Beginnersperikelen.. Hoe vlieg je met zo min mogelijk crashes..

Ik heb de coax overgeslagen en vlieg nu met een fp.. Dat was behoorlijk wat frustratie de afgelopen 24 uur en ik had echt momenten dat ik dacht "had ik maar eerst een coax genomen". En ondanks dat ik de Solo Pro nu zonder crashes kan vliegen blijf ik erbij dat eerst een coax waarschijnlijk beter was geweest voor m'n gemoedsrust. En misschien neem ik er sowieso een coax bij voor binnen om wat eenvoudiger orientatie te kunnen oefenen. Zo'n Syma S107 kost maar 3 tientjes en als ik daar wat makkelijker mee kan leren sturen dan waarom niet.
Ik wil echter ook naar buiten kunnen. Ik werk vanuit huis, de zomer komt eraan en ik kan makkelijk af en toe een uurtje naar een veld om te vliegen. Geen 3D of allerlei stunts maar gewoon wat vliegen (cameraatje eronder is einddoel).
Juist omdat ik verder geen stunts ambieer dacht ik dus om een grotere fp te nemen om rustig wat rondjes buiten te kunnen doen. Is dit echter een onhaalbare zaak dan zal ik een CP overwegen maar als ik daar de eerste paar maanden door afschuwelijke crashes enorme kosten door krijg is dat wat minder geslaagd natuurlijk. Ben al blij dat de Solo Pro nog steeds ongehavend uit m'n strijd is gekomen..
De sim komt er trouwens. Die is al besteld. Maar ik wil het rustig opbouwen.. Binnen oefenen met de Solo Pro en eventueel een extra coax voor de fun (dacht aan een S107). En dan kijken wat buiten de mogelijkheden zijn..
 
Laatst bewerkt:
Tja, Mijn ervaring is natuurlijk niet iemand anders ervaring. Ik ben ook begonnen met een coaxiaal en daar heb ik veel spijt van gehad. Zodra er windkracht 1 stond dan was er niet echt mee te vliegen. Dat is ook de reden dat hij met het minste of geringste wind tegen de schutting lag. ( een windvlaagje is al gouw te veel ) Een coaxiaal is nog gevoeliger voor de wind dan een FP. Echter met de CP heb ik nu al alle dagen kunnen vliegen zonder 1 centje pijn.
Echter een groot nadeel van een Cp is dat als hij chrasht, het ook geld kost. Een grote FP is reletief goedkoop te maken. Dat kan dus ook een overweging zijn. Echter blijf ik er bij dat een CP meer voordelen heeft, zoals ook in dat filmpje word aangegeven.
Let wel op dat heli vliegen iets is van "de lange adem" en niet iels van zelf sprekend. ( autorijden kun/kon je ook niet in een keer en na het lessen knort 9 van de 10 porsonen ook nog wel eens ergen aan ). Vliegen is net autorijden en fietsen.....vallen en opstaan en doorgaan!
 
Laatst bewerkt:
Let wel op dat heli vliegen iets is van "de lange adem" en niet iels van zelf sprekend. ( autorijden kun/kon je ook niet in een keer en na het lessen knort 9 van de 10 porsonen ook nog wel eens ergen aan ). Vliegen is net autorijden en fietsen.....vallen en opstaan en doorgaan!

Ik ben het volledig met je eens. Echter ik vlieg nu natuurlijk nog maar 2 dagen met een FP vanuit het niets en ik denk dat ik nog wel even tijd nodig heb om dit te perfectioneren. Om dan binnen een paar weken gelijk naar CP te gaan is wellicht teveel van het goede en is een tijdelijke tussenoplossing wellicht een wat zwaardere FP voor de mooie windluwe dagen. Zodat ik toch ook af en toe naar buiten kan als het weer het toelaat. Een CP zie ik toch meer iets voor de wat langere termijn. Als ik bijvoorbeeld een jaartje met FP heb gevlogen en de controls geen verrassingen meer voor me hebben.. Maar goed. Wellicht kan ik over 4 weken als ik jarig ben de FP wel dromen en kijk ik er dan heel anders tegen aan..
 
Inderdaad is afhankelijk van jou, er zijn veel manieren hoe je het kan leren. Ik vind het zeker geen foute keuze om voor deze FP helikopter te gaan, een coaxiaal zoals die 107 (en alle soortgenoten) zijn wel vermakelijk, maar je hebt er niet veel aan als je andere helikopters wil leren vliegen. De besturing op deze kleintjes is namelijk anders dus je leert jezelf in principe iets verkeerds aan.

Zelf koos ik er voor om na 2/3 dagen vliegen met een 107 soortgenoot direct over te stappen naar CP (KDS 450S) en dit viel mij meer mee dan ik had verwacht, ik heb rustig aan gedaan en niet extreem risico's genomen met als resultaat dat ik nu 50 accu's verder nog geen crash heb gehad en intussen prima heen en weer kan vliegen met snelle bochten en ook stall turns.

Maar zoals gezegt: ik zou als ik jou was voorlopig lekker met deze heli verder oefenen en als je zover bent (en je buiten wil vliegen) naar een CP helikopter gaan omdat deze, naast dat ze veel meer wind kunnen hebben ook nog eens veel meer opties bieden als het gaat om vliegen.
 
Als jullie aangeven dat een CP prima te doen is als je een FP kan vliegen dan wil ik er best in meegaan.. Stel ik besluit over 4 weken rond m'n verjaardag toch een CP te overwegen wat is dan een budgetvriendelijk model? Ik zag bijvoorbeeld de E-Sky HoneyBee CP3. Is dat een fijne heli om mee te starten? Of zijn er andere types die wellicht beter aansluiten bij een beginner zoals ik?
 
Een grote CP kan inderdaad vrij mak zijn, hoe groter, hoe stabieler. Je moet echter wel een paar dingen aanleren. Omdat je met de linker stick pitch regelt ipv motortoerental, moet je die niet vol naar beneden gooien bij een dreigende crash, want dan gaat de pitch naar negatief, en schiet je heli naar de grond. En even de sticks loslaten is er ook niet bij. Ik denk dat de overstap nu nog iets te vroeg is. Als je een grotere FP neemt, doe dan geen 45 graden setup, daar leer je weinig mee na de Solo Pro.
 
Mijn persoonlijke ervaring met een FP is dat het een ideale beginnershelikopter is. MAAR als je er eindelijk mee vliegen kan, blijken die dingen echt heel zenuwachtig te zijn als je daarna een CP koopt blijkt die vele malen makkelijker te vliegen. Althans, dat was mijn ervaring. Het enige probleem zit hem in je hoofd, met een cp weet je dat er wat kapot gaat als je crasht. Maar het vliegen zelf, vond ik gemakkelijker dan met zo'n zenuwachtige FP.

just my 2 cents
 
Wat is een 45 graden setup :confused:

Flybar maakt een hoek van 45 graden met de bladen. Dat heeft de Solo Pro, de mSR, the 120 SR, en een aantal andere heli's. Hierdoor zal de heli vanzelf in een stabiele hover komen als je de sticks loslaat. Een setup waarbij de flybar haaks op de bladen staat, dus 90 graden, of flybarless, heeft dit zelfcorrigerende niet, dus moet je blijven sturen, en wil je een beweging in een bepaalde richting stoppen, dan moet je tegensturen, en niet gewoon de stick naar de middenstand zetten. Dit vergt enige gewenning.
 
Duidelijk. Maar hoe weet ik dan dat een heli een 90 graden setup heeft? Ik zie dat nergens staan..

P.S. Overigens moet ik in deze kleine ruimte toch ook best veel corrigeren. Stick loslaten zet de heli niet stil. Ik denk dat dit komt omdat door de beperkte ruimte er toch veel last is van wervelingen (muur, eettafel, kasten etc..).
 
Dat staat eigenlijk altijd in de beschrijving en anders is het te zien aan de product foto's:

45 graden flybar:
cb180d_01__48686_zoom.jpg


90 graden flybar:
HoneyBee-Main.jpg
 
Ook weer duidelijk.. Ik krijg trouwens straks m'n sim als ik v-nix mag geloven.. Ga ik nog maar eens flink wat vlieguren maken.. Deze ochtend ook weer 4 x een lipo leeg gevlogen..
 
ik ben ook met een Nine Eagel begonnen. eerste heli eigenlijk. bij eertse keer vliegen tegen deur aan gevlogen. nu de koppelingen defect tussen bovenste bladen en stabilisator stang.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik ben ook met een Nine Eagel begonnen. eerste heli eigenlijk. bij eertse keer vliegen tegen deur aan gevlogen. nu de oppelingen defect tussen bovenste bladen en stabilisator stang.

Mmm, dan heb ik mazzel denk ik.. Mijn Solo Pro heeft alles tot nu toe overleefd :)
 
Effe kijke waar ik de onderdelen vandaan ga halen en hoe het weer aan elkaar gezet moet gaan worden.
Dacht na het vliegen met een drie kanaal’s heli dit wel zou gaan maar niet dus.
 
Effe kijke waar ik de onderdelen vandaan ga halen en hoe het weer aan elkaar gezet moet gaan worden.
Dacht na het vliegen met een drie kanaal’s heli dit wel zou gaan maar niet dus.

Viel mij de eerste dag ook vies tegen.. Maar de tips wat betreft eerst rustig trimmen op de gladde ondergrond heeft veel geholpen.. Gisteren uiteindelijk zonder crashes kunnen vliegen. Vanmorgen alleen bij de eerste vlucht even een worsteling bij het opstijgen maar nu alweer een paar lipo's zonder problemen kunnen vliegen. Gaat steeds iets beter..
 
Effe kijken waar ik de onderdelen vandaan ga halen en hoe het weer aan elkaar gezet moet gaan worden.
Dacht na het vliegen met een drie kanaal’s heli dit wel zou gaan maar niet dus.
 
Back
Top