Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
wat is er mis met een goede discussie die tot opheldering leid.in mijn ogen niks , dus gewoon mee doen .
heb je de strekking niet begrepen.Bekijk een vliegtuig recht van opzij. Het grootste oppervlakte is het kielvlak. Het is dus logisch dat bij een 90 graden crossind de kracht die deze wind op een kist zet, op het kielvlak groter is dan op de neus, sterker nog, dat is simpele natuurkunde. Dat wil dus zeggen dat het kielvlak méér verplaatst door de wind, dan de neus. Effectief: het toestel draait de neus de wind in, naast dat het verlijert natuurlijk.
Als jij die twee ballonnen met een touw aan elkaar knoopt en dan aangedreven crosswind zult laten vliegen, zal de grote meer verlijeren dan de kleine.
bron: NASA (Cross Winds)The description given for this slide concerns only static performance. This means that the wind is steady and the aircraft is aligned along its flight path. Unsteady cross wind gusts will introduce additional forces on the aircraft due to changes in the angle of attack of the vertical stabilizer and, depending on the cross-sectional shape of the fuselage, some changes in lift. Additional forces can also be generated by yawing, or turning, the aircraft along the flight path by using the rudder. These effects are not discussed in this slide.
Die verklaring is allang gegeven, samen met de onderbouwing waarom het niet door een constante (constante!!!) wind kan komen.Wat ik zie, in de praktijk, is dat mijn toestel, als ik het rudder niet aanraak, bij een spin-entry de neus in de wind draait. Dat kan theoretisch best onmogelijk zijn, maar dat is wat er in de lucht zichtbaar is. Ik probeer daar een verklaring voor te vinden en zeg geenszins dat mijn bedenksels hierboven de waarheid zijn. Het is een poging van mij te verklaren wat ik zie.
Wat wij beschrijven, is hier het gevolg van. Bekijk een vliegtuig recht van opzij. Het grootste oppervlakte is het kielvlak. Het is dus logisch dat bij een 90 graden crossind de kracht die deze wind op een kist zet, op het kielvlak groter is dan op de neus, sterker nog, dat is simpele natuurkunde. Dat wil dus zeggen dat het kielvlak méér verplaatst door de wind, dan de neus. Effectief: het toestel draait de neus de wind in, naast dat het verlijert natuurlijk.
Precies gewoon mee blijven doen. Ik merk overigens wel dat er extra ge-agiteerd op Henri's voorbeeld hier gereageerd wordt, terwijl hij gewoon gelijk heeft. Ik heb dat zelf nl in post nr #10 ook proberen te zeggen.
Henry, dat windvanen van jou met die F3A kisten van nu is logisch, hun zijwaardse rompoppervalk is soms bijna net zo groot als het vleugel oppervlak. Dat heeft niks meer met kielvlak of zo te maken.