aandrijving offroad auto kapot??

  • Topicstarter Topicstarter brammartens
  • Startdatum Startdatum
B

brammartens

Guest
hallo,

ik heb sinds gister een rc auto een redcat tornado s30 1:10

en ik was een staafje verloren van het linker voorwiel die hem aandrijft,
nou heb ik hem terug gevonden (helemaal krom) heb em terug gebogen
hij zat er weer in en reed een klein stukje stopte weer en was weer helemaal krom

de achter wielen doen het ook niet meer
weet iemand toevallig hoe die dingen krom komen en warom de achter wielen niet meer draaien?

met vriendelijke groet,

Bram Martens
 
jha man,

als je het nou niet weet,
kan je beter niet reageren.

bram
 
Laatst bewerkt door een moderator:
jha man,

als je het nou niet weet,
kan je beter niet reageren.

bram

Die man doed niet anders dab Auto.s
En hij weet het echt wel vandaar dat antwoord hoor
En ik gok niet weet het wel zeker
ONDESKUNDIG GEBRUIK is het zo duidelijk dan
Sn ---------------------------------neus
 
het gaat erom hoe ik het weer herstel
niet wat ik verkeerd heb gedaan
en ja ondeskundig gebruik wat een bs maar goed

je bent ondeskundig als je niet weet hoe je repareeds en alleen zegt hoe slecht je wel niet bent
 
Als je nu eens wat meer (bruikbare) informatie geeft, krijg je misschien ook zinnige reacties.
Staafje? Bedoel je een aandrijfas (dogbone)? Die dingen vallen er over het algemeen niet zomaar uit, tenzij de boel verkeerd gemonteerd is. Je hebt zeker niet toevallig een flinke crash gemaakt?
Aangezien die dingen over het algemeen flink wat toeren maken, moeten ze absoluut recht/slingervrij zijn en "terugbuigen" is dus geen geschikte manier van repareren.

Achterwielen die "niet meer draaien", nogal breed omschreven. Dit kan meerdere oorzaken hebben. Tandwiel stuk, borgschroefje los, meenemer dolgedraaid you name it...
 
waarom iets buigt/krom word? er komt kracht op in een richting waarop jou aandrijf as het niet kwijt kan...

hoe ze krom komen? kan van alles zijn, van roekeloos rijden tot fabrieks-fouten.

hoe het komt dat je achter wielen niet draaien? uit elkaar halen en vind de boos doener...
meer informatie verstrekken zou ook heel leuk zijn zodat ervaren mensen je kunnen helpen (die soms wat sarcastisch zijn :rolleyes:)

edit:
dog bones moet je idd niet terug buigen, dat is vragen om meer schade...
Bram hoe weet je trouwens of je niet ondeskundig aan het werk bent geweest? Je hebt al een dog bone terug gebogen:rolleyes:. Heb jij je nitro motor ook juist ingereden en afgesteld? servo's goed neutraal gezet? (voorkomt andere problemen zoals te weinig trim)
 
Laatst bewerkt:
haha bedankt,

het is eentje met 4 wiel aandrijving en het motortje doet het nog wel alleen de wielen draaien niet meer, dat (staafje) ziet er uit ong 7 centimeter aan de uitenden een balletje met 2 uitstekende puntjes alswaren die in de aandrijver moet


ik ben nieuw in die autotjes en snap er nog niet veel van
en kan wel terug brengen naar winkel kost geld maar dan kan ik het
de volgende keer oook niet zelf.
 
haha,

nieuwe woorden voor mij:P

ik moest eerst 1 liter op rijden en dan terug komen
naar die winkel (qwartel zwolle)

ik heb het nu op en hij is kapot:P

ik denk dat ik even naar die winkel moet gaan.
 
begin eerst met zoeken waar de aandrijving vast loopt. als je dat weet haal je dat uit elkaar ;) (onthoud wel hoe het in elkaar zat!!!)

meer kan ik niet voor je betekenen op dit moment ;)

het staafje dat jij omschrijft heet een Dog Bone (omdat hij op een hondenbot lijkt)
deze zal je moeten vervangen, terug buigen van deze dingen is niet aan te raden i.v.m. veel toeren dat deze asjes maken.
 
Stille hint, in de manual heb je een partslist met alle benamingen. wees slim, als je wat wilt uitleggen kan je deze benamingslijst even doornemen of anders zoals opgemerkt even foto's maken.
 
de achterwielen draaien waarschijnlijk niet omdat er een differentieel in zit die er nu voor zorgt dat het wiel met de minste weerstand gaat draaien, alleen je voorwiel zal dus draaien, hou de voorste output yoke vasthoudt en dan gas geeft dan zul je zien dat de achterwielen wel gewoon weer draaien.
 
Je bent zo te zien niet de enige met het dogbone-probleem:

Yea, the Volcano and the Tornado s30 both will let the bones fall out of the front, if the right circumstances present themself (ie: Wheel at full lock while suspension is fully compressed, coupled with a hard landing or crash) The fix is to put a small "o" ring (or 2mm slice of fuel line) into the wheels drive "cup", before re-installing the dogbone, and they'll stay put.. You want the bone to have a little back and forth play, but not much.. Some say to put an o ring in "both" drive cups (wheel side and diff side), but when I tried that, the dogbone was too tight..
 
Ik ken alle onderdelen van m'n auto's in het engels, maar de nederlandse namen ken ik niet allemaal hoor. Normaal gezien kent iedereen wel de Engelse termen want in de handleiding, ebay, grote shops, buitenlandse fora stoot je zo vaak op die termen.

Anyway, jouw driveshaft is kapot. Doordat je een middendiff hebt, wordt alle kracht naar die losse outdrive gestuurd waardoor jouw auto nog amper rijdt.

Een nieuwe driveshaft halen zal het probleem oplossen vermoed ik. Een foto zou het ook wel duidelijk maken. En zo'n ding gaat niet vanzelf krom hoor. Wel als je ergens tegen rijdt.
 
hoe komen we er bij dat hij een midden diff heeft?

"Two-speed central transmission"

dus een versnellings-bak en een midden diff?
 
bedankt
maar zou je mij kunnen uitleggen wat een output yoke is?

dank
 
Back
Top