Een B44 is alleen maar saddle pack, dus die zou om die rede al afvallen. Qua stick in 4WD laat je jezelf weinig keuze... De Cat is voor zover ik weet de enige 4WD waar sticks in gaan. In de Losi XX4 en XXX4 gaan ze ook maar onderdelen daarvoor zijn lastig te vinden, nog los van het feit dat de auto's ook lastig te vinden zijn.
De Cat heeft inmiddels 2 versies (de SX en de SX2). Op de eerste versie zaten aluminium blokjes waarin de pinnen voor de wielophanging gestoken kon worden. Deze blokjes zijn op de tweede versie vervangen door kunststof. Dat zijn de blokjes die Hansie bedoeld. De kunststof blokken breken als luciferhoutjes. De aluminium versies van de SX passen volgens mij ook op de SX2, maar mogelijk kan iemand dit bevestigen.
De Cat vraagt wat meer onderhoud doordat de aandrijflijn relatief open is. Vuil kan hierdoor makkelijk tussen de snaren komen en in de diffs. Op zich niet echt een heel groot probleem, maar je vergelijkt het met een nagenoeg compleet gesloten aandrijflijn van een B44...
Ik heb zelf in de loop van de jaren veel 4WD voorbij zien komen en heb zelf gereden met de Losi XX4 (inmiddels weer...), de Hotbodies D4 (praktisch een B44), de Cat en ik heb een aantal keer met de Tamiya 501/ 511X en de Yokomo B-Max mogen rijden van iemand anders. Ik heb dus eigenlijk alleen de Durango nog niet geprobeerd. Van deze auto's vind ik persoonlijk de Tamiya 511 en de Losi XX4 met afstand beter rijden op ons circuit (waar Hansie overigens ook elke zondag te vinden is, net als ik...) dan de andere modellen.
Momenteel heb ik dus ook een Cat SX (een Phill Booth editie, eerste batch dus) en kon daarbij maar moeilijk wennen aan het aggresieve rijgedrag van de auto. De achterkant is erg 'los' en daardoor onvoorspelbaar. Uiteraard is dit er wel voor een deel uit te sleutelen maar de ware aard van het beestje zal altijd blijven. Ik ben om deze rede weer terug gegaan naar de Losi XX4 waar ik 16 jaar na de ontwikkeling van deze auto nog steeds met buitengewoon veel plezier mee rijd.
Misschien wat veel ongevraagde meningen hierboven, maar mogelijk heb je er wat aan. Hans en ikzelf hebben in ieder geval in totaal 30 jaar ervaring dus doe er je voordeel mee ;-) Ga anders eens kijken op een circuit, daar kunnen ze je altijd veel informatie geven over de auto's en heb je mogelijk zelfs de gelegenheid om iemand te zien rijden met een van de auto's van je lijstje.
Gr,
Michael