Hallo,
Ik vlieg al geruime tijd met vliegtuigen maar wilde toch eens ruiken aan het helivliegen.
Via dit forum wil ik mijn ervaringen delen die ik heb opgedaan toen ik de beslissing nam om naast mijn Coax heli ook de sprong in het diepe te gaan wagen naar een heuse HK500GT.
Via verschillende forums heb ik veel info ingewonnen wat ik het beste kon doen. Eerst een kleinere tusenstap naar een Fixed Pitch heli of direct naar een Collective Pitch? Hioerop kreeg ik snel vele reacties die uiteen liepen van toch eerst een kleine FP en dan naar een grotere CP tot direct overstappen naar een zo'n groot mogelijke heli in verband met zijn stabiele vlieggedrag. Helaas is het ook zo dat hoe groter de heli de prijs ook snel verdubbelt.
Uiteindelijk heb ik de knoop doorgehakt en bij HobbyKing een HK500GT besteld met regelaar, servo's, motor, gyro etc. Kortom helemaal compleet.
Omdat ik nog een 35 MHz zender gebruikte en een 2,4 GHz zender/ontvanger minder storingsgevoelig was ben ik op het forum gaan zoeken of ik mijn Multiplex MC3030 kon ombouwen tot een 2,4 GHz zender. Dit was dus het geval en heb dit ook direct gedaan en ben hierover tot op heden uiterst tevreden.
Uiteindelijk bestond mijn set uit de volgende onderdelen:
Multiplex MC3030 omgebouwd met ASSAN X8D 2.4GHz trainer port X8-hack module (PPM
X8 R7 7Ch 2.4GHz Receiver (Long Antenna)
HK-500GT 3D Electric Helicopter Kit (incl.
3 stuks servo's op cyclic Turnigy MG930 Digital Metal Gear Servo 3.6kg
TURNIGY Plush 80A w/ UBEC Speed Controller
Turnigy Typhoon 500H Heli Motor 1800kv (500
tail servo MKS DS8910 AVCS 760us Digital Servo 2.01kg/.
Hobby King 401B AVCS Digital Head Lock Gyro
Assan 760us Servo Adapter
TURNIGY BESC Programming Card
2 stuks LiPo Turnigy 3000mAh 6S 20C Lipo Pack (Great for
R/C Helicopter Pitch Gauge
Met deze spullen ben ik vol goede moed aan de gang gegaan. eerst even op dit forum speuren naar de ervaringen van anderen met de HK500 want deze HK500GT waren toen nog niet zo lang leverbaar.
De eerste tip was om de handleiding te gebruiken van de Trex500 van Align en alles uit elkaar te halen en weer met locktite en 10 sec. lijm in elkaar zetten en controleren conform de Trex500 handleiding.
Wat bleek was dat in de heckrotor geen thrust bearings maar gewone ball bearings waren gebruikt. Hiervoor heb ik dus de originele Align heckrotor aangeschaft. Voor de rest zag het er allemaal veelbelovend uit. De zwakkke punten van de HK500 waren bij de HK500GT vervangen door aluminium onderdelen.
De montageplaat van de tailservo heb ik ook vervangen door een carbon exemplaar van Align. De rest van de heli heb ik origineel gelaten.
Daarna ben ik begonnen met het inbouwen van de besturing. Dit ging allemaal erg voorspoedig.
Zo dat was deel 1, het opbouwen van de heli!
Nu de volgende belangrijke stap. Het inregelen van de besturing. Aangezien ik een vrij oude zender heb kon ik over het inregelen van een heli met 120 graden aansturing op de swash en de aandelen van de nick, roll en ruder functie weinig vinden. Uiteindelijk ben ik via een oproep op dit forum tegen een bijna buurman, Marco (Bruteforce), aangelopen die notabene 20 jaar geleden zelf wedstrijden heeft gevlogen met heli's. Hij wilde mij wel helpen met dit inregelen. Uiteindelijk is dit ook gelukt. (Voor de liefhebbers kan ik de setup in de zender wel doorsturen)
Zo dat was deel 2, het inregelen van de zender/heli.
roost:
Nu kwam het belangrijkste voor mij, de maiden flight. Zou hij vliegen of niet????
