Het Walkera CB100 topic

Hoe is de stabiliteit van de staart? Het lijkt mij een beetje slap namelijk. Ik ben op zoek naar een goede, redelijk crashbestendige indoorheli die in kleine ruimte gebruikt kan worden. Ik denk dat ik dit in de CB100 kan vinden, maar zijn er ook heli's in dit formaat/kwaliteit die extra stabiliteitsstangetjes in de staart hebben? Sorry als mijn vraag onduidelijk overkomt ;)

Alvast bedankt!

Edit: iemand die ik ken heeft een revell l-ray heli maar dit is met dubbele rotor, en ik zoek een fp, zodat ik indoor gevoel kan opbouwen voor mijn cb180z.

Ieder FP heli heeft continue input nodig zoals je reeds (ongemerkt) gemerkt heb met je CB180Z.

CB100 vliegt hetzelfde als een CB180D (45 graden fly-bar), maar dan wat kleiner en een staartrotor die wel op zijn taak berekend is :cool:

Prima oefenheli en kan zeker tegen een stootje, wel wat kwetsbaarder dan een Solo Pro of mSR. Niet laten stuiteren is dan ook het advies.

Wellicht binnenkort weer BNF versies op voorraad bij de Hobby-koning.
Heli is te vliegen op je CB180Z WK2402 zender, wel even de aileron (rev/nor) omzetten.
 
Laatst bewerkt:
Motorblok in 2-een

Zit de staartrotor goed vast, vliegt het motorblok in 2-een na een out of control actie. Rotor en buitenschil teruggevonden onder de bank :D

Wonderbaarlijk spul zo'n mini-brushless staartmotor, schuif de buitenkant terug en de heli vliegt weer.

CB100, beste Walkera heli ever :worship:
 
Laatst bewerkt:
Ik weet het niet meer....Welke is beter? Nine Eagles Solo Pro of cb100? Aangezien ik al cb180z heb zou beter zijn met zender (die zender van die nine eagles vind ik toch maar foeilelijk) Maar daarvan kan ik wel de onderdelen gewoon hier in de straat halen? Of toch met de cb100 meteen een berg reserveonderdelen meebestellen? Heeft de cb100 niet vergelijkbaar vlieggedrag als de cb180z of maakt dit niets uit omdat het ander formaat etc is??

Groet, Maurice
 
Ik weet het niet meer....Welke is beter? Nine Eagles Solo Pro of cb100? Aangezien ik al cb180z heb zou beter zijn met zender (die zender van die nine eagles vind ik toch maar foeilelijk) Maar daarvan kan ik wel de onderdelen gewoon hier in de straat halen? Of toch met de cb100 meteen een berg reserveonderdelen meebestellen? Heeft de cb100 niet vergelijkbaar vlieggedrag als de cb180z of maakt dit niets uit omdat het ander formaat etc is??

Groet, Maurice


Wat verwacht je van een kleinere FP? Meer om binnen te kunnen vliegen als het buiten net zulk fijn weer is als vandaag? Volgens mij is de Solo Pro een betere binnen heli. Lichter, dus minder kans op schade als je een meubelstuk over het hoofd ziet. Ik ben met mijn Solo Pro buiten een paar keer met volle snelheid gecrasht, en meestal is het dan heli oppakken, en weer verder vliegen. En verkijk je niet op de zender. Het display geeft veel nuttige informatie, o.a. over de trims, en je kan zelfs de gyro en eindpunten van de servo's verstellen met deze zender. Hij ziet er wat "funky" uit, maar voldoet boven verwachting. En wat ik zelf een enorm pluspunt van de Solo Pro vind is de grote draagbaarheid, als je de versie met koffer hebt. Koffertje mee, alles wat je nodig hebt om te vliegen bij de hand. Ik heb hem standaard in de auto liggen, kom ik onderweg een leuke vliegplek tegen, dan kun je zo los.

Aan de andere kant, als je al een Walkera zender hebt en je goedkoop een BnF CB100 kan vinden, kan dat het overwegen waard zijn.
 
Laatst bewerkt:
Kan een Solo Pro met koffer en 2 accus kopen hier in de straat, maar zoals ik al eerder schreef: de staartconstructie baart mij zorgen. De verkoper zei me als ik die kapot zou vliegen, dat ik gratis een nieuwe kreeg. Dus twijfel er wel aan. Denk dat het hier in Hoofddorp al snel te hard waait om met mijn cb180z buiten te vliegen. Denk toch dat het die solo pro word dan.
 
