bewerken van waterpomp

beste duikboot/onderzeeboot bouwers,

ik heb laatst met een vriend een very-lowbudget onderzeeboot gebouwd,
hij vaart en stuurt prima, alleen hij kan niet duiken.
wij hebben de besturing, voor/achter uit en sturen, op een afstandsbediening zitten en hebben nog twee afstandsbedieningen voor andere doeleinden waarvan eentje dus het regelen van de duiktank.
omdat wij de kosten erg laag willen houden zaten wij voor een waterpomp te denken aan deze graupner:
RC-Point & 2ehandsRC Webshop en Modelbouwwinkel Beugen
onze snelheidsregelaar van de afstandsbediening kan de polen van de twee voedingsdraden omdraaien dus ik zat te denken om die gewoon aan te sluiten op de voeding van de waterpomp, alleen de grote vraag waar jullie hopelijk antwoord op kunnen geven: kan het pompje dan ook twee kanten op pompen wanneer je de polen omdraait?

hopelijk krijg ik snel reacties van jullie.
 
Beste Ferry.
Dat gaat niet werken. Dit type pomp is een centrifugaalpomp, en die werkt maar één richting op.
Zie: Centrifugaalpomp - Wikipedia

Bovendien lekt deze pomp water als hij onder de waterspiegel komt: het water gaat via het pomphuis rechtstreeks je duiktank in. Dus je sub zinkt, ook zonder dat je het dat commando geeft.

Beter is een zg slangenpomp te installeren:
die is sluit, als hij stilstaat, je complete waterinlaat keurig af.
Slangenpomp - Wikipedia
En die kan inderdaad op een regelaar worden aangesloten en pompt dan vol of leeg.
 
hio roel,
dank je voor je goede reactie
kan ik ook de graupner installeren dat hij alleen water uit de ballasttank pompt en als je wilt gaan duiken dat je hem dan stilzet zodat hij bedoeld water doorlaat?
en als je hem stilzet, hoeveel water laat hij dan ongeveer door?(hij zit zowieso onder de waterlijn)
 
Bovendien lekt deze pomp water als hij onder de waterspiegel komt: het water gaat via het pomphuis rechtstreeks je duiktank in. Dus je sub zinkt, ook zonder dat je het dat commando geeft.

Roel,

Hier ben ik niet mee eens; de druk in de boot verhinderd dat er nog water in de duiktank komt.
Dit probleem hebben wij met een tandwielpompje, deze lekt water naar buiten toe en onze duikboten komen langzaam weer boven. Dit wordt opgelost door een klepje in de leiding.

En zo werkt het systeem van sub-ferry ook niet.

Gr.
Hans
 
ik wil het systeem nabouwen wat helipilot in zijn tweemeter lange akula had, de ballast tank heeft een snorkel dus er is geen sprake van luchtdruk die het water tegenhoud.
hier de link:
2-meter-akula-goedkoop-2
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Sub-ferry,

Je kan de duiktanks alleen leegmaken als hij aan de oppervlakte vaart, want dan pas is de snorkel boven water.
Wat doe je als de voortstuwing is uitgevallen, hij komt nooit meer aan de oppervlakte.
Er zijn dynamisch duikende boten te koop, maar jij hebt het over een dynamisch stijgende duikboot, dit heb ik nog nooit zien varen.

Laatste bericht van helipilot is op 7 juni 2010, daarin vermeