Kyosho Inferno MP-7.5 als snellere buggy

Slome2

verslagschrijvers
Hoi,

Ik ga mijn Kyosho Inferno MP-7.5 standaard model aanpassen.

Hier houd ik bij wat ik er aan verander.

Er worden behoorlijk veel andere onderdelen geplaatst.

Let wel, ik rij nu een half jaar rc, dus wees niet te hard, ik probeer maar wat ;-).

Nuttige tips en opbouwende kritiek kan ik dus wel gebruiken.

Het doel van deze aanpassing is een snellere en stevigere auto, die goed te hanteren is.

De auto zal voornamelijk rijden op een kunstgras baan.
 
Laatst bewerkt:
De voorbrug

Ik ga beginnen met de beschrijving van de voorbrug.

Alle onderdelen zijn nu bijna binnen, het wachten is nog op een front stabilizer set. Die kan later ook ingebouwd worden dus ik begin maar alvast.

De onderdelen die vervangen worden zijn:

• ProTek R/C 8x16x5mm rubber sealed "Speed" 1/8 wheel bearings (10) (PTK-688-2RS)
full

• 1 x Kfactory MP7.5 Hard Steel Hinge Pin Set(KF-K8035)
Ik heb gemerkt dat met een snellere motor, de standaard hinge pins niet opgewassen zijn tegen de grotere krachten die er vrij komen. Dus alle pinnen maar van sterker gehard staal. Op de volgende foto staan de oude en nieuwe pinnen. Ook een voordeel van de nieuwe pinnen is het feit dat er geen e-clips gebruikt worden. Die kan ik dus ook niet onderweg verliezen.
full


Om alles meteen goed te laten lopen heb ik met een reamer de binnenkant waardoor de pinnen moeten lopen schoon- en rechtgemaakt.

full


De volgende 2 detailfoto's laten zien hoe de bevestiging van de pinnen gebeurt. Geen e-clips dus. De pin is aan de ene kant net als een schroef. Aan de andere kant zet je 'm vast met een zelfborgende moer.
full

full


• 1 x KYOSHO INFERNO MP 7.5 OPTION AALLOY UPPER ARM BULK FOR FRONT GEAR BOX(CASTER 2DEG,TOE-IN +2DEG) - 1 PC - GPM MP7509A (MP7509A)

• 1 x KYOSHO INFERNO MP 7.5 OPTION ALLOY LOWER ARM BULK FOR FRONT GEAR BOX(CASTER 2DEG,TOE-IN +5DEG) WITH SCREWS - 1PC SET - GPM MP7508RB (MP7508RB)

• Centrale aandrijflijn: - ifw13 Universal Center Shaft

Onderstaande foto van achterkant voorste diff/schoktower van achteren gezien zijn bovenstaande drie onderdelen.
full



• 1 x King Headz Kyosho MP7.5 Front Torque Arm (KHZ-KP-060)
Ik heb al een bodemplaat krom gereden na een jump, dus versterking.

full


• Universele voorassen
Standaard zitten er assen in met aan beide uiteinden dogbone's, de nieuwe hebben aan de diffkant nog een dogbone, echter aan de wielas-kant zit nu een kruiskoppeling. (zie foto's)

full


full

• voordiff olie: 5000
Zodat ik niet vergeet wat ik er in gestopt heb. Aan het einde van dit project kan ik dan een complete setup-sheet maken.



==============================VERING===========

• KFACTORY MP777 LONG FRONT SPRING SET (3 RATES)
• KFACTORY MP777/STR ST STEEL LONGER FRONT SHOCK SHAFTS
• Kyosho Long Shock Boots (4) (KYOIFW154)
Langere en sterkere schokbrekers met een jasje tegen vuil.
shockolie voor 80, veren

En bij de vering stuit ik op mijn eerste probleem. Daarom de vering nu onder een apart subkopje in dit draadje.

=========================================
Tot zover dus de voorbrug van deze buggy.
Ik sluit dit stuk af met nog een paar foto's van het geheel.

full


full


full


full


full

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
het is toch een nitro buggy hé?
Succes, plaats wat foto's.
Zijn het noodzakelijkheden/vervanging wegens defect of ga je voor beter dan wat er nu op zit? Beetje van beiden denk ik te lezen?
 
het is toch een nitro buggy hé?
Succes, plaats wat foto's.
Zijn het noodzakelijkheden/vervanging wegens defect of ga je voor beter dan wat er nu op zit? Beetje van beiden denk ik te lezen?

- Het is een nitro buggy

- goed gedacht, het zijn zowel noodzakelijke vervangingen als verbeteringen.

- De foto's plaats ik steeds per sectie, dus je zult even terug moeten scrollen
 
De vering

full

• KFACTORY MP777 LONG FRONT SPRING SET (3 RATES)
• KFACTORY MP777/STR ST STEEL LONGER FRONT SHOCK SHAFTS
• Kyosho Long Shock Boots (4) (KYOIFW154)
Langere en sterkere schokbrekers met een jasje tegen vuil.
shockolie voor 80, veren

Zoals eerder gemeld. "En bij de vering stuit ik op mijn eerste probleem. Daarom de vering nu onder een apart subkopje in dit draadje."

Hier dus.

Stevigere schokbrekerstangen en langer voor betere stuur. Als de stangen iets langer zijn blijven de wielen op hobbelige stukken langer op de grond, dus meer grip. Daarbij horen dus ook langere veren.
Op de volgende foto zie je het lengteverschil.
Van boven naar beneden: Nieuw achter, oud achter, nieuw voor, oud voor.
full

Enthousiast dus besteld uit een lijst met mp777/mp7.5 onderdelen.

Schokbrekers uit elkaar gehaald. om de nieuwe stangetjes er in te zetten.
en....

full


Het past niet....:(

Er zit dus toch een verschil in de stangen. Ze zijn niet alleen langer... ook zijn ze een halve millimeter dikker.

full


Nu wordt het dus zoeken naar een setje schokbrekerhuizen en kappen. Alle andere onderdelen plastic, o-ringen etc. heb ik al.

Misschien iemand in een oude doos?

{wordt vervolgd}
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het middendeel (motor en elektronica)

Nu maar eens het middendeel aangepast.

Eerst de oude motor eruit. Die zien we later wel weer terug als ik mijn tweede roller ga ombouwen naar iets wat meer gaat lijken op een truggy / truck. Maar daarvoor komt een ander verslag.
full

De motoren van Kyosho worden met vier schroefjes vastgezet en niet met een motorsteun (zie foto hieronder).

full

Als vervanger komt er een snellere motor in die ik hier op het forum tweedehands heb gekocht.

Het is een Sportwerks 21V2 met een Fioroni Adjustable Clutch System. De klok heeft 16 tanden. Als uitlaat is daaraan gekoppeld een Jammin Products JP-2. Ik rij deze motor met een 1:20 verhouding nitro.

Om deze motor te bevestigen moest ik eerst op zoek naar een universele motorsteun. Ik vond de standaard Kyosho steun te duur (ca 45 euro)

Een mooi alternatief heb ik gevonden in een KYOSHO INFERNO MP 7.5 OPTION ALLOY ADJUSTABLE ENGINE MOUNT WITH HEAT SINK & SCREWS & E-CLIPS - 4PCS SET - GPM MP75080 (MP75080) voor ca 10 usd.

full
full

Alles vastgemaakt met natuurlijk locktite omdat het metaal op metaal schroefverbindingen zijn die anders zouden lostrillen.

full

Het middendiff is gevuld met 7000 olie.
Ook het standaard kunststof tandwiel is vervangen door een stalen:
Middendiff tandwiel staal 46t if 105

De verhouding is nu dus 16/46

full


Ook de standaard centrale assen met dogbones worden vervangen voor sterkere versie's met kruiskoppelingen aan een zijde.

Dit zijn de onderdelen:

- ifw13 Universal Center Shaft
- ifw45 Universal Center Shaft

Je kunt ze op onderstaande foto wel zien, naast de voor- en achter verstevigers.

full

Ook de elektronica pas ik aan.

Ik vind zo'n lange antenne met kristallen niks. Dus gekozen voor een 2,4ghz. Een kleine antenne, en niet beïnvloedbaar door andere zenders. Ook een groter berijk. Wederom hier via het forum gekocht. Het is een zender lrp a2stx pro 2,4ghz met ontvanger lrp a2rx pro 2,4ghz

full


Het gasservo is orgineel gebleven. Het is een Kyosho perfex ks-302ds

Alleen vind ik de standaard servo te langzaam om te sturen. Die gaat er dus uit. Hiervoor in de plaats komt een: Thunder Tiger Ace 1015 Digital Super Torque Servo. Een wereld van verschil maar daar is de prijs dan ook naar.

full

Tot zover de wijzigingen aan het middendeel van de auto. Volgt de achterbrug en de kap nog.

Als laatste nog ff foto van geheel, met en zonder luchtfilter.

full
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
mooi werk!
Ik vind het toch altijd leuk om te zie dat er niet veel verschil in dit soort buggies zit, oppervlakkig gezien. Behalve dat hij er wat moderner uit ziet, is er toch ook nog zo veel gelijkenis met een inferno DX (eerste generatie hiervan) die ik hier heb.
Weet je toevallig of het centerdiff toevallig nog hetzelfde is als bij de oudere modellen, zodat een modeern tandwiel in staal ook op oudere past? Dat is namelijk onvindbaar geworden. Ik heb ok nog een kyosho burns, ondertussen weer in rijdende toestand. Leuk om de familie eens te zien.
 
Mag ik vragen waar je je onderdelen hebt gehaald? ben nog op zoek naar onderdelen voor een mp7.5 en voor de us-st.
 
Mag ik vragen waar je je onderdelen hebt gehaald? ben nog op zoek naar onderdelen voor een mp7.5 en voor de us-st.

De onderdelen heb ik bij diverse site´s weggehaald.

Zowel uit China, Engeland, Duitsland, Amerika en Nederland.

Voor de meeste van die landen zelfs uit verschillende shops.

Als je me doorgeeft wat je moet hebben, kan ik in mijn bestellijsten kijken waar ik het weg had.

Groet´n Slome
 
Voor mijn mp7.5 heb ik b.v. 3 diff. tanwiel setjes nodig, een spur gear (staal) en een nieuwe body. met de tijd nog een andere motor. voor de 2 inferno us st sports (1 en 2!) ben ik/zijn we op zoek naar cvd's, dezelfde diff tandwielsetjes als voor de buggy en ook 2 spur gears.. Ik moet zeggen dat ik het erg moeilijk vindt om erachter te komen of bepaalde onderdelen passen. vooral voor de twee verschillende st's. (verschillende cvd's b.v.) En dan de diff tandwielen.. voor de binnenkant zijn ze voor de mp7.5 en st hetzelfde, maar ik heb al wel middendiff. tandwielen gezien voor de mp7.5, mp777, st-r en strr.. maar welke passen er allemaal op het standaart diff van de st? maar vanuit het buitenland? ben je dan niet een godsvermogen aan verzendkosten kwijt?
 
Voor mijn mp7.5 heb ik b.v. 3 diff. tanwiel setjes nodig, een spur gear (staal) en een nieuwe body. met de tijd nog een andere motor. voor de 2 inferno us st sports (1 en 2!) ben ik/zijn we op zoek naar cvd's, dezelfde diff tandwielsetjes als voor de buggy en ook 2 spur gears.. Ik moet zeggen dat ik het erg moeilijk vindt om erachter te komen of bepaalde onderdelen passen. vooral voor de twee verschillende st's. (verschillende cvd's b.v.) En dan de diff tandwielen.. voor de binnenkant zijn ze voor de mp7.5 en st hetzelfde, maar ik heb al wel middendiff. tandwielen gezien voor de mp7.5, mp777, st-r en strr.. maar welke passen er allemaal op het standaart diff van de st? maar vanuit het buitenland? ben je dan niet een godsvermogen aan verzendkosten kwijt?

Hier een overzicht:

Engeland (verzendkosten paar euro)
Begin hier, dumpzaak van importeurs, kortingen tot 90% op parts

Honkong:
RC-Union (verzendkosten paar euro)
voor de str
voor de 7.5
voor de 777 (veel parts van de 777 zijn ook geschikt voor de 7.5)

RC-Mushroom (verzendkosten zijn afhankelijk van gewicht en omvang pakket (lees duurder)
voor de 7.5/777/str

GPM racing products (is site van fabrikant) (verzendkosten paar euro)
voor de 7.5

Amerika:
A main hobies (verzendkosten zijn afhankelijk van gewicht en omvang pakket (lees duurder)
voor alle soorten Kyosho per type

Hobby Fever (verzendkosten zijn afhankelijk van gewicht en omvang pakket (lees duurder)
voor wat je bij eventueel bij de anderen niet kunt vinden echter minder keuze

Bovenstaande heb ik ervaringen mee.

Een andere die veel Kyosho heeft:

deze

Advies, open een paar vensters, doe tegelijk dezelfde boodschappen in je mandje tot en met de verzendkosten. Kijk dan naar de verschillen. En gooi dan de duurste steeds eruit tot je ca bij 2 shops bestellingen overhoud.

Er zijn behoorlijke prijsverschillen, bijvoorbeeld complete gehard stalen hinge pin set bij end of line 9 pond, bij de anderen 40 dollar. End of line heeft deze nu niet meer want ik heb de laatste setjes opgekocht ;-) Ze hebben nog wel losse asjes.

Hou met een ding rekening als je buiten europa besteld; als je gelukt hebt, komt het pakket zo door de douane en ben je goedkoop uit. Heb je geen geluk, dan betaal je invoer en inklaring van ca 25 euro.
Persoonlijk is van mij ca 10% van de pakjes belast. Dus kan dit 'gokken' voor mij nog uit.

Voor het passen van onderdelen onderling, een schuifmaat is handig. Verder duidelijk technische tekeningen. Die kun je bij kyoho.de wel downloaden. En natuurlijk fora. Je kunt natuurlijk ook bij je eigen auto's kijken naar wat gelijk is.

Succes met shoppen.

Grt'n Slome
 
De achterbrug

De beschrijving van de achterbrug

Een groot deel van de beschrijving is nagenoeg gelijk aan de beschrijving van de voorbrug.

Deze vat ik hier beknopt samen, voor de plaatsje en uitgebreidere beschrijving zie "De Voorbrug"

Allereerst

• ProTek R/C 8x16x5mm rubber sealed "Speed" 1/8 wheel bearings (10) (PTK-688-2RS)
• 1 x Kfactory MP7.5 Hard Steel Hinge Pin Set(KF-K8035)
Ook hier om alles meteen goed te laten lopen met een reamer de binnenkant waardoor de pinnen moeten lopen schoon- en rechtgemaakt.

• KYOSHO INFERNO MP 7.5 OPTION ALLOY LOWER ARM BULK FOR REAR GEAR BOX(1 DEG) - 1PC - GPM MP75011R1 (dat blauwe ding in midden van onderstaande foto)


full

• Centrale aandrijflijn: - 1 x Kyosho Universal Rear Center Shaft (MP7.5) (KYOIFW45)

• KFACTORY MP777/STR ALUM. ANTISQUAT PLATE 2&3 DEG (ingesteld op 3 graden)

Onderstaande foto's laten bovenstaande twee onderdelen zien.
full
full

De oude (niet verstelbare (onder) en de nieuwe verstelbare ALUM. ANTISQUAT PLATE (boven)

full


• 1 x King Headz Kyosho MP7.5 Rear Torque Arm (KHZ-KP-070)
Ik heb al een bodemplaat krom gereden na een jump, dus versterking.
full

• MP777/7.5 ST STEEL REAR ANTIDUST UNIV JOINT (2)
Standaard zitten er assen in met aan beide uiteinden dogbone's, de nieuwe hebben aan de diffkant nog een dogbone, echter aan de wielas-kant zit nu een koppeling die voorzien is van een beschermhoes. (zie foto's) De eerste foto is het verschil tussen de oude en de nieuwe assen.
full

full

1 x KYOSHO #IF117 REAR STABILIZER FOR MP777
full
full

• 1 x spoiler met extra downforce, gaatjes met de dremel gemaakt.

full


• achterdiff olie: een mix van 2000 en 1000 ongeveer half om half

Zodat ik niet vergeet wat ik er in gestopt heb. Aan het einde van dit project kan ik dan een complete setup-sheet maken.

==============================VERING===========
• KFACTORY MP777/STR ST STEEL REAR LONGER SHOCK SHAFTS
• KFACTORY MP777 LONG REAR SPRING SET (3 RATES)
• Kyosho Long Shock Boots (4) (KYOIFW154)
Langere en sterkere schokbrekers met een jasje tegen vuil.
shockolie voor 80, veren

De vering staat onder een apart subkopje in dit draadje.

=========================================
Tot zover dus de achterbrug van deze buggy.
Ik sluit dit stuk af met nog een paar foto's van het geheel.

Dit draadje wordt vervolgd met de afstelling, de kap, en natuurlijk rijden als het weer het weer toe staat.

full
full
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Effe een kleine tip, zoek een 13 of 14 tands koppelingsklok.
Een 16/46 vertanding gaat die motor nooit trekken op een kunstgras circuit (lees motor moet veels te hard gaan werken, word te warm en dat zal resulteren in een korte levensduur.)
Standaard is meen ik 14/46 bij kyosho.
 
Effe een kleine tip, zoek een 13 of 14 tands koppelingsklok.
Een 16/46 vertanding gaat die motor nooit trekken op een kunstgras circuit (lees motor moet veels te hard gaan werken, word te warm en dat zal resulteren in een korte levensduur.)
Standaard is meen ik 14/46 bij kyosho.

koppelingsklok is geen probleem. Qua spur gebruik ik denk ik momenteel 53T, ik dacht idd 14T op de klok. Beetje meer koppel dus. Inderdaad, lager dan dat is niet ideaal.
 
Een 14 klok heb ik ook wel liggen.

Mijn afwegingen om de 16 eerst te gebruiken:

De motor is krachtiger dan de orginele kyosho motor.
De grotere vertanding levert iets minder trekkracht en meer snelheid.

Mijn idee hierachter is dus dat de motor de trekkracht compenseerd en ik wel een hogere snelheid op de rechte stukken van het circuit haal.

Corrigeer me als ik dit verkeer redeneer aub. Ik ben ook nog maar een half jaartje bezig.

Ik heb wel een thermometer bij me als ik ga testrijden. En hou dus wel de temp in de gaten. Ik ga uit van max 130 graden wordt ie warmer dan toch maar wat kleiner. Daarnaast moet ik dan zien wat andere auto's tov. die van mij doen.
grtn Slome
 
Back
Top