Zelfbouw motorblok

Status
Niet open voor verdere reacties.
Of je bouwt een replica van de Napier Deltic motor, 6 van deze animaties achter elkaar.

Dankje voor het posten hiervan. die is echt zo gaaf. :) Heb niets behalve respect voor die goede man! :worship:


Zou mezelf ook erg mooi lijken om een eigen model motor te bouwen. schaal 1:10, dus een 290cc VR6 blok zou wel heel erg cool zijn. Ken die blokken 1:10 op zich al wel aardig door en door. (inc variabel inlaat spruitstuk zou al helemaal mooi zijn. )
Zou mij alleen nooit lukken. Ookal had ik de machines ervoor, heb ten eerste het geduld al niet om er een paar jaar mee bezig te zijn.
ten 2e heb ik de kennis van metaalbewerking er niet voor. (daar is op zich wel achter te komen. maargoed.)
maar boven alles zullen de kosten ook best hoog liggen. je moet de cilinderwanden verchromen (en daarna nog weer honen.)
je moet kleine gehard stalen cilinder veren (olieschraapveren en compressie veren) laten maken. (of zelf doen uiteraard.)

een 1:1 motor werkt al met erg nauwe toleranties. om een schaal motor te bouwen zullen die toleranties nog kleiner zijn lijkt me.

Ik had toen ik aan het draadje begon toch wel gehoopt op een mooi bouwverslag. maar als je begint over 2-takt, en het dan hebt over nokkenassen. sorry, maar dan zakt me de moed toch een beetje in de schoenen. :(
 
Want?
Ik heb toevallig zelf ook wel eens een paar van die blokje opengemaakt, maar als ik zou moeten kiezen qua moeilijkheidsgraad tussen het bouwen van een eencilinder tweetaktmotor en een enkelschijfs wankelmotor, weet ik zo net nog niet welke ik zou nemen.
 
ik heb ook een tijdje die dingen bestudeerd,
vooral het verschil tussen de nsu spider, nsu Ro 80, de citroen m35(ami8 ), mazda r130, rx2,rx3,rx4,rx5,rx7 en de rx 8 motoren ondanks dat het blok van de rx 8 minder slijtage heeft heeft deze bij het opstarten 1 groot probleem overgehouden...
Door de ongunstige vorm van de verbrandingskamer is de ontsteking problematisch, en gaat relatief veel warmte verloren in de wand van de verbrandingskamer.

Bij de koude start wordt bij een ouder blok, een hoeveelheid olie in de verbrandingskamers gespoten om slijtage aan de punten van de rotor te verminderen. Wanneer men veel korte stukjes rijdt en herhaaldelijk moet starten, dan komt er te veel olie op de ontsteking, die daardoor sterk vervuild of zelfs defect kan raken.
 
Laatst bewerkt:
ik heb ook een tijdje die dingen bestudeerd,
vooral het verschil tussen de nsu spider, nsu Ro 80, de citroen m35(ami8 ), mazda r130, rx2,rx3,rx4,rx5,rx7 en de rx 8 motoren ondanks dat het blok van de rx 8 minder slijtage heeft heeft deze bij het opstarten 1 groot probleem overgehouden...
Door de ongunstige vorm van de verbrandingskamer is de ontsteking problematisch, en gaat relatief veel warmte verloren in de wand van de verbrandingskamer.
Bij de koude start wordt een hoeveelheid olie in de verbrandingskamers gespoten om slijtage aan de punten van de rotor te verminderen. Wanneer men veel korte stukjes rijdt en herhaaldelijk moet starten, dan komt er te veel olie op de ontsteking, die daardoor sterk vervuild of zelfs defect kan raken.

Door de ongunstige vorm van de verbrandingskamer (...) die daardoor sterk vervuild of zelfs defect kan raken.
 
Laatst bewerkt:
goh.. wel toevallig da thet zo vaak voorkomt over het internet.. met exact dezelfde verwoording.

Sorry als we je niet helemaal serieus nemen hoor.. eerst heb je het over een 2 takt motor met nokkenassen.. en dan weet je ineens dat de RX8 een ongunstige koude loop heeft doordat er olie in de motor gespoten word om slijtage te voorkomen? yea, right.

qua moelijkheid voor het maken van een motor zal je Wankel wellicht makkelijker zijn. alleen zal eht slijtvast maken van die motor een probleem opleveren. (mja.. dat is ja niets nieuws.)

