Star-Ranger met heim mechaniek 1e schaalproject

vandaag mijn calmato omgeruild voor een star-ranger met heim mechaniek
was al een tijdje aan het rondkijken om eens iets op schaal te gaan bouwen(opknappen)

hier een foto zo als ik hem geruild heb

full


groet john
 
Laatst bewerkt door een moderator:
full
full
full
full
full
full
full
alvast het een en ander uit elkaar gehaalt

full


zoals jullie zien zijn de bladen van hout en met oracover bedekt
een voor mij onbekende gyro (zal vervangen worden door de 401)
motor ziet er zo op het eerste gezicht nog goed uit en heeft voldoende compresie maar zal hem voor alle zekerheid toch nog geheel reviseeren
linkjes,hier zijn er een paar krom van
fan is versleten en zal vernieuwd moeten worden

verder moet er aan de romp ook nog een hoop gebeuren
nieuwe ramen
tunnel is beschadigt dus deze zal aan de buitenkant een matje krijgen
en bij de vinnen op de staart is er 1 die geschuurt is dus dit moet ook gerepareert worden

heb zelf al een aardig idee hoe die moet worden zal hier binnenkort wel het een en ander over posten en nee ik ga het mij niet makelijk maken

groet john
 
Laatst bewerkt door een moderator:
koop alvast een spuitbusje remmenreiniger ;-)

Dat is nou zou leuk aan modelbouw, dat herstellen/afstellen (als het lukt tenminste ;-) )
veel plezier ermee!
 
Wat een leuk projekt ! dat ga ik zeker volgen.

Waarom de gyro vervangen ? lijkt mij een prima ding, of ga je 3D vliegen met deze heli ?

De koppeling kun je beter meteen vervangen als deze niet gelagerd is.
Neem dan de Varo koppeling en meteen de koelvin met alu conus.

Succes !
 
ja, remmenreiniger
Remmenreiniger (AE) Omschrijving - Kroon-Oil Onderhoudsproducten Tweewieler - Catalogus - Kroon-Oil

de piloten op 3d masters gebruikten dat om hun heli te ontvetten. het droogt (verdampt) gewoon op en laat geen sporen achter

nu, die gasten spoten dat mooi nat, dus je moet er blijkbaar niet op besparen ;-)
Omschrijving

Remmenreiniger is een uitstekende reiniger cq. ontvetter met als hoofdbestanddeel een vluchtige koolwaterstof.
Door toevoeging van additives aan Remmenreiniger wordt een extra lossende werking van vuilafzettingen verkregen.
Toepassing

Remmenreiniger is HET produkt bij uitstek voor het reinigen van remonderdelen van remvloeistof, vet, vuil en olie.
Naast het reinigen van remdelen kan Remmenreiniger ook gebruikt worden voor de snelle en moeiteloze reiniging van elektrische en magnetische contacten (onderbreker puntjes en bougies) en andere auto onderdelen.
 
Ketnet heeft gelijk:

Ik heb afgelopen zomer mijn nu bijna tien jaar oude Bell 47 G weer in de lucht gebracht na 5 jaar stilstand, en ik had best wel wat problemen met de staart die niet rustig wilde blijven.
Bleek dat de stuurstang wat was gaan plakken door oud vet, en ook de pitchbrug van de hekrotor bewoog wat zwaar door ingedroogd vet. Ik gebruik overigens uitsluitend Titaanvet van Vario, ook toen al. Dat spul droogt dus blijkbaar wat in, wat ik eigenlijk ook niet wist. Opnieuw invetten hielp niet echt. Met remmenreiniger in een oogwenk opgelost door eerst het oude vet grondig te verwijderen.

Die Star rangers vliegen prima, heb er ook een gehad. Ik zou alleen wel de servo's rechtstreeks onder de tuimelschijf monteren, dan stuurt hij (naar mijn mening tenminste) wat prettiger/direkter. Als het goed is moet dat zonder problemen mogelijk zijn. Vertrouw je het kunststof van het mechaniek niet helemaal meer, dan zijn de mechaniek zijplaten van het Vario NOTAR mechaniek (heb zo snel geen bestelnummer voor je) de oplossing: dat zijn namelijk de oorspronkelijke vervangingsdelen van Vario, voor dat Heim Mechaniek. Vario is nl ooit begonnen als bedrijfje wat specifiek tuningsonderdelen voor Heim heli's en mechanieken maakte..... Sowieso kun je alles wat niet meer bij Heim te krijgen is, bij Vario vinden, als je een beetje goed zoekt bij de SkyFox-achtige mechanieken en onderdelen.

