Wie kent deze oude zwevers?

Dank u!
Deze kleppen werken erg goed. Het zijn echte remkleppen, geen verstoorders. Die Graupner stripjes verstoren vooral het profiel, dit zijn twee deurtjes van 20x5,5cm. Dat remt heel aardig kan ik je zeggen. En het is weer eens wat anders. Ik had ze graag in mijn Salto gebouwd (de echte Salto heeft dat ook) maar zag een beetje op tegen de constructie. Nu ik het eens goed bekeken heb denk ik dat het een heel eenvoudige, effectieve remklep is. Grootse voordeel is misschien dat je niet door je vleugel heen hoeft met kabels of stangen. En een uitsparing voor stoorkleppen bovenop de vleugel is potentieel natuurlijk ook altijd een verzwakking op een plek waar je die niet wilt hebben (ter hoogte van de liggers)

Dat is precies wat ik wilde horen, mijn Robbe Dura die nog steeds geen maiden heeft gehad heeft ook zulke kleppen. ik denk dat ze nl vrij makkelijk zijn in te bouwen, net rolroeren maar dan het scharnier ergens (niet) in het midden.
Vooral bij abbachi vleugels erg simpel
 
De grote Brillant is ook vliegklaar. als de wind nou eens een beetje ging liggen....
Bij 3 meter spanwijdte weegt deze 1470 gram, dus zelfs nog wat lichter dan de kleinere. En het profiel is héél erg hol dus dat zal voor de kalme zomeravond een genot zijn.

100412_Grosse_Brillant002.jpg


100412_Grosse_Brillant001.jpg


100412_Grosse_Brillant.jpg
 
Laatst bewerkt:
Wow, zo licht en dan ook nog een hol profiel. Die kan je echt alleen maar op een rustige avond vliegen. Hij zal slecht vooruit gaan, maar waarschijnlijk nog slechter naar beneden komen.
De remkleppen vind ik erg kort, ik betwijfel toch of die veel gaan uithalen bij een kist van deze spanwijdte.
 
Hij gaat gewoon achteruit, haha. Leuke dwarrel bij 2:15.
Lijkt me een super kistje voor als het windstil is.

Groeten Rick
 
Hendrik, wil jij niet meer de motor testen met je hoofd zo naast de prop? Motor testen altijd met jezelf achter de propeller. De prop kan er naar voren afschieten, of als er een blad losraakt schiet dat naar opzij.

Mooi kistje Arjan. Hij is echt extreem langzaam, en de start gaat inderdaad lekker omhoog. Effectiviteit van de remkleppen valt me niet tegen.
 
De Phönix heeft bij Paulus (Korhorn) een nieuw thuis gevonden. Ik ben benieuwd wat hij er van maakt. Zijn gerestaureerde Multiplex Alpha zag er in ieder geval prima uit dus dit zal ook wel goed komen :-)

Vanavond nog even met de Grote Brillant gevlogen. Met weinig wind is het een machtig gezicht. Zó langzaam en statig, het lijkt wel een vertraagde film. Hendrik heeft er ook een complete vlucht mee gemaakt (dus inclusief hoogstart en landing) en dat ging helemaal goed, inclusief doellanding. Die maakt aardig vorderingen.
 
@Paozee: lijkt op een Flamingo zoals Gera terecht aangeeft maar de vorm van de romp en cockpit stemmen niet overeen. Kielvlak is ook anders. Vleugelvorm ook (heb die van mij er even mee vergeleken). Spinoff van een Flamingo zou ik zeggen maar dus geen echte. Maarten
 
Die ligt hier te liggen....heb je er een bestemming voor? Ik heb geen passende vleugels en geen stabilo. Laat maar weten als je d'r wat mee kunt/wilt
 
Hee,
Dank voor het leuke aanbod, maar zoals je misschien wel weet beginnen de vintage projecten 'ook' hier op te stapelen. Moet me inhouden, haha. Zag op eBay.de weer allemaal leuke dingen staan. En er komt waarschijnlijk een ASW-15 van Hegi bij de vloot!
Wil je zelf niet weer wat vleugelbouw ervaring op doen? Die Wik Salto vleugels zijn toch ook super geworden:p

Groeten Rick
 
koorde is 240mm, dikte 24mm. De romp is van puntje tot achterste rand van het richtingsroer ongeveer 140cm.

Wil je zelf niet weer wat vleugelbouw ervaring op doen?
Jawel maar niet voor deze. Ik heb echt te veel liggen, dit zijn van die dingen waar ik misschien over 10 jaar een keer aan zou beginnen maar als iemand anders er nu wat mee wil....lijkt me dat een betere bestemming :-)
 
Laatst bewerkt:
Back
Top