twinstar fpv (nog een fpv'er erbij)

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door u4eake, 14 aug 2010.

  1. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Na wat ge-experimenteer/geklooi met een goedkoop 2.4Ghz spycam setje en een laptop, heeft mijn twinstar nu een sony 420 lijnen ccd camera en BEVRC 500mW 2.4Ghz tx/rx op zijn neus zitten. (met dank aan veel nuttige lektuur hier en op rcgroups)

    Vandaag het eerste vluchtje ermee gemaakt. Goof proof patch antenne op een staander en 20" computerscherm in de koffer van de auto. Prima vlucht gedaan (ook de 1e keer zonder spotter en niet op de club). Verslavend dat fpv vliegen ! De boer op wiens veld ik vlieg kwam kijken en vond het ook allemaal fantastisch.

    Een bril (waarschijnlijk VR1400 vermits fatshark niet 3D compatibel is) komt er nog aan en een osd en antenne tracker staan later ook nog op het programma.

    Dank ook aan SanderFPV en ramsus voor het organiseren van de meet en greet waar ik toch ook veel geleerd heb over het fpv vliegen.

    Fotootjes volgen nog en volgende vluchten zullen ook wel opgenomen worden met de laptop

    Edit : eerste filmpje in HD :


    Edit : mijn setup is momenteel als volgt :
    Multiplex twinstar met brushless motoren en corona RP8DII synth ontvanger 35Mhz
    Sony 420 lijnen 1/3" CCD board camera
    BEVRC 2.4Ghz video zender / ontvanger set 500mW
    CeOSD en microfoontje ook vanbij BEVRC
    Zelfgemaakte pan en tilt met turnigy 90MG en hxt 500
    Hobbyking X-1000 headtracker met ppm mixer ingebouwd in graupner mx-12 voor 8 kanalen
    Laptop met capture kaart voor opname van ccd cam
    Kodak ZX-1 HD camera
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Leuk u4eake!

    Ik ben blij dat we toch d.m.v. van zo'n meet 'n greet mensen enthousiast hebben kunnen maken!

    Nou gauw wat video's en foto's, ik ben heel erg benieuwd.
     
  3. Baggus

    Baggus

    Lid geworden:
    3 apr 2010
    Berichten:
    1.177
    Van harte welkom in de wondere verslavende wereld van FPV vliegen!

    Maar vreemd dat je voor 2,4Ghz video bent gegaan, ik zou gelijk voor 5,8Ghz gaan (of 1,2Ghz).

    Nu krijg je gezeik als iemand in de buurt zijn 2,4Ghz besturing aanzet.
     
  4. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Vorig weekend op de club gevlogen met mijn fpv twinstar en de storingen vielen reuze mee. Ik kan 2.370 Ghz als frequentie selecteren en dan zit ik net onder de 2.4Ghz van de rc zenders. Slechts bij 1 zender had ik wat storingen.
    5.8 heeft te veel vermogen nodig om goed bereik te hebben lijkt me. Ik zou technisch eerder naar 1.2 of 1.3Ghz neigen, maar dat is toch weer wat "illegaler".

    In de auto heb ik een 20$ inverter (150W) van dealextreme en een samsung syncmaster215TW LCD scherm. Op de club had ik het scherm aan mijn antenne staander gehangen met een stuk karton erover, ging ook best goed zolang de zon niet te fel scheen.

    De boer op wiens veld ik al een paar keer gaan vliegen ben is in elk geval heel geinteresseerd en vraagt zelfs wanneer ik nog eens terugkom :)

    Opnemen van de video lukt nog niet erg. De video rx heeft 2 composiet uitgangen, maar er was maar 1 kabeltje bij. Ik heb wel nog 2 gelijkaardige kabels van mijn camcorder, maar die blijken inwendig anders aangesloten (ground en signaal opgewisseld). Heb al geprobeerd een simpel convertortje te solderen, maar zoals ik verwahcte gaf dat heel slecht beeld (afscherming draad is dan weg vermits signaal aan de buitenkant loopt)

    Bij mijn volgende bestelling bij BEVrc maar een extra kabeltje kopen.

    fotootjes volgen nog, voorlopig teveel pret met vliegen en experimenteren om tijd te maken voor fotootjes :) Heel leuk om na een tijdje vliegen op scherm je vliegtuig terug proberen te vinden in de lucht. Soms is hij echt wel veel verder weg dan verwacht ! Een keer moest ik zelf eerst terug op het scherm een eind naar me toe vliegen tot ik hem hoorde (nadat ik de halve seconde paniek onder controle had :eek: )
    Goeie tips hier op 't forum om eerst wat rondjes kortbij te vliegen zodat je de omgeving kent en om niet te panikeren als je je vliegtuig niet meer vind, maar gewoon rondjes te gaan vliegen.
    Een OSD gaat denk ik toch de volgende aanschaf zijn en dan een bril.

