Blade mCP X, Eflite goes Flybarless!

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door Indoorvlieger, 3 feb 2011.

  1. kmk

    kmk

    Lid geworden:
    14 okt 2009
    Berichten:
    477
    Locatie:
    Olen België
    GOT IT!!!

    Manmanman, wat een power zeg:cool::cool: Deed het bijna in mijn broek bij de eerste lift off.
    Voor zo'n kleine heli is dit écht wel hard hoor, ik schat een 4000rpm:banana:

    Als je tot nu toe enkel FP hebt gevlogen dan ga toch serieus schrikken hoor:wink: Ik vlieg 'm met een DX6i en heb meteen de expo wat bijgeschroeft, wil namelijk geen brokken maken zolang er geen onderdelen zijn:rolleyes:

    Me happy:D

    Grtz Rudi
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Een 250 zit ook snel aan de 4000 toeren, dus dat is geen verrassing

    Maar is het ook goed bestuurbaar?
    En hoe is de staart, voelt hij een beetje strak of valt het tegen?
     
  3. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    [mod]
    Ik heb wat post verwijderd.
    linken naar "eigen" commercieele sites is niet toegestaan in de topics.
    Indien u een sponsor bent van het forum kunt u mededelingen plaatsen in de sponsorcornor.

    M.vr.gr.
    Eric
    [/mod]
     
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2011
  4. kmk

    kmk

    Lid geworden:
    14 okt 2009
    Berichten:
    477
    Locatie:
    Olen België
    Heb ook een 250 gehad daarom dat ik het toerental daar mee vergeleek:wink: maar niet vergeten dat de MCPx half zo groot en 20% van het gewicht heeft van een 250:worship:
    De staart voelt strak aan, alleen, de tailrotor is nog nieuw ben benieuwt wat dit gaat geven als hij krom begint te trekken want hij heeft toch 'iets' meer werk te verzetten als in de MSR:confused:
    Het is dezelfde tailboom als de MSR alleen zo'n 15mm langer.

    Grtz Rudi
     
  5. micha

    micha

    Lid geworden:
    5 aug 2010
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Zandvoort
    Voor alle nieuwe eigenaren.

    Die van mij komt morgen:banana:
    In afwachting heb ik veel op rcgroups ervaringen van de eerste bezitters gelezen.
    Hoewel vrijwel iedereen die er een heeft enthousiast is, zijn er toch een paar dingetjes waar je op moet letten. Dit staat mooi samengevat op de Blade mCPX pagina van EFlightWiki:

    Issues and Modifications

    Early reports have indicated a few areas to watch:


    • The screw in the feathering shaft end has been loose in a few cases, leading to some side-to-side slop on the blade grips. Some people haven't noticed this, and the screw has come undone in flight, leading the blades flying off. Ensure this screw is tight and consider a drop of locktight. (Only the end with the cross-head is a screw, the other end is just sloted so you can hold it still while turning the screw)
    • The main gear is only a pushfit on the main shaft, and can work loose in a crash. To check it twist the blade grips slightly and see if the main gear moves. If so hold the top of the main shaft and push up on the main gear with two thumbs towards the center of the main gear. Be careful not to break the main gear but it will sometimes take a little effort to push. It only takes 5 seconds to do. You will notice immediately if you try to fly with the main gear pushed down a little as you will have a lot less positive pitch.
    • The links between the swashplate and blade grips can fly off in a crash and are easily lost. There are spares in the box, but you could teather them with strong thread or dental floss.
    • The bearings in the blade grips have failed in a couple of cases. They are 4mm outside diameter x 1.5mm ID x 1.2mm thick (Type: 681X) Similar bearings are used in the TRex250 washout arms .
    Ook handig om te weten:

    Spares

    Almost any part could break in a crash but if you want to buy some spares in advance, these are the most likely to need replacing.

    • main gear
    • tail boom
    • skids
    • blades
    • blade grips
    • top links
    • feathering shaft
    • tail rotor
    Other items you may want are an extra battery or two and if you're using the MSR 4 port charger then you can get leads that will allow you to charge the batteries on the celectra.
     
  6. Rc-Flyfun

    Rc-Flyfun

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    735
    Locatie:
    Duiven
    Ik heb hem even getest buiten met wind zelfs.
    Geen probleem ding gaat geweldig door de wind nog heen.

    Deze heli is totaal niet te vergelijken met de SR120 of de MSR.
    Ding vliegt echt als een volwaardige CP alla type 450.

    In een woord super leuk en zeer goed om eens een loop rol of inverded aan te leren.

    Ik heb hem al een paar keer in een hoek laten duiken en verder geen schade op gelopen.

    Ik denk dat de motor stopt op het moment als je in Idle 1/2 zit als je crasht en niet op tijd bij je schakelaar bent. Dat was bij mij teminste het geval.
    Dit is natuurlijk mooi anders strip je steeds een tandwiel.

    Gr
    Bobbert
     
  7. Rc-Flyfun

    Rc-Flyfun

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    735
    Locatie:
    Duiven
    Voor de DX8 bezitters, hier de instellingen uit het boekje deze kan je zo op je SD kaart zetten.

    *** link verwijderd door forumbeheer ***


    Gr
    Bobbert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 mrt 2011
  8. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Zojuist de MCPX los gelaten hier op de zaak..

    de WOW en X Factor zijn duidelijk aanwezig!
    Net of je met een MSR aan het vliegen bent, alleen volledig collective management.. erg gaaf!!!!

    Ik bestuur de MCPx met een Futaba T12FG + Spektrum DM9 module, en werkt uitstekend.
    Zo goed als plug en play! en lekker prettig met mijn eigen zender :)
     
  9. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Wakostie?

    Straks een MSR over ;)
     
  10. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Weet iemand toevallig wat voor een connectors het zijn die op de lipo's gebruikt wordt?

    Ik wil 2 laadkabeltjes maken voor aan mijn Duo3 lader, 1 lader schiet niet op met die vliegtijden :p
     
  11. micha

    micha

    Lid geworden:
    5 aug 2010
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Zandvoort
    Jst phr-2

    Waarschijnlijk zijn het JST PHR-2:
    Volgens Helifreak: link1 en link2. Ze zijn in de USA te koop en deze zien er hetzelfde uit als die in de foto's op helifreak.
    In NL bij conrad te koop(accu-kant). Kijk bij Gerelateerde producten voor de lader kant (de plaatjes bij de artikelen kloppen niet die zijn voor meerpolig)

    Ik ga ze bestellen voor mijn hyperions 240mAh.:cool:
     
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2011
  12. kmk

    kmk

    Lid geworden:
    14 okt 2009
    Berichten:
    477
    Locatie:
    Olen België
    Vandaag een paar lipo's kunnen vliegen en ik moet zeggen, ik ben onder de indruk:cool: Ook met de wind vandaag toch even buiten gevlogen en door de hoge headspeed blijft ie toch bestuurbaar, OK, niet te hoog en voor een deel achter tuinschermen maar met een FP moet je met deze wind niet buiten komen;)

    Ik heb de MCPx wel iets tammer getrimt DR/EXPO staan ELEV en AILE op 65% ipv 75% en de + pitch naar 85% -pitch naar 35% want bij -75% gaat hij wel héél snel naar beneden:rolleyes: 3D zal er zo niet inzitten maar dat is (voorlopig) ook niet de bedoeling:wink:

    Hij heeft al een paar keer en tik gehad waardoor ik een linkje heb gebroken en zoals hier al eerder gemeld moet je na een crash iedere keer de main gear controleren en terug iets naar boven schuiven op de main shaft, anders staat je pitch niet goed meer:???:

    Verder een prima heli maar als je alleen FP ervaring hebt zal het wel schrikken zijn met de snelheid en wendbaarheid van deze lichtgewicht!!
    Simmen dus jongens:D

    Ik kijk al uit naar het (bijna) windstille weekend om de MCPx eens boven hoog gras uit te testen:wink:

    Grtz Rudi
     
  13. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Thanks!, zojuist ook een zooi besteld van die connectors.. mooi lader kabeltjes maken :)
     
  14. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Zo ik heb er ook eentje, voor 140,-

    Beetje fel, diegenen die goed met een msr overweg kunnen krijgen weer wat zweet.
    Canapy echt nodig voor zichtbaarheid.

    Staart rotatoe valt me tegen, het wil wel en fel gedurende 30 graden of zo,
    maar wordt daarna door de gyro afgeblokt.
    Een 'tolletje' maken zoals bij de msr lukt niet.
     
  15. kmk

    kmk

    Lid geworden:
    14 okt 2009
    Berichten:
    477
    Locatie:
    Olen België
    Niek,je rudder op 125% zetten( DX6i ) en dan kan je wél een 'tolletje' maken:cool:

    Vandaag na een 20 vluchten is een kogellager in de bladegrip stuk gegaan waardoor deze tijdens de vlucht wegschoot:???::???: blijkbaar zijn de lagers niét tegen zijwaartse druk bestand.Gevolg, spindle gebogen en blades gescheurt:mad:
    Alternatief zouden Trex 250 lagers zijn:cool:
    Dit is géén alleen staand geval, er zijn al 10tallen raporten over dit probleem met de MCPx:2gunfire:

    Oppassen dus als je op ooghoogte vlakbij vliegt, je wil zo'n blad niet in je gezicht krijgen!!!
    Een gewaarschuwt man is er twee waard:wink:

    Grtz Rudi
     
    Laatst bewerkt: 12 mrt 2011
  16. joren95

    joren95

    Lid geworden:
    13 aug 2009
    Berichten:
    312
    Locatie:
    W-Vlaanderen
    Weet er iemand wanneer het model uitkomt voor in phoenix ?
     
  17. micha

    micha

    Lid geworden:
    5 aug 2010
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Zandvoort
    Als je naar het lagertjes kijkt zit aan de ene kant een koperen ringetje en aan de andere kant een opstaande rand. Er wordt druk gespeculeerd dat het wellicht beter is om het lager aan de kant van het rotorblad met de koperen ring naar buiten (richting rotorblad) te monteren (als ie dat al niet was).

    Het lager wordt dan belast in de richting van de opstaande rand.

    Horizon Hobby heeft het probleem nog niet kunnen reproduceren: link maar kmk is niet de enige!

    Dus dan maar veiligheidsbril op :schrik:
     
  18. kmk

    kmk

    Lid geworden:
    14 okt 2009
    Berichten:
    477
    Locatie:
    Olen België
    Ik heb de treads ook gelezen op rcg en de lagers zaten goed, koperen ring naar buiten, maar veel heeft het niet geholpen:(
    Nu goed, morgen Align lagers erop en we vliegen weer want voor de rest vliegt de MCPx perfect:D:D

    Grtz Rudi
     
  19. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Heb je een fotootje van de schade?

    Je kunt weer verder vliegen met alleen lager vervanging?
     
  20. kmk

    kmk

    Lid geworden:
    14 okt 2009
    Berichten:
    477
    Locatie:
    Olen België
    Hi Niek,
    Op rcgroups vindt je foto's genoeg van kogellagers die uit mekaar gevlogen zijn, deze net hetzelfde:???:
    De lagers worden morgen vervangen met Align's, je moet hebben H25060 van de trex 250:cool: Deze zouden van betere kwaliteit zijn.........

    De spindle shaft van de Walkera 4G6 serie zou dezelfde zijn als van de MCPx maar heeft een grotere kruiskopschroef én langere schroefdraad waardoor je dus ook een sluitring kan monteren én kost maar 1,5 Euro, die van E-flight kosten 6 Euro.
    Je kan het kapot gaan van de lagers hier niét mee vermijden maar de grips vliegen tenminste niet meer rond je oren:wink:
    Op rcgroups zijn er ook Handige Harry's die een nylon vislijn door de bladegrips binden om het wegvliegen van deze grips te vermijden/beperken. Maar of dat helpt!?! Met 4000 rpm komt er serieus wat kracht vrij op die grips.

    Hopelijk komt E-flight snel met een degelijke oplossing op de proppen:mad::mad:

    Grtz Rudi
     

Deel Deze Pagina