Beginnersperikelen.. Hoe vlieg je met zo min mogelijk crashes..

Chow

Forum veteraan
Omdat ik het Solo Pro niet verder wil vervuilen met beginnersperikelen even een apart topic..
Ik ben nu na heel veel bloed zweet en tranen in staat om de heli de lucht in te krijgen en zelfs om zachtjes te landen.. Vooral de trimming tips hebben enorm geholpen. Wat nu nog rest is denk ik ook een trimming issue wat ik er niet uitkrijg. Eenmaal in de lucht vliegt de heli heel zachtjes rondjes tegen de klok in.. Ik heb een paar verschillende trim opties tijdens de vlucht aangepast maar krijg dat gedrag er niet uit.. Welke moet ik gebruiken om dit te corrigeren?? Nu staan de settings alsvolgt..

5553442112_7364ce6ea6.jpg


Overigens stel ik jullie tips bijzonder op prijs.. Ik zag het namelijk op gegeven moment helemaal niet meer zitten maar door jullie hulp is er nu wel progressie ;)
 
Ik zou beginnen met alle trims in het midden te zetten (uitgezonderd de gas trim)
hierna gaan opstijgen en op een hoogte van 1.5 meter de trims indien nodig aanpassen. Zoals hij nu getrimt staat vliegt hij sowieso niet zo heel goed.
 
Het lijkt gelukt, pfffff... Opstijgen gaan nu goed. In de lucht neigt ie er nog wel naar rondjes tegen de klok in te vliegen maar kan e.e.a. steeds beter corrigeren. Ben beetje in dubio hoe ik dat linksom vliegen eruit krijg..
 
Om een bocht naar links te maken:
een beetje vooruit + rudder naar links (en enentueel een beetje cyclic naar rechts)

Bocht naar rechts:
Een beetje achteruit + rudder naar rechts (en eventueel een beetje cyclic naar links)
 
Ik bedoelde eigenlijk de neiging om iets naar links te bewegen.. Maar ik ga nog wel even oefenen en bijtrimmen. Ik krijg de heli in ieder geval nu vrijwel altijd zonder crashes opgestegen en geland.. Nu nog kijken of ik hem stil in de lucht kan laten hangen zonder dat ie linksom om z'n as draait..
 
Ah het is mooi om te horen dat er al wat vordering in zit! dat je nu zonder crashen vliegt is al een prettige vordering. Hebben de crashes nog voor schade gezorgd?
 
Ja opstijgen is nog wel lastig omdat ie dan eerst even flink een zwenking maakt voordat hij hoogte heeft. Ik ben nu in ieder geval vlot genoeg om hem onmiddelijk tot rust te krijgen. In mijn woonkamer betekend dit dat ik hem na het opstijgen gelijk een meter achteruit moet laten vliegen.. Heel soms mislukt dit nog maar gaat nu vrijwel altijd goed. Landen op de vloer gaat nu eigenlijk altijd goed.. Corrigeren gaat nu redelijk.. Echte bochten durf ik nog niet aan maar als hij toch richting een object drijft krijg ik hem er wel zonder kleerscheuren weg..

En nee, geen schade tot nu toe. Soms gaat het landingsgestel los na een crash maar die kan ik er gewoon weer opzetten..

**Edit**
Ik begreep dat ik penlites moet gebruiken in de zender. Waarom mogen dat geen oplaadbare zijn? Ik heb namelijk een set stevige oplaadbare AA batterijen die ik ook voor m'n flitser (ik fotografeer namelijk) gebruik..
 
Laatst bewerkt:
Ja opstijgen is nog wel lastig omdat ie dan eerst even flink een zwenking maakt voordat hij hoogte heeft. Ik ben nu in ieder geval vlot genoeg om hem onmiddelijk tot rust te krijgen. In mijn woonkamer betekend dit dat ik hem na het opstijgen gelijk een meter achteruit moet laten vliegen.. Heel soms mislukt dit nog maar gaat nu vrijwel altijd goed. Landen op de vloer gaat nu eigenlijk altijd goed.. Corrigeren gaat nu redelijk.. Echte bochten durf ik nog niet aan maar als hij toch richting een object drijft krijg ik hem er wel zonder kleerscheuren weg..

En nee, geen schade tot nu toe. Soms gaat het landingsgestel los na een crash maar die kan ik er gewoon weer opzetten..

**Edit**
Ik begreep dat ik penlites moet gebruiken in de zender. Waarom mogen dat geen oplaadbare zijn? Ik heb namelijk een set stevige oplaadbare AA batterijen die ik ook voor m'n flitser (ik fotografeer namelijk) gebruik..

Oplaadbare penlites hebben een lagere spanning (1.2v tegen 1.5v per cel) en dat kan problemen geven.

Heb je al geprobeerd om de zender in subtrim mode te zetten? Dan kun je de staart fijner trimmen, en het 2e voordeel is dat je trims op het display in het midden blijven staan, wat beter is.
 
Nee subtrim nog niet geprobeerd. Geen idee ook hoe dat moet. Wat is het voordeel dat de trims op het display in het midden blijven staan? Dan zie je toch niet meer wat je gedaan hebt?? Sorry voor deze beginnersvraag :)
 
Nee subtrim nog niet geprobeerd. Geen idee ook hoe dat moet. Wat is het voordeel dat de trims op het display in het midden blijven staan? Dan zie je toch niet meer wat je gedaan hebt?? Sorry voor deze beginnersvraag :)

Je moet de trims zien als een verdeler. Normaal heb je naar beide kanten evenveel uitslag op de servo, als de trim in het midden staat. Staat hij ver naast het midden, dan zal de heli naar de ene kant anders op de sticks reageren dan naar de andere kant. Je merkt dat vooral op de staart. Als ik de trim op de staart helemaal naar links zou hebben (wat ik op 1 Bravo SX heb, omdat bij dit exemplaar subtrim niet werkt) dan gaat de heli erg snel linksom, maar veel langzamer rechtsom. Daarom wil je het liefst de trims in het midden hebben. Bovendien valt een afwijking in de heli dan sneller op, omdat je normaal de trims neutraal hebt, en dan ineens niet.

Subtrim bereik je door op het knopje achterop de zender, bij de aansluiting van de antenne, te drukken, een paar keer snel achter elkaar. Je hoort een piepje. Je kan nu gewoon vliegen en trimmen (alleen reageert de staart alleen op de trim, en niet op stick, let daar wel op!) en je zal zien dat de trim indicators niet bewegen als je de trimknoppen indrukt. Ben je tevreden met de afstelling, dan druk je nog een keer op het knopje aan de achterkant om de aanpassingen op te slaan.

Een goed getrimde Solo Pro moet in de huiskamer rustig een seconde of 20 kunnen blijven hoveren, zonder aan de sticks te komen, en zonder iets te raken.
 
En de staart trim is de trim onder de throttle (linker pook) toch? Want die twee haal ik nogal eens door elkaar..
 
Hallo Chow,
Als je zo nauwkeurig naar je trim gaat kijken is het denk ik ook belangrijk dat je ook iets van grond effect weet. Hierover is zat te vinden via google.
Je kan volgens mij die heli alleen afstellen met trims als je anderhalve keer de rotordiameter boven de grond hangt en om de heli heen geen enkel object staat zoals een kast of zoiets dergelijks.
Als je bijvoorbeeld wilt opstijgen terwijl je heli naast een kast staat zal je zien dat hij zich anders gedraagt dan wanneer de ruimte om de heli vrij is.
Ik stel me altijd een denkbeeldig luchtkussen voor onder de heli. Anyway google maar wat op grond effect voor heli's, misschien interessant.
 
Klopt. Ik snap het en daarom is het lastig om hem in de huiskamer dus optimaal te trimmen. Zoals ie nu staat ingesteld is hij op dit moment stabiel genoeg en heb ik inmiddels 3 lipo's gevlogen zonder crash. En wat denk je??? Dit is dus echt gaaf :D
Mocht ik een keer in een gymzaal kunnen vliegen dan zal ik kijken of ik hem nog nauwkeuriger kan krijgen maar zoals ie nu vliegt is al heel fijn.. Ik kan opstijgen, landen, vooruit en achteruit en links/rechts. De bochten ben ik nu langzaam mee bezig. Vergt even wat meer aandacht ;)

Over een maand ben ik jarig.. Ben benieuwd wat er dan op m'n pad komt. Mocht ik tegen die tijd nog steeds zo enthousiast zijn of zelfs verslaafd dan ga ik wellicht op zoek een een vergelijkbare helicopter die wat groter is en dus ook buiten kan vliegen.. En waarvan de bediening hetzelfde werkt als de Solo Pro. Ben benieuwd welke modellen dat zijn..
 
Mocht ik tegen die tijd nog steeds zo enthousiast zijn of zelfs verslaafd dan ga ik wellicht op zoek een een vergelijkbare helicopter die wat groter is en dus ook buiten kan vliegen.

Hou in je achterhoofd dat een FP (wat de solo is ) ook met behoorlijk wat wind niet buiten gevlogen kan worden, ondanks dat hij dan groter zou zijn. Wil je echt goed buiten vliegen zou je kunnen overwegen om een CP te kopen. De zender heeft wel meer mogelijkheden, maar de basis is het zelfde. Ik heb zelf de klassieke fout ook gemaakt en ben nu overgestapt op een CP en dat bevalt stukken beter.
 
Maar kan een zwaardere FP dan niet buiten vliegen op een dag als vandaag? En is een CP niet veel ingewikkelder vliegen dan een FP?
 
Hoi Chow,
Net als jij ben ik deze zomer ook gebeten door deze microbe,eerst een paar coax helis
gekocht tijdens onze jaarlijkse vakantie in de ardennen.
De eerste was eigenlijk zo'n goedkoop speelgoeddingetje gekocht voor m'n zoontje
zogezegd .
Maar dat speelgoedje was al na een tijdje stuk omdat pa te hoog was gegaan.
Dus maar een nieuw gaan kopen voor zoontje lief.
Dat werd dan de eerste coax.
T'ja wat dacht je. Mijn eerste vlucht ,ik durf het bijna niet te zeggen.
Juist ja flybar eh .Dan maar een steentje van ongeveer hetzelfde gewicht en
daar ging ie weer.Ik heb er ook één voor mijn zoon moeten kopen.Echt dan
want hij wou ook wel eens vliegen he.
Een beetje later toen alles al wat beter ging heb ik m'n eerste echte heli gekocht.
Een Solo Pro 2 fp.
Man was dat een openbaring.
Voor het eerst kon ik dat ding ook sturen (na 150 crashes)
En nu nog altijd vlieg ik er mee.Binnen en ook buiten.Want al is het een heel licht
ding.Het vliegt toch heel goed bij lichte wind.
Nu vond ik het tegen Nieuwjaar toch tijd worden voor een andere uidaging.
Een nog echtere heli.
En het is een Belt Cp geworden.
Ik dacht van ,ik kan vliegen maaaaaar.
Die Belt heeft gevlogen allee efkens maar zo,de stukken vlogen in het rond.
Om een lang verhaal kort te maken,nu na vele herstellingen en frustraties en stukgeslagen eh vanalles ,kan ik toch al redelijk hooveren.Toen dacht ik waarom
zou ik geen Honnybee Fp kopen ,dat draait zo snel niet en gaat er minder kapot

Weeral mis , dan denk je weer dat vliegt vanzelf maaaaar.
Hij is al omgetovert tot een supper honnybee met alle denkbare mod's.
En weet je wat ze nu uitbrengen .
Ja een echte mini Cp van Blade die dan ook nog eens flybarrles is ook.
En ik slaap nu al niet meer.
Met andere woorden m'n vrouwtje.Ik moet het niet zeggen zeker.
Zal mij eens voorstellen want was dat vergeten
Mijn naam is Nick Steevens woon in Brugge(Belgie) en heb een vliegprobleem.
 
Zoals vandaag zou het wel kunnen, maar het was bijna wind stil hierzo. Maar op een gegeven moment wil je meer en dan kom je er achter dat je toch te kort komt. Voor de duidelijkheid een link naar youtube over welke heli te kiezen en waarom. misschien dat het dan wat duidelijker word. ( wel engels)
p01328LJshE[/media] - Which helicoper should you buy, 6 Channel, Fixed Pitch or Co-axial

Ik vind dat een CP niet moeilijker is, alleen wel gevoeliger dan een FP. Voor de rest heb je dezelde 4 functies als bij jou heli en 2 functies extra die je niet echt hoeft te gebruiken. Die zijn voor 3d vliegen. Maar nogmaals. De basis is gelijk.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een sim heb ik nu ook en het helpt wel veel maar het is toch hetzelfde niet.
Die valt niet uit de lucht he.
Maar oefening baart kunst he .
Heb de Belt ook al gelaten voorwat het was en ben beginnen bouwen aan een T rex cloon.Kan nog geen foto's uploaden maar jullie krijgen het wel eens allemaal te zien.
Nu nog een zender en ontvanger en we kunnen weer.
 
Zou wel in een club willen maar heb daar nu geen tijd voor .
We zitten in de verbouwingen thuis.
Ik zal aan nachtvliegen moeten denken.
 
Back
Top