Ik zou zelf eerst maar eens beginnen met een mooie Stirling te bouwen. die zijn toch relatief simpel. maar daar kom je ook al heel veel problemen tegen die je bij het maken van een otto-motor ook zult hebben.
 
tja ik heb hier thuis een boek over wankel en daar stond dat zo in dus ja...

"groot probleem overgehouden...
Door de ongunstige vorm van de verbrandingskamer is de ontsteking problematisch, en gaat relatief veel warmte verloren in de wand van de verbrandingskamer."
dat stuk ging het om dat andere was voor oudere types maar goed dat je daar op wees,
en je hebt gelijk een nokkenas was even verward met de krukas :$
maar ik ben er wel achter war het gaat worden een 1cill 2 takt...
ik had ook al een blokje op lucht gemaakt(zodra ik weer op school kom maak ik er fotos van) dit was een 2cc 1 cil maar inderdaad een beetje lullige foutjes van mij,
 
Want?
Ik heb toevallig zelf ook wel eens een paar van die blokje opengemaakt, maar als ik zou moeten kiezen qua moeilijkheidsgraad tussen het bouwen van een eencilinder tweetaktmotor en een enkelschijfs wankelmotor, weet ik zo net nog niet welke ik zou nemen.

die schijf binnenin moeten tanden in komen, netals op het asje, mijn skills met de freesbank zijn redelijk maar om tandwielen te maken moet ik tog ff de boeken in duiken
 
Ergens in donker kamertje achter af zit een knulletje van zestien nu druk te googlen.
Om het antwoord te vinden op de vraag van Roelof.
Nu nog kijken of die het kan kopieeren en plakken.
 
Ergens in donker kamertje achter af zit een knulletje van zestien nu druk te googlen.
Om het antwoord te vinden op de vraag van Roelof.
Nu nog kijken of die het kan kopieeren en plakken.

Nieuw topic op het MBF, hoe hou je de jeugd van tegenwoordig van de straat?
 
laat ze allemaal maar lullen.

ze vergeten allemaal dat het een hobby is.
en wat is het leuke van een hobby ?

dat er niets moet.
en als er iets niet lukt dan is er nog niets aan de hand.
probeer je iets anders zodra je er weer zin in hebt
 
ik denk dat dit een stuk te hoog gegrepen is.
doe gewoon rustig aan je bent niet zomaar prof. ,niemand kan zomaar met een beetje ervaring een blok bouwen.
dit is echt iets voor de ''engine die hards''.
 
ik denk dat dit een stuk te hoog gegrepen is.
doe gewoon rustig aan je bent niet zomaar prof. ,niemand kan zomaar met een beetje ervaring een blok bouwen.
dit is echt iets voor de ''engine die hards''.

Daar ben ik het toch niet helemaal mee eens. OK, simpel is het niet, maar als je rustig begint kan je heel veel bereiken. Ik racete ooit met Stockcars, 3,5cc motortjes. Motor aan puin, zelf nieuwe zuiger, bus en drijfstang gemaakt op de MTS. Eerst gewoon nagemaakt. Toen een ander model koelkop gemaakt, paste beter onder de kap. Als laatste ook een carter zelf gemaakt, en een losse buitencilinder. De cilinder zat met lange bouten tussen het carter en de koelkop. Ergo, een zelf gebouwde motor, op de krukas na. (carb uiteraard gekocht). Het kan best, is niet heel lastig. Aan de krukas zelf ben ik nooit toegekomen. Dat wilde ik wel (en dan andersom draaiend, zodat de motor niet rechts maar links in het chassis zou kunnen plaatsen), maar toen ging ik van school af. Dom.

Hugo
 
maar dat is namaken van bestaand.
dit is bouwen van tekening, lijkt me een stuk moeilijker.

en een die hard worden? goed heel goed lezen hier op,t forum en natuurlijk veel experimenteren en veel ervaring hebben :).


was ik,t maar ;).
 
Nou als ik zou moeten kiezen tussen een wankelmotor of een eencilinder tweetact zou ik zeker voor de tweetact kiezen en veeeel sneller een lopende motor hebben, met veel minder aan slijtage onderhevige onderdelen.
Heb vroeger een motorblokje omgebouwd voor een 50cc racemotorje die ± 170 KM haalde.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top