Groet, Bert
 
hier het voorbeeld zoals hij moet worden
tuurlijk komen er wel een paar aanpassingen maar dit wort wel het leident voorwerp

gr.john

ps.remreiniger staat op het boodschappenlijstje



full
full

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hier het voorbeeld zoals hij moet worden
tuurlijk komen er wel een paar aanpassingen maar dit wort wel het leident voorwerp

gr.john

full

je gaat een ecureuil maken van je jetranger ? :D je bedoelt het kleurenschema mag ik aannemen?

Heb je het verslag van mijn star ranger gezien ?, we wonen in dezelfde gemeente dus misschien leuk om eens wat af te spreken, heb ook nog wel wat spulletjes dus laat het maar weten.

Dezelfde meneer had mij dat ding ook al aangeboden maar ik heb ergens anders een betere deal kunnen sluiten, die motor ziet er niet gek uit btw, nieuwe lagers erin en gaan met dat ding ;-)

groeten,

Frans
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bij dit mechaniek kun je de servo`s niet onder de swash kwijt, mits je de zijplaten vervangt door die van Vario. Met de roll/pitch mixer zal de heli ook prima vliegen.
 
je gaat een ecureuil maken van je jetranger ? :D je bedoelt het kleurenschema mag ik aannemen?

Heb je het verslag van mijn star ranger gezien ?, we wonen in dezelfde gemeente dus misschien leuk om eens wat af te spreken, heb ook nog wel wat spulletjes dus laat het maar weten.

Dezelfde meneer had mij dat ding ook al aangeboden maar ik heb ergens anders een betere deal kunnen sluiten, die motor ziet er niet gek uit btw, nieuwe lagers erin en gaan met dat ding ;-)

groeten,

Frans

hoi frans ik bedoel zeker het kleurschema verder wil ik hem wel een beetje volgen maar dan het idee dus wel de text maar dan als star ranger

zou graag eens bij je komen kijken en wat info bij je verzamelen over het spuitwerk enz

heb jou ranger trouwens wel in hulten gezien maar alleen op afstand

motor ziet er zelfs erg goed uit lagers voelen zelfs erg goed maar zal ze zeker nog even nakijken

gr.john

ps rhelie wat betreft de gyro is het meer dat ik de 401 ken en deze totaal niet
 
Laatst bewerkt:
Hey weer een Heim erbij!:thumbsup:

In mijn "Magnum" Hughes topic vindt je mijn ervaringen met de Heim in elektrische toestand.
Ik heb toevallig afgelopen weekend het hele mechaniek weer in de Star-Ranger gebouwd, op een paar details na is die vliegklaar. Ik zou de servo's gewoon laten zitten zoals ze zitten, een direct aangestuurde tuimelschijf gaat wel eens mis met oudere servo's. De zijplaten en allerlei andere plastic zaken van het mechaniek hoef je niet te vervangen ervan uitgaand dat er geen scheuren oid in zitten natuurlijk. Er zijn zoveel mooie JetRanger kleurenschema's, waarom nou een Ecureuil?

Voorbeeldje in jouw stijl ter motivatie/ inspiratie...

BellJetRanger-hernando.jpg


Succes, Marco.
 
hey je bent al aardig bezig geweest zie ik! ik ben in iedergeval erg blij met de calmato kan mijn zoon straks ook weer mee vliegen!.

ik zal dit draadje zeker volgen en maak er wat moois van.

grt robert
 
Hey weer een Heim erbij!:thumbsup:

In mijn "Magnum" Hughes topic vindt je mijn ervaringen met de Heim in elektrische toestand.
Ik heb toevallig afgelopen weekend het hele mechaniek weer in de Star-Ranger gebouwd, op een paar details na is die vliegklaar. Ik zou de servo's gewoon laten zitten zoals ze zitten, een direct aangestuurde tuimelschijf gaat wel eens mis met oudere servo's. De zijplaten en allerlei andere plastic zaken van het mechaniek hoef je niet te vervangen ervan uitgaand dat er geen scheuren oid in zitten natuurlijk. Er zijn zoveel mooie JetRanger kleurenschema's, waarom nou een Ecureuil?

