"MAGNUM" Hughes 500D jongensdroom

Intussen vlieg ik af en toe rond met de Star-Ranger. De gyro is nog niet naar mijn zin en gaat vervangen worden door een 401. Ik heb voor de 2e keer een setje splinternieuwe tandwielen van de staartrotor kapotgedraaid, waarom is nog onduidelijk. De hele boel komt bij een bepaald rotortoerental in een ongelooflijk felle resonantie waarna de tandwielen over elkaar heen blijken te zijn geforceerd. Door diverse kleine verbeteringen komt het toerental wel steeds iets hoger te liggen, maar ik durf zo niet voluit te vliegen natuurlijk. Daarom heb ik een compleet nieuwe staartrotor gekocht en zal ik de huidige staartaandrijving eruit rammen en vervangen door een originele oplossing.

We houden vol!
 
Update!

Intussen loopt de tijd gewoon door en ben ik wat afgeleid door de restauratie van de Kavan JetRanger en eeehm af en toe crashen met de Flybarless trainer Trex-500.

Niet dat we stilgezeten hebben! De Star-Ranger heeft nu een Vario carbon torquetube (NOS) en vliegt als nooit tevoren op elk toerental dat ik wil (onder de 1500 rpm dan). Zodoende doe ik ervaring (en vertrouwen) op met dit mechaniek dat uiteindelijk in de Hughes moet komen.

Mijn vader is al maanden bezig met de voorbereidingen voor het mallen trekken, en intussen tegelijk bezig met de mal van een Alouette III voor maatje Han. De mallen zijn bijna klaar en dan kan het echte (bouw)werk beginnen!

Ter vermaak hier een mooie video van en stelletje "Kiwi's" (Nieuwzeelanders) die in de jaren '80 herten jaagden (met netten, ze maken Bambi niet dood hoor wees gerust:puppydogeyes:) in de bergen van Noord-NZ met de FORMIDABELE Hughes 500C/D. Deze gasten "trimden" de boomtoppen af en toe opzettelijk om de jagers af te kunnen zetten. Ook zaagden ze 1 ski af zodat ze niet per ongeluk met de netten verstrikt zouden raken. Het schijnt dat ze genoeg geld verdienden met die herten om om de paar weken een setje nwe rotorbladen te kunnen monteren...:schrik:

FHcb7WZf85I[/media] - THE LAST GREAT ADVENTURE
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Foto's van de "pluggen", de oermodellen waar de mallen van gemaakt worden. Voor de Hughes-mal maken we gebruik van 2 rompen, zoals je hebt gelezen wilde ik die eerst gewoon gaan gebruiken maar ze bleken beide zo slecht dat een nieuwe maken veel beter was. Omdat ik een volledig dichte romp wil zonder kappen (behalve de voorruit) heeft mijn vader een mal getrokken van de "dichte" romp en daar een kapje van gemaakt die op de "bovenkap" romp is gelijmd. Op de foto's zie je de romp halverwege het proces, klaar voor de productie van de rechterzijde-mal.

Ook zie je een ander model staan, een Alouette III van maatje Han.

IMAG0028.jpg


IMAG0026.jpg


IMAG0027.jpg
 
Er is geboren....

Afgelopen weekend zag de eerste productieromp het levenslicht. Het is denk ik een mannetje:confused:.

:new-bday:

Zoals zo vaak met de eerste romp uit de mal is er wel het een en ander aan te merken op de romp:

-De romp zat vastgeplakt door vermoedelijk niet de juiste lossingswas en is vanwege mijn ongeduld er te vroeg uit gehaald. Daar heeft hij schade van opgelopen in de vorm van barstjes in de witte gelcoat hier en daar.
-Het neusstuk moest er met geweld uitgetrokken worden en ook dat is te zien.
-Omdat ik de romp lichtgewicht wilde hebben (1-laags) zit er te veel flex in. Mijn vader heeft dat getracht op te lossen door minieme stripjes carbon, maar dit is igg voor een Heim-hangmechaniek nog te weinig.
-De romp heeft wat last van cellulitis. Misschien is het dus toch een meisje? Dit zat al in/op de plug helaas. Het is te corrigeren door schuurwerk in de mal maar dan raak ik vermoedelijk de outlines van deuren en ramen kwijt.
-De witte gelcoat is dun opgebracht en schijnt wat door, waardoor het cellulitis effect nog wat vergroot lijkt.

Al met al ben ik zeker niet ontevreden, alle gebreken zijn vrij eenvoudig op te lossen. De romp weegt nu slechts 475 gram!
Ik heb er nu nog geen tijd voor, maar wellicht dat ik hier een SkyFox mechaniek in maak (dan heeft de romp naast de bodemplaat geen eigen sterkte nodig) en hem helemaal wit maak zoals de G-TRUE.

We gaan er nog een paar maken!

1st002.jpg

1st003.jpg

1st004.jpg

1st005.jpg


Het grote voorbeeld:
hd08gtrue73.jpg
 
Laatst bewerkt:
Intussen is een tweede romp geboren en deze is al een stuk beter. daarbij heeft mijn vader een neus gemaakt van zwart gekleurde gelcoat en die spiegelt alsof het glas is.

helis003.jpg
 
Omdat de grote Hughes waarschijnlijk niet meer deze zomer het luchtruim zal kiezen, moet je wat natuurlijk. Daarom een Trex250 met MD500E rompje gekocht om een beetje mee in de tuin en in huis rond te knorren. Ook leuk om straks mee op vakantie te nemen! Het bouwdraadje vindt je verderop in "schaalhelicopters".

IMAGE_048.jpg
 
Hey, ik zoek me al een tijdje te pletter achter de precieze kleuren van de "Magnum Hughes"

Waar ik het meest aan twijfel is de roodtint. Was die kleur nu oranje, rood, oranjerood of nog iets anders.

Als iemand een idee heeft van de gebruikte kleuren (eventueel RAL of FS nummers) zou deze info mij goed van pas komen voor een tussendoorproject dat in mijn hoofd speelt.

Heligroeten,

Nick
 
Als je het weet laat het mij dan ook even weten, want ook ik ben daar nog niet achter!

Hey, ik zoek me al een tijdje te pletter achter de precieze kleuren van de "Magnum Hughes"

Waar ik het meest aan twijfel is de roodtint. Was die kleur nu oranje, rood, oranjerood of nog iets anders.

Als iemand een idee heeft van de gebruikte kleuren (eventueel RAL of FS nummers) zou deze info mij goed van pas komen voor een tussendoorproject dat in mijn hoofd speelt.

Heligroeten,

Nick
 
Mooi topic met leuk leesvoer!

Bij deze een Magnum voorbeeld van mijn MD-500 oldie:



Het is een Robbe romp met orgineel Schluter junior 50 II (1992) mechaniek. Rotordiameter: 122 cm.

Heli is bijna vliegklaar.

Zal eens even zien of ik de kleurcodes kan achterhalen...
 
Laatst bewerkt:
Hee, eentje van Robbe, die kende ik nog niet. Mooi rompje ook!

Ik heb afgelopen weekend weer volop plezier gehad op een winderig Hulten voor de RCHeliparts meeting, en daar ook gevlogen met de Star-Ranger. Ik wil toch deze heli geheel intact laten ipv kannibaliseren voor de Hughes, en ik zal daarom komende winter een SkyFox gaan inzetten in de Hughes. Die wordt dan met onze (inmiddels eigen geproduceerde) E-kit omgebouwd naar elektro.

PoweRotoR003.jpg
 
Dat zag er mooi uit in Hulten. Twee Star Rangers tegelijk de lucht in.
Is de E-Kit ook voor Heim Uni mechaniek?

Groetjes Rob.
 
Het is volgens mij de MD romp die Robbe in 91' op de cover van hun catalogus had staan. Heb de orginele 1:1 bouwtekening van de romp met de striping maten van Magnum erop ingetekend ook in huis.

Heb als project een Bell 206 Long ranger van Schluter liggen met 10cc scout 60 mechaniek ( '89 geloof ik) Is grotendeels compleet maar in ontelbare onderdelen op dit moment... incl nog nieuwe onderdelen in de originele ongeopende verpakkingen :yes: Of ik daar ooit aan ga beginnen...

Heb tot het laatste moment getwijfeld om naar Hulten te gaan maar het slechte weer heeft me ervan weerhouden om 4 uur in de auto te gaan zitten... balen als een stekker want vorig jaar was top! Schrale troost om te lezen dat de Mi-24 last had van ontbrekende rotorbladen, want dat was toch wel een van de toppers om te zien vliegen vorig jaar!
 
Ik vermoed dat dat gaat passen, maar ik heb nog geen gegevens qua overbrenging en as-afstand enzo. Misschien dat jij die hebt? Anders moet ik een een keer naar Albertino's oneindige voorraad graven en de maten nemen.

Dat zag er mooi uit in Hulten. Twee Star Rangers tegelijk de lucht in.
Is de E-Kit ook voor Heim Uni mechaniek?

Groetjes Rob.
 
bruteforce zei:
Ik vermoed dat dat gaat passen, maar ik heb nog geen gegevens qua overbrenging en as-afstand enzo. Misschien dat jij die hebt? Anders moet ik een een keer naar Albertino's oneindige voorraad graven en de maten nemen.

Als ik donderdag weer tijd heb ga ik deze is na meten. Het is namelijk voor een Uni 40 mecahniek. De ophanging van de .46 OS is het zelfde als van Vario.
De overbrenging is van een 24t naar 54t.

Groetjes Rob.
 
Oh wacht even, we hebben staan praten op de RCHeliparts meet toch? Als het een Uni40 is dan past de ombouwkit ook daarop want dat is een Heim "met aanbouw" en de overbrenging die we nu hebben is 15-35 (belt) dus dat komt ook nagenoeg gelijk uit. Nu nog een motor erbij zoeken, moet kunnen.

Laat maar weten of je serieus de ombouw overweegt dan reken ik het wel voor je door.

Groeten, Marco.

Als ik donderdag weer tijd heb ga ik deze is na meten. Het is namelijk voor een Uni 40 mecahniek. De ophanging van de .46 OS is het zelfde als van Vario.
De overbrenging is van een 24t naar 54t.

Groetjes Rob.
 
Dat klopt, we hebben elkaar nog gesproken op de RCheliparts meeting. Ik stond daar met de Bell 222 in aanbouw.

Ik ben zeker aan het overwegen. Wil alleen uitzoeken wat de kosten dan zijn om hem om te bouwen naar elektro. Wat voor accu's dan nodig zijn en of het wel rendabel is (geen 230 op ons veld).

Alvast bedankt,

Groetjes Rob.
 
Omdat het een .50 equivalent is, kun je een 600 setup gebruiken met 6S. alleen de kV vn de motor moet even berekend worden.

Dat klopt, we hebben elkaar nog gesproken op de RCheliparts meeting. Ik stond daar met de Bell 222 in aanbouw.

Ik ben zeker aan het overwegen. Wil alleen uitzoeken wat de kosten dan zijn om hem om te bouwen naar elektro. Wat voor accu's dan nodig zijn en of het wel rendabel is (geen 230 op ons veld).

Alvast bedankt,

Groetjes Rob.
 
Back
Top