EVO 180 SE Flybarless

Ik zit nog altijd met een aantal vragen die ik eerder heb gepost maar zal deze nog even herhalen daar deze op een eerdere pagina aangegeven staan en hier velen aan voorbij gaan:D

Nu heb ik net de RC shop even benaderd met betrekking tot het smeren van de lagers en draaiende onderdelen.
Hij vertelde mij dat je beter niet teveel kan smeren, daar dit stof aantrekt en niet goed is voor de tandwielen en lagers. Lagers hoefde niet persé ingesmeerd te worden.
Ik weet niet wat jullie ervaringen hier mee zijn en of het noodzakelijk is om de lagers in te smeren? Ik heb geen enkel idee. Er zit voor mij wel een kern van waarheid in dat smeermiddel/olie wel vuil, stof en zand aantrekt en ook niet goed is voor de onderdelen, wat vinden jullie?

Verder heb ik het idee dat als ik iets post en later weer eens teruglees dat meer forumleden die hebben gerageerd nadat ik nogmaal een post heb geplaatst en het mij niet was opgemerkt:rolleyes:
 
Nou dan heb je mazzel, dit is de versie met flybar ;)
En die vielen nog wel eens om, ging onverwachts wegdrijven en was dan meestal ook niet meer te houden.....
Heb ik met de V200 serie nog niet meegemaakt! :D

Dacht te menen dat dit de flybarless was, heb ik dat zo verkeerd gezien?
 
Dat was een hele aardige stuiter... wel een "scheisse" waard.

Lijkt mij toch dat het niet verstandig is om te trainen bij zo'n betonnen binnenplaats. Zelfs als je heli omvalt en je meteen de throttle sluit heb je hier al grote kans op schade.

En inderdaad, alles met ronddraaiende bladen levert een potentieel gevaar op. Zo heb ik geleerd de throttle-hold van de zender te gebruiken als ik klaar ben met vliegen en de accu wil loskoppelen. Laatst bij het loskoppelen van de accu van de CX3 ging het keycord aan de throttle hangen waardoor vakkunding mijn knokkels even op de proef werden gesteld. Niks gebeurd maar zette mij wel aan het denken... stel dat dit carbon bladen waren van een 450 serie... :!: Dus ik leer mij nu de throttle-hold aan te zetten bij loskoppelen van de accu, zelfs met de mSRen de mCX om het als standaard te gaan zien.



Throttle hold knop? Ik denk niet dat ik deze op mijn zender heb en rest mij niet anders dan erom te denken dat ik de throttle stick op 0 houdt.
Waarom zou je niet eerst je zender uit mogen zetten alvorens je de accu loskoppeld?

Moet er ook niet aan denken om te vliegen met een betonnen ondergrond. Met de Pro zou het nog kunnen, als die chrasht, rechtop zetten en verder gaan. Wellicht een ervaren vlieger die het aandurfd om met een betonnen ondergrond te gaan vliegen.
 
Laatst bewerkt:
Fijn dat jullie je bezig houden met de veiligheid!
Vlieg nooit in het bijzijn van andere mensen, en jij bent altijd de piloot en dus verantwoordelijke!
Van het weekend breekt er spontaan in de lucht een rotor blad doormidden, heli in de prak, maar ook zijn been... toch een paar hechtingen....
Dus, wees altijd voorzichtig en kijk van te voren of er mensen of dieren in de buurt zijn! ;)

Was dit bij jou gebeurd Gerard? Of heb je dit zien gebeuren, gelezen of gehoord? Het zal je maar gebeuren en dan te bedenken dat het bij een kind kan overkomen:(
 
Man wat een hoop vragen heb jij !!!:D

1.Op de Walkera, niet smeren. slecht voor het plastic en trekt stof aan

2.Ja er staat ook boven CB180D, is met 45 graden flybar

3.Throttle hold zit niet op je zender, ook niet zo nodig bij deze, als je een 450 hebt die in Idle zou kunnen staan moet je die knop echt gaan gebruiken.

Als je eerst je zender uitzet krijgt je heli geen signaal, mocht er ergens een frequentie in de lucht zijn en de heli pikt dit op gaat je heli er vandoor.

Een betonnen ondergrond vind ik prima, kun je makkelijk landen zonder dat je staart in het gras gaat staan malen ;)
Vooral hoog gras is de vijand van je geliefde staartje!

4.Gehoord van een kennisje, ook de foto van zijn been gezien.... bloed!
Toch mazzel dat ie niet tegen zijn hoofd is gekomen :yes:
 
Man wat een hoop vragen heb jij !!!:D

1.Op de Walkera, niet smeren. slecht voor het plastic en trekt stof aan
Soms krijg je het advies om iets te doen en lijkt ook zo logisch om draaiende onderdelen te smeren. RC shop had mij ook al afgeraden om niet te gaan smeren maar de ervaringsdeskundigen geven hierbij gedegen advies.

2.Ja er staat ook boven CB180D, is met 45 graden flybar

Nadat ik deze opnieuw had bekeken had ik het inderdaad door en even gegoogeld naar de CB180D:D Had ik inderdaad moeten zien maar zag alleen de Robbe even staan en een crash en gelijk kijken natuurlijk en zag die van mij al zo'n smak maken zeg.

3.Throttle hold zit niet op je zender, ook niet zo nodig bij deze, als je een 450 hebt die in Idle zou kunnen staan moet je die knop echt gaan gebruiken.

Nu weet ik in iedergeval wel dat ik op een zo veilig mogelijke manier probeer om te gaan met deze hobby. Als ik zo lees dat een ander een verwonding van een snee van 1cm diep en 2 of 3 cm lang, dan is het nog wel even oppassen met wat je doet;)

Als je eerst je zender uitzet krijgt je heli geen signaal, mocht er ergens een frequentie in de lucht zijn en de heli pikt dit op gaat je heli er vandoor.

Klinkt inderdaad logisch. Dit had ik er nog niet achter gezocht:D

Een betonnen ondergrond vind ik prima, kun je makkelijk landen zonder dat je staart in het gras gaat staan malen ;)
Vooral hoog gras is de vijand van je geliefde staartje!

Dit is wat ik nu ook bedoel. Voor en ervaren heli piloot zal dit niet van toepassing zijn, enkel moet ik er nog niet aan denken. Ik denk dat in mijn situatie dat ik beter met de heli om kan vallen in het gras dan op een betonnen of harde vloer. Ik vlieg op een veldje met nog niet eens 1 a 2 cm hoog gras. Het valt nog mee. Moet wel bekennen door de onstabiele ondergrond en de kuilen in het gras kun je ook niet echt lekker landen.
Volgende keer een plankje meenemen van 100 x 100:rolleyes:

4.Gehoord van een kennisje, ook de foto van zijn been gezien.... bloed!
Toch mazzel dat ie niet tegen zijn hoofd is gekomen :yes:

Dit geeft wel een beeld weer dat je niet te luchtig hierover moet nadenken, hetgeen ik aan het begin wel meer deed dan nu.;)
 
Nou ik ben ook nog maar een beginnertje hoor!
Ik heb de 450 pas 2 weekjes en ook ik doe mijn uiterste best om er wat van te maken en het is ook nog niet veel,kijk maar naar de filmpjes, owww man je moest eens weten hoeveel heli helden ik wel niet heb ;)
 
Volgens mij loopt het ons allemaal dun door de broek :) Maar over een paar maanden lachen we al een stukje harder ;)
 
zo hey even een half avondje niet op de pc en ik heb weer veel lees werk:D.

enne de lagers moeten af en toe een drupel olie hebben.
en dan alleen de lagers de tandwielen hoefen niet.
en de bronze busjes van de motor's ook af en toe.

een auto gaat ook stuk zonder carterolie.

als je ze om de 25 tot 30 vliegbeurten een drupeltje geeft blijfen de lagers en motoren in goede staat.

het trekt altijd vuil aan. daarom moet je ook olie gebruiken en geen vet.

olie trekt veel minder vuil aan.

wd40 is ook niet een echte olie het is een smeermiddel om dingen weer soepel te maken en te reinigen.
het is ook weer na een paardagen verdampt.
dus dit niet gebruiken.

gr Sander.
 
Nou ik ben ook nog maar een beginnertje hoor!
Ik heb de 450 pas 2 weekjes en ook ik doe mijn uiterste best om er wat van te maken en het is ook nog niet veel,kijk maar naar de filmpjes, owww man je moest eens weten hoeveel heli helden ik wel niet heb ;)

Ik heb je filmpjes al even gezien en ziet er goed uit hoor. Wou dat ik dat al kon. Ik kom er vanzelf wel maar heeft wat meer tijd nodig en misschien had jij meer moed om gelijk groters te gaan vliegen dan ik en is het soms ook een kwestie van gewoon doen. Wat je met de 450 al laat zien en de pirouettes lukt mij nog niet met de Evo:D.
Vind het overigens wel weer gaaf om naar zulke filmpjes te kijken.
 
zo hey even een half avondje niet op de pc en ik heb weer veel lees werk:D.

enne de lagers moeten af en toe een drupel olie hebben.
en dan alleen de lagers de tandwielen hoefen niet.
en de bronze busjes van de motor's ook af en toe.

een auto gaat ook stuk zonder carterolie.

als je ze om de 25 tot 30 vliegbeurten een drupeltje geeft blijfen de lagers en motoren in goede staat.

het trekt altijd vuil aan. daarom moet je ook olie gebruiken en geen vet.

olie trekt veel minder vuil aan.

wd40 is ook niet een echte olie het is een smeermiddel om dingen weer soepel te maken en te reinigen.
het is ook weer na een paardagen verdampt.
dus dit niet gebruiken.

gr Sander.

We blijven vooral doorgaan:D

Zijn er meer die dit zo doen bij de heli's?
Ben ik erg benieuwd naar.

Sander, tis niet dat ik je niet geloof. Je onderbouwingen komen heel overtuigend over maar je hoort twee verschillende feiten en daar moet ik even een balans in zien te verkrijgen.

Heb je trouwens alweer gevlogen met de Robbe:D?

Hoop dat het morgenochtend nog even windstil weer is om nog met de Evo er opuit te trekken. Als het morgenmiddag mooi weer is, is waarschijnlijk het veldje voorzien van spelende kinderen.

Volgens mij loopt het ons allemaal dun door de broek :) Maar over een paar maanden lachen we al een stukje harder ;)

Ik denk het ook wel, totdat we weer een stapje verder gaan en de FP's wel kunnen dromen en zien wij anderen discusseren over welke heli na een coaxial of een kleine FP en komen de beelden weer terug hoe wij zijn begonnen:D
 
Laatst bewerkt:
een auto gaat ook stuk zonder carterolie.
Ha Sander,
Klopt, maar een auto heeft schaal lagers die dat nodig hebben (van de drijfstang naar de krukas) en is dus metaal op metaal, en een kogellager heeft daar geen last van ;)
Daarbij is het toerental van deze asjes zo laag dat het geen zin heeft naar mijn idee, door het smeren komt er vuil in het lagertje, en betekent dat je ze er steeds moet uithalen om ze schoon te maken met remmenreiniger en weer opnieuw invetten, olie mag al eigenlijk helemaal niet want dat wordt er uit geslingerd, en dus moet je kogellagervet gebruiken.
Vanuit de fabriek wordt er al een laagje vet in aangebracht, lekker zo laten, als er speling op komt, wat ik bij een Walkera heli nog niet heb meegemaakt, zou ik hem gewoon vervangen voor die paar euri's
Ik weet er zijn 1000 en 1 discussies hierover ;-)
 
idd iedereen doet weer iets wat hij of zij denkt dat goed is;).
ik vind dat er een af en toe een drupeltje op mag :D.

dus ja ieder zijn ding toch.

als oranje moet voetballen hebben we ook 1600000 bondcoachjes hahah.

maare leuke 450 heb je, je vlieg er al lekker mee hoor :thumbsup:.
ik heb even een vraagje er over.
werkt het gas nu met een schakelaar??
dus vol gas en gas dicht.

gr Sander.
 
maare leuke 450 heb je, je vlieg er al lekker mee hoor :thumbsup:.
ik heb even een vraagje er over.
werkt het gas nu met een schakelaar??
dus vol gas en gas dicht.

gr Sander.
Nou dank je, ik doe mijn best ;-)

Nee hoor, op je linker stick heb je 5 programmeerbare standen die vloeiend trapsgewijs oplopen.
De throtle hold is gewoon een beveiliging dat als je perongeluk de throtle omhoog zou doen de heli er niet vandoor zou gaan.
 
ja oke ik snap hem.

maar je hebt toch een 450 cp heli.
dan zet je het gas toch vol open en kun je met de (trhotle stik) toch de heli op de kop vliegen door de (trhotle stik) omlaag (gasdicht) te brengen.

ben gewoon even nieuwschierig naar hoe dat werkt ;).

gr Sander.
 
ja oke ik snap hem.

maar je hebt toch een 450 cp heli.
dan zet je het gas toch vol open en kun je met de (trhotle stik) toch de heli op de kop vliegen door de (trhotle stik) omlaag (gasdicht) te brengen.

ben gewoon even nieuwschierig naar hoe dat werkt ;).

gr Sander.
Ja alle 450's zijn CP's
Pfffewwww , ga het proberen in het kort uit te leggen.... nee toch niet.... ;)
Is echt te veel, lees dit even door:Heli Club Westland - Setup Guide (Throttle/-Pitch Curves)
Zo werkt grofweg de zender/ontvanger/setup op een 450, voor mijn eigen heli maak ik mijn eigen grafiekjes voordat ik het werkelijk uitvoer ;-)
Als je het stukje echt doorgenomen hebt, zal ik uitleggen wat er mis met 1 van de setups, OK? :D
 
het is me helemaal duidelijk.

thanks :D.

gelukig heb ik een goede zender de futaba T8FG.

ik ga maar eens lekker op mijn gemak op zoek naar een 450 heli :p.
om deze dan van de winter te bouwen.

ik hoop dan genoeg ervaring te hebben
ook ga ik een simulator kopen denk ik ;).

gr Sander.
 
OK de curve voor de Normal mode is gewoon zwaar ruk, op die manier maak je weer van je CP een FP ;-)
Die instelling zou ik zelf echt niet gebruiken!

Leuke sim gratis: HeliSimRC
 
Crash

Uiteraard zal ik ook de dans niet ontspringen.
Vanmorgen ben ik weer gaan vliegen...... hoveren.
Het was mooi weer en een beetje wind.

De 1e paar vluchten vanmorgen geen noemenswaardigeheden.
Tot 2x aan toe geland in het zand, dat was een beetje balen.
Thuisgekomen heb ik eerst de capony eraf gehaald en de heli zandvrij gemaakt. Ondertussen had ik de lipo weer in de lader.

De 2e x aantal vluchten voor vanmorgen vielen een beetje tegen.
De eerste keer dat ik weer opsteeg, vloog de heli naar achteren en dacht, wat heb ik nu weer aan mijn heli hangen?
Geland en naar de swashplate gekeken. Deze stond niet horizontaal en weer opnieuw de heli proberen te binden zodat de servo's de swashplate recht zouden zetten. Dit is gelukt.
De volgende vluchten ging op zich prima, wist de heli aardig in de buurt te houden en het landen ging ook steeds prima. Af en toe even naast de plank maar toch keurig geland zonder dat de heli om ging vallen.

Bij een volgende beurt richte de heli zich naar links en moest ik bijcorrigeren. Alleen al de kleinste stick beweging zorgt ervoor dat de heli als een raket ervandoor gaat. Geprobeerd de heli nog in hover stand te krijgen en dichter bij de grond zodat ik niet te hard zou gaan landen. om niet te crashen tegen een boom besloot ik de throttle dicht te gooien met als gevolg een crashende Evo.
De heli stuiterde nog 1 keer omhoog en voel toen neer..
Ik de heli weer oprapen en dacht te menen dat er niks aan de hand was.
Heli weer laten stijgen en deze gaf mij toch een raar geluid.
Nog een keer laten stijgen en proberen te hoveren. Nogmaals een raar geluid en een trillende staart.
Maar weer even goed bestuderen... ja-hoor, 1 blad van de tail was afgebroken.

Waarswchijnlijk toch maar een trainingskruis bestellen:(

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top