"zware" electromotor doet het niet meer.

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door corvl, 16 feb 2011.

  1. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Hallo ,

    Ik heb een electrische takel die 600 kg kan liften en met katrol 1200 kg. deze takel gebruik ik om hooibalen van een kleine 400 kg op de hooizolder te takelen.

    De takel is nu zo'n 4 keer gebruikt voor een paar uur , maar telkens takelen van 5-6 seconden. Totale looptijd schat ik op een 5-6 minuten.

    Een tweetal weken geleden is er iets misgegaan, het bedienigspaneel heeft kortsluiting gemaakt. Vandaag heb ik de nieuwe knop op het bedieningspaneel geinstalleerd, dit werkt , maar de electromotor zelf doet vrijwel niets meer.

    Hij draaid nog maar 1 kant op, en de andere kant zeer langzaam en zonder kracht, ik kan hem aan de as met vinger stoppen. Om een iee te geven van het gehele aparaat. Hij weegt 35 kilo , waarvan de losse electromotor een kilo of 10(schat ik).

    Het gehele aparaat heb ik uit elkaar gehaald en ik kan eigenlijk niets vinden, ook de electromotor ziet er onbeschadigd uit en het geheel draaid erg soepel.

    Hieronder een filmpje (reductie tandwielen enzo heb ik natuurlijk verwijderd):


    En wat foto's:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Wat kan er mis zijn en belangrijker, is het iets dat te repareren valt.

    Dank voor de hulp,

    Cor
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    doet mij denke,n aan een verkeerde poling ergens bij de schakelaar, gezien deze vervangen is. Mogelijk?
     
  3. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @Shades in black...... ja, dat zou in principe kunnen. Had wel een schema hoe de nieuwe knop aan te sluiten en omdat de knop "werkte" ga ik er eigenlijk vanuit dat ik het goed heb aangesloten.... hmmm misschien niet .

    Het zijn vreemde knoppen , dubbel uitgevoerd, en omdat er ook een motor bij zit om naar links en rechts te gaan is er een gedeelte van die knoppen aan elkaar doorverbonden.

    Je geef me weer wat hoop. Ik moet zo weg , vanmiddag zal ik een foto maken van zo'n knop (heb een reserve) en het aansluitschema ook eventjes posten.

    Cor
     
  4. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Nog eventjes kort; om te proberen wil ik graag de schakelaar bypassen. ik neem aan dat ik gewoon 220V op de 2 grote witte dingen kan zetten (condensators?) en dat hij daarmee moet draaien? .... of misschien toch niet ? :-(

    pfffff had ik nou toch maar iets beter opgelet bij natuurkunde :-(

    Cor
     
  5. Aaalie

    Aaalie Guest

    Het euvel klinkt als een defecte condensator, maar ik dit geval zal het ongetwijfeld een aansluiting vergissing zijn. De condensator in deze werkt als een faseverschuiving tussen veld en rotor, waardoor de motor kan draaien. De twee condensatoren gecombineerd met de schakelaar zal ongetwijfeld zo geschakeld zijn zodat de motor in beide richtingen kan draaien. De condensator zit duidelijk niet parallel of in serie met het lichtnet, deze lijkt vaak geschakeld/aangesloten over een spoel van de motor.

    Het kan weinig kwaad om verschillende schakelingen te proberen. De motor ziet er niet defect uit, kan dit eigenlijk ook niet zijn. Probeer te achterhalen hoe e.e.a. heeft gezeten, en probeer dan ook bij twijfel de andere manier uit. Het enige waar je voor moet opletten is dat je de "aanvoer" niet via de schakelaar "kortsluit", dat kost je dan weer een schakelaar. Zorg ervoor dat de stroom altijd via een spoel (motor) gaat. Probeer steeds erg kort, tenzij de motor natuurlijk lekker draait. Draait de motor niet, direct stoppen, als je te lang probeert, kan de condensator klappen.

    Het mooiste is natuurlijk om in een nog wel werkende te kunnen kijken, of zoek iemand die "vroegah" elektriciën is geweest, deze weten er vaak e.e.a. vanaf.

    Kijk uit voor een klap van het lichtnet, dat is niet zo prettig ;) .


    Succes,
    vriendelijke groeten,

    Aldert
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Yup, klinkt als.... een defecte condensator.

    In de draairichting waarin de motor niet goed werkt, is de condensator kapot, waardoor hij het in die richting met maar één spoel moet doen, en dat werkt niet zo goed.....
    Als je de twee condensators verwisselt, zou hij precies hetzelfde moeten doen maar dan bij omgekeerde draairichtingen. Als dat zo is, weet je zeker dat een van de condensators kapot is.
    Even de draadjes volgen welke condensator bij welke draairichting gebruikt word, en je zou na vervanging van het defecte exemplaar het probleem opgelost moeten hebben.

    Groet, Bert
     
  7. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Aaalie & Brutus, Dank voor jullie antwoorden. vooralsnog ga ik er nu eigenlijk vanuit dat ik de schakelaar verkeerd heb aangesloten, want om eerlijk te zijn snap ik er de ballen niet van . Probleem is geweest dat de schakelaar kapot ging in de schemer, ik het dus ook in de schemer uit elkaar heb moeten halen voor een poging om het te repareren, hier is het een en ander misgegaan. Ben niet zeker van 2 aansluitdraden en ook van 2 verbindingsstukken niet 100% zeker, maar met het diagram wat ik erbij kreeg was ik vol vertrouwen.... blijkbaar toch ergens wat gemist.

    Hoe ga ik dit nu oplossen, ik ga het proberen met foto's .....
    Dit heb ik nieuw besteld:
    [​IMG]

    [​IMG]


    Het diagram wat ik erbij kreeg .... ik heb er maar een mooie kleurplaat van gemaakt:
    [​IMG]

    En dit heb ik ervan gebakken:
    [​IMG]
    de ene kant:
    [​IMG]
    en de andere kant:
    [​IMG]

    En hie de aanduidingen waarvan ik zeker en niet zeker ben:
    zwart = niet zeker
    groen = zeker

    [​IMG]

    [​IMG]

    in de hoop..........:shock:

    alvast bedankt,
    Cor
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Cor, op je alleerste foto in dit draadje meen ik een verkleuring te zien van de wikkeldraden, linkerkant van de motor, 4 wikkelingen, in de beurt van de grijze vlakjes. Daar zou de draad te heet geweest kunnen zijn. Dan zou ik toch even met motor naar service-bedrijf gaan. Of verkijk ik me op stof/schaduwen?
     
    Laatst bewerkt: 18 feb 2011
  9. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Hallo Ron,
    De vorige knop die daar was heeft daar een flinke kortsluiting gehad, de draad zelf is inorde, het is roet/rook, wat vanaf de defecte knop is gekomen.

    Een idee hoe ik de knoppen juist aan moet sluiten?

    Bedankt,
    Cor
     
  10. Olap

    Olap

    Lid geworden:
    7 dec 2008
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Schoonebeek
    Cor, ron bedoelt een verkleuring op de wikkeldraden van de motor, niet in het bedieningspaneel.
     
  11. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Olap en Ron: oh ja... had mn kop koffie nog niet op... verkeerd gelezen. Ik zal vanmiddag eens goed bekijken en eventueel nog een foto maken.

    Thanks,
    Cor
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Sorry, ik haak af.

    Als ik het ding in handen zou hebben zou ik er wel uitkomen waarschijnlijk, maar als ik via deze tekening moet kijken word ik tureluurs van het heen en weer scrollen en schema's lezen is voor mij altijd al moeilijk geweest omdat ik een afwijking heb wat patroonherkenning betreft. (Simpel gezegd: Snappen doe ik het wel als ik het eenmaal "zie" maar het duurt heel lang voor ik het schema "zie"... Als ik de schakeling zelf in handen heb ben ik er meestal veel sneller uit)

    Voor zover ik kan zien, word de condensator in de omkeerschakeling van spoel gewisseld. In combinatie met jouw symptoombeschrijving, zou ik zeggen dat in de richting waarin hij geen kracht heeft, de condensator-schakeling ergens onderbroken is.

    Meer kan ik er vanaf hier ook niet van zeggen.

    Succes ermee.

    Groet, Bert
     
  13. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Ik hoor net van een collega, stroom op de motor zetten, als je een duwtje geeft en hij loopt, is je condensator stuk..
     
  14. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ iedereen ... voor ik het vergeet ... heel erg bedankt voor hulp.


    Ik heb goed nieuws. De knoppen kan je op verschillende manieren aansluiten en ik heb zo nu op zo'n manier aangesloten dat het werkt, bijna dan.

    In eerste instantie wilde het nog niet werken. Nu zit er in de motor een remsysteem, (op de foto niet te zien). Dit remsysteem zit met een veer en een schijf met rembeslag drukt tegen de achterkant als de motor niet draaid. Nu weet ik niet of deze schuif door bijvoorbeeld het magnetisch veld naar voren wordt getrokken zodat de motor goed kan draaien, dit lijkt me wel het meest logisch.
    Als de motor niet draaid, kan ik er erg moeilijk beweging in krijgen.

    Dit remsysteem heb ik er in zijn geheel uitgehaald en de motor opnieuw aangesloten. en wat blijkt , de motor draaid zeer goed. Kan me alleen niet herinneren of hij beide kanten goed draaid. Nadat ik het remsysteem er opnieuw opzette en de motor liet draaien doet hij het ene kant wonderlijk goed. De motor draaid snel, als de stroom eraf is stopt hij direct.. precies zoals het moet.

    *EDIT*

    De hele avond bezig geweest, en iets aan de knoppen nog veranderd, en het werkt nu zoals het hoord...... beide kanten draaiend.

    Kortom er was (uiterraard ) een combinatie van problemen, er was iets mis bij het "remsysteem" en ik had iets van de knoppen verkeerd aangesloten.

    Nogmaals bedankt voor alle input,
    Cor
     
    Laatst bewerkt: 18 feb 2011

Deel Deze Pagina