Goede temperatuur koelkop bepalen

Hallo allemaal, ik ben vrij nieuw met RC nitro cars en heb wat hulp nodig.

Ik heb een HPI RS4 RTR Evo3 +, en ik heb net een thermometer gekocht die je om de cilinderkop moet doen en nu moet ik weten wat ongeveer de goede bedrijfstemperatuur is. Op internet kun je wel een paar vage statistieken vinden, maar ik vraag het liever hier omdat ik hier al vaker geholpen ben.

Alvast bedankt, Jimmy94
 
Onder de koelkop meten (ter hoogte van je gloeiplug).
Aanbevolen temperatuur moet je even nalezen in de handleiding van je auto.
110-120 graden is een mooie temperatuur.
 
Eigenlijk moet je je niet te veel aan een temperatuur vast pinnen. Rookpluim, klank en visuele prestaties zijn belangrijker voor een algehele indruk van de afstelling van de motor. Dan meet je de temperatuur en dan kan je dat met die meter en meetmethode op die motor iedere keer refereren.
 
Eigenlijk moet je je niet te veel aan een temperatuur vast pinnen. Rookpluim, klank en visuele prestaties zijn belangrijker voor een algehele indruk van de afstelling van de motor. Dan meet je de temperatuur en dan kan je dat met die meter en meetmethode op die motor iedere keer refereren.

Dat klopt wel wat je zegt.
Maar er is toch een grens waar je niet zomaar overheen moet komen.
Ik heb een Alpha Z-852, en hou max. 130 graden aan.
Vaak wordt mijn exemplaar bij een goede afstelling maar 110 graden. Het zij inderdaad zo.
Maar als de motor warmer dan 130 wordt, dan loopt ie meestal toch te arm.
Sommige mensen zien en horen dat, maar ik niet, en een alpha blijft sowieso als een speer gaan.

Meet ik dan dat de motor zo heet wordt, dan kan ik beter de plug even controleren. Ik heb al 2x gehad dat die dan wit, gepareld en uitgezakt is. Dan ben ik er net op tijd bij.

Na 1 of 2 tankjes afstellen is de afstelling voor de dag wel gevonden, en meet ik die dag bijna niet meer.

Dus wat mij betreft : de temperatuur geeft een richting (110~120), maar belangrijker : ik hou een max. aan (130).
 
Er zijn nogal wat verschillen in de meters en meetmethodes dat je niet zomaaar kunt zeggen dat je 130max moet aanhouden, op een andere meter kan dat misschien wel 110 zijn omdat daar niet een mooi tuitje op zit om hem in de koelkop te steken.

Ik lees via een PB dat TS een meter heeft met een sensor tussen de 1e en 2e rib. Probeer de sensor net onder de onderste rib te krijgen, met een beetje geluk valt die net tussen de spleet die onder de kop zit. En dan een 110 tot 120 graden aanhouden moet lukken maar probeer (na het inlopen?) ook iets met de afstelling te spelen als er verbetering komt. Als het goed is heb je er ook een DVD bij gekregen, spit die eens door waar ook duidelijk het afstellen van een motor op staat en wat die doet als die verkeerd staat.
 
Er zijn nogal wat verschillen in de meters en meetmethodes dat je niet zomaaar kunt zeggen dat je 130max moet aanhouden, op een andere meter kan dat misschien wel 110 zijn omdat daar niet een mooi tuitje op zit om hem in de koelkop te steken.

Ik lees via een PB dat TS een meter heeft met een sensor tussen de 1e en 2e rib. Probeer de sensor net onder de onderste rib te krijgen, met een beetje geluk valt die net tussen de spleet die onder de kop zit. En dan een 110 tot 120 graden aanhouden moet lukken maar probeer (na het inlopen?) ook iets met de afstelling te spelen als er verbetering komt. Als het goed is heb je er ook een DVD bij gekregen, spit die eens door waar ook duidelijk het afstellen van een motor op staat en wat die doet als die verkeerd staat.

late reactie,

wedstrijdmotoren lopen het best met een temperatuur van 105 graden c.

tenminste,dat zij de meneer van de modelbouwwinkel
 
Het zou me niets verbazen als er tussen 100 motoren uit 1 productierun 10 graden verschil zit als ze optimaal zijn ingesteld.
Waarom staren mensen zich zo blind op temperatuur? Een motor goed afstellen doe je op basis van prestaties en geluid. De temperatuur is hooguit een extra controle.
 
Die meneer kan veel zeggen, uiteindelijk zijn het de andere factoren die de goede afstelling bepalen en dan kan je iets over de temperatuur zeggen. Ik heb ook normaal iets rond de 110 graden maar heb ook met een uitlaat gereden waarbij de motor 125 tot 130 graden werd. (dezelfde motor, dezelfde meter en dezelfde meetmethode)

late reactie,

wedstrijdmotoren lopen het best met een temperatuur van 105 graden c.

tenminste,dat zij de meneer van de modelbouwwinkel
 
Die meneer kan veel zeggen, uiteindelijk zijn het de andere factoren die de goede afstelling bepalen en dan kan je iets over de temperatuur zeggen. Ik heb ook normaal iets rond de 110 graden maar heb ook met een uitlaat gereden waarbij de motor 125 tot 130 graden werd. (dezelfde motor, dezelfde meter en dezelfde meetmethode)

had die uitlaat dan meer weerstand met die hogere temperatuur,dus minder herrie??
 
Ik denk niet dat weerstand en/of druk hier iets mee te maken heeft, eerder de resonantie ervan. De uitlaat die een andere temperatuur gaf is betitelt als een herriemaker (en dus minder weerstand/druk) maar gaf totaal andere prestaties op de motor, meer koppel onderuit en minder toptoeren.
 
ik zelf denk toch echt dat het met de druk te maken heeft want als je lucht samenperst denk maar aan een fietspomp of lucht cilinder wordt het ook bloed en bloed heet puur door de wrijving die je daarmee krijgt
 
En de resonantie bepaalt hoeveel hete gassen achter blijven of terug worden geduwd en dus daarmee ook hoeveel ruimte er over blijft voor verse koele brandstof, aangezien je makkelijk 30 sec langer met die uitlaat op een tank kon rijden mag het duidelijk zijn dat er minder koele brandstof in ging.
 
ik zelf denk toch echt dat het met de druk te maken heeft want als je lucht samenperst denk maar aan een fietspomp of lucht cilinder wordt het ook bloed en bloed heet puur door de wrijving die je daarmee krijgt

dat denk ik ook want al het gat van je camber kleiner is dan bouwt hij (volgens mij) meer druk op en kan de motor zijn druk minder goed kwijt.

maar dat denk ik hoor,het kan ook goed anders zijn.
 
Ja, man, het gat in je camber! Want als de toe-in het rollcenter bepaald, dan is het camber zeker van invloed op de temp van de motor, zeker als er een gat in zit! Althans, dat dacht ik toch te weten!
 
Ik weet uit ervaring dat als je het gat in je uitlaat helemaal dichtmaakt, hij helemaal geen druk meer opbouwt (let op: het duurt een paar tellen voordat dit effect merkbaar is) Daaraan kan het dus niet liggen! :teacher:
 
Laatst bewerkt:
Back
Top