Bezoek pilot-rc fabriek China

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Jan van Brenk, 13 jun 2011.

  1. Jan van Brenk

    Jan van Brenk

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Barneveld
    Ik was al een tijdje van plan om pilot-rc www.pilot-rc.com te gaan bezoeken. Na dat ik Tony van pilot-rc gevraagd heb om een bezoek
    aan zijn fabriek te mogen brengen, nodigde hij mij hartelijk uit en liet ons weten genoeg tijd te hebben om ons rond te leiden door zijn fabriek.
    Ook vroeg hij of ik testvluchten wilde maken met nieuwe modellen die in ontwikkeling zijn, dus al met al een zeer gastvrij onthaal.



    Op vrijdag 3 juni was het zover, we vlogen eerst naar Hong Kong, waar we aan het eind van de dag aankwamen.

    [​IMG]
    Uitzicht vanaf mountain peak over de stad

    [​IMG]
    Elke avond is er een laser en licht show te zien op het ritme van de muziek, dit is echt een spetterende show.

    Op 5 Juni vertrokken we per boot naar Zhongshan city, in de provincie Guangdong, ongeveer anderhalf uur varen vanaf Hong Kong.
    Waar Tony ons opwachten bij de ferry terminal, na kennis gemaakt te hebben bracht hij ons naar het hotel. Onderweg nodigden hij ons uit om
    met hem uit te gaan eten in het beroemdste restaurant van Zhongshan, dit was tegenover het hotel waar wij verbleven. Zijn vrouw en zoontje zaten al op ons te wachten.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    We hebben natuurlijk het een en ander aan typisch Hollandse dingen meegenomen, om aan Tony te geven.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Echte Hollandse klompen met op de ene klomp de Chinese vlag en de andere de Nederlandse vlag.

    [​IMG]
    En dan het eten, heel anders dan bij onze Chinees, maar smaakt erg goed moet ik zeggen.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Tony had gewoon bestek voor ons geregeld, maar als gast moet je natuurlijk wel proberen met stokjes te eten.

    [​IMG]

    En naar het eten een rondleiding in dit restaurant gehad, daar lag van alles wat eetbaar is in China.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De volgende dag gingen we de fabriek bezoeken waar de vliegtuigen worden gebouwd.

    [​IMG]
    Ik en Tony voor de ingang van zijn fabriek.

    [​IMG]
    In de hal hangt een grote Sbach 342 en een decathlon.

    [​IMG]
    Het eerste toestel wat pilot-rc bouwde.

    [​IMG]
    Kantoor.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Balsa hout afkomstig uit Australië, Tony legt uit wat goede kwaliteit balsa is.

    [​IMG]
    Dozen vol oracover, hij vertelde mij dat de invoerrechten hiervoor wel 37% zijn, maar hij wil toch niet anders voor zijn toestellen gebruiken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Heel veel carbon onderdelen.

    [​IMG]
    Vleugelbuizen.

    [​IMG]
    Benzine tanken.

    [​IMG]
    Ballinks.

    [​IMG]
    Triplex platen.

    [​IMG]
    Stapels motorschotten van meerlaags multiplex.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Alle decals worden met de hand uitgesneden met gebruik van een mal, meerdere tegelijk, dit gaat sneller als met de plot machine.
    Letters worden wel geplot op een machine.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Toestellen die gefolied worden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Tony legt uit hoe de schanieren geborgd worden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Het assembleren van de toestellen.

    [​IMG]
    De afdeling waar de canopy's worden gemaakt. De plaat wordt verwarmd en deze laten ze over een mal zakken en het wordt dan vacuüm gezogen.

    [​IMG]

    [​IMG]
    De tijd wordt bijgehouden en op het juiste moment gaat de mal weer uit de machine.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Mallen voor de ramen van de decathlon.

    [​IMG]
    Pers voor verlijmingen, die onder hoge druk moeten drogen.

    [​IMG]
    Heel veel rompen.

    [​IMG]
    Bouwen van de vleugels.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Mensen werken zonder bouwhandleiding, bij sommige tafels zie je een of twee mensen staan die alleen begeleiden bij het bouwen, en op deze mannier de kennis overbrengen op de nieuwe werknemers.

    [​IMG]
    Bijna overal is een mal voor, zodat de pasvorm gegarandeerd wordt.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Toestellen worden glad geschuurd.

    [​IMG]
    Zaagafdeling.

    [​IMG]
    Bamboe, dit wordt gebruikt in de vleugels als ligger boven en onder de vleugelbuis, volgens Tony sterker dan carbon.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Balsa in alle vormen.

    [​IMG]
    Hout wordt gelazerd, er staan meerdere lazer machines naast elkaar.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Tekeningen die de lazer uitsnijd.

    [​IMG]
    Nog ongespoten glasvezel motorkappen.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Heel veel motorkappen die klaar zijn.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zo dat was de fabriek tot zover, we hebben met Tony het een en ander besproken aangaande verbeteringen en wensen van mijn kant.
    Tips die we van andere gekregen hebben hebben we ook meegenomen, bijv. de bouten en moeren die gebruikt worden waren voorheen metrisch en in inch maten, dit is niet handig in een land waar je alleen maar met metrisch gewerkt wordt. De inch maten worden nu niet meer gebruikt.
    Verder is Tony altijd bereid om verbeteringen aan te wenden, hij hoort graag hoe wij tegen dingen aankijken. Een Chinees ziet dingen nu eenmaal anders dan wij.
    Zijn motto is: Kwaliteit staat voorop.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Na de middag willden we wat testvluchten maken met de nieuwe 2.2 edge 540 en de 50 inch Sbach 342 elektro die nog in ontwikkeling is, eerst de zender geprogrammeerd, maar op dit moment is het nog 35 á 39 graden, wat Tony te warm vind om te vliegen, dus nemen we even een rust pauze.

    [​IMG]

    [​IMG]
    We gingen naar de stad waar we een heerlijke massage kregen.

    [​IMG]
    Zo en nu vliegen:D

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het veld waar we vlogen was een half uur rijden vanaf de fabriek, er zijn niet veel geschikte plekken om te vliegen liet hij mij weten.

    [​IMG]
    De persoon rechts op de foto is de zakelijke partner van Tony, een hele aardige jongen, alleen spreekt hij geen Engels
    hij is de constructeur van de modellen en zit al vanaf zijn zeventiende in dit vak.

    Wordt vervolgt.
     
    Laatst bewerkt: 14 jun 2011
    ik ben een vliegtuig.nl vindt dit leuk.
  2. tomos19

    tomos19 Guest

    WOW, daar word écht mooi spul gemaakt!! ik blijf dit draadje nog even volgen... :)
     
  3. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Geweldig verslag Jan :thumbsup:

    Vallen me 3 zaken op:
    - weet nu waar onze voorraad balsa heen is,
    - en de Oracover,
    - dat wat ik vroeger al deed bespannen met een strijkbout daar normaal is ;-)


    Zie het 2de deel wel verschijnen.

    Grt,
    Berto.
     
  4. Wiert Land

    Wiert Land

    Lid geworden:
    19 nov 2010
    Berichten:
    653
    Locatie:
    Haulerwijk
    ik neem hier ook een abbo'tje op mooi om te zien.
     
  5. D-J

    D-J

    Lid geworden:
    19 apr 2010
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Utrecht
    Heel gaaf om te zien!!
     
  6. Jan van Brenk

    Jan van Brenk

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Barneveld
    :D
    Ja Berto, ik ben ook veel te weten gekomen.
    Alleen kan ik onmogelijk alles hier plaatsen.
    Pilot-rc gaat zich in de toekomst ook richten op ander soort toestellen, niet alleen aerobatics, maar ook schaal, ik heb al het een en ander gezien
    :yes:
     
  7. Erik1980

    Erik1980

    Lid geworden:
    12 jan 2009
    Berichten:
    1.430
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    WOW!! Super dat je een kijke mocht nemen in de fabriek en dat je deze deelt met ons Jan! Blijf dit volgen!
     
  8. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    Mooi om te zien hoe hier gebouwd wordt, kwaliteit ziet er ook goed uit.
    Interessant om eens te zien hoe de arbeisdsomstandigheden zijn, dat vroeg ik mij namelijk wel af. Ook dat ziet er goed uit. Mooi verslag, bedankt!! Groeten, Maarten
     
  9. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    abbo

    schitterend! even een abbo!
     
  10. vxltraxxas

    vxltraxxas

    Lid geworden:
    12 mrt 2011
    Berichten:
    941
    Locatie:
    helmond
    Wow wat een pracht reis!!
     
  11. Aaalie

    Aaalie Guest

    Mooi verslag, geweldig avontuur!
     
  12. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Wow, mooi verslag Jan!!!!

    Ik weet nu ook welk vrouwtje mijn Yak heeft gefolied, is een vakvrouw:yes::D

    [​IMG]
     
  13. sokolum

    sokolum

    Lid geworden:
    8 feb 2009
    Berichten:
    189
    Wat fantastisch om dit te mogen zien! Ik ben positief verbaasd wat voor goed werk ze daar afleveren! Bedankt voor je mooie verslag!
     
  14. p@ul

    p@ul

    Lid geworden:
    12 mei 2010
    Berichten:
    975
    mooi om te zien!
    kan je zien dat kwaliteit ook echt kwaliteit is.

    ben benieuwd naar het vervolg.

    grtz paul
     
  15. wilbert.v/d.berg

    wilbert.v/d.berg

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    1.658
    Locatie:
    Barneveld
    Prachtige fabriek en reis jan!
     
  16. jvenant

    jvenant

    Lid geworden:
    14 jan 2007
    Berichten:
    833
    Locatie:
    Zuidholland
    Leuk om eens te zien.


    Daar gaat gelijk de grap van kinderhandjes de mist in.......LOL
    of staan die achter de camera ??? hahha

    iig heel leuk om te lezen ik wacht op meer...!
     
  17. Jan van Brenk

    Jan van Brenk

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Barneveld


    Ja dat was mijn vrouw ;)

    Groeten,

    Jan
     
  18. MDM1FOX

    MDM1FOX

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    459
    Locatie:
    Ede
    Mooi verslag Jan!,

    Op naar de bouwmarkt om hulsels voor mn pennen te halen, ofwel Bamboo!

    Grtjes Dennis
     
  19. wilbert.v/d.berg

    wilbert.v/d.berg

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    1.658
    Locatie:
    Barneveld
    ben echt benieuwd naar het 2e deel!

    maar dat zal ongetwijfeld van de week wel voorbij schuiven ;).
     
  20. Gijs F

    Gijs F

    Lid geworden:
    14 mei 2007
    Berichten:
    992
    Locatie:
    Barneveld
    Hoi Jan.

    Erg leuk zo'n verslag te lezen, we blijven dit zeker volgen.

    Gr Gijs
     

Deel Deze Pagina