Hovercraft probleem!

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door kaznie, 16 nov 2010.

  1. kaznie

    kaznie Guest

    Hallo mede modelbouwers!

    Hovercrafts passen niet helemaal in dit topic, maar ik kon geen beter topic vinden helaas. Het probleem heeft te maken met luchtverplaatsing, waarbij de vliegfanaticussen ons vast kunnen helpen.

    Het project: Wij bouwen een hovercraft als profielwerkstuk. Het gaat om een model van ongeveer een halve meter lang. We werken met een aparte lift motor.

    Het probleem: We krijgen niet genoeg kracht uit de lift motor om de hovercraft op te tillen! [​IMG]
    De lucht stroomt momenteel door het gat in het midden van de tekening naar beneden en moet zich door middel van de plaat eronder verdelen over de zak onder de hovercraft. Helaas bleek de lucht af te 'ketsen' op de bodemplaat. Daarom hebben we daar een opstaand stuk in gezet. Dit was effectief en zag er als volgt uit:[​IMG]

    Ja, het is een pizza doos :p. Dit verdeelde de lucht al een stuk beter, maar nog steeds komt er veel lucht terug.

    Vraag: heeft iemand een goed idee om te zorgen dat de hovercraft wel om hoog komt? We kunnen natuurlijk een motor kopen met een hoger maximaal toerental, maar een andere oplossing is meer dan welkom.

    Alvast bedankt, hierbij nog een kleine foto van het totaal ;)

    [​IMG]
     
  2. BYM

    BYM Forum veteraan

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    7.424
    Locatie:
    Zaandam
    Twee van die motoren plaatsen? :confused:
    Ik heb er ook geen verstand van maar is zowieso een verdubbeling van je hoeveelheid lucht :yes:
     
  3. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Borstel motoren lopen maar 1 kant op perfekt . (plus op de rode stip)

    Dan moet er dus een links draaiende prop op.;)

    Op de grote foto laat je de motor verkeert om lopen denk ik en zit de prop ook verkeert om als ik het goed zie.

    Mvg Johan
     
  4. wingman

    wingman

    Lid geworden:
    21 jul 2005
    Berichten:
    1.074
    Locatie:
    Schaijk, N-Brabant
    je kunt ook zorgen dat de opening tussen de propellertip (uiteinde van de propeller) en de opstaande rand zo klein mogelijk is. opvullen met (dun) karton dus!
     
  5. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.998
    Locatie:
    IJsselstein
    Zoals Johan zegt de prop omdraaien. Red je het dan nog niet kun je een iets grotere prop proberen waar je evt de tippen afhaald om te zorgen dat hij nog net in de tunnel past. Kijk dan wel of de motor niet te heet wordt, je moet hem nog beet kunnen blijven pakken.
     
  6. jessedejong

    jessedejong

    Lid geworden:
    2 nov 2007
    Berichten:
    361
    Locatie:
    ruinerwold
    die hele pizzadoos eruit halen.. die lucht versprijd zichzelf wel als er een goeie rok omheen zit.. je pompt eigelijk lucht in de zak die eronder zit he.. en het teveel aan lucht loopt weg onder de rok door..
     
  7. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  8. kaznie

    kaznie Guest

    Oké, we hebben de polen omgedraaid zodat de prop andersom draait, dit heeft inderdaad effect, maar nog niet genoeg! We zullen ook eens kijken wat er gebeurd als we de prop omdraaien.... Bedankt voor de tips, we gaan proberen alles te optimaliseren en pas als het dan nog niet lukt, een andere motor gebruiken.

    @Jessedejong: de pizzadoos zit er niet voor niks. Als we deze weghalen zal de lucht als het ware afketsen en direct terug stromen.

    nogmaals bedankt, hoe meer tips hoe beter, keep 'em coming :)
     
  9. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze

    Hey

    Probeer het eens op deze manier:
    Zijaanzicht
    [​IMG]
    Bovenaanzicht:
    [​IMG]

    Groeten
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. Helipilot

    Helipilot

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Tiel (Passewaaij)
    Jongens, het lijkt erop alsof jullie het hele principe van een hovercraft helemaal niet hebben begrepen ;) ? Op jullie foto's en tekening lijkt het alsof jullie een Bag-skirt hebben gemaakt, oftewel netjes de lucht in de rok blazen zodat deze goed afsluit, maar vergeten zijn dat er ook lucht onder de hovercraft moet om hem op te tillen..

