Afgelopen weekend wilde ik mijn heli voor de derde keer 't weekend starten. De eerste twee keer liep hij feilloos, prima vluchten mee gemaakt. Maar de derde keer veranderde het geluid van het starten, dus het geluid dat hij maakt terwijl je startmotor draait, maar voordat de motor aangeslagen is.
Meteen de startmotor eraf en proberen de oorzaak te achterhalen. Helaas lukte dit niet direct. Daarom heb ik zojuist de motor uit de heli gehaald om te kijken waar het probleem zat.
En ik ben bang dat ik dit heb gevonden. Het gaat om de OS Max 50 SX-H.
Het probleem lijkt te zitten in de as (crankshaft?) die op bovenstaande plaatje naar voren uitsteekt, daar waar de fan op gemonteerd zit. Als deze as "aangedreven" wordt van buitenaf (startmotor) draait zuiger niet mee. Ik kan de fan dus ronddraaien zonder dat de zuiger wat doet..
Nu wilde ik de koppeling en fan eraf halen, maar daarbij is een van de schroeven die de koppeling aan de fan vast zet afgebroken. In het meest gunstige geval kan ik het nog uitboren, maar dan vraag ik me eerst af of dit nut heeft.
Als er een probleem met de as, kan dit iets zijn dat 'los zit' of is het dan zodanig stuk dat er een nieuwe motor moet komen..? En heeft iemand misschien afbeeldingen van hoe de motor eruit hoort te zien van binnen rondom die as?
Alvast bedankt!
Meteen de startmotor eraf en proberen de oorzaak te achterhalen. Helaas lukte dit niet direct. Daarom heb ik zojuist de motor uit de heli gehaald om te kijken waar het probleem zat.
En ik ben bang dat ik dit heb gevonden. Het gaat om de OS Max 50 SX-H.

Het probleem lijkt te zitten in de as (crankshaft?) die op bovenstaande plaatje naar voren uitsteekt, daar waar de fan op gemonteerd zit. Als deze as "aangedreven" wordt van buitenaf (startmotor) draait zuiger niet mee. Ik kan de fan dus ronddraaien zonder dat de zuiger wat doet..
Nu wilde ik de koppeling en fan eraf halen, maar daarbij is een van de schroeven die de koppeling aan de fan vast zet afgebroken. In het meest gunstige geval kan ik het nog uitboren, maar dan vraag ik me eerst af of dit nut heeft.
Als er een probleem met de as, kan dit iets zijn dat 'los zit' of is het dan zodanig stuk dat er een nieuwe motor moet komen..? En heeft iemand misschien afbeeldingen van hoe de motor eruit hoort te zien van binnen rondom die as?
Alvast bedankt!
Laatst bewerkt: