piper j3 cub overtrekt enorm bij up

ik heb sindskort een j3 cub met een span van 1,25meter.
wanneer ik nu iets te veel up geef doet ie het zelfde als in deze film gevonden op het net. Piper J-3 Cub Maiden Crash. bij de maiden ben ik ook zo gecrashed. en hier trok ik veel minder up dan in de film. na een week repareren heb ik het nogmaals geprobeert maar met een ervaren piloot om in te vliegen. doordat we wisten van de vorige keer is er heel langzaam hoogte gewonnen en pas op hoogte gekeken hoe en wat. als ik nu een klein beetje up geef maakt het toestel een hele mooie snaprol. een fatsoenlijke looping kan ik er niet mee maken. het zwaarte punt ligt goed en zou het probleem niet mogen zijn. kent iemand dit probleem bij de pipers en weet die dan ook de oplossing.
ik ben zelf nog maar een beginner en wil dit toestel voor mijn brevet gaan gebruiken. maar met deze snaprolls is dat bijna onmogenlijk.

er zit een 25la osmax motor op en ik weeg nu +/-1,6kg
 
Laatst bewerkt:
ik heb sindskort een j3 cub met een span van 1,25meter.
wanneer ik nu iets te veel up geef doet ie het zelfde als in deze film gevonden op het net. Piper J-3 Cub Maiden Crash. bij de maiden ben ik ook zo gecrashed. en hier trok ik veel minder up dan in de film. na een week repareren heb ik het nogmaals geprobeert maar met een ervaren piloot om in te vliegen. doordat we wisten van de vorige keer is er heel langzaam hoogte gewonnen en pas op hoogte gekeken hoe en wat. als ik nu een klein beetje up geef maakt het toestel een hele mooie snaprol. een fatsoenlijke looping kan ik er niet mee maken. het zwaarte punt ligt goed en zou het probleem niet mogen zijn. kent iemand dit probleem bij de pipers en weet die dan ook de oplossing.
ik ben zelf nog maar een beginner en wil dit toestel voor mijn brevet gaan gebruiken. maar met deze snaprolls is dat beina onmogenlijk.

er zit een 25la osmax motor op en ik weeg nu +/-1,6kg

Het gewicht lijkt me in orde, en motorvermogen zat zo te zien.
Het is maar een gok, maar ik vermoed dat je piper een gewoon Clark-Y profiel heeft (vlakke onderzijde)?
Ik heb dat wel eens meegemaakt met een klein 1/2A kistje (Citabria van Graupner, oud bouwdoosje eind jaren 80 of zo) dat met een wat te scherpe voorrand en een dun profiel, het ding ook zo'n gemeen overtrek gedrag vertoonde. Kon er prima mee langzaam binnenzweven, maar als ik bij lopende motor vol up trok, gaf dat ding ook een (overigens heel voorspelbare) snap-roll.
Dat kistje had volledig bespannen vleugels dus het profiel dunde erg uit tussen de ribben. Toen ik de vleugel overnieuw bouwde, maar dit keer volledig ingedekt, ofwel de vleugel overal even dik, en de neuslijst ietjses ronder gemaakt, was het probleem verholpen.
Mogelijk heeft jouw kist gewoon een erg kritisch profiel.
Dan zijn er twee mogelijke oplossingen: of je bouwt een nieuwe vleugel en je past het profiel aan (erg lastig zo uit het blote hoofd te doen natuurlijk) of je begrenst de hoogteroer uitslag richting "up"


Groet, Bert
 
Soortgelijk gedrag heb ik eerder gezien, de bouwer had geen motordomping ingebouwd.
Of als de vleugel te flexibel is (niet of maar voor een klein deel ingedekt bv) kan het zijn dat bij vergroten van de invalshoek, oftwel up geven 1 kant (meer) tordeert dan de ander waardoor je ook een snaprol krijgt.(gezien bij een Fourstar)
 
even wat fotos van de vleugel

full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
een paar ringetjes onder de motor zodat wat meer domping ontstaat kan dit probleem dus al verminderen. is allicht de moeite waard om te proberen
 
haha, bekend Piper kwaaltje:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Beter leren vliegen ;-)

Dit was de Great Planes Piper Cub, die is een maatje groter.
Bleef ook altijd wel een lastig gevalletje maar rustig omgaan met je up is heel belangrijk.
Iets teveel en daar gaat de Cub.
 
wat ik zie gebeuren is een stall waarbij de ene vleugel eerder overtrekt dan de ander, zgn wingdip... betekend dat er met het staartroer niet netjes gevlogen wordt. het herstel ervan is echter verkeerder reactie, nl aeleron, resulteerd in een wingdip de andere kant op en een crash...

oorzaak overtrek: te lage snelheid.
oorzaak crash: fout herstel -> resulteerd in 2de wingdip

maar ehm vraagje, is dit normaal geluid van deze motor, klinkt nl niet alsof hij op volle toeren draait, weet niet of dit bij jou wel het geval is?
 
Piper is ook geen beginners kist , zeker niet de kleinen.

Een Piper moet je met richting sturen bij de start en langsam de snelheid opbouwen.
En als de snelheid er is stijgt hij van alleen zonder up te geven.

Ook de groteren breken vaak naar een kant als je teveel gas geeft bij de start.
Lastig bij het berenvliegen als je er meer gewicht in hebt en je met meer gas moet starten.. :D

Snaprol bij veel up kan door meerdere dingen bij elkaar de oorzaak hebben.

Slappe hoogteroeren die bij belasting niet gelijk gaan is ook vaak een boosdoener en als dan de downtrust niet past en er een paar mm draai in de vleugel zit tussen links en rechts is het gebeurt.

Mvg Johan

Ps:bouw nu in moment weer een grote piper PA-18:D
 
een snaprol is ook een vorm van overtrek, overtekken van je vliegtuig is niet snelheid afhankelijk.
wat je ook vaak ziet is het haak effeckt van de rolroeren.
als je veel moeite met je richting roer hebt, is vaak het mee mixen van je richtings roer (op de rolroeren) een aardige oplossing
 
Aanvalsboord

Kan je eens een duidelijker foto tonen van je aanvalsboord??
Ofwel is't door de foto, maar ik krijg de induk dat die nogal 'hoekig' is....

En inderdaad, de Piper cub is eigenlijk niet echt een 'trainer'............vliegt eigenlijk maar deftig met gecoördineerd rudder....(meesturen met rudder)

Wim
 
Hee Kuperus,

klopt allemaal wat je zegt, komtallemaal door de stuurkunsten van Onno tonertijd ;-)

Motortje was prima, oud 4 takje maar deed het goed.
Zelf ook heel wat met het Pipertje gevlogen met soms ook waardeloze starts, mar ach we begonnen net he ;-)
 
hier een foto van de lijst. voor de manouvre uit het eerste filmpje is in eerste instantie niet gestuurd niet met rol of rudder enkel up is voldoende voor deze stall de stal is met rol tegengestuurd en tipte hierna over de rechterkant. waarna er geen houden aan was.

de neuslijst lijkt inderdaad een beetje rechthoekig
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
is het dan ook zo dat door iets meer domping in de motor aan te brengen het probleem kleiner wordt?
over het wel geen beginnerskist zijn heb ik de volgende vraag. met een acromaster op lowrates wat echt als een kist voor gevorderde aangezien wordt vlieg ik wel weg. de piper zou makkelijker moeten vliegen maar doet dit niet.
zelfs ervaren piloten vinden dit een listig kistje. als je een beetje wil stunten is het wel leuk
 
Laatst bewerkt:
dat zeg ik dus... met rol tegen gestuurd... daarmee ver-erger je alleen maar de situatie.

als je rolt in een stall, krijg je een wingdip, hou je dit vol, dan krijg je een spin... dit is gewoon eerste stadia vlak voor de spin...

en niet sturen met richtingsroer is ook verergering, je moet nl zorgen dat je ALLEEN met richtingsroer corrigeerd op dit moment, niet met roll...
 
de echte oorzaak van het probleem is gewoon te weinig snelheid.
als je de kist overtrek doordat je met de rolroeren gaat sturen is de vliegsnelheid te laag.
zo simpel als dat, de rest is leuk als mogelijke oplossing voor als je die situatie tegen komt.

aangezien dat ik niet alles weet, leg mij eens uit wat en hoe motordomping te maken heeft met een stall tijdens het opstijgen van een pipercub.
die redenatie kan ik even niet volgen.
 
Mijn Pipers hebben altijd een differentiering is de rolroeruitslagen. Minder down dan up. Zo voorkom je dat bij tegensturen het neergaande rolroer voor extra veel weerstand zorgt en mogelijk de vleugel van het neergaande rolroer sneller overtrekt
 
@NPS: differential roeruitslag is puur om het haakeffect teniet te doen, NIET om je overtrek te veranderen... heeft daar zelfs niets mee te maken.

@Bert de 1ste: ik denk dat hij redeneerd dat motordomping het up effect van je roer teniet doet... is denk ik ook wel zo, maar resulteerd alleen in nog minder overschot aan vermogen en dus snelheid. want die motordomping moet je weer met "up" compenseren.

enige oplossing voor dit verhaal als je zo wil opstijgen zoals ze in het filmpje deden is 2-3x zoveel vermogen... dan trekt de motor hem er wel doorheen. (bijv extra 300 oid performance) maar dan "klopt" het vliegtuig natuurlijk niet meer...

zoals je al aangaf, enige goede oplossing in dit, is het vliegtuig zichzelf laten losvliegen en meer snelheid opbouwen voordat je wat gaat doen.
 
Back
Top