Kan een Solo Pro met koffer en 2 accus kopen hier in de straat, maar zoals ik al eerder schreef: de staartconstructie baart mij zorgen. De verkoper zei me als ik die kapot zou vliegen, dat ik gratis een nieuwe kreeg. Dus twijfel er wel aan. Denk dat het hier in Hoofddorp al snel te hard waait om met mijn cb180z buiten te vliegen. Denk toch dat het die solo pro word dan.

Het frame kan heel wat hebben en de koolstof staartbuis krijg je ook niet zomaar kapot. Ik heb mijn heli een paar keer met de staart in de grond of een hek gevlogen, en geen schade. Alleen de staartmotor begaf het een tijdje later, maar bij zeker 2 crashes probeerde ik met volgas de crash te voorkomen, dus die heeft toen een flinke tik gehad.

Alles bij elkaar weegt deze heli nog geen 30 gram, met accu. Dus er komen veel minder krachten op dan bij een grotere heli. Je moet bijna je best doen om hier schade mee te vliegen.
 
Vervangende accu connectoren

Iemand al goede vervangings connectoren voor de CB100 gevonden?
Heb de indruk dat de standaard connector minder stroom begint door te laten (accu's worder minder leeg gemaakt).

Deans (T-connector) lijken me een maatje te groot.

Heb wel eens wat gelezen over micro-deans, hoe zien die er uit en waar te koop.
 
Na jaren nitro auto's gereden te hebben zo juist ook de stap naar een heli gemaakt!
Veel wikken en wegen gingen vooraf, maar uiteindelijk toch voor deze cb100 gekozen omdat ik dan een kleine heli heb waarmee ik altijd kan vliegen. Bovendien sprak mij deze controller meer aan dan die van de nine eagles pro en kan ik deze op mijn computer aansluiten voor het oefenen met een sim.
Iemand een linkje naar leesvoer of iets dergelijks over hoe te beginnen met heli vliegen?
Met een simulator en een playstation controller gaat het een klein beetje...
 
Na jaren nitro auto's gereden te hebben zo juist ook de stap naar een heli gemaakt!
Veel wikken en wegen gingen vooraf, maar uiteindelijk toch voor deze cb100 gekozen omdat ik dan een kleine heli heb waarmee ik altijd kan vliegen. Bovendien sprak mij deze controller meer aan dan die van de nine eagles pro en kan ik deze op mijn computer aansluiten voor het oefenen met een sim.
Iemand een linkje naar leesvoer of iets dergelijks over hoe te beginnen met heli vliegen?
Met een simulator en een playstation controller gaat het een klein beetje...

Voor een complete beginner wat vliegen betreft is een lichtere heli als de Solo Pro een voordeel, hoe lichter, hoe minder schade bij een crash. Maar goed, de CB100 is ook een leuke. Hier staan allerlei tips voor het vliegen: RADD'S SCHOOL OF ROTARY FLIGHT?

Je zou ook kunnen overwegen om voor de allereerste stappen zo'n goedkoop coaxje met infrarood zender te nemen, om een beetje gevoel te krijgen. De CB100 is een single rotor heli, en hoewel zeer stabiel, kan hij ook snel aan de andere kant van de kamer zijn waardoor je even niet weer wat je moet doen. Een sim helpt wel wat, maar vliegen zonder de druk van de kans op schade is anders dan "the real thing". En de turbulentie die je heli in de kamer veroorzaakt wordt ook niet gesimuleerd.
 
Na jaren nitro auto's gereden te hebben zo juist ook de stap naar een heli gemaakt!
Veel wikken en wegen gingen vooraf, maar uiteindelijk toch voor deze cb100 gekozen omdat ik dan een kleine heli heb waarmee ik altijd kan vliegen. Bovendien sprak mij deze controller meer aan dan die van de nine eagles pro en kan ik deze op mijn computer aansluiten voor het oefenen met een sim.
Iemand een linkje naar leesvoer of iets dergelijks over hoe te beginnen met heli vliegen?
Met een simulator en een playstation controller gaat het een klein beetje...