Samen met Marco naar een afgelegen veld in de buurt vertrokken. Alles nogmaals gecheckt en klaar voor het optoeren van de rotor.
De heli begon langzaam los te komen en nog wat onwennig hield Marco de heli op veilige hoogte stabiel in de lucht. De eerste vlucht duurde ongeveer 3 minuten maar was erg geslaagd.
De ervaren testpilot gaf aan dat de heli een rustig vlieggedrag vertoonde en deze gaf hem een goed gevoel. De kwaliteit/prijs verhouding was ronduit goed te noemen.
Na mijn vakantie kwam mijn maiden vlucht er aan. Nooit eerder heli gevlogen en toen stond ik daar. Niemand kon mij meer helpen, ik moest het helemaal alleen doen.
De tip van Marco was kleine stuurbewegingen maken en zorgen dat ik de heli even wat meer pitch geef om snel 10-20 cm los te komen van de grond om daarna te hoveren. Omdat ik al veel op de simulator had gevlogen wist ik wat er ging gebeuren alleen is het in het echt toch veel spannender want als het fout gaat....... weer geld investren, bouwen etc.
De heli toerde op en hij kwam los. Er was een kleine afwijking naar links en voordat ik kon reageren dacht, ik zet hem maar weer aan de grond en probeer het opnieuw alleen kwam de heli in een kuil waardoor de staartrotor in de grond belandde. Er brak een heckrotor blad af en door de onbalans daarna was de as ook direct krom van deze heckrotor.
De vlucht had dus 15 seconden geduurd met als gevolg schade, al is het zeer beperkt. :-(
Heckrotor-as en rotorblad vervangen door originele Align onderdelen en klaar was ik weer. Nu kwam een paar dagen later mijn tweede poging. Dit ging allemaal al een stuk beter en daar stond een gelukkige piloot in spé. Geen schade dus geen kosten. :music:
De derde poging begon allemaal erg goed. De heli kon ik goed op zijn plaats houden en als hij wat weg begon te driften was ik in staat om hem volledig onder controle weer recht voor te mij te krijgen. Super allemaal totdat ik hem op de grond wilde zetten wat blijkbaar toch weer wat te hard was gegaan omdat de staartrotor weer de grond raakte. Het gevolg een vreemd geluid maar na controle zag het er allemaal nog steeds goed uit. Alleen wat kleine deukjes in de heckrotor-bladen. Nu had ik uit HongKong toch kort daarvoor een 5-tal sets heckrotor balden ontvangen dus geen probleem dacht ik zo. Gwoon weer optoeren en vliegen maar. Het probleem was echter dat ik af een toe een tikje hoorde als de rotor draaide. Ik dacht dat er misschien één van de hoofdtandwielen een aantal tanden zou missen omdat de heckrotor de grond had geraakt. Maar deze hoofdtandwielen zagen er puntgaaf uit. Ik kon niets vinden misschien toch iets van gras tussen de tandwielen.
Een paar dagen later toch maar op zoek gegaan wat de oorzaak van deze tik was want ik hoorde het nog steeds. Uiteindelijk zag ik dat er toch een tand was verdwenen van het tandwiel die wordt aangedreven door het hoofdtandwiel waarover de riem draait van de heckrotor.
Toch deze eerst maar vervangen alvorens mijn vierde vlucht te gaan maken.
Mijn eerste ervaringen op het helipad wil ik toch goed noemen.
Bij mijn volgende hoofdstuk van dit draadje hoop ik een filmpje te kunnen toevoegen en nog meer ervaringen te kunnen delen.
Hopelijk hebben mede modelvliegers die overwegen de overstap te maken naar het echte heliwerk wat aan mijn ervaringen die ik hier neer schrijf.
