Q-Boat uit The World is Not Enough

Prijs valt inderdaad wel mee, ben alleen niet zo'n fan om via internet iets te bestellen, doe ik alleen als het nergens anders meer te krijgen is.
Ik hou het bij het kaartje van 64mb, de FCO die ik heb is een oud cameraatje die z'n beste tijd gehad heeft. Kan beter eens een keer kijken om die camera te vervangen voor een Spycam oid, beeldkwaliteit is beter en de prijs is ook acceptabel.
 
heb je wel een micro sd kaart die genoeg ruimte heeft?

ik denk dat ik nog wel zo'n micro -> mini convertertje over heb :P
 
FlyCamOne doet 't weer, 64mb is voldoende opslag.
Hij kijkt over de schouder van 007, wel jammer dat ie niet het dashbord in beeld brengt.
Helaas, 't is niet anders hier zullen we het mee moeten doen,

Foto-LSRS7XLY-D.jpg


[edit]

Net even zitten rommelen met de camera stand, ik heb FCO iets gekanteld zodat hij op de schouder van 007 leunt.
Brengt wel een risico met zich mee omdat de camera bijna niet vastzit aan het klitteband, een scherpe bocht met de boot en de camera zou eruit kunnen vallen.
Kwaliteit van deze plaatjes is niet zo best, buiten met daglicht zal het er wat beter uitzien.

Foto-V8TZ8NPZ-D.jpg


Foto-TLAPT6SZ-D.jpg
 
Laatst bewerkt:
De Q-Boat is weer klaar voor de volgende vaart, impelleras afgevlakt met een vijl en de imbus schroef vastgezet met borgmiddel. Ik verwacht niet dat het koppelstuk weer los gaat tijdens het varen.

Foto-PHUFXETH-D.jpg


Gaatje geboord door het deel waar het achterdek invalt zodat een splitpen het achterdek op zijn plaats houd.

Foto-7HWLQZYO-D.jpg


Ringetje door de splitpen en vervolgens zwart gespoten zodat hij niet zo opvalt in de boot.

Foto-RBOYFFOZ-D.jpg


Denk dat ik de LiPo's nog wel even ga bijladen voordat de boot weer het water in gaat.
 
het zou bijna een ejectionseat handle kunnen zijn... :)...

die canopy boven bond moet toch ergens voor dienen... stel dat hij weer van een of andere waterval wil varen... past prima een parachute in :)
 
Rob... Je schip is werkelijk prachtig geworden. Kan zo het scheepvaartmuseum in als tentoonstellings object.

Heb bij tijd en wijlen je draadje bekeken. Aandrijfas... Geen ruimte om er kruiskoppelingen tussen te zetten? (ach...is vast al besproken:yes:)

Dan: Micro SD kaartjes en USB kaartjezertjes. Heb die van mij bij de Saturn weggehaald. Was een setje.
In Groningen, waar ik woon zit een grote vestiging. Te kust en te keur aan ram geheugens.
Heb zelf een SanDisk genomen (al lang niet meer het A-merk op SD-flash-ram gebied, heb ik gelezen).
Let wel op dat je er een neemt met een zo groot mogelijke schrijfsnelheid. Hoger dan çlass 4. Het komt de beeldkwaliteit ten goede! Geloof dat het snelste nu class 6 is.

Je hoeft ook niet een van 8gig te nemen, tenzij je er nog ander zaakjes bij wilt opslaan. 4 is al meer dan genoeg voor het doel

Alle diepte info's via de Key Chain camera draadjes...
Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Dank je wel Bas :worship:
Er is inderdaad genoeg ruimte voor een kruiskoppeling, had al gezocht naar een geschikte kruiskoppeling en m'n oog was gevallen op een koppeling van Graupner. Nadeel is wel dat die kruiskoppeling van kunststof is gemaakt, en ik heb niet zulke goede ervaringen met kunststof koppelingen in RC auto's. (weet niet hoe ze het in boten doen, ze zullen waarschijnlijk minder te lijden hebben dan in een auto)

Als FlyCamOne ermee ophoud dan ga ik kijken voor een KeyChain camera, was dit draadje afgelopen week al aan het bespioneren :-) car-keychain-spy-camera

Denk dat ik vanavond weer een poging ga wagen met de boot, zal de beelden van FCO dan posten. Mochten de beelden van de andere camera's 'te spectaculair' zijn dan gaan ze eerst naar de mensen die zich aangemeld hebben om filmpjes met een muziekje in elkaar te zetten.

Zal wel wat snapshots van die opnames posten :yes:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
in auto krijgen ze telkens opdonders van de wielen, feedback zegmaar... heb je bij prop geen probleem van, echter weet ik niet hoe het met de toerentallen zit
 
Ik verwacht niet dat een kruiskoppeling veel lawaai maakt, in ieder geval niet zoveel herrie als de cardanas, en die maakt eigenlijk ook niet zo veel lawaai. (mits de koppeling niet los trilt :-))
 
Dank je wel Bas :worship:
Er is inderdaad genoeg ruimte voor een kruiskoppeling, had al gezocht naar een geschikte kruiskoppeling en m'n oog was gevallen op een koppeling van Graupner. Nadeel is wel dat die kruiskoppeling van kunststof is gemaakt, en ik heb niet zulke goede ervaringen met kunststof koppelingen in RC auto's. (weet niet hoe ze het in boten doen, ze zullen waarschijnlijk minder te lijden hebben dan in een auto)

Robbie:
1) succes met je trip vanavond
2) als je cardanas je weer in de steek laat, kijk dan eens hier:
http://www.raboesch.com/CATALOGUS_2-2010_WEB.pdf
Op blz 14 de beste koppelingen voor schepen. Ik heb ooit andere koppelingen geprobeerd, maar ben uiteindelijk bij Raboesch uitgekomen en wil niet anders meer.
Als motor en as niet in één lijn staan, twee koppelingen gebruiken met een tussen-as. Zo heb ik het in mijn RV-162 ook zitten, met een tussen-as van 3 cm, waarvan 2 x 1cm in de koppelingen vallen.
Dit om een hoogteverschil van 3,4mm tussen motor en aandrijfas te overbruggen.
Geen herrie, vrijwel geen verlies (0,15A op vol vermogen) en door de geribbelde manchetten heb je ook nog eens een beetje laterale speling.
 
Kruiskoppelingen en cardanassen zijn in grote lijnen eigenlijk hetzelfde, al is de opbouw anders. En kruiskoppelingen kun je het beste per 2 plaatsen omdat 1 kruiskoppeling een wisselend toerental veroorzaakt als er enige hoekverdraaiing aanwezig is een 2e vangt dit op.

Nu nog filmpje we wachten met ongeduld
 
Dank Roel :worship: Als de cardanas eruit knalt gaan we gebruik maken van die kruiskoppeling.

Ik heb goed nieuws en slecht nieuws, het goede nieuws is dat de boot niet is gezonken, cardanas heeft het goed gedaan en de koppelingen zijn niet losgeraakt. En zo te zien hebben alle camera's de actie opgenomen.

FlyCamOne ligt iets lager in de cockpit dan de bedoeling was, hij kijkt gedeeltelijk tegen de schouder van 007 aan.
Deze opname is niet zo boeiend, ik heb rustig aangedaan en bijna geen gas gegeven om te kijken of de cardanas/koppeling het houd deze keer.

oQlpXQtOHRs[/media] - Q-Boat FlyCamOne test

Nadat ik FCO eruit had gehaald heb ik meer gas gegeven, hij gaat als een raket !!! (en ik sta nog steeds te trillen op m'n benen :-D)
Maar daar kom ik later op terug, met het slechte nieuws...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De cardan-as waar Roel aan refereert bij Raboesch is de juiste. (wat heet...)
Type is behoorlijk robuust. Heb ik reeds getest. Ik heb destijds een hele zwik weggehaald bij Conrad.
De connectors zijn van messing (met imbus schroef te borgen) voorzien van t splines. De cardans zelf van stevige kunststof. Kunnen behoorlijke klappen aan (als je schroef iets mocht raken). Niet de lichtgewicht van Marxx voor de Monoperms. Wil je zwaardere vermogens aan dan die in de Raboesch catalogus moet je denk ik mikken op die voor hi-powered modellen?
Op eBay.de zijn wel voorbeeldjes op te snorren.

Het is vrijwel onmogelijk een motor op een 1.000ste uit te lijnen. De cardan vangt de verschillen in de standen op. Zorgt er voor dat de lagers niet overbelast raken. Bij een rigide/directe verbinding zou dat wel kunnen ontstaan en heb je daardoor meer wrijvingsweerstand op as, of motoras... Daarmee kans op vroegtijdige slijtage of vast lopen.
Kogellagers kunnen die zijdelingse krachten beter aan, glijlagers waarbij de oliefilm doorbroken wordt gaan vlot aan gort. Zonder smering loopt alles vast. Maar toch ook een kogellager onder druk genereert meer wrijvingsweerstand.

Het beste is de motor zo goed mogelijk uit te lijnen. Boven de 5% instelhoek of uit het lood treed significant energieverlies op.

En... wij willen natuurlijk zo lang mogelijk op onze accuutjes snorren.

Hopla! Zo maar weer? Wel mooi strak watertje daar!
 
Laatst bewerkt:
Ik had al slecht nieuws nu komt er nog meer slecht nieuws bij, om te beginnen met het tweede slechte nieuws.
De Casio camera langs de oever heeft geen actie opgenomen, maar enkel de momenten wanneer de boot stil ligt. Ik heb dezelfde fout gemaakt als met de eerste vaart, camera stond op stand-by terwijl ik dacht dat ie aan het opnemen was :hammer:

Het eerste probleem heeft de Casio gelukkig wel kunnen vastleggen met een foto, water in het motorcompartiment afkomstig uit de impelleras/lager. (die ik vergat opnieuw te sealen met secondelijm nadat ik de as eruit had gehaald voor de nodige aanpassingen) :hammer:

Het filmen met de camera op de zender ging goed, de zon was wel een probleem. Volgende keer ga ik daar rekening mee houden.
Op deze beelden is te zien dat ik wat meer gas durf te geven, maar (naar mijn gevoel) nog niet volgas. Bochten neemt de boot goed en bij het stilzetten van de motor valt de boot vrijwel meteen stil in het water, keerklep nog niet getest.

vRdDX789PJ8[/media] - 007 Q-Boat speedtest

Nog een paar snapshots,

qbsnap2.jpg


qbsnap.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
TOF TOF TOF, ook dat commentaar is goud waard :):):):)...

ligt het aan mij, of maakt de gehele aandrijving een wat hard geluid? is dat de cardan/kruis die je hoort?

als ik dat vergelijk met die (no offense) abc speedboot modellen, dan maken die dacht ik een wat ander geluid. meer zoemen en niet dit geluid. (maar kan ook aan mij liggen)

[edit] btw die zon maakt het juist heel mooi [/edit]
 
Back
Top