Roel van Essen
Forum veteraan
Als de motor niet zou lopen dan ga ik niet met een zware kist richting de plas lopen, filmen heeft dan ook geen zin.
Geloof me Sjoerd, de motor loopt, de keerklep werkt (in combinatie met de motor) om te remmen, en het roer draait om te sturen![]()
Robbie, ik heb met 2 jet-schepen gevaren (Azimuth Atlantic Challenger en een groot jacht)
Je buckets gebruik je om te remmen én te sturen.
"Spelen" met gas en de stand van de buckets laat je model "on the spot" draaien. Het is alleen uitproberen welke knuppelbezetting je het beste ligt.
Uiteindelijk had ik ze zó staan (op m'n F14)
Gas: schuifregelaar tussen de knuppels
Roer: rechterstick horizontaal
Buckets: linkerstick verticaal, veerbekrachtigd.
Stick neutraal: buckets omhoog, model vooruit.
Stick half omlaag: buckets half naar beneden, voor manoeuvres in de haven
Stick compleet omlaag: remmen.
Dát was voor mij (puur persoonlijk dus!!) de meest ideale instelling.
Intiutief gaat bij mij de linkerstick omlaag als er geremd moet worden. (Erfenis van andere modellen)
Eerst had ik de buckets op de rechter stick en het gas op de linker.
Eerste vaart: probleemsituatie en de linkerstick ging omlaag... en er gebeurde niks! Alleen de motor stopte, maar het model "dreef" nog een vijftal meters door... tegen de kant aan!
Gelukkig was dit een glooiende grashelling.
Nogmaals: zoek de knuppelbezetting die jou het beste past en die instinctief werkt.
Laatst bewerkt: