die Turnigy HV servo's zijn trouwens dezelfde als MKS servo's, en deze worden nu meer en meer gebruikt door 3D Helipiloten. Die willen buiten kracht ook nog eens snelheid. Echter zijn stevigheid en robuustheid van gears voor hen van minder belang.
Niet alleen heli-3D vliegers willen (erg) snelle servo's, vliegtuig 3D vliegers ook. In de >2,5m klasse is het alleen nogal lastig om nog krachtigere snellere servo's te vinden voor je kist (voor meer snelheid is imo ook meer kracht nodig, het starten en stoppen van de beweging van je roer is de hele kunst.)
Gernot met jr op de 55 met z'n extra grote ailerons is toch bekend, die tandwielen hebben absoluut geen lang leven.
(en ja, dit is via via, maar er zijn (enkele) mensen die mij iets kunnen vertellen waar ik het 100% van geloof.)
Het is maar hoe kritisch je bent, en hoe je ze gebruikt.
Alles slijt:neutral:
Gelukkig vlieg ik electro... De Dymond's in mijn 88" kist had ik er ook niet in gedaan als er een benzine motor op zou komen.
r.marijnissen: hitec heeft ook al een servo met "magnetic encoder". Sluit natuurlijk weer iets die kan verslijten uit ... zo is de hoofd oorzaak van het parkinson effect bij JR servo's volgens mij snelle slijtage van de potentiometer in combinatie met hoge kwaliteit van de servo en slijtage van de gears.
Hoe kom ik tot deze conclusie? Heel simpel, als je servo heel erg gaat trillen en je verzet de sub trim via je zender ben je er weer vanaf voor enkele vluchten, daarna kan je weer je sub trim veranderen etc
Oke, totaal andere klasse kist maar mijn snelle JR188 Nylon tandwielen (Geweldige servo!!) op de shock trilt ook zolang ik niet vlieg, vanaf dag 1, waar mijn trim ook staat.
En op mijn Sukhoi 50 willen de redelijk snelle graupner des karbonite gear (niet zo geweldig, maar eindresultaat is goed genoeg) ook graag trillen, vanaf dag 1, onafhankelijk van de trim.
Volgens mij kunnen er meerdere redenen zijn voor oorzaak voor het parkinson effect. 1 daarvan is slijtage, andere is gewoon van ontwerp uit bij snelle digi servo's.
Er zijn trouwens wel manieren om ze te dempen waardoor ze op de grond minder snel er last van hebben.