Voorbeeldje in jouw stijl ter motivatie/ inspiratie...

BellJetRanger-hernando.jpg


Succes, Marco.

he marco
je hebt natuurlijk wel een beetje gelijk maar had deze heli al een hele tijd geleden gezien en de kleursteling sprak mij enorm aan
maar je gaat me aan het tweiffelen brengen
zal nog eens wat rond kijken of ik iets kan vinden maaaaaaar het moet me wel echt aanspreken

gr.john
 
CCSM aansturing

Ah, weer een Heim vlieger er bij.
Ik zou wel je bladen vervangen. Als deze te lang verkeert hebben gelegen kunnen ze krom zijn. Vervang zeker de koppelling (kompleet: bel en centrifugaal). En de de lagers van de motor heb je door het huis heet te maken met een verfbrander er zo uit.
En de CSM gyro is een van de eerste HH gyros van de vorige eeuw.
Hier de handleinding en meer info: ICG360 GYRO

@Bruteforce:
De aansturing onder de kop, direct kan heel goed. Heb ik zelf nu ook gedaan en je krijgt toch extra kracht terug op je colective pitch.
Bell%20222%20_10_.jpg


Ik ben het wel mee eens dat je de nieuwe type servo's moet gebruiken, bv. 9202. Anders krijg je verschil in reactie tijd. Maar dit kun je ook al hebben met de oude Heim aansturing. Tijdens pitch geven de tijmelschijf naar recht of links rolt.

Groetjes Rob.
 
zo motor ligt uit elkaar,heb dit al vaker gedaan met een os50 dus was met 10 min klaar
alles ziet er nog goed uit zelfs de lagers zien er niet slecht uit maar worden toch vervangen
binnenkort alles 1 nachtje in de diessel leggen en dan glimt de boel weer
o bij mij gaat de motor gewoon effe in de oven voor de lagers:p
gr.john






full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ben het met Metroid eens, de houten bladen niet gebruiken en gewoon weggooien. Ik heb toendertijd heel erg zitten kl*ten om de (vaak kromme- en getordeerde) bladen fatsoenlijk te kunnen laten sporen & uitgebalanceerd te krijgen. De Heim rotorkop heeft speciaal hiervoor de twee schroefjes aan de zijkant van het rotorkop-middendeel zitten. Daarmee kon je de bladen (na strekken door optoeren) statisch in stilstand al laten "sporen" door de afstand van blad tot staartboom op te meten en de vlucht deed je dan met normaal bladspoor afregelen.

Ik zou er Vario GFK bladen opzetten, deze lopen lekker rustig en zijn perfect uitgebalanceerd. Ik heb zelf de S-Slag variant maar symmetrisch vliegt ook erg goed.
 
deze bladen hangen al als een stilzwijgend verleden aan de muur van mijn hobbykamer.
moet ook nog kijken naar de bladhouders wat voor lagers hier in zitten wil hier toch druklagers in zetten zodat ik gfk bladen kan gebruiken.

servo,s hoe raad je het metroid worden de 9202 gewoon om de simpele reden dat ik deze nog heb liggen

over de direckte aansturing moet ik nog even nadenken vind het wel leuk om het een beetje orgineel te houden,we zullen zien

wat het vervangen van de kopeling betreft heb ik even lopen zoeken(had dit al van meerdere menssen gehoord) maar ben er nog niet uit wat ik dan nodig heb

voorlopig zit ik de meeste tijd nog achter de pc met het uitzoeken van vanalles

gr.john
 
Dat komt zeker goed John. Of je nu CCPM of Heim aansturing kiest maakt niet veel uit. Je krijgt alleen meer plek voorin voor een cockpit te bouwen. Daarvoor heb ik het gedaan, niet voor de kracht. Heim aansturing heeft ook al 2 servo's voor de pitch.
En 9202 zijn toch de meest gebruikte tuimelschijf servo's. Oersterk en snel genoeg voor de schaalbouwer.

Groetjes Rob.
 
Back
Top