    Beter nog, meestal heb je niet eens echt luchthappers nodig om de bag skirt op te blazen, maar als je gewoon een duct aanlegt naar beneden, met links en rechts gaten of gleuven, die lucht naar de bag skirt lijden, dan is het al voldoende om de rok op te blazen. Bij een hovercraft is de druk onder de propellor, en dus ook onder het voertuig, hoger dan de buitendruk. Hierdoor, als de gleuven zonder echte luchthappers in het luchtkanaal van de propellor zitten, wordt de rok toch onder druk gebracht. Het is ook zoals Mark Porter het in zijn tekening laat zien, in de Post van Martjuhh hierboven, de kanalen die lucht naar de rok geleiden, hoeven niet in de propellorstroom te staan om lucht te happen, zolang ze aan de zijkant in het propellorluchtkanaal zitten is het al voldoende om de rok op goede druk te brengen. De rest van de lucht moet naar beneden, onder de hovercraft, om hem op te tillen.

    Haha dit is moeilijk te beschrijven, maar ik begrijp bij jullie model niet echt waar nou de lucht onder het model komt? De rok hoeft alleen maar af te sluiten, maar hoort onder geen enkele omstandigheid een hogere druk te hebben dan de druk onder de hovercraft! Anders wordt hij alleen maar stijf, en zal bij elk obstakel veel weerstand geven.

    Over luchtverdeling hoef je je totaal geen zorgen te maken, zolang de rok goed afsluit bouwt er binenn enkele seconden genoeg druk op om op te stijgen. Doet hij dit niet, dan heeft het niets met verdeling te maken, maar ligt het probleem ergens anders ;)

    Eigenlijk de enige hovercraft die niet een direct gat naar beneden heeft, is de hovercraft met een Bag/Finger skirt waarbij de gehele luchtstroom de rok instroomt, en vervolgens via de vingers aan deze rok, die naar binnen toe gericht staan, onder het voertuig stroomt. Hoe dan ook, je zal toch in ieder geval lucht onder het voertuig moeten pompen om omhoog te komen. Hoeveel lucht de rok daarbij ontvangt komt eigenlijk op de tweede plaats.

    Succes,

    Marijn
     
  11. Helipilot

    Helipilot

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Tiel (Passewaaij)
    sorry dubbelpost

    Groetjes
     
  12. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Hoi doet me denken aan vroegere tijd.
    Als het een speed 600 Mabugi 550.
    Dan een 8x6 prop er op.
    Toen met 8 nicadcellen.
    Ging perfect.
    Wel de prop zo laag mogelijk .
    En als rokje had ik stoffenlint dat als een soort rokje )plooitjes) er om heen zat.
    als aandrijving vooruit was een speed 400 al voldoende.
    Deze was gemonteerd op een servo om ook richting te kunnen geven.
    Je hoeft onder de plank niets temaken om de lucht te sturen.
    Veel heisa om niets.
    Wel kun je met je accupakket schuiven om te zorgen dat die mooi vlak blijft liggen.

    Hier nog een leuke creatie van mijn buurman.

    [​IMG]


    Groeten Han.
     
  13. kaznie

    kaznie Guest

    Hoi Marijn. ten eerste bedankt voor je post. Ik zal proberen ons plan iets te verduidelijken. Zou je dan nog eens kunnen kijken of van ons systeem niks klopt? Ik zal het proberen te illustreren met een plaatje. [​IMG]

    De bovenste zwarte streep is de bovenplaat, die eronder is de 'onderplaat' zoals je in de foto's kan zien (met de pizzadoos erop). De zak wordt geïllustreerd door de rode lijn. De lucht kom dan door het gat de hovercraft in en wordt door de onderplaat begeleidt naar de buitenkanten (zowel zijkanten als voor- en achterkant) en vult daarmee de zak. In de zak zitten gaatje waardoor de lucht kan ontstnappen en door de hoge druk onder de zak door wil, hierdoor ontstaat het luchtfilmpje waardoor de hovercraft wrijvingsloos beweegt.
     
