Nine Eagles Bravo SX (opvolger van de Solo Pro, met schaalromp)

Demonteren

Een nieuw speeltje en dan wil ik toch ook even kijken hoe het een en ander in elkaar zit. Het kan toch niet waar zijn, dat de canopy helften behalve met schroeven de pin gat verbindingen op veel plaatsen met seconde lijm vast zit?? De punt neus, boven achter de roto en midden bovenkant staart. Met voorzichtig kraken lukt het niet, ik vrees dat het mes er in moet, dat zou knap stom zijn van nine eagles:hammer:(je moet er toch bij kunnen komen voor onderhoud of reparatie zonder je huisje te beschadigen/ slopen?).

Andere bravo SX eigenaren, zit de canopy bij jullie ook met secondelijm in elkaar? Ideeen om hem uit elkaat te krijgen zonder slopen (in warm water leggen lijkt mij niet de oplossing...
 
Laatst bewerkt:
Een nieuw speeltje en dan wil ik toch ook even kijken hoe het een en ander in elkaar zit. Het kan toch niet waar zijn, dat de canopy helften behalve met schroeven de pin gat verbindingen op veel plaatsen met seconde lijm vast zit?? De punt neus, boven achter de roto en midden bovenkant staart. Met voorzichtig kraken lukt het niet, ik vrees dat het mes er in moet, dat zou knap stom zijn van nine eagles:hammer:(je moet er toch bij kunnen komen voor onderhoud of reparatie zonder je huisje te beschadigen/ slopen?).

Andere bravo SX eigenaren, zit de canopy bij jullie ook met secondelijm in elkaar? Ideeen om hem uit elkaat te krijgen zonder slopen (in warm water leggen lijkt mij niet de oplossing...

Ik had dat ook al op een Duits forum gelezen. Ik dacht dat de schroefjes het geheel bij elkaar hielden. Maar bij de staart zit siliconenkit tussen de staartboom en romp. En elders zit het inderdaad ook geplakt... Ik had een iets demontabeler romp verwacht van de ontwerpers bij Nine Eagles. Ze hebben met hun accu connector, en andere oplossingen toch al bewezen dat ze tot prima oplossingen kunnen komen.

Dan maar hopen dat de slijtage beperkt blijft tot de onderdelen in de rotorkop, daar kun je wel vrij goed bij. En dat de staartmotor, die nu iets groter is, en op een langere staart, nog langer meegaat dan die van Solo Pro. En anders maar alleen het motortje vervangen, en dan de draden solderen.
 
Was het maar siliconen..

Een siliconen of anders iets van een slimme haak verbindig was toch slimmer geweest, ook als het gaat om resonaties verkomen.

Even goed gekeken, bij mij zijn de lijm verbingen haast niet te zien en keihard dus het moet eigelijk wel een (slagvaste) Cyano Acrylaat (snellijm) zijn. Een rare keus, een siliconen of contact, epoxy of methacrylaat, er zijn zat betere alternatieve. Waarven de CA de goedkoopste en makkelijkste is in productie.... Te slagvast blijkbaar voor het dunne plastic, anders had je met lichte druk de verbindingen kunnen breken, nu buigt het plastic en komt verder niet los.

De vertegenwoordiger van de importeur die bij quartel stond, helaas zonder naambadge, ik wil de importeur aanschrijven, weet iemand wie de officiele, Nederlandse importeur is van Nine Eagles (staat niet op de site helaas)?

indoor, past het huisje van de solo pro zonder veel aanpas werk op de bravo Sx? 1 van de gewichtjes heeft zojuist bij een crash de voorruit ingeslagen:( (na 20 vluchten en talloze crashes, mijn fout, zag de stoelpoot te laat...)
 
Laatst bewerkt:
Een siliconen of anders iets van een slimme haak verbindig was toch slimmer geweest, ook als het gaat om resonaties verkomen.

Even goed gekeken, bij mij zijn de lijm verbingen haast niet te zien en keihard dus het moet eigelijk wel een (slagvaste) Cyano Acrylaat (snellijm) zijn. Een rare keus, een siliconen of contact, epoxy of methacrylaat, er zijn zat betere alternatieve. Waarven de CA de goedkoopste en makkelijkste is in productie.... Te slagvast blijkbaar voor het dunne plastic, anders had je met lichte druk de verbindingen kunnen breken, nu buigt het plastic en komt verder niet los.

De vertegenwoordiger van de importeur die bij quartel stond, helaas zonder naambadge, ik wil de importeur aanschrijven, weet iemand wie de officiele, Nederlandse importeur is van Nine Eagles (staat niet op de site helaas)?

indoor, past het huisje van de solo pro zonder veel aanpas werk op de bravo Sx? 1 van de gewichtjes heeft zojuist bij een crash de voorruit ingeslagen:( (na 20 vluchten en talloze crashes, mijn fout, zag de stoelpoot te laat...)


Aerotoys is de importeur. De pinnen voor de canopy zitten op een andere plek bij dit frame. Dus een Solo Pro canopy past niet zomaar.
 
Quartel was open, stond de importeur met deze speeltjes in alle kleuren.


99,- met koffer, 2 lipo's (150ma), lader en ter plekke ingevlogen mee gekregen, thuis aan de slag in een ruimte 8x8x4m. Hiervoor had ik van die infrarood silverlitheli's van 3 tientjes.

Die prijs was van korte duur, ze vragen er nu al 119 euro voor op de website... :(
 
Wat vliegtijden:

Hobby King 120 mAh: 4:30
Hobby King 150 mAh: 5:30
Thunder Power 160 mAh: 5:30

Bij de Solo Pro kun je ongeveer tot 20% verval hanteren bij het kijken naar het percentage gas wat je nodig hebt om in de lucht te blijven. Bij de wat zwaardere Bravo sx mag je blij zijn als je bij 15% verval nog in de lucht blijft. Dus of timen op 5 minuten, of als het verval boven de 10% komt extra goed opletten. Als de batterij bijna aan zijn eind is gaat de staart wegdraaien, en wordt een nette landing lastig...
 
Wat vliegtijden:

Hobby King 120 mAh: 4:30
Hobby King 150 mAh: 5:30
Thunder Power 160 mAh: 5:30

Bij de Solo Pro kun je ongeveer tot 20% verval hanteren bij het kijken naar het percentage gas wat je nodig hebt om in de lucht te blijven. Bij de wat zwaardere Bravo sx mag je blij zijn als je bij 15% verval nog in de lucht blijft. Dus of timen op 5 minuten, of als het verval boven de 10% komt extra goed opletten. Als de batterij bijna aan zijn eind is gaat de staart wegdraaien, en wordt een nette landing lastig...
Wow die 30mah van hobby jong maken echt wel n minuut verschil! Wat zijn de tijden van de originele batterijen? (dit met een oog op de Solo pro...)
 
Wow die 30mah van hobby jong maken echt wel n minuut verschil! Wat zijn de tijden van de originele batterijen? (dit met een oog op de Solo pro...)

De originele 150 mAh die bij mijn Bravo SX kwam is niet in orde, en haalt net 4 minuten. Dus ik kan het niet echt vergelijken. Maar als je bedoelt hoe de 120s van Hobby King het doen in de Solo Pro, 6 1/2 tot 7 minuten, net als de veel duurdere originele 120 mAh accu's van Nine Eagles. En ze houden het ook langer vol, ik heb nog geen originele 120 mAh accu gezien die het meer dan 25 keer vliegen heeft volgehouden... Maar die van Hobby King gaan vandaag de 50 keer halen, en vliegen nog als nieuw.
 
De originele 150 mAh die bij mijn Bravo SX kwam is niet in orde, en haalt net 4 minuten. Dus ik kan het niet echt vergelijken. Maar als je bedoelt hoe de 120s van Hobby King het doen in de Solo Pro, 6 1/2 tot 7 minuten, net als de veel duurdere originele 120 mAh accu's van Nine Eagles. En ze houden het ook langer vol, ik heb nog geen originele 120 mAh accu gezien die het meer dan 25 keer vliegen heeft volgehouden... Maar die van Hobby King gaan vandaag de 50 keer halen, en vliegen nog als nieuw.
de duurdere van 120 dus. Maar de goedkope ? (merkloos zoals ze zelf zeggen: zonder stikker op) En de 150's in de solo pro? ook iets langer als in de bravo aangezien de solo pro lichter is.
 
de duurdere van 120 dus. Maar de goedkope ? (merkloos zoals ze zelf zeggen: zonder stikker op) En de 150's in de solo pro? ook iets langer als in de bravo aangezien de solo pro lichter is.

Ik had het over de goedkope "OEM" 120 van Hobby King, die dus tegen de 7 minuten halen in de Solo Pro. Sinds dat ik die heb koop ik geen originele 120 Nine Eagles accu's meer. Voor 10 euro heb je er 5 van Hobby King, met opsturen.

Ik heb de goedkopere Hobby King 150s niet getest in de Solo Pro, omdat die wat aan de zware kant zijn, met 4.60 gram. In de Bravo SX doen ze het goed, op een ander forum halen ze met de originele 150 accu van Nine Eagles ook tegen de 5 1/2 minuut. Ik heb wel de Thunder Power 160 getest in de Solo Pro, die weegt iets meer dan 4 gram, en daarbij haalde ik tegen de 8 minuten.
 
Laatst bewerkt:
Heb hem al enkele dagen, maar oh oh oh wat vliegt het strak en eenvoudig!
De prijs ligt dus bij TopRC nog wat gunstiger als bij Quartel. De prijs is uiteraard nu de normale verkoopprijs geworden, en ik had hem voor de pre-order prijs.

Heb hem buiten nog niet getest. Maar binnen vliegt het echt geweldig, zelfs een beginner kan er mee vliegen!
 
En, nu wel al buiten getest? De afgelopen dagen was het redelijk windstil.


Even wat anders, het blijkt dat de Bravo SX met 2 verschillende batterijen wordt geleverd. Beide zijn 150 mAh met label "BA927", maar de ene batterij is 0.4 gram lichter dan de andere. Ik heb nu 3 "zware" batterijen, en omdat eentje slecht presteerde (slechts rond de 4 minuten vliegen ipv de gebruikelijke 5) kreeg ik een vervangende. Die bleek ineens lichter te zijn. Iemand op een Duits forum had alleen maar lichtere batterijen, en maakte me al bijna voor gek uit (althans mijn weegschaal) maar we hadden voor de Hobby King 150 mAh wel hetzelfde gewicht, dus het was niet de weegschaal. En dat blijkt nu nog maar eens.
 
Was ik er net uit om een solo pro te gaan kopen, stuit ik op dit draadje :wink:
@ indoorvlieger, Wat raad jij me aan een solo pro of een bravo sx?

Groetjes en dank,

Gerard
 
Was ik er net uit om een solo pro te gaan kopen, stuit ik op dit draadje :wink:
@ indoorvlieger, Wat raad jij me aan een solo pro of een bravo sx?

Groetjes en dank,

Gerard
Ik heb net het zelfde probleem gehad en heb toen volgende tip gekregen: Start solo pro en stap mss later over op een bravo sx. dit omdat ik bijna geen heli ervaring heb en anders de knappe bravo SX cannopy toch maar in gort zou vliegen. Inmiddels is het kapje van mijn solo pro al aan vervanging toe dus ben ik toch blij dat dit enkele eurotjes is ipv de 15 euro voor een solo pro cannopy ;)!
 
Was ik er net uit om een solo pro te gaan kopen, stuit ik op dit draadje :wink:
@ indoorvlieger, Wat raad jij me aan een solo pro of een bravo sx?

Groetjes en dank,

Gerard

Ik heb net het zelfde probleem gehad en heb toen volgende tip gekregen: Start solo pro en stap mss later over op een bravo sx. dit omdat ik bijna geen heli ervaring heb en anders de knappe bravo SX cannopy toch maar in gort zou vliegen. Inmiddels is het kapje van mijn solo pro al aan vervanging toe dus ben ik toch blij dat dit enkele eurotjes is ipv de 15 euro voor een solo pro cannopy ;)!

Goede vraag. Aan de ene kant ben ik geneigd het advies van Yov te volgen. De Bravo SX heeft natuurlijk een groot raam voor, dat kan breken. En het sleutelen aan de Solo Pro is veel eenvoudiger, even de canopy eraf "poppen" en je kan overal bij.

Maar er is ook veel te zeggen voor de Bravo SX. Ten eerste vliegt hij gewoon beter, zowel bij langzaam vliegen, als volgas. En de romp zelf is niet zo kwetsbaar als hij lijkt, als je het raam even niet meetel. Het landingsgestel schijnt zelfs sterker te zijn dan dat van de Solo Pro. Verder beschermd de horizontale staartvin de staartmotor bij een zijwaartse tik.

Wat wel een groot nadeel is van de Bravo SX, is de kortere vliegtijd. Zeker als je aan het oefenen bent, is net 5 minuten aan de korte kant, en als de accu bijna leeg is draait de staart erg vlot weg, waardoor een minder ervaren piloot hem niet meer netjes aan de grond zal krijgen.


Dus uiteindelijk blijft mijn advies, neem eerst een Solo Pro, en als je die een beetje in de vingers hebt, een Bravo SX. Dan waardeer je de betere vliegeigenschappen des te meer, en je houdt de Bravo SX canopy langer gaaf.
 
Het lijkt er nu toch op dat de meeste Bravo SX met de juiste batterij worden geleverd. Ik heb van 4 (of 3) set de accu's gewogen en die waren allemaal rond de 4.3 gram. De te zware accu's zijn te herkennen aan kleine cirkel op de achterkant van de accu, dus de kant waar bij een Solo Pro accu het lipje zit om hem uit de heli te trekken. Nadelen van een 2 zware accu zijn meer achterover hangen in de vlucht, de heli kantelt bij een landing nog sneller achterover, en je vliegt iets korter, omdat je toch weer 0.35g extra moet meedragen, en voor zo'n kleine heli is dat heel wat.


Ik heb gisteren een aantal accu's binnen gevlogen, en merk dat de Bravo SX ook best wel snel kan binnen. Zelfs op hoge snelheid kun je de heli zo de bocht om sturen met alleen de staart. Hij maakt dan een korte, strakke U-bocht, waarbij de staart ook omhoog zwiept, dus de heli komt met de neus schuin naar beneden gericht de bocht uitvliegen. Dit werkt het beste linksom, omdat de meeste Bravo SX de staarttrim iets naar links hebben naarmate de vlucht vordert. Daardoor is de reactie op rudder links beter dan op rechts.

Met de Solo Pro kun je ook dit soort bochtjes maken, maar de heli zal wat meer driften, terwijl de Bravo SX op rails lijkt te lopen.
 
Jammer dat het buiten zulk vies weer is, maar daardoor kon ik wel binnen lekker oefenen met de Bravo SX. Het betere reageren op rudder, zonder het afzwaaien wat de Solo Pro sterk heeft, opent nieuwe mogelijkheden. In onze woonkamer heb ik een vliegruimte van zeg 4 meter bij 3 meter, en 2,60 in de hoogte of zo, en ik kan daar nu achtjes in vliegen, en nose-in circles en tail-in circles, beide kanten op. Met de Solo Pro lukte me alleen een tail-in circle tegen de klok in, en nose-in circle met de klok mee. Voor de andere richtingen moet je een bepaalde combinatie sturen om het wegzwaaien bij sturen met de staart tegen te gaan.

Als ze nu bij Nine Eagles ook nog een heli maken die net zo stil is als de Solo Pro, en waarvan de canopy ook in 5 tellen te verwijderen is, maar die net zo fijn vliegt als de Bravo SX, dan is het perfect. Maar dit komt ook aardig in de buurt. :D


Geen idee hoe lang dit bestand online blijft (gratis hosting) maar hier is een kort filmpje van wat sneller bochten in de huiskamer: http://www.mijnbestand.nl/Bestand-4QQQSXF4KNHR.mpg (let op, 40 MB)
 
Laatst bewerkt:
@indoorvlieger

Mooi filmpje. Je draait zo snel dat ik het op het scherm niet kan volgen. Mijn solo wil niet zo snel draaien. Draait de Bravo sneller?

Bert
 
@indoorvlieger

Mooi filmpje. Je draait zo snel dat ik het op het scherm niet kan volgen. Mijn solo wil niet zo snel draaien. Draait de Bravo sneller?

Bert


Hij draait sneller, vooral als je vergelijkt bij een bocht met alleen rudder. Komt vooral doordat de SX meer op zijn plaats blijft bij het draaien, en niet sterk naar achteren wil bij naar links, of naar voren bij naar rechts. Daardoor kun je bijna haakse bochten maken op vrij hoge snelheid terwijl je de heli volledig onder controle houdt, wat het filmpje aardig laat zien, dacht ik. En probeer met de Solo Pro maar eens een pirouette te maken naar links, dat wordt meer een zwaai over de staart. Naar rechts gaat beter, maar pas echt als je de gyro een stuk lager zet. De SX kan naar beide kanten een nette piro maken, maar is naar rechts niet echt veel sneller dan de Solo Pro, omdat de gyro ook daar natuurlijk de snelheid inperkt.
 
Hij draait sneller, vooral als je vergelijkt bij een bocht met alleen rudder. Komt vooral doordat de SX meer op zijn plaats blijft bij het draaien, en niet sterk naar achteren wil bij naar links, of naar voren bij naar rechts.

Weet je wat het verschil is tussen de Solo en de Bravo waardoor dit verschijnsel bij de Bravo minder is?

Prettige vakantie
 
Back
Top