Groet,
Han
Ik vlieg al geruime tijd met vliegtuigen maar wilde toch eens ruiken aan het helivliegen.
Via dit forum wil ik mijn ervaringen delen die ik heb opgedaan toen ik de beslissing nam om naast mijn Coax heli ook de sprong in het diepe te gaan wagen naar een heuse HK500GT.
Via verschillende forums heb ik veel info ingewonnen wat ik het beste kon doen. Eerst een kleinere tusenstap naar een Fixed Pitch heli of direct naar een Collective Pitch? Hioerop kreeg ik snel vele reacties die uiteen liepen van toch eerst een kleine FP en dan naar een grotere CP tot direct overstappen naar een zo'n groot mogelijke heli in verband met zijn stabiele vlieggedrag. Helaas is het ook zo dat hoe groter de heli de prijs ook snel verdubbelt.
Uiteindelijk heb ik de knoop doorgehakt en bij HobbyKing een HK500GT besteld met regelaar, servo's, motor, gyro etc. Kortom helemaal compleet.
Omdat ik nog een 35 MHz zender gebruikte en een 2,4 GHz zender/ontvanger minder storingsgevoelig was ben ik op het forum gaan zoeken of ik mijn Multiplex MC3030 kon ombouwen tot een 2,4 GHz zender. Dit was dus het geval en heb dit ook direct gedaan en ben hierover tot op heden uiterst tevreden.
Uiteindelijk bestond mijn set uit de volgende onderdelen:
Multiplex MC3030 omgebouwd met ASSAN X8D 2.4GHz trainer port X8-hack module (PPM
X8 R7 7Ch 2.4GHz Receiver (Long Antenna)
HK-500GT 3D Electric Helicopter Kit (incl.
3 stuks servo's op cyclic Turnigy MG930 Digital Metal Gear Servo 3.6kg
TURNIGY Plush 80A w/ UBEC Speed Controller
Turnigy Typhoon 500H Heli Motor 1800kv (500
tail servo MKS DS8910 AVCS 760us Digital Servo 2.01kg/.
Hobby King 401B AVCS Digital Head Lock Gyro
Assan 760us Servo Adapter
TURNIGY BESC Programming Card
2 stuks LiPo Turnigy 3000mAh 6S 20C Lipo Pack (Great for
R/C Helicopter Pitch Gauge
Met deze spullen ben ik vol goede moed aan de gang gegaan. eerst even op dit forum speuren naar de ervaringen van anderen met de HK500 want deze HK500GT waren toen nog niet zo lang leverbaar.
De eerste tip was om de handleiding te gebruiken van de Trex500 van Align en alles uit elkaar te halen en weer met locktite en 10 sec. lijm in elkaar zetten en controleren conform de Trex500 handleiding.
Wat bleek was dat in de heckrotor geen thrust bearings maar gewone ball bearings waren gebruikt. Hiervoor heb ik dus de originele Align heckrotor aangeschaft. Voor de rest zag het er allemaal veelbelovend uit. De zwakkke punten van de HK500 waren bij de HK500GT vervangen door aluminium onderdelen.
De montageplaat van de tailservo heb ik ook vervangen door een carbon exemplaar van Align. De rest van de heli heb ik origineel gelaten.
Daarna ben ik begonnen met het inbouwen van de besturing. Dit ging allemaal erg voorspoedig.
Zo dat was deel 1, het opbouwen van de heli!

Nu de volgende belangrijke stap. Het inregelen van de besturing. Aangezien ik een vrij oude zender heb kon ik over het inregelen van een heli met 120 graden aansturing op de swash en de aandelen van de nick, roll en ruder functie weinig vinden. Uiteindelijk ben ik via een oproep op dit forum tegen een bijna buurman, Marco (Bruteforce), aangelopen die notabene 20 jaar geleden zelf wedstrijden heeft gevlogen met heli's. Hij wilde mij wel helpen met dit inregelen. Uiteindelijk is dit ook gelukt. (Voor de liefhebbers kan ik de setup in de zender wel doorsturen)
Zo dat was deel 2, het inregelen van de zender/heli.

