Ash-31

Jammer ik kan hem niet openen mijn computer is pas leeg geweest.:(

Maar we moeten Arno zijn draadje niet gaan vervuilen.
Maar als het helpt hem weer aan het bouwen te krijgen, zou dat natuurlijk super zijn.
 
re-start

Hallo

Na één jaartje pauze (:confused:) heb ik het hele ASH-31 projekt nog eens opnieuw bekeken en eigenlijk besloten (onder voorbehoud :rolleyes:) een re-start te maken .................

Wat ik één jaar geleden al zag en wat na een nieuwe inspektie ook duidelijk werd was het punt dat het eindgewicht van het toestel te hoog zou gaan worden.
Bij een absolute schaal lay-out van 1 op 3 kom je uit op een vleugeloppervlak van om en nabij de 134 dm2. Een eindgewicht van 15-17 kg (nog altijd netjes voor een 7 meter kist) geeft dan een vleugelbelasting van boven de 120 gr/dm2 :(:( Nu zou dat niet verkeerd zijn wanneer je die kist alleen maar van een berg af hoefde te douwen maar het hoofd-inzetgebied is voor mij toch meestal "das Flachland" oftwel slepen en thermieken .........
Hier is het dus echt een nadeel dat die 31 zo slank is :confused: (dus zo weinig vleugeloppervlak heeft)

En het hoofdgewicht bij de tot nu toe geproduceerde komponenten zat bij mij overduidelijk in de vleugelpanelen.

DIE MOETEN DUS OPNIEUW EN LICHTER !!

De konstruktie van de vleugelpanelen opnieuw onder de loep nemend is hier inderdaad sprake van enige overkill! Zeker wanneer het zoals hier gaat om een pure thermiek kist . Een bijzonder jammere les :(:( Omdat de oude panelen moesten verdwijnen wel natuurlijk even een sterktetest gedaan. Een middenpaneel met de uiteinden op een stoel kon makkelijk mijn gewicht dragen .......(100 kg plus :rolleyes: ) Het koste zelfs enige moeite het paneel beter transporteerbaar te maken ;)

Wat ik nu dus over heb is een mooie romp (nagenoeg klaar en een stabilo) Alleen een setje (lichtere) vleugels opnieuw maken en klaar dus :D :D

Nieuwe vleugels:
Om te beginnen was dit artikel al een eyeopener http://www.swiss-composite.ch/pdf/i-Styro-Tragflaechen.pdf
Wat dus anders zal gaan worden is op de eerste plaats de hele ligger konstruktie. Verder zal de geplande vleugelpen vervangen gaan worden door een zgnd. Holmbrücke en zal er sowieso stukken zuiniger omgesprongen gaan worden met epoxie :confused::confused:.
Omdat ik ook een enkele vleugelkoorde niet helemaal schaal zal laten zal ik uiteindelijk op een vleugelbelasting van rond de 85gr/dm2 uit moeten kunnen komen. Uit wat ingewonnen informatie een wereld van verschil wanneer het om een thermiekkist gaat..............
En mij gaat het uiteindelijk om het vliegen en komt het schaalaspect op een veel lagere plaats !

De eerste stappen zijn al gezet en er ligt weer CF materiaal in de mal te drogen om liggers te maken. Binnenkort gaan we maar weer eens vleugelkernen snijden (heb trouwens ontdekt dat het profiel op mijn romp een NECP is; dus een mooie kans om de overgang van de romp naar de vleugel direkt goed te krijgen) en stap voor stap proberen wat vliegbaars van al dat moois te maken.

Het zou immers zonde zijn het spul zo maar te laten slingeren ;);)
 
Laatst bewerkt:
Arno, afgezien van het feit dat je uiteindelijk een prachtige zwever hebt, doe je ook heel veel mensen een plezier om je bouwverslag te mogen volgen. :D
Het is altijd leerzaam om ernaar te kijken en lezen.
Ik hoef je niet te vertellen dat ik het grandioos vind als je me doorgaat, want dat wist je al. :thumbsup:

Johannes
 
Laatst bewerkt:
Hoi Arno,

Mooi dat je er weer mee begint.

Ik snap je overwegingen dat schaaleigenschappe op de eerste plaats komen, en zweefprestaties daarna.
Het vergroten van de koorde hier en daar kan inderdaad de vleugelbelasting aardig doen dalen, gewichtsbesparing ook.

Toch vraag ik me ook af waarin de eerste keer al dat gewicht is gaan zitten. wat ga je nu beter doen?

De suggestie in het artikel om zonder ligger te bouwen lijkt me bij dit formaat kist niet erg verstandig. Dan zo ik er tenminste zelfs geen voorzichtige looping mee durven vliegen. En, ook al ligt de nadruk op thermieken, je wilt er toch ook eens mee raggen ... toch?
Ook een keertje een ietwat ongelukkige landing moet hij kunnen doorstaan lijkt me. Of vlieg je er slechts 2-3 keer per jaar mee, bij absoluut windstil weer?

Ik ben erg benieuwd naar de precieze opbouw van je vleugel. Hoe dik worden de profielen, welke profielen ga je gebruiken, glas, koolstof, wel geen ligger, ...

Gr. Dirk.
 
Hoi Arno,
Toch vraag ik me ook af waarin de eerste keer al dat gewicht is gaan zitten. wat ga je nu beter doen?

Toch voor een groot deel in die ligger; minder in de eigenlijke ligger maar meer in alle materiaal tussen de ligger .............

Ik ben erg benieuwd naar de precieze opbouw van je vleugel. Hoe dik worden de profielen, welke profielen ga je gebruiken, glas, koolstof, wel geen ligger, ...

zo worden de panelen (snijopdracht :) :) )


6 Panelen links und 6 panelen rechts; jedes panel mit einer lange von 570 mm
Breed Smal prof br prof sm rückpfeilung

Paneel 1 : 300 284 NCEP HQ3/14 0
Paneel 2:` 284 267 HQ3/14 HQ3/13 0
Paneel 3: 267 250 HQ3/13 HQ3/12 0
Paneel 4: 250 210 HQ3/12 HQ3/12 5
Paneel 5: 210 140 HQ3/12 HQ3/12 5
Paneel 6 140 100 HQ3/12 HQA3/13 5

(NCEP = 2.1/15)


Met de liggerkonstruktie ben ik nog bezig maar meer aandacht gaat op dit ogenblik naar de webbing. Ook het zwitserse artikel bekijkend zit ik te denken aan een ligger boven en onder van cf-hm 10 x 2 en een webbing van 10 mm balsa vertikaal. Dit geheel ingepakt in 2 lagen cf kous.....

Moet nog eens verder gaan spitten maar gevoelsmatig moet dit voor thermieken en een beetje gas geven voldoende zijn.

Versie 1 was wel zo aso-sterk. Stel je ff voor; een paneel van 2.35m op de uiteinde ondersteund door een stoel en in het midden daarop staat een manneke van 100 plus (en dan heb ik het niet over de leeftijd ;))
Het mag wel wat minder .....
 
- Dat lijstje van panels lijkt uit een programma te komen. Zo ja, welk?
- Rückpfeilung: van de voorlijst? in mm's? dat lijkt me erg weinig als ik naar de 3D view uit post #1 kijk. Maar daar zul je wel over nagedacht hebben.

Ken je deze site, en dan specifiek dit Excel-sheet daar?
Wordt veel gebruikt in Duitsland, en heeft zich daar ondertussen wel bewezen.

Gr. Dirk.
 
- Dat lijstje van panels lijkt uit een programma te komen. Zo ja, welk?
GM*

- Rückpfeilung: van de voorlijst? in mm's? dat lijkt me erg weinig als ik naar de 3D view uit post #1 kijk. Maar daar zul je wel over nagedacht hebben.
Dat is info voor mijn snijdert ..... en niet de Rückpfeilung die jij bedoelt.
Uitgaande van een rechte achterzijde komt daar de achterlijst telkens 5 mm verder naar voren.

Ken je deze site, en dan specifiek dit Excel-sheet daar?
Wordt veel gebruikt in Duitsland, en heeft zich daar ondertussen wel bewezen.
Met het Baron sheet heb ik de ligger voor versie een gecalculeerd :cool:

* staat voor mijn grijze massa ;LOL; zie bijdrage nr.9 in dit draadje
 
- GM* = GMFC of ... ?
- dus eigenlijk hat er 'vorpfeilung der hinterleist' moeten staan. ;)

Levert de Baron-sheet iha. zware liggers?
Ik ben geïnteresseerd omdat ik zelf in de ontwerp-/rekenfase voor een 6m genesis II zit. Dat Baron-sheet blijkt goed te werken, maar ikzelf heb er nog geen praktijkervaring mee.

Gr. Dirk.
 
Dag Arno,


Ik val d'r middenin, zie dit vandaag pas. :p

Slechts één vraag: ga je er ook een KTW inbouwen? :confused:

(Lees daar (nog) niks over . . . )


jan.
 
Een korte reactie: jammer . . . :(

;)

(Had ik (als KTW-fan van het eerste uur 8) ) wel leuk gevonden, om dat te volgen).


jan.
 
Tip voor zelfbouwers

Het benodigde Abachi voor mijn vleugel wilde ik opnieuw bestellen bij Thomabalsa in D. Daar had ik goede ervaringen mee.
Goed materiaal voor een nette prijs. Echter op mijn vraag voor de benodigde platen abachi (6 stuks in totaal ) kreeg ik als antwoord dat tegenwoordig een minimale afname gehanteerd werd voor dit materiaal :confused::confused:
Er bestond al een minimale afname van € 50 maar nu was dat minimaal 16 platen Abachi , 250 x 2800 mm, als minimale afleverhoeveelheid.
Laat me dat nou net een beetje teveel zijn :rolleyes::rolleyes:

Na enig zoekwerk ben ik uitgekomen bij .: Willkommen bei Balsabar - dem Onlineshop für Balsaholz :.
Een vergelijkbaar pakket als bij Thoma, echter zonder minimale bestelhoeveelheid........
 
Wat arno888 daar zei over Thoma klopt helemaal...
heb er ook een "lading" besteld van 16 platen Abachi fineer. ( niet voor mij alleen natuurlijk ) Lengte 2,5 meter en 40 cm. breedte. Dikte op 1,2 mm. geslepen. Is wel prachtig hout 8)
Voor een 133 euro inclusief verzending was het pakje in België met de UPS dienst...

>>> Er worden vier Foka4 vleugels, rudders en stabilo's van gebouwd

mvg

Dirk
 
Laatst bewerkt:
Is er al ergens zo'n 'sticky' draadje? :confused:

De 'beste bronnen voor balsa' ? :p

Zeer zinvol in deze tijden, waarin goed balsa (homogeen, licht, geen noesten, nerven, structuurverschillen etc.) zeldzaam wordt . . . :mad:


jan.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top