De Depdart

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door RCEFlyer, 11 mrt 2010.

  1. Douwe74

    Douwe74

    Lid geworden:
    22 mrt 2010
    Berichten:
    1.460
    Net ff de eerste vlucht gedaan met een Turnigy 2730-1500 op 2S (800 mah) met een GWS7035 prop en daarmee kun je rustig rondtuffen. Er mag echter wel wat meer pit in (m'n bestelling uit China ligt nog steeds bij de TNT maar ik kon niet wachten vandaar deze setup).

    Het depron achtige materiaal van de Kwantum was echter niet bestand tegen m'n * ahum * landing en ik moet vanavond weer gaan plakken :D.
     
  2. Volhout

    Volhout

    Lid geworden:
    23 jul 2008
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Twente
    Wil je actie: diezelfde motor, 3S610mA Lipo, en een 6x5 propje.
    Neem eerste koffie. zucht diep, en dan half gas weggooien.

    kijk wel eerst even of je geen speling in je roeren hebt, want je bent ze zo kwijt.
     
  3. Douwe74

    Douwe74

    Lid geworden:
    22 mrt 2010
    Berichten:
    1.460
    Lol, die 3S 610 zit in de bestelling vanuit China.

    Ik heb nu een 10A ESC, die is waarschijnlijk te licht voor die motor op 3S?
     
  4. evbragt

    evbragt

    Lid geworden:
    6 jan 2009
    Berichten:
    1.549
    Locatie:
    Oss / MVC Berlicum
    Nee hoor, moet kunnen:

    Thrust: 290~410g
    Prop: 7x3.5 or smaller
    ESC: 10A
    Max Current: 4.5~8A
    Lipo Cells: 2-3S
     
  5. Volhout

    Volhout

    Lid geworden:
    23 jul 2008
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Twente
    10a esc

    De 10A ESC met een 7035 prop op de 1500kV gaat werken op 3S.

    Met een 6x5 echter niet, ik meet 13A. Het kan heel blijven, maar ik heb er zelf niet op vertrouwd, en heb een 15A SS ESC gebruikt. Je hebt dan zo'n 130 watt op een kistje van 130 gram (dat is 1000 watt / kilo).
     
    Laatst bewerkt: 8 okt 2010
  6. Douwe74

    Douwe74

    Lid geworden:
    22 mrt 2010
    Berichten:
    1.460
    Zo, gisteren even een plaat Depron (of iets wat daarvoor door moet gaan) gehaald bij de Quartel en dat is toch even een flinke slag beter/steviger/dikker dan dat grijze spul van de Kwantum.
     
  7. jbspecial

    jbspecial

    Lid geworden:
    8 sep 2005
    Berichten:
    46
    Locatie:
    zutphen
    Net precies maar `s ff mijn Depdart maiden flight gegeven .
    Is met de A4 plaktechniek 62cm spanwijdte geworden .
    3000Kv binnenloper , 25A regelaar Mach8 , 7,4V 900mAh 15C , 9 grams servo`s
    Totaal gewicht net geen 200 gram .
    Wel wat zwaar dus , maar vliegt als een scheermes .
    Roeren ongeveer 2mm up getrimd , geen correctie nodig .
    Binnenkort maar wat andere propjes testen .
    Er zit nu GWS4540 op en gaat net niet rechtdoor naar boven .
    Trekkracht ongeveer 180 gram statisch .
    Gebouwd met zwarte depon platen van 6mm dik .
    2x 3mm massief boven elkaar als midden ligger .
     
  8. Michael16tsx

    Michael16tsx

    Lid geworden:
    12 mrt 2009
    Berichten:
    2.815
    Huh een 3000kv en 25A regelaar :eek: dat is erg veel voor een Depdart :eek: Ik zou hem lekker op 3cellen gaan vliegen!

    Ik haal met mijn 12A en 11,1v ongeveer 330gr trekkracht...
     
  9. Michael16tsx

    Michael16tsx

    Lid geworden:
    12 mrt 2009
    Berichten:
    2.815
    Gister even mijn depdart uitgelaten en een geluidsopname gemaakt voor een snelheidsmeting. Wij hebben gebruik gemaakt van dit Scope programmatje. Dit programma berekend je snelheid door middel van het doppler effect.

    Verbazingwekkend kwamen wij tot een conclusie dat mijn depdart 134 km/h haalt. Lijkt mij zelf zeer onwaarschijnlijk of is dit toch haalbaar met een depdart ?

    Heb er een 12A regelaar met een 1800kv motor opzitten en een prop van 7x6. dit alles op 3s, gaat wel erg snel hoor :p
     
  10. HBFP NL

    HBFP NL Guest

    Hij ging bijna door de geluidsbarriere :p

    Het was wel een mega duikvlucht :) Dacht even dat je depdart ter plekke zo exploderen :cool:
     
  11. Volhout

    Volhout

    Lid geworden:
    23 jul 2008
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Twente
    Snel

    Die 134 kan best. Ik haalde met 1500kV op 3S en een 6x5 al over de 100 km/h.
     