    Ow, ik heb ook zo'n usb spectrum analyser, gelijkaardig aan de wispy. De BEVrc 500mW 2.4Ghz zender is toch vrij breedbandig. Iemand geinteresseerd in een beeldje van het zendspectrum ?
     
    Laatst bewerkt: 24 aug 2010
  5. Hugy

    Hugy

    Lid geworden:
    23 apr 2009
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Maarn
  6. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Teveel wind vandaag om te vliegen, dus hier komen de beloofde fotootjes :)

    Dit is de goeie ouwe twinstar (gaat ondertussen toch al een jaar of 4 mee) :

    [​IMG]

    Camera en tx zijn bevestigd met tie-wraps op een depron plaatje met balsa latje eronder :

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het cockpitje is eigenlijk een camera-tx module op zich en kan eventueel ook ergens anders op bevestigd worden. Het zit met sterke magneten op zijn plaats, de stukjes tape zijn om het terug los te krijgen :)

    [​IMG]
     
  7. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Vandaag de trimersion bril die ik van Sander overgenomen had gemodificeerd voor fpv. Ik dacht hem eerst nog te gebruiken om te gamen (freefalcon air combat simulator) maar dat viel wat tegen. Het vliegen gaat wel goed en is heel leuk met de ingebouwde headtracker. Echter luchtgevechten zijn een ramp omdat de tracker niet snel genoeg is, maar vooral omdat je het toetsenbord nietmeer kan zien en dus is het bedienen van radar, selecteren van raketten enz niet te doen.

    Dus de mooie nieuwe bril dan maar gesloopt, ingebouwde ontvanger eruit gesoldeerd (knap lastig want het is een dubbele printplaat) en dan een switching bec erin, het geheel voeden met een 800mAh 3S lipo en video en audio inputs naar buiten brengen.

    Zonet een 2 uur durende film gezien en het batterijvoltage was 11.6 volt na de film. Zou dus voldoende moeten zijn voor een namiddagje fpv'en. De bril zit vrij comfortabel na wat extra schuim / afdichting hier en daar. Na de 2 uur film had ik enkel op mijn neus wat last.
    Wel heb ik aan 't klooien geweest om de hoek van de lcd's wat te verdraaien, want standaard zag ik de onderste rand net niet, tenzij ik de bril op mijn neus naar beneden drukte.

    Misschien morgen voor het eerst fpv'en met bril !!!
     
  8. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Ow en een kodak ZX-1 is ondertussen ook besteld :)

    Volgend op de planning zijn pan/tilt, een 35Mhz module voor mijn Wfly09 zodat ik 8 kanalen heb voor de twinstar, en een hobbycity headtracker.

    Als de BEVRC osd terug op voorraad is daar ook misschien nog eentje van bestellen en dan ben ik met de basis in orde denk ik. Dan wordt het waarschijnlijk bereik verbeteren met inverted Vee antenne enz.
     
  9. Bernie

    Bernie

    Lid geworden:
    30 jan 2006
    Berichten:
    1.203
    Waarschijnlijk zul je geen 2 uur achtereen FPV'en, dus dat zal wel goed komen ;) .

    Succes morgen!!
     
  10. Hugy

    Hugy

    Lid geworden:
    23 apr 2009
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Maarn

    Dat zal je nog tegenvallen. Met mijn easystar doe ik gemmiddeld 30-40 minuten met een accu. Dus als ik soms meerdere accu's meeneem zit ik soms 2 uur lang te vliegen en alleen naar beneden komen om accu te verwisselen.

    mvg Hugo Janse
     
  11. Bernie

    Bernie

    Lid geworden:
    30 jan 2006
    Berichten:
    1.203
    Das dan ook weer waar :cool: .
     
  12. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Tja, daar gaat ie in de mais...

    Vandaag dus voor het eerst met bril gevlogen. Zeer leuk, voegt toch een grote mate van realisme toe. 5 leuke vluchten gedaan en bij de laatste liep het mis : batterij leeg en het veld nietmeer gehaald. Neergegaan in het vrij grote maisveld tegenover ons vliegveld... Met niemand meer op de club, nog een dik half uur licht en regen voorspeld voor deze nacht... Niet goed dus.

    4 vluchten gedaan met spotter, wat zeer goed ging. Dik een km ver geweest volgens google earth, dus bereik zit wel goed. Landen was wat oefenen, maar begint nu ook vloeiend te gaan.

    Er stond dus een vrij sterke crosswind. Een km ver gaan was geen probleem, maar tegen de wind in terugkomen ging toch heeeeel wat trager. De 1e 4 vluchten ging dat zonder problemen. Nadat iedereen weg was, was mijn 1e batterij terug geladen en wou ik die toch ook nog leegvliegen. Eerst wat laag en kortbij en landingapproach oefenen, dan afsluiten met een fikse klim en van heel hoog terug naar het veld zweven. Dat was het plan. Het leek een goed plan. Moest ik zonder batterij vallen dan zou ik genoeg hoogte hebben om terug te zweven (de twinstar zweeft vrij goed).
    Ik klom tegen de wind in, reeds terug naar huis komend, doch door het klimmen kwam ik netto niet voorruit, integendeel, ik dreef verder weg. Toen ik dat doorhad was ik al heel hoog, maar ook naar schatting 750m ver weg. Bon neus naar beneden dan maar en gas dicht en zweven. Hmmm, dat schoot voor geen meter op. Toch maar gas bijgeven dan en geduldig zijn. Hmmm, dat leek toch nog niet zo op te schieten als voordien. Zou de batterij al plat zijn ? Normaal laat de twinstar dan een vleugel vallen omdat slechts 1 motor afschakelt op laag voltage (door de daling van amps gaat het voltage terug iets omhoog zodat motor 2 nietmeer uitvalt). Voor de zekerheid even gas dicht en terug gas geven. Ok, ik zie de kleine trilling die ik leren herkennen heb als het starten van de motoren. Goed, zal wat meer wind zijn als voorheen dan, gewoon blijven gaan.
    Toch blijft de twijfel, want nu daal ik ook en toch gaat het traag... Maar het clubveld is in zicht, nog een weide over en dan het maisveld over en ik ben er. Hoogte is ondertussen ook flink gezakt. Maar laten zakken, lager is de wind misschien minder sterk.
    Ok, ik ben nu vrij zeker dat ik geen motoren meer heb, het gaat veel te traag voor 3/4e gas. Nog eens gas dicht en open, en weer zie ik toch de lichte trilling van motorstart (maar waarschijnlijk slaan ze beide direct terug af, wat me een raadsel is aangezien ze normaal niet gelijk afslaan)
    In de weide staat een koe. De twinstar moet nu goed zichtbaar zijn zonder bril... Bril afdoen en de twinstar zoeken of op bril verder vliegen. Ik besluit maar op bril verder te vliegen, want stel dat ik de twinstar toch niet direct zie in de lucht, dan is alles om zeep, en ik haal het misschien nog wel...
    Ok, weide voorbij en boven de mais, maar laag, oh o, laag, dat komt niet goed, nog eens gas proberen geven, geen effect (wel weer de trilling). Beetje gas melken, de mais komt vlakbij, TREKKKEN ! en hopla, de mais in. SHIT, hoe ga ik die terugvinden...
    Ik heb nog beeld, ik zie dat de twinstar met zijn neus naar beneden in de mais hangt en ik zie een paar maisplanten. Gene vette qua plaatsbepaling.
    Uit de route die ik volgde kan ik een stuk mais van pakweg 100m breed selecteren als waarschijnlijke locatie. Het veld is dan ook nog flink lang. Met nog een goed halfuur licht en op mijn eentje zal ik heeeel veel geluk nodig hebben om de twinstar in een lap maisveld ter groote van een voetbalveld te vinden.
    Ik neem bril en ontvanger met patch mee, mogelijk helpen ze bij 't zoeken. Als ik de patch van zijn statief haal verslechterd het beeld merkelijk. Ik loop naar de mais, op de hoek van het veld heb ik vrijwel geen beeld. Door langs de mais te lopen kan ik tot mijn verbazing vrij goed zien op welke lijn het vliegtuig ongeveer moet liggen, nl waar de storingen minimaal zijn. De breedte wordt daardoor gereduceerd tot pakweg 20m. Ik ga de mais in, regelmatig het beeld controlerend. Na een tijdje wordt het beeld perfect, hoe ik de antenne ook draai. Ik moet dus vlakbij zijn. Toch vind ik de twinstar niet. Ik heb geluid nodig. Jammer genoeg mijn zender niet meegebracht, anders kon ik de servo's eens bewegen of de motoren even proberen starten, zodat ik kan horen waar hij ligt.
    Terug de mais uit om zender te halen, ondertussen ook de vrouw gebeld om te komen helpen zoeken, wat de lieve schat onmiddellijk doet.
    Terug de mais in met zender. De mais komt tegen de sticks en het gas. Ik zet de zender dan maar af om te vermijden dat de batterij helemaal leeg gestart is voor ik binnen gehoorbereik ben. Als mijn videobeeld weer perfect is zet ik de zender terug op. Tot mijn grote vreugde hoor ik zwak de regelaars initialiseren. Paar meter naar links en voorruit. Nog eens zender opzetten en nu hoor ik duidelijk gepiep. Nog wat meters naar links en vooruit en dan klinkt het gepiep vlak achter en links van me - GEVONDEN !!

    Pfiew!!!! eind goed al goed en geen schade aan de twinstar
     
  13. Klaassie

    Klaassie

    Lid geworden:
    24 jan 2010
    Berichten:
    1.002
    Locatie:
    Barneveld
    Pfiew, spannend verhaaltje voor het slapen gaan!!
    Gelukkig liep het goed af! :lol: ;)
     
  14. Dave1979

    Dave1979

    Lid geworden:
    3 mrt 2009
    Berichten:
    62
    Locatie:
    Apeldoorn
    Wow leuk verhaal, denk dat we allemaal die spanning wel kennen ;-)
     
  15. Marco899

    Marco899

    Lid geworden:
    29 mei 2005
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Hilversum area
    Leuk beschreven en wat zal je het zweet op je rug hebben gehad.
     
  16. Hugy

    Hugy

    Lid geworden:
    23 apr 2009
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Maarn
    Leuk verhaal, heb het zelf ook een paar dagen geleden mee gemaakt. Met de patch kan je redelijk in de buurt komen maar die laatste 5 meter is een beetje met je zender spelen toch wel het makkelijkst.

    Voordeel van het mais is dat het de klap wel opvangt.
     
  17. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Wat een verhaal! Fijn dat je de kist weer terug hebt!

    Ik moest direct denken aan het Nemo avontuur. Behalve dan het landen in het maisveld.

    Jou verhaal komt precies overeen met deze video:

    _QuEdqdeVSw[/media] - And the day I lost my nemo
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  18. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Ondertussen gevonden waarom de motoren niet apart zijn afgeslagen. De regelaars stonden op soft cutoff, dus gingen beide motoren langzaam trager tot ze stilvielen. Daardoor merkte ik het niet dat de batterij leeg was.

    Zo zag het er precies uit ramsus :) Heb je die nemo ooit nog terug gezien ? Was dat die in een lokaal krantje verschenen was, waarna de vinder hem heeft teruggebracht of was dat bij iemand anders?

    Vandaag weer 3 vluchtjes gedaan in sterke wind, maar dit keer tegen de wind in vertrokken. Ik heb hier nog een quanum telemetrie spulletje liggen waarmee je draadloos de celspanningen kan uitlezen, deze begint ook te piepen als een cel onder de 3.2 V komt. Morgen eens kijken of dat storing geeft.

    Vandaag 1km ver geweest met gewone staafantennes op het BEVRC 2.4Ghz setje. Met de patch nog iets verder (de clubleden konden hem nog net zien) maar er werden FASST zenders opgezet en dat merkte ik toch wel (strepen in beeld) en dan ben ik maar terug gekomen.
     
    Laatst bewerkt: 2 okt 2010
  19. PeterDeVliegtuigBreker

    PeterDeVliegtuigBreker

    Lid geworden:
    31 aug 2010
    Berichten:
    27
    Nee dat was deze: [URL=" - The day I lost my FPV Easystar[/URL].
    Hij had posters opgehangen in de supermarkt en toen had de vinder hem terug gegeven. Bleek uiteindelijk dat zijn easystar tegen het stadhuis was gecrasht. Uiteindelijk kwam zijn verhaal in de lokale krant.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  20. Klaassie

    Klaassie

    Lid geworden:
    24 jan 2010
    Berichten:
    1.002
    Locatie:
    Barneveld
    Da's weer een ander.
    Remy z'n Nemo heeft inderdaad ook de krant gehaald! :yes:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina