E-REVO topic

Deze heb ik dus gehad, maar verboog onder het gewicht van de grote motoren (uit een accu boormachine)
[SIZE=+2]E-Revo 970 Motor Mount[/SIZE]
 
Lagere Kv betekent niet dat het koppel (sec) toeneemt, het neemt af. Koppel per Ampère neemt toe.

Stel Kv halveert. Toerental halveert dan ook, dus is het geleverde (benodigde) koppel lager.
Vermogen is evenredig met derde macht van toerental, wordt 1/8 van oorspronkelijke waarde. Stroom is dus ook evenredig met derde macht van toerental, ook 1/8 geworden
Kt (koppel per Ampère = 1/Kv) is verdubbeld, stroom is 1/8. Netto resultaat: koppel is 2 x 1/8 = 1/4 van de oorspronkelijke waarde.


Het stukje elektro hierboven kan men gevoeglijk vergeten/overslaan.
Algemeen:
  • Lagere Kv betekent niet dat het koppel (sec) toeneemt, het neemt af. Koppel per Ampère neemt toe.
  • Verandering van Kv met factor N, geeft verandering in geleverd koppel met factor N², en stroom verandert met factor N³.
  • Stroom is evenredig met kwadraat van spanning.
  • Vermogen van motor is niet afhankelijk van Kv, ster/delta etc, 'turns' ... etc. Het vermogen dat motor kan verwerken is voornamelijk afhankelijk van massa en motoroppervlak.
  • Ster of delta, maakt niets uit: als je motor omschakelt van ster naar driehoek krijg je toch dezelfde karakteristiek door de ster versie te voorzien van een tandwiel met 1,73 (wortel(3)) keer zo veel tanden.
 
Laatst bewerkt:
Ehhh....
iagree.gif
 
Had hem inderdaad al een paar keer op de amerikaanse forums voorbij zien komen.
Echt een probleem geeft het doorzakken voornamelijk bij flink bashen.
Door grote en harde sprongen kan het zijn dat door de flex het tandwiel eerder stript. Dit zou het moeten voorkomen...
 
Hallo,

Ja, dat klopt.. ik heb zo,n Gen3 slipper unit.. en als je goed kijkt althans bij mij staat de pinion niet 100% op de spur..

En ach geld moet rollen, net als de E-revo..

Mvg,

Scaggy
 
Lagere Kv betekent niet dat het koppel (sec) toeneemt, het neemt af. Koppel per Ampère neemt toe.

Stel Kv halveert. Toerental halveert dan ook, dus is het geleverde (benodigde) koppel lager.
Vermogen is evenredig met derde macht van toerental, wordt 1/8 van oorspronkelijke waarde. Stroom is dus ook evenredig met derde macht van toerental, ook 1/8 geworden
Kt (koppel per Ampère = 1/Kv) is verdubbeld, stroom is 1/8. Netto resultaat: koppel is 2 x 1/8 = 1/4 van de oorspronkelijke waarde.


Het stukje elektro hierboven kan men gevoeglijk vergeten/overslaan.
Algemeen:
  • Lagere Kv betekent niet dat het koppel (sec) toeneemt, het neemt af. Koppel per Ampère neemt toe.
  • Verandering van Kv met factor N, geeft verandering in geleverd koppel met factor N², en stroom verandert met factor N³.
  • Stroom is evenredig met kwadraat van spanning.
  • Vermogen van motor is niet afhankelijk van Kv, ster/delta etc, 'turns' ... etc. Het vermogen dat motor kan verwerken is voornamelijk afhankelijk van massa en motoroppervlak.
  • Ster of delta, maakt niets uit: als je motor omschakelt van ster naar driehoek krijg je toch dezelfde karakteristiek door de ster versie te voorzien van een tandwiel met 1,73 (wortel(3)) keer zo veel tanden.

Euh Ron, jij begrijpt t dus. Kun je voor mij eens 1 voorbeeldje neerzetten met een positieve factor N en 1 met een negatieve factor N?

Mss dat ik het dan bevatten kan.
Nu raak ik nog meer confuus van Kv, Kt,vermogen,koppel en stroom.:rolleyes:
 
Het voorbeeld dat ik gaf was met N = 0,5. Negatieve factor kan fysiek niet, anders zou je negatieve Kv hebben.
Qua niveau (niet qua kennis) is mijn verhaal middelbare school natuur- en wiskunde. Vermogen loopt op met derde macht van toerental (bij rotaties) of snelheid (bij rechtlijnige bewegingen).
 
Laatst bewerkt:
Het voorbeeld dat ik gaf was met N=2. Negatieve factor kan fysiek niet, anders zou je negatieve Kv hebben.
Qua niveau (niet qua kennis) is mijn verhaal middelbare school natuur- en wiskunde. Vermogen loopt op met derde macht van toerental (bij rotaties) of snelheid (bij rechtlijnige bewegingen).


Is N in dit geval dan niet eigenlijk 0,5?

maar mijn eigen voorbeeld zou zo gaan:

kv = 1600, veranderen met factor N (=2) word dus 3200kv;
geleverd koppel word ??? maal 2 x 2 = ???
Stroom word dus ??? x 2 x 2 x 2 = ???

zoiets?

Vul jij dan eens de vraagtekens in aub.?
 
Laatst bewerkt:
Ster of delta, maakt niets uit: als je motor omschakelt van ster naar driehoek krijg je toch dezelfde karakteristiek door de ster versie te voorzien van een tandwiel met 1,73 (wortel(3)) keer zo veel tanden.

Maakt wel uit in aanloop stroom die de motor trekt. :) (teminste, dat heb ik nog zo in herinnering. )
 
Oeps, inderdaad, N=0.5. Gecorrigeerd. Dank :)

Neem nu eens een Kv die 10% hoger ligt: N=1.1. Koppel dat de motor moet leveren ligt nu factor (1,1)² = 1,21 = 20% hoger, stroom wil factor (1,1)3 = 1,33 = 33% hoger. Er van uit gaande dat accuspanning niet zakt, ondanks de hogere stroom. In de praktijk zullen die getallen iets lager liggen want de accuspanning zakt beetje.

Je kunt het hele theoretische verhaal gevoeglijk vergeten, techno-elektro-geek-speak van het ergste soort. Wel onthouden dat lager Kv niet voor meer maar juist voor minder koppel zorgt.

En dat motorstroom bij 'onze' motoren kwadratisch wil toenemen met accuspanning, zowel bij brushed als brushless. Bij verdubbeling van spanning wil stroom vervier(4)voudigen, bij halvering van spanning zal stroom ongeveer een kwart van oorspronkelijke waarde krijgen. Tabel met extra stroom voor 'celletje erbij' (vliegtuig, boot of auto maakt niet uit, we gebruiken allemaal PM BLDC motoren, Permanent Magnet Brushless Direct Current)
Cell count on brushless motors - WattFlyer Forums - post #20

Uitgebreidere uitleg over 'kwadratische toename'
Cell count on brushless motors - WattFlyer Forums - post #35
 
Laatst bewerkt:
Oeps, inderdaad, N=0.5. Gecorrigeerd. Dank :)

Neem nu eens een Kv die 10% hoger ligt: N=1.1. Koppel dat de motor moet leveren ligt nu factor (1,1)² = 1,21 = 20% hoger, stroom wil factor (1,1)3 = 1,33 = 33% hoger. Er van uit gaande dat accuspanning niet zakt, ondanks de hogere stroom. In de praktijk zullen die getallen iets lager liggen want de accuspanning zakt beetje.


Mooi, ben ik iig op aan het letten....he he.

Maar ik heb mn voorlaatste post geëdit, wil je nog eens lezen?
 
Maakt wel uit in aanloop stroom die de motor trekt. :) (teminste, dat heb ik nog zo in herinnering. )
Wat jij en ik over aanloopstroom hebben geleerd, geldt niet persé voor PM BLDC motoren. De regelaar breekt zich sowieso bijna het hoofd om tijdens opstarten uit te vissen waar de rotor staat, zit, in tegenstelling tot 3-fasen sterkstroom, een stuk 'intelligentie' achter, de microprocessor in de regelaar moet fiks rekenen. Ik heb eens gelezen dat 90% van de programmacode in een brushless regelaar bestemd is voor het goed op laten starten van de rotor.

... Maar ik heb mn voorlaatste post geëdit, wil je nog eens lezen?
Je bereking daar zijn correct. Benodigd koppel wordt 2x2=4 keer groter, stroom wordt 8 keer groter -> exit regelaar doorgaans :(
 
Laatst bewerkt:
Staat jammer genoeg niet bij of het mod 0.8 is (standaard op de erbe) of mod 1.0...
Volgens dit zou het moeten passen!

Maar waarom zou je naar een stalen willen.
Ik heb nog geen enkel plastic spur versleten (vandaar dat ik er nog 2 in de verkoop doe, heb ze nooit moeten gebruiken ;) )
 
Laatst bewerkt:
Back
Top