meer op.
Na wat verder rekenen en bekijken komt het volgens mij door de veel lagere inwendige weerstand (Ri) van de motor. Wat eigenlijk logiesch is want hoe lager de Ri hoe lager de spanningsverliezen zijn en dus de toerental verlaging. De elektrische verliezen worden ook minder maar daar merk je veel minder van omdat de overige verliezen, wrijving, ijzer verliezen, luchtweerstand en dergelijke, niet verminderen.
Kijk maar eens wat er gebeurt wanneer de Ri van deze motor 3x zo hoog is (0,096 Ohm).
9583 omw/min
2 x 0,096 = 0,192V
0,192 x 259 = 49,7 omw/min
9583 - 66,3 = 9533,3 omw/min
60 x 0,096 = 5,8V
5,8 x 259 = 1502,2 omw/min
9583 - 1502,2 = 8080,8 omw/min
Door de hogere Ri zullen de elektrische verliezen ook groter worden dus zal de efficiëntie lager moeten worden. Hoeveel? Dat is gissen maar het zou bijvoorbeeld tot 84% kunnen zakken.
84% van 9583 = 8049,7 omw/min
Zie daar je komt weer heel dicht in de buurt.
Uiteindelijk is dus de berekening toch de enige methode om met enige zekerheid te kunnen zeggen wat er gaande is.
Het was dus toeval (voor zover dat bestaat

) dat het bij de eerdere berekeningen klopte. Voor de overige berekeningen die ik gisteren heb gemaakt heb ik zo ongeveer dezelfde motoren gebruikt dus waren de uitkomsten ook ongeveer hetzelfde.