Stoomsleepboot Maarten

Een klus waar ik aanvankelijk toch wel tegenop zag is nu voorlopig afgerond. Later moet ik nog een keer ruitjes in de patrijspoortjes maken. Dit is dus de laatste foto, van de machinekamerkappen, waarmee ik jullie lastig val.

full


Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
ik plaats niet vaak een reactie maar
dit is ongelooflijk mooi,

het zou niet misstaan bij een of andere kampioenschap modelbouw...
 
Maarten in aanbouw

zonder af te doen op de prestaties van alle andere bouwers op deze fora, maar dit is toch - in mijn beleving althans - ´bouwen in optima forma´.

Poeh.

Peter

PS: op het gevaar af te zeuren: niet verven. Het is zo´n plaatje
 
Dit is dus de laatste foto, van de machinekamerkappen, waarmee ik jullie lastig val.

Jan , voor al door gaan met lastig vallende update's .
Ik en velen andere kijken weer uit naar de volgende.
Je ben een inspiratie bron voor vele modelbouwers !!

groeten, Piet
 
zonder af te doen op de prestaties van alle andere bouwers op deze fora, maar dit is toch - in mijn beleving althans - ´bouwen in optima forma´.

Poeh.

Peter

PS: op het gevaar af te zeuren: niet verven. Het is zo´n plaatje

Ik zeur even mee en heb mij er eigenlijk niet mee te bemoeien: Zoals ik het zie doet Jan doet geen consessies wat betreft het op schaal nabouwen van het orgineel. Hier hoort naar mijn bescheiden mening ook een verflaag bij.

Maar het maakt natuurlijk niet uit of je het verft of niet: Jan, het is allemaal prachtig en ik zit elke keer weer te genieten van je vakmanschap!
 
Laatst bewerkt:
Ik vind persoonlijk dat je het wel zou moeten verven i.v.m. Messing en Alu gemixt. Verder is het echt super mooi en gedetailleerd.

Doet mij ook beter mijn best doen op bepaalde dingetjes in plaats van af te raffelen.
 
Frederik ik zal je even helpen hier komt hij: Zo hoort hij te branden !
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Frederik.

Met die brander kan je volgens mij een flinke stoomketel op druk krijgen. Wat is de diameter van het branderbed ?

Groeten, Jan.
 
Om te beginnen wil ik iedereen weer bedanken voor de positieve reacties.
Gisteren het hoekmetaal, voor rondom de opening bij de voorste koelkast deurtjes, gebogen, op maat gemaakt en gesoldeerd. Dit is een kort stukje tekst voor veel werk. Om e.e.a. goed te kunnen buigen heb ik de opstaande kant eraf gevijld en later weer een stukje erin gesoldeerd met zilver. Toch heb ik het nu handiger aangepakt dan een eerdere keer. Toen heb ik de stukjes voor erin uitgezaagd. Nu heb ik een ring gedraaid met de juiste binnen en buiten diameter en vervolgens op maat afgestoken en geknipt.

full


Voor ik deze definitief aan de koelkast bevestig moeten er eerst nog de scharnierdelen voor de deurtjes aangesoldeerd worden. Ben er nog niet helemaal uit hoe ik dat wil doen. Vandaag maar uitgeweken naar iets heel anders. De vlaggestok.

full


Totaal overzicht.

full


Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
Hoi jan, dat ziet er weer mooi uit die hoeklijntjes ,
alleen als je een sleepreisje gaat doen moet je wel je vlag en stok weg halen.
Ik denk ook niet dat die daar vroeger op de schaal 1:1 nooit gestaan heeft voor het een plezierboot was !

groeten, Brandaris
 
Hoi Brandaris.

Of het altijd zo is geweest weet ik niet maar achter de schoorsteen staat nog een vlaggestokhouder.
Verder heb ik een oude foto van de Maarten waarop de vlag ook achterop hangt.
Op de tanker Dordrecht 20 waarop ik heb gevaren hadden we voor de sleephaak ook een tweede vlaggestokhouder en een tweede plaats voor het heklicht. Als we sleepten moesten beiden weg.

Groeten, Jan.
 
@Jan, Broere binnenvaart tankers op no:20
dat kan ik me eigen voorstellen, slepen op de Rijn kwam maar weinig voor
met de broere tankers.
Ik heb zelf bij van Ommeren gevaren vanaf 1970 tot 1975
o.a. op de Sedunia die was ook uitgerust met een dubbele sleepwinch, maar ik heb alleen een keer voorspan gegeven in het gebergte en dat is 1 keer voorgekomen in die 5 jaar.
 
Het kwam bij ons ook niet vaak voor maar we hebben de 10 een keer voorspan gegeven tot Mainz en op de bovenrijn de 8 en 18 samen.
Ik heb bij Broere gevaren van 1969 tot 1977.

full


full


Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
Weer erg mooi Jan, jij bent overduidelijk iemand van de details.

Hopenlijk ben je een inspiratiebron voor vele hier, niet alleen op boten gebied maar alle takken van de modelbouw verdienen dit soort verslagen.
 
Back
Top