CB100 is toch juist een simulator voor je met het grote werk gaat beginnen :rolleyes:

Walkera 2402 zender kan met Realflight gebruikt worden: RealFlight R/C Flight Simulator - The most realistic recreation of R/C flight ever!™
Je hebt dan de Walkera 2801 adapter kabel van Realflight nodig.
 
Iemand al goede vervangings connectoren voor de CB100 gevonden?
Heb de indruk dat de standaard connector minder stroom begint door te laten (accu's worder minder leeg gemaakt).

Deans (T-connector) lijken me een maatje te groot.

Heb wel eens wat gelezen over micro-deans, hoe zien die er uit en waar te koop.

Microdeans is the way to go
o.a. the koop bij aircraft-world.com

de CB100 is nu is de "aanbieding" bij de firma Q voor 209,=; ze zijn echt knettergek bij die winkel
 
Don't fix it if it ain't broken

Microdeans is the way to go
o.a. the koop bij aircraft-world.com

de CB100 is nu is de "aanbieding" bij de firma Q voor 209,=; ze zijn echt knettergek bij die winkel

Strakke aanbieding met een adviesprijs van € 134,-

Die van mij is echt toe aan een revisiebeurt, dus nog ff kapotvliegen met extreme moves. Heerlijk geraced op de ruimte, hoop strakke reddingsacties, paar klappers maar niet kapot te krijgen :D

Helaas bleek het reserve mainframe beschadigd (transportschade) en tijdens 1 van de klappers hebben staart en hoofdrotor ruzie gekregen met als resultaat erg kort afgeknipte tail-rotor draadjes.

Heli vliegt wel weer na een "plakband" en soldeer reparatie, maar voor een goede revisie heb ik toch wel een nieuwe staartmotor en mainframe nodig.

Staartmotor ligt al een tijdje in 2-een, heeft zijn voordelen omdat bij klappers niet de rotor afbreekt maar de outrunner incl. rotor wegschieten.

Wel goed voor de beheersing zo'n nerveus CB100 helietje, gyro grijpt vrij radicaal in vanwege de ruim 2cm kortere staart, gare staartmotor en gaar hoofdtandwiel.

Not broken, still on air, maar wel tijd voor een fix :D

CB100 is wat mij betreft dan ook genomineerd voor de speelgoed van het jaar award :thumbsup:
 
Laatst bewerkt:
Nieuwe staartmotor toch maar besteld ondanks de hoge prijs (17,95), kan de heli weer strak gemaakt worden.

Dronken ColiBri100 werd ineens nog meer dronken toen 1 van de solderingen besloot los te gaan in de lucht, is echt niet meer aan te solderen vanwege de lengte.

Dus toch fixen als het echt kapot is :D
 
Is dit nu puur crash schade of slijtage? Ik lees namelijk aardig wat verhalen over nieuwe CB100s waarvan de staatmotor erg snel de geest geeft.
 
Het schijnt trouwens dat Walkera een andere ontvanger met betere gyro in de nieuwe serie CB100's gaat stoppen, althans daar las ik over op RC-groups.
 
Is dit nu puur crash schade of slijtage? Ik lees namelijk aardig wat verhalen over nieuwe CB100s waarvan de staatmotor erg snel de geest geeft.

100% crash-schade.
Buitenloper zit los en de draadjes zijn te kort afgebroken (oorzaak: tail in rotor tijdens een crash) om nog aan te solderen.

Na de revisie incl. nieuwe staartmotor ga ik de oude nog wel proberen te fixen, kan dan als reserveblok dienen.

Met de nieuwe CB100 bedoel je waarschijnlijk de V100D01:
http://www.walkera.com/en1/particular.jsp?pn=V100D01
V100D01_less.jpg
 
Laatst bewerkt:
Misschien niet specifiek CB100 gerelateerd, maar welke kabel heb je nodig om met de meegeleverde zender te kunnen oefenen met een simulator.
Lees soms dat dat via een audio kabeltje kan, zowel in de zender als in de uitgang van de geluidskaart van de computer.
Nou lijkt me de uitgang van de audiokaart niet een communicatiepoort?

Heeft iemand ervaring met deze zender in combinatie met een specifieke kabel/aansluiting en programma's?

Peter

Quote van een tijdje geleden, maar mocht iemand het nog willen weten; Met een mono jack plug en een microfoon of line-in kun je de "flying model simulator (FMS)" software prima besturen. Je hebt dan wel nog het programma "smartpropoplus" nodig.
Vervolgens een heel geklooi met in/afstellingen van de specifieke kanalen, maar het werkt!
Overigens in combinatie met PPjoy kun je de wk2402 voor iedere andere simulator gebruiken!

Ik heb vanaf afgelopen vrijdag mijn cb100 binnen. Het is mijn eerste 'echte' heli na wat geklooi met een piccoz en wat ander speelgoed.
Eerste indruk is moeilijk! Valt me niet mee, maar dat zal ook ermee te maken hebben dat ik niet zoveel risico durf te nemen bij het opstijgen/landen.
Bovendien trekt de heli enorm veel naar links voor. Zodra de rotors draaien begint hij over de grond te schuiven. Zwaar tegensturen is de oplossing om voor een muur in de lucht te komen....

Verder gaat mijn tail motor niet elke keer aan, ik geef dan gas maar er gebeurd niets, erg raar! Gas helemaal los en opnieuw werkt vaak wel...

Snel maar eens heel goed en aandachtig naar alle afstellingen kijken om niet met foute instellingen het leerproces te doorlopen.
 
Laatst bewerkt:
CB100 revisie

Heli is weer zoals Walkera de CB100 bedacht heeft.
Wat een saaie kutheli zonder afgekorte staart en tandenloos tandwiel :cool:

Alles wat ik nieuw had liggen er op gezet. Mainframe was beschadigd aangekomen en dus niet vervangen.

Het nog niet herstelde sloopwerk bestaat uit een niet vastgezette staart aan het mainframe (zit overigens prima vast zonder fixeerschroef) en een losse schroef in 1 van de blade-houders (blijft wel zitten aangezien op de kop vliegen niet mogelijk is).

Kabels voor de staartmotor buitenom gewikkeld, krijg ze echt niet binnendoor zonder onnodig demonteerwerk. Servo-bevestigingen zijn errug fragiel dus beter niet loshalen als het niet nodig is.

Wel even schrikken dat de eerste testrun een tollende CB100 opleverde, nieuwe staartmotor zal toch geen doa zijn ..
Uiteindelijk opgelost door de gyro schroef een slag of 3-4 naar + te draaien.

Conclusie: prima sleutelbaar helietje zo'n CB100. Variteit aan schroeven wordt ook steeds minder vergeleken met oudere Walkera modellen.
 
Quote van een tijdje geleden, maar mocht iemand het nog willen weten; Met een mono jack plug en een microfoon of line-in kun je de "flying model simulator (FMS)" software prima besturen. Je hebt dan wel nog het programma "smartpropoplus" nodig.
Vervolgens een heel geklooi met in/afstellingen van de specifieke kanalen, maar het werkt!
Overigens in combinatie met PPjoy kun je de wk2402 voor iedere andere simulator gebruiken!

Ik heb vanaf afgelopen vrijdag mijn cb100 binnen. Het is mijn eerste 'echte' heli na wat geklooi met een piccoz en wat ander speelgoed.
Eerste indruk is moeilijk! Valt me niet mee, maar dat zal ook ermee te maken hebben dat ik niet zoveel risico durf te nemen bij het opstijgen/landen.
Bovendien trekt de heli enorm veel naar links voor. Zodra de rotors draaien begint hij over de grond te schuiven. Zwaar tegensturen is de oplossing om voor een muur in de lucht te komen....

Verder gaat mijn tail motor niet elke keer aan, ik geef dan gas maar er gebeurd niets, erg raar! Gas helemaal los en opnieuw werkt vaak wel...

Snel maar eens heel goed en aandachtig naar alle afstellingen kijken om niet met foute instellingen het leerproces te doorlopen.

Iedere FP heli, dus ook de CB100 heeft wat rechts nodig om op te stijgen.
Meest eenvoudige en foute wijze is snel op hoogte komen en dan pas de heli controleren. Was altijd mijn truukje :cool:

Beter is om de heli vanaf elke millimeter vanaf de grond te controleren.

Als je de CB100 nog lastig vind een BNF Walkera coax erbij kopen om mee te oefenen, Hobby-koning kan zenderloze Walkera heli's leveren.

De slinger rechtsom tijdens de 1e start na een batterijwissel is standaard, iets met initalisatie.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top