  14. kaznie

    kaznie Guest

    Had u dan geen onderplaat, en geen zak maar gewoon een 'lint' eromheen hangen? als een gordijntje?
     
  15. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Hey

    Als je nu in je bodemplaat ook nog een gat maakt onder je propellor zal het al een stuk beter werken! Zorg wel dat dit gat net iets kleiner is als het gat in je "Dek", dan kan er makkelijker druk opgebouwd worden in je rok !
    Zoiets dus:
    [​IMG]

    Groeten
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Ja alleen lint er om.
    Je moet met zoiets niet zo moeilijk denken.
    Soms is de makkelijkste weg de beste??
    Onder de plaat zat verder niets.
    Niet iets wat de luchtstromen verplaatst.
    Makkelijker kan het niet.
    Ipv lint kun je ook iets nemen wat slijtvaster is.
    Bij mij werd het wel snel korter op het asfalt.
    Hier even een voorbeeld van hoe.
    Alleen moet het lint wat breder zijn.
    Speciaal effe gefrabriekt voor je.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groeten Han.

    Zal effe die foto van een post eerder even bewerken.
     
  17. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Dit is alles voor optimale lift.

    [​IMG]

    Han.
     
  18. Helipilot

    Helipilot

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Tiel (Passewaaij)
    Sorry Han, maar dit is toch gewoon niet waar? Dit is vergelijkbaar met de redenatie dat als je zonder voorkennis een vliegtuig gaat bouwen en vervolgens een dubbeldekker bouwt, die dan ook nog eens blijkt te werken, dat een dubbele vleugel dus de beste way to go is, zonder een enkele vleugel of tandem geprobeerd te hebben :)

    De uitvoering van het plaatsen van een lint om de hovercraft als rok noemen we internationaal een "wall skirt". Dit systeem is in principe het simpelst en werkt ook nog eens best aardig, maar het is zeker niet het beste en met afstand niet degene die de meeste lift geeft. Het probleem van een standaard wall skirt is dat de lange rechte stukken van zo een lint de neiging hebben om door de druk onder de hovercraft naar buiten te worden gedrukt. Er is opzich niets dat het echt tegen houdt, dus aan de zijkanten zie je dit lint vaak enigzins naar buiten buigen. Hierdoor wordt het lint in de hoekpunten naar binnen toe getrokken, waardoor de totale afsluiting die het lint moet geven eigenlijk erg slecht is. Een manier om dit te beperken is door simpelweg een smaller lint te gebruiken, waardoor wel de zweefhoogte ook weer afneemt.

    Wat dan wel mogelijk is, is een lint nemen dat dus telkens omgekrult wordt, zoals in de vorige post te zien is. Natuurlijk, ook dit werkt, geen twijfel over mogelijk! ;) Maar, er zijn andere skirts die qua efficiëntie en mogelijkheden zoveel voordelen hebben, dat er werkelijk geen enkele hovercraft ter wereld is die dit nog gebruikt.

    Om een voorbeeld te geven, zowel de bagskirt als de wall skirt werken, allebij simpel te maken. Maar met de wall skirt heb je een snelle straat hovercraft, met een goed gebouwde wall skirt ga je met gemak een stoeprand op.

    Kijk het probleem met de wall skirt tegenover eigenlijk bijna alle andere skirts die ontworpen zijn, is dat het enige wat ervoor wil zorgen dat de wall skirt zijn gewenste vorm behoudt, de eigen materiale stijfheid is van het gebruikte materiaal. De andere skirts lossen dit beter op, door een luchtstroom te gebruiken om zichzelf in vorm te brengen. De voordelen hiervan zijn enorm, omdat de skirt(rok) zich dus altijd zoveel mogelijk wil ontvouwen, maar je tegelijk wel hele soepele materialen kunt gebruiken voor de skirt zelf. Hierdoor wordt de weerstand en ook de afsluiting die zo een skirt geeft bij het passeren van een obstakel véél beter.

