twinstar fpv (nog een fpv'er erbij)

Jammer dat Diest een eindje weg ligt.
Een kleine FPV meeting organiseren en 1 voor 1 over het moeras vliegen om te zoeken.

nou ja,
7 punten om aan te werken en welke voor anderen ook waardevol (kunnen) zijn.

Succes met zoeken !
 
Dat peilzendertje lijkt me ineens wel heel interessant, bedankt voor de link en de steunende woorden.
Hier denk ik dat de twinstar ergens moet liggen, maar het is toch nog een groot gebied om te doorzoeken en moeilijk toegankelijk. Ik moet echt mazzel hebben dat ie in een open stuk weiland ligt, niet te ver van een pad.
Ik ga ook de beheerder nog eens contacteren met de vraag of wandelaars of hijzelf misschien het vliegtuig gezien heeft.

Twinstarkwijt.jpg
 
Zwaar balen, de schrik van iedere FPV vlieger denk ik...
Hoop dat ie nog teruggevonden word en nog enigzins bruikbaar is..
 
zonde! als ik een beetje in de buurt woonde was ik wel komen helpen zoeken en met mijn vliegtuig met camera eroverheen gevlogen om te kijken waar je vliegtuig ligt jammer man.

ik heb zelf ook een twinstar gehad en die zweeft goed door dus wie weet waar die uithangt!
 
Een klein verslagje van mijn zoektocht gisteren.

Na op google earth zo goed mogelijk bepaald te hebben waar de twinstar zou kunnen liggen, om 11u met de fiets het moerasgebied ingetrokken met de fiets, gewapend met verrekijker.
Tot 13.00 rondgereden, maar beetje verloren gereden, geen twinstar gevonden, wel zeer mooie natuur gezien.

twinstarkwijt.jpg


Thuis gaan eten, nogeens nagekeken waar hij het meest waarschijnlijk zou liggen en een rondtrekkende route bepaald. De GPS dit keer meegenomen, zodat ik op koers bleef en het fototoestel en hop, weer op weg.

Webbekomsbroek1.jpg


Webbekomsbroek2.jpg


Dit is dus het gebied waar de twinstar ergens in moest liggen... Als hij ergens in een rietveld of beek/rivier lag was het hopeloos hem nog ooit terug te zien.

Webbekomsbroek3.jpg


Dankzij de GPS kon ik efficiënt zoeken en met de verrekijker kon ik relatief snel uitgestrekte vlaktes afspeuren. Nadeel was de toegankelijkheid van het gebied. 'S morgens had ik de paadjes al gevolgd, maar waar de twinstar waarschijnlijk lag waren geen paadjes. Door verzopen weiland, prikkeldraad en elektrische hekken dus. Het was een mooie avonturentocht !

Webbekomsbroek4.jpg


Een paar keer ging mijn hart sneller slaan omdat ik een fel gekleurd object zag...

valsalarm.jpg


Verdomde vervuilers ;-)

Rond 17.00, na een mals regenbuitje zag ik dan toch in de verte onmiskenbaar een vliegtuigstaart !!!! De verrekijker gepakt en ja hoor, dat moest em deze keer echt wel zijn !!! Enorm goed gevoel !!!!

found1.jpg


Ik stond hierboven echter aan de overkant van de rivier, dus eerst de rivier volgen tot aan een brugje en dan terug dat weiland zoeken !!! Daar lag hij, net naast water. Wel kapot, maar dat leek nog mee te vallen.

found2.jpg


Of toch niet zo heel erg mee te vallen ? Maar dat was niet zo belangrijk, de apparatuur was het belangrijkste, hopelijk was die nog bruikbaar...

found3.jpg


Hmmm...

found4.jpg


Verdorie, cameras en vtx toch in het water... Daarom ving ik ook geen signaal meer op, hoewel ik met de auto tot op ongeveer 600m van de vindplaats moet geweest zijn. De antenne zat in het water.

close-up2.jpg


Ook de HD cam was opengevallen en flink nat :-(

close-up-zx1.jpg


De batterijen van de zx-1 vond ik onder water tussen het gras. Maar ik ontbrak nog de gps module... Deze was losgekomen en lag waarschijnlijk ook onder water... Zou ik met mijn handen eens door die viezigheid woelen... Kleine kans, maar wie niet waagt... En wonder boven wonder, ik steek mijn handen in de smurrie en voel direct een klein vierkant blokje : de GPS module !!!

De twinstar moet vrij hard neergekomen zijn, want de batterij is in de snuit gespiest tot aan de luchtinlaat.

snuit.jpg


Maar het voornaamste is dat ik hem gevonden heb !!! Het zooitje ter plaatse uit elkaar gehaald, in mijn zakken gestopt en vleugel en romp onder de arm. Zo terug de fiets op en huiswaarts om alles af te kuisen en te laten drogen (inclusief mezelf).

De twin lag dan toch 1.6km ver van het punt waar ik opgestegen was.

twinstargevonden2.jpg


Gedurende de tocht heb ik wel een paar keer aan Ramsus zijn verhaal moeten denken waar hij het koude vieze water induikt op zijn minimag te redden :-)

Ondertussen heb ik de batterij al terug opgeladen, deze was helemaal plat natuurlijk, maar na ze met een nimh programma terug op 10V te brengen heeft ze nog 2700mAh opgenomen (van de 3000) dus das zeker niet slecht. Ze is HEEEL lichtjes gezwollen, maar ik vermoed nog wel bruikbaar om te vliegen.
De Kodak ZX-1 blijkt het ook nog te doen.
De rest moet ik vanavond eens goed onder een loep bekijken. Hoewel ik gisteren alles met ethanol heb afgespoeld lijken sommige voetjes van de ic's toch al aangetast te zijn door corrosie ofwel is het vuil dat er nog tussenzit.

Ik heb enorm veel mazzel gehad !!! (bovendien heb ik ook mijn mp3speler teruggevonden die ik al 3 weken kwijt was. Dat was een goed voorteken :-)
 
Laatst bewerkt:
Leuk maar voor jou een triest verhaal om te lezen. Gelukkig heb je alles weer gevonden en hopelijk valt de schade mee. Bedankt voor deze zeer mooie posting.
 
Balen dat die kist weg is.. zou voor de zekerheid nog 1 of 2 keer langs gaan als ik jou was.
En inderdaad goed voorbereid incl GPS !

De plaatjes zien er WEL mooi uit :-)


[edit] Mannen, volgens mij heeft ie hem NIET terug gevonden hoor ! of lees ik nu zo slecht?
aha, jullie kijken alleen de plaatjes :-)
 
Laatst bewerkt:
Ha, na een refresh staan er meer foto's op en heeft ie hem WEL gevonden !! SORRY !

Leuk !


@U4eake Ik heb voor de Kodak een losse bec gebruikt. Deze neemt veel minder gewicht. Klein stekkertje in het batterijen vak van de kodak gemaakt, zo werkt de kodak op de vliegbatterij en heb ik veel minder gewicht.
Heb er ooit een foto van gepost.
Je zou de originele bec kunnen gebruiken, maar dan is de vraag, heb je 1 of twee regelaars.
Als je servo's er ook op zitten zou het kunnen zijn dat je over de capaciteit van de bec heengaat en
je tijdens het vliegen je besturing verliest doordat de bec uitgeschakeld wordt door de beveiliging.
 
Laatst bewerkt:
Mooi dat je 'm terug hebt!
Zou alleen alle electronica goed testen voor je het weer gebruikt om ver te vliegen ;) .
 
Ha, ik had halfweg het verhaal al eens gesaved, want soms loopt er op het eind iets mis en ben je je hele verhaal kwijt. Maar ik heb hem dus terug gevonden !!!

Die losse bec stond nog op de planning, maar ze waren lange tijd niet in stock bij hobbyking. Vorige week heb ik er eentje besteld... Ik heb 2 regelaars, maar die konden de Zx-1 toch niet voeden vanaf hun ingebouwde bec, dan werden ze te heet. Het plan was dus om alles eens op zo'n 3A bec van HK te zetten en te zien wat de invloed was op rc bereik.

Ik moet jullie allen bedanken voor de steun en hulpaanbiedingen. Ook zeker mijn vriendin, want zei heeft me aangemoedigd om toch een extra dag verlof te nemen en te gaan zoeken, zodat ik mezelf later niets zou kunnen verwijten als ik hem niet vond.

Het filmpje van in de kodak ZX-1 was corrupt, maar ik heb het toch weten te herstellen tot bijna vlak voor de crash. Wel leuk om dat te zien. Als ik nog wat tijd heb voorzie ik het van commentaar en zal ik het posten.
 
Ha, ik had halfweg het verhaal al eens gesaved, want soms loopt er op het eind iets mis en ben je je hele verhaal kwijt. Maar ik heb hem dus terug gevonden !!!

Die losse bec stond nog op de planning, maar ze waren lange tijd niet in stock bij hobbyking. Vorige week heb ik er eentje besteld... Ik heb 2 regelaars, maar die konden de Zx-1 toch niet voeden vanaf hun ingebouwde bec, dan werden ze te heet. Het plan was dus om alles eens op zo'n 3A bec van HK te zetten en te zien wat de invloed was op rc bereik.

Ik moet jullie allen bedanken voor de steun en hulpaanbiedingen. Ook zeker mijn vriendin, want zei heeft me aangemoedigd om toch een extra dag verlof te nemen en te gaan zoeken, zodat ik mezelf later niets zou kunnen verwijten als ik hem niet vond.

Het filmpje van in de kodak ZX-1 was corrupt, maar ik heb het toch weten te herstellen tot bijna vlak voor de crash. Wel leuk om dat te zien. Als ik nog wat tijd heb voorzie ik het van commentaar en zal ik het posten.

Heb dat ook gehad bij mijn crash met de kodak. Film corrupt en de laaste 10-20 sec staan er niet op... Dat is nou net het meest interesante.. crash....

Veel succes en hopelijk spoedig toch weer plezier met de hobby !
 
Respect voor de doorzettingsvermogen om te blijven zoeken!
Ik ben blij dat je hem weer gevonden hebt.:banana:
Hopelijk valt de schade mee.
 
Vanavond de elektronica eens onder de microscoop bekeken. Dan zie je toch dat er al corrosie opgetreden is. Vooral de ccd camera, die half in de smurry, half in de lucht lag heeft het erg en een 2 tal voetjes van de grootste ic vielen gewoon in poeder uit elkaar als ik ze aanraakte met een pincetje. Jammer dat ik daar geen foto van kan nemen, het is toch een bijzonder zicht.

Desondanks WERKEN OSD, GPS, zender en zelfs de camera nog! De kapotte voetjes lijken me te zijn voor externe instelmogelijkheden, die er toch niet zijn.

Ik heb alles zo goed mogelijk proper gemaakt en ingespoten met speciale isolerende lak voor elektronica (plastic spray). De camera ga ik denk ik toch niet meer vertrouwen, voor hetgeen een nieuwe 540 lijnen kost op ebay kan ik dat risico niet nemen.

Nu de twinstar nog proberen oplappen en een nieuw draagplatformpje knutselen en ik kan terug fpv'en !
 
Vanavond de elektronica eens onder de microscoop bekeken. Dan zie je toch dat er al corrosie opgetreden is. Vooral de ccd camera, die half in de smurry, half in de lucht lag heeft het erg en een 2 tal voetjes van de grootste ic vielen gewoon in poeder uit elkaar als ik ze aanraakte met een pincetje. Jammer dat ik daar geen foto van kan nemen, het is toch een bijzonder zicht.

Desondanks WERKEN OSD, GPS, zender en zelfs de camera nog! De kapotte voetjes lijken me te zijn voor externe instelmogelijkheden, die er toch niet zijn.

Ik heb alles zo goed mogelijk proper gemaakt en ingespoten met speciale isolerende lak voor elektronica (plastic spray). De camera ga ik denk ik toch niet meer vertrouwen, voor hetgeen een nieuwe 540 lijnen kost op ebay kan ik dat risico niet nemen.

Nu de twinstar nog proberen oplappen en een nieuw draagplatformpje knutselen en ik kan terug fpv'en !

Persoonlijk zou ik electronica die een nachtje in het water heeft gestaan nooit meer aan FPV toevertrouwen. De kans is natuurlijk groot dat wanneer je dit weer de lucht is stuurt, de spullen er tijdens de vlucht mee ophouden met alle gevolgen van dien.

NB. Wees er dus heel zeker van dat alles werkt alvorens het te gebruiken.
Mijn motto is : Safety first!

Suc6 met de weder opbouw :mrgreen:
 
Back
Top