  12. HBFP NL

    HBFP NL Guest



     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  13. Quasti

    Quasti

    Lid geworden:
    15 apr 2010
    Berichten:
    534
    Dat programmaatje benaderd de snelheid meestal maar nauwelijks. (je moet ook recht vliegen in een redelijk strakke afstand van de opname bron trouwens, duikvluchten zijn leuk maar dan meet je eigenlijk niet correct.) Heb je wel eens tests gedaan met opnames van auto's ofzo? Klopt vaak geen barst van en dan scheelt het zo 20km/u.

    Het lijkt mij in elk geval buitengewoon hard.

    Wat is je all-in gewicht? Zal niet veel zijn, dus dan haal je de 100km/u waarschijnlijk wel.

    Ik denk ook dat je eerder tussen de 85km/u en 100km/u vliegt wanneer je trekkracht zo'n +/-350 gr is.
     
  14. Michael16tsx

    Michael16tsx

    Lid geworden:
    12 mrt 2009
    Berichten:
    2.815
    Hij weegt exact 250gr, en dan idd een trekkracht van zo'n 350gr (heb ik gemeten door de prop op 5cm afstand op een keukenweegschaaltje te laten blazen). Ik vind het erg zwaar voor zo'n dingetje. ga het binnenkort nog eens propberen met een 610mah accu want er ligt een een 1000mah in haha!
     
  15. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    134 k lijkt me "net niet" haalbaar ... reken maar na ... bij optimale accuspanning (11,1V) draait het motortje afgerond 20.000 rpm ... spoed prop is 6"= 0,1524 m ... dus maximale theoretischesnelheid 20.000 x 0,1524 x 60 = 183 k (afgerond) ... trek daar vanaf de verliezen van de accu (10% spanningsval) , motor efficiency (snel 20% en meer verlies bij een kleine motor (is 80% rendement, of minder)) en propslip die ook makkelijk oploop tot 30% ... in het meest gunstige geval zal je net boven de 100 k komen ... maar 134 k is zeer onwaarschijnlijk dan zou je maar 27% aan verliezen hebben in je totale aandrijflijn ...
     
  16. Quasti

    Quasti

    Lid geworden:
    15 apr 2010
    Berichten:
    534
    In het echiie is het verlies zelfs groter dan dat. Het zweefvermogen ligt natuurlijk vrij hoog (afhankelijk van hoe ideaal je zwaartepunt uitgemeten is). Maar hoe harder die motor zal gaan des te zwaarder telt de weerstand en ook het verlies en het gewicht. Van nature is het wel een efficient vliegtuig, maar ik denk dat je een snellere motor en andere prop nodig hebt om die 134km/u te halen, en al helemaal met hetzelfde eindgewicht.

    Ik ben wel benieuwd hoe warm zijn snelheidsregelaar wordt trouwens.
     
    Laatst bewerkt: 22 nov 2010
  17. Michael16tsx

    Michael16tsx

    Lid geworden:
    12 mrt 2009
    Berichten:
    2.815
    HAha jah ik ging er ook allang niet vanuit dat ie dat zou halen, als je hem zo voorbij ziet zoefen denk ik eerder aan zo'n 80km/h. Maar dat is net zo moeilijk in te schatten he.

    Mijn regelaar word overigens niet HEET, wel lekker warm. Mijn accu blijft gewoon zelfde temp (3S 1000 mah 40C haha) Hij vliegt met zo'n snelheid niet eens leuk meer. Kunt dan alleen volgas omdat ie dan uitgetrimt is vanwege het koppel. vlieg ik half gas dan wilt ie de hele tijd naar rechts rollen... en een mooie looping e.d. zit er zo dus ook nooit in.
     
  18. tomhaaima

    tomhaaima

    Lid geworden:
    1 dec 2008
    Berichten:
    269
    Locatie:
    heerhugowaard noord-holland
    echt jammer dat mijn regelaar van slag is door een waterlanding :mad: begon t net echt leuk te vinden. (zou net met 3 cellen gaan vliegen :mad:) naja heb nu een f22 klaar dus eerst daar maar weer even mee spelen:D
     
  19. cor123

    cor123

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    484
    Locatie:
    Poortugaal
    Is de Depdart nog goed te vliegen met dit gewicht accu?
     
  20. Michael16tsx

    Michael16tsx

    Lid geworden:
    12 mrt 2009
    Berichten:
    2.815
    Haha jah verbaasde mij idd wel dat ie nog goed ging, als je er maar een snel zat motortje opzet. Hij vliegt toch wel erg goed hoor :p alleen heb ik het probleem wat ik in mijn eerdere post.
     

Deel Deze Pagina