Nu kwam het belangrijkste voor mij, de maiden flight. Zou hij vliegen of niet????
Samen met Marco naar een afgelegen veld in de buurt vertrokken. Alles nogmaals gecheckt en klaar voor het optoeren van de rotor.
De heli begon langzaam los te komen en nog wat onwennig hield Marco de heli op veilige hoogte stabiel in de lucht. De eerste vlucht duurde ongeveer 3 minuten maar was erg geslaagd.
De ervaren testpilot gaf aan dat de heli een rustig vlieggedrag vertoonde en deze gaf hem een goed gevoel. De kwaliteit/prijs verhouding was ronduit goed te noemen.
Na mijn vakantie kwam mijn maiden vlucht er aan. Nooit eerder heli gevlogen en toen stond ik daar. Niemand kon mij meer helpen, ik moest het helemaal alleen doen.
De tip van Marco was kleine stuurbewegingen maken en zorgen dat ik de heli even wat meer pitch geef om snel 10-20 cm los te komen van de grond om daarna te hoveren. Omdat ik al veel op de simulator had gevlogen wist ik wat er ging gebeuren alleen is het in het echt toch veel spannender want als het fout gaat....... weer geld investren, bouwen etc.
De heli toerde op en hij kwam los. Er was een kleine afwijking naar links en voordat ik kon reageren dacht, ik zet hem maar weer aan de grond en probeer het opnieuw alleen kwam de heli in een kuil waardoor de staartrotor in de grond belandde. Er brak een heckrotor blad af en door de onbalans daarna was de as ook direct krom van deze heckrotor.
De vlucht had dus 15 seconden geduurd met als gevolg schade, al is het zeer beperkt. :-(
Heckrotor-as en rotorblad vervangen door originele Align onderdelen en klaar was ik weer. Nu kwam een paar dagen later mijn tweede poging. Dit ging allemaal al een stuk beter en daar stond een gelukkige piloot in spé. Geen schade dus geen kosten. :music:
De derde poging begon allemaal erg goed. De heli kon ik goed op zijn plaats houden en als hij wat weg begon te driften was ik in staat om hem volledig onder controle weer recht voor te mij te krijgen. Super allemaal totdat ik hem op de grond wilde zetten wat blijkbaar toch weer wat te hard was gegaan omdat de staartrotor weer de grond raakte. Het gevolg een vreemd geluid maar na controle zag het er allemaal nog steeds goed uit. Alleen wat kleine deukjes in de heckrotor-bladen. Nu had ik uit HongKong toch kort daarvoor een 5-tal sets heckrotor balden ontvangen dus geen probleem dacht ik zo. Gwoon weer optoeren en vliegen maar. Het probleem was echter dat ik af een toe een tikje hoorde als de rotor draaide. Ik dacht dat er misschien één van de hoofdtandwielen een aantal tanden zou missen omdat de heckrotor de grond had geraakt. Maar deze hoofdtandwielen zagen er puntgaaf uit. Ik kon niets vinden misschien toch iets van gras tussen de tandwielen.
Een paar dagen later toch maar op zoek gegaan wat de oorzaak van deze tik was want ik hoorde het nog steeds. Uiteindelijk zag ik dat er toch een tand was verdwenen van het tandwiel die wordt aangedreven door het hoofdtandwiel waarover de riem draait van de heckrotor.
Toch deze eerst maar vervangen alvorens mijn vierde vlucht te gaan maken.
Mijn eerste ervaringen op het helipad wil ik toch goed noemen.
Bij mijn volgende hoofdstuk van dit draadje hoop ik een filmpje te kunnen toevoegen en nog meer ervaringen te kunnen delen.
Hopelijk hebben mede modelvliegers die overwegen de overstap te maken naar het echte heliwerk wat aan mijn ervaringen die ik hier neer schrijf.
Groet,
Han
Laatst bewerkt: