Slingsby T31

Heren zwevers,

Mijn bezoek aan de Vintage Gilder treffen in Hoeve heeft de Grunau Baby van Maarten indruk op mij gemaakt. Na mijn zoektocht naar een soortgelijk model kwam de Slingsby T31 voorbij. Het werd iets met liefde op het eerste gezicht, want dat model kijg ik maar niet uit mn hoofd.

Tijdens de zoektocht naar tekeningen kwam ik ook een model tegen. Buzz Waltz Radio Controlled Aircraft Design & Manufacturing. 760-774-5481

Het model kost mij rond de 150€ incl verzenden, ex douane kosten... (200€ totaal) Het is wel een model die qua afmetingen voldoet (2,60 - 3 meter). En niet onbelangrijk voor mij, volledig houtbouw. Vanaf tekening kan ook, maar daar ik een beginnenling ben in houtbouw kijk ik (misschien teveel) naar kits.

Nu weet ik dat er betere modellen zijn voor de beginneling, maar ik ben geen beginneling in modelbouw ;) Vanaf tekening is een grote uitdaging, en iets weerhoud mij ervan om het te doen. (bang voor de verkeerde houtkeuzes te maken enz)

Is het mogelijk om onder begeleiding (van jullie natuurlijk) een T31 te bouwen vanaf tekening. (Traplet Shop heeft hele mooie tekeningen)

In hoeverre zijn tekeningen bruikbaar om mee te bouwen. (o.a. op deze site zijn er gratis plans te downloaden, de Manuel Condor spreekt mij ook erg aan) plans2

Zijn de kosten vergelijkbaar met tekeningen (waarbij je zelf het hout moet aanleveren) t.o.v de leverbare kits.

Ik zoek geen top thermiek zwever, maar een vintage glider met dito look.
 
Het lastige van die tekeningen die je kan downloaden is dat alle maten in inches zijn en dat hout is hier lastig te krijgen.

Terence

Heren zwevers,

Mijn bezoek aan de Vintage Gilder treffen in Hoeve heeft de Grunau Baby van Maarten indruk op mij gemaakt. Na mijn zoektocht naar een soortgelijk model kwam de Slingsby T31 voorbij. Het werd iets met liefde op het eerste gezicht, want dat model kijg ik maar niet uit mn hoofd.

Tijdens de zoektocht naar tekeningen kwam ik ook een model tegen. Buzz Waltz Radio Controlled Aircraft Design & Manufacturing. 760-774-5481

Het model kost mij rond de 150€ incl verzenden, ex douane kosten... (200€ totaal) Het is wel een model die qua afmetingen voldoet (2,60 - 3 meter). En niet onbelangrijk voor mij, volledig houtbouw. Vanaf tekening kan ook, maar daar ik een beginnenling ben in houtbouw kijk ik (misschien teveel) naar kits.

Nu weet ik dat er betere modellen zijn voor de beginneling, maar ik ben geen beginneling in modelbouw ;) Vanaf tekening is een grote uitdaging, en iets weerhoud mij ervan om het te doen. (bang voor de verkeerde houtkeuzes te maken enz)

Is het mogelijk om onder begeleiding (van jullie natuurlijk) een T31 te bouwen vanaf tekening. (Traplet Shop heeft hele mooie tekeningen)

In hoeverre zijn tekeningen bruikbaar om mee te bouwen. (o.a. op deze site zijn er gratis plans te downloaden, de Manuel Condor spreekt mij ook erg aan) plans2

Zijn de kosten vergelijkbaar met tekeningen (waarbij je zelf het hout moet aanleveren) t.o.v de leverbare kits.

Ik zoek geen top thermiek zwever, maar een vintage glider met dito look.
 
Heb de tekeningen eens bekeken, vleugel opbouw is heel simpel maar de romp zou ik niet aan willen beginnen :yes:

Mooi model btw...

En het nadeel van al die inchen, maar zeker niet onmogenlijk:

metricconversionsea6.jpg


1/8" neem je 3mm 3/32" 2.5mm balsa en zo kun je voortgaan.
 
Volgens mij heeft Maarten ook een Slingsby....

Over het bouwen van tekening; als je rustig werkt en goed nadenkt/oplet (en veel vraagt) is het best te doen. Hendrik heeft als eerste vliegtuig zijn Bunte Huhn gebouwd.....is ook aardig gelukt :-)
Ik zou inderdaad wel een tekening nemen die metrisch is opgesteld, dan hoef je niet álles om te rekenen en uit te zoeken. Er is vast wel een T31 tekening te krijgen die voldoet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Volgens mij heeft Maarten ook een Slingsby....

Over het bouwen van tekening; als je rustig werkt en goed nadenkt/oplet (en veel vraagt) is het best te doen. Hendrik heeft als eerste vliegtuig zijn Bunte Huhn gebouwd.....is ook aardig gelukt :-)
Ik zou inderdaad wel een tekening nemen die metrisch is opgesteld, dan hoef je niet álles om te rekenen en uit te zoeken. Er is vast wel een T31 tekening te krijgen die voldoet.

Maarten is een Slingsby T21 aan het bouwen. Het wordt een joekel, als je er een heel kratje bier in kwijt kan....:cool:

Dat met die maten is nu net het probleem, want elke tekening die ik op kán zoeken heeft engelse maten... Niet dat het een probleem is, maar metrische tekeningen zijn volgens mij moeilijk aan te komen...

Ik merk uit de reacties wel dat er een lichte voorkeur gaat naar het bouwen vanaf tekening.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De tekeningen van Traplet.com zijn deels metrisch en heel duidelijk.
Als er bij Traplet wordt aangegeven dat het een betrekkelijke eenvoudig ontwerp is dan kan daar wel vanuit gaan. Hetzelfde wordt aangegeven bij het plan van mijn Sedbergh. Die is inderdaad heel goed te bouwen, ook voor een bouwer met minder ervaring. Aanvankelijk had ik het idee om een freesset te kopen maar daar zie ik vanaf. Deze ga ik dus helemaal zelf bouwen. Dat is eigenlijk ook veel leuker, gewoon de tijd nemen en steeds een stukje verder. Je kan tijdens de bouw foto's van de voortgang maken waarbij je op voldoende ondersteuning kan rekenenen!
Na mijn verhuizing komt er een bouwverslag van de Sedbergh (en het wordt inderdaad een joekel).
 
Wat een toeval, ook ik was op zoek gegaan naar plannen om een vintage zwever te gaan bouwen voor een VGT-treffen. En daarbij kwam ik deze plannen tegen bij VTH:
Slingsby T31-M
Deze heeft wel een motor, wat voor mij de voorkeur geeft, omdat ik hier in Vlaanderen weinig lier mogelijkheden heb.
Eerst nog enkele andere toestellen afwerken, maar binnenkort denk ik toch aan de bouw van deze te beginnen.
Btw, deze Sleicher Ka-3 lijkt me ook een fraai model.
 
Serge, dat is idd een hele mooie, én houtbouw! na het zien van zoveel moois zou je zowat gaan twijfelen. Ik heb zitten kijken op de Traplet site, en de Slingsby T31 tekening die ze hebben heeft een span van 4,40 meter. Dat is iets te groot naar mijn zin, en zomaar een tekening gaan verkleinen is ook zoiets. Dan kloppen de maten niet meer.

Dat wordt of verder zoeken naar een tekening, of een ander model uitzoeken.
Wat in de buurt komt van de T31 is de Crested Wren, lijkt op de T31 en is met een span van 3 meter wel iets wat ik zoek. Én je komt het model niet zo vaak tegen, net zoals het mooie model van Serge.....:yes:

Om een lang verhaal kort te maken... Ik twijfel...:hammer:
 
de tekeningen zijn digitaal verstuurt ,voor wie nog meer van dit soort exoten zoekt ask 13 elefant rohnsperber blanik reiher fafnir ka4 ka7 ask13 ask18 kranich2 lo100 l-spatz minimoa moazagotl mosch(met dubbele punt op de o ) mowe mu12 d2 , mucha nietoperz orlik pilatus b4, vso10 zlin125 geef maar een brul ,zijn allen houtbouw en rond de 3meter span
 
de tekeningen zijn digitaal verstuurt ,voor wie nog meer van dit soort exoten zoekt ask 13 elefant rohnsperber blanik reiher fafnir ka4 ka7 ask13 ask18 kranich2 lo100 l-spatz minimoa moazagotl mosch(met dubbele punt op de o ) mowe mu12 d2 , mucha nietoperz orlik pilatus b4, vso10 zlin125 geef maar een brul ,zijn allen houtbouw en rond de 3meter span

Exoten noem je dat... Pure zweefvlieftuigen porno zul je bedoelen...:yes:
 
de tekeningen zijn digitaal verstuurt ,voor wie nog meer van dit soort exoten zoekt ask 13 elefant rohnsperber blanik reiher fafnir ka4 ka7 ask13 ask18 kranich2 lo100 l-spatz minimoa moazagotl mosch(met dubbele punt op de o ) mowe mu12 d2 , mucha nietoperz orlik pilatus b4, vso10 zlin125 geef maar een brul ,zijn allen houtbouw en rond de 3meter span

Nou... zo'n ASK13 staat al een tijd op mijn lijstje! Om fijn een meerjarig project van te maken. Welke plannen zijn dat die je hebt? Van FTM, of Lenger?

Groeten Rick

Ps: Die K7 lijkt me ook niet verkeerd;)
 
De kogel is door de kerk en ik ga de Slingsby T31 bouwen vanaf tekening. En wel deze plans2 Vandaag ga ik met de files naar de copyshop en laat ik 2 tekeningen 1:5 direct afdrukken. Er komt ook nog een plan van 1:4 om te kijken hoe de verhoudigen liggen tov van de maatvoering.

Dit draadje wordt dan tevens het bouwverslag. Er zullen misschien domme vragen mijn kant uitkomen, neem mij dit niet kwalijk daar dit mijn eerste houtbouw zwever wordt. De stimulans om van tekening te bouwen heb ik te danken aan jullie.

De Moazogotl van Serge is een heel mooi model, waar ik ook al de tekeningen van heb. Het gaat waarschijnlijk mijn 2e project worden als ik eenmaal de smaak te pakken heb.

Nu heb ik altijd al een ''hang'' gehad in klassiek/vintage, maar op vliegtuigen gebied dacht ik de voorkeur te hebben voor het snelle straaljagerspul. Tot mijn eerste piepschuimzwever, én een bezoek aan de VGT.

Dat zweven, met name vintage, dat is het toch wel...
 
Laatst bewerkt:
domme vragen kunnen enkelt gesteld worden door mensen die geacht worden er verstand van te hebben (dus zij die er beroepsmatig voor ontwerpen en bouwen )

liever teveel vragen dan te weinig .

succes met de bouw is een mooie keuze ook qua bouwwerk .
 
Domme vragen zijn de vragen die niet gesteld worden. Daar is dit forum voor! Ik ga je volgen.
 
en boten bouwen of vliegtuigen ,enigste verschil is het water . ook hier een volger .en foto's graag ,mag graag mooi houtwerk zien .
 
clark Y

Ik heb die plannen even bekeken.
Prachtige ontwerpen.
Een minpunt.
Namelijk de profielkeuze.
In plaats van dit bedenkelijk aquilaprofiel zou ik eerder opteren voor een gewone Clark Y, een Davis of gelijkaardig, profielen met toch wat meer Philips Entry.
Kijk maar eens naar de ontwerpen van Klaus Nietzer en je weet genoeg.


De kogel is door de kerk en ik ga de Slingsby T31 bouwen vanaf tekening. En wel deze plans2 Vandaag ga ik met de files naar de copyshop en laat ik 2 tekeningen 1:5 direct afdrukken. Er komt ook nog een plan van 1:4 om te kijken hoe de verhoudigen liggen tov van de maatvoering.

Dit draadje wordt dan tevens het bouwverslag. Er zullen misschien domme vragen mijn kant uitkomen, neem mij dit niet kwalijk daar dit mijn eerste houtbouw zwever wordt. De stimulans om van tekening te bouwen heb ik te danken aan jullie.

De Moazogotl van Serge is een heel mooi model, waar ik ook al de tekeningen van heb. Het gaat waarschijnlijk mijn 2e project worden als ik eenmaal de smaak te pakken heb.

Nu heb ik altijd al een ''hang'' gehad in klassiek/vintage, maar op vliegtuigen gebied dacht ik de voorkeur te hebben voor het snelle straaljagerspul. Tot mijn eerste piepschuimzwever, én een bezoek aan de VGT.

Dat zweven, met name vintage, dat is het toch wel...
 
The originals are 20 -30 years old. They (most) were drawn on vellum and have been subjected to many temperature changes. The originals have been through many, many old fashion blue print and blueline machnes - (Ammonia vapors, etc) through each generation of copying machines to the modern machine. Even the mylar originals can become distorted. ]Please lay out all parts, dry fit, and adjust for perfect alignment and shapesAlso, use a Quabeck or Selig Donovan airfoil, thicken to 14-15% ie. SD3021 -- instead of the flat bottom airfoils on the downloaded drawingsThere are several free on-line airfoil application.




dit is wat ze zeggen op de site ,alhoewel een clark y altijd wel goed is voor dit soort toestellen daar heeft aurectar wel gelijk aan
 
Mooi dat er een advies komt over het profiel, voordat ik er een vraag over kan stellen.... :yes: Want die vraag wilde ik stellen, hoe jullie dachten over het vleugelprofiel. Zoveel kennis heb ik niet, maar had al wel een beetje in de gaten dat het profiel op de tekening niet je van het zou zijn.

Ik hoor goede verhalen over het Crark Y profiel, en op het www ( waar niet) opteren ze ook het Clark Y profiel tov Aquila profiel. (is ook niet gek, en persoonlijk gaat mijn voorkeur hier dan ook naar uit)

Snel hoeft deze T31 niet te gaan, zweven des te meer...

Dan komt nu toch wel de belangrijkste vraag. Hoe krijg ik het voor elkaar om deze T31 te bouwen met de Clark Y profiel? Zijn er programmas voor om dit om te zetten, en dit over te zetten op papier?
 
Back
Top