    En dus, als je het goed bouwt, kom je er met gemak een stoeprand mee op :D

    Maargoed, Kaz, je beschreef een paar posts geleden dat jullie alle lucht de rok in blazen, en dat deze lucht door wat gaatjes in de rok onder de hovercraft moet komen, zodat er daar een film ontstaat. Opzich moet dit wel werken met genoeg pk achter de liftfan, maar dit is zeker niet de beste manier. Markjuhh zegt het opzich hélemaal goed, maak nou ook eens een gat onderin, dan heb je gelijk precies het principe van de bag skirt.

    [​IMG]
    [​IMG]


    Dit zijn twee oude modellen van mij, allebij rond een meter in lengte, allebij in staat om vanuit loopsnelheid een stoeprand op te komen. De modellen zijn zwaar, log, simpel en grof, maar laten duidelijk zien dat wanneer je een hovercraft goed bouwt, voornamelijk de rok, dat je kilos aan liftkracht tot je beschikking hebt. Beide hovercrafts, vooral de tweede, konden nog een paar kilos aan gewicht meeslepen voordat ze duidelijk slechter gingen presteren.

    Hier even uitgetekend:
    [​IMG]

    Zoals je ziet, geen echte luchthappers naar de rok toe, gewoon openingen aan de zijkant van het luchtkanaal voldoen Ruim. Verder zie je, dat als je op deze manier een rok bouwt, dat je het niet meer hebt over een 'film' van lucht onder een hovercraft, maar over een hele ruimte, die het mogelijk maakt échte obstakels te nemen en dus ook een rendabel voertuig te geven.

    Andere rokken waar je nog naar kunt googlen zijn : Finger skirt, Bag-Finger skirt, maar ook het Jupe skirt, van de Sedam N500 Naviplane. Dit is erginteressant, ze gebruiken een heel aantal van kleine wall skirt ringen, om een soort totale skirt te maken. Een soort heleboel kleine hovercrafts gebruiken om een rok te maken voor een grote hovercraft.

    Succes!

    Marijn
     
    Laatst bewerkt: 20 nov 2010
  19. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Het ging mij er meer om dat je eerst de boel aan de gang krijgt.
    En door wat simpel expirimenteren een werkende hovercraft krijgt.
    Dan kun je daarna wel aan passen.
    Maar als jij hem nog niet van de grond krijgt ben je nog verweg van hoveren.

    Bouw eerst maar eens van een plaatpiep emt een rand.
    En probeer die maar eens van de grond tekrijgen en dan vooruit.

    Groeten Han.

    Ps ik blijf het volgen.
     
  20. kaznie

    kaznie Guest

    hoi allemaal! Nogmaal bedankt voor de vele reacties! We hebben eerst een gat gemaakt waar eerst het pizzadoos hoedje zat. Dit gat hebben we iets kleiner gemaakt dan de totale lift straalbuis, zodat er nog een randje van de onderplaat zichtbaar is. Dit werkte heel aardig, de hovercraft zweefde zowaar! Helaas bleek dat met het bijkomende gewicht van de voortstuwingsfan+motor en een accu daarvoor, de kont niet meer omhoog kon worden getilt. Momenteel is de straalbuis+stuurinrichting achterop dus te zwaar voor de lift fan. We hebben ook nog de straalbuis (lift) krapper gemaakt en er een soort trechtervormpje onder gedaan zodat de lucht minder terug kan, dit had allemaal niet zo heel veel zin, er komt nog steeds lucht terug uit het gat. Ook hebben we de bagskirt iets strakker gemaakt (in de zin van een kleinere zak) met het idee dat we dan met hetzelfde volume lucht een grotere druk konden opbouwen. Ook dit hielp weer ietsje. Natuurlijk blijft het een optie om een motor met een hoger max rpm erin te bouwen, maar we willen eerst even proberen met een spanningsbron van school de spanning iets hoger te maken. Nu is deze 7,2 V en de motor kan maximaal 8,6 aan (hoewel 7,2 is optimaal is). Dit zou al moeten helpen doordat de motor dan harder draait.

    Jullie tips hebben al enorm geholpen, we moeten het alleen nog ietsje verbeteren! Alle tips zijn super welkom! Iemand nog ideeen?
     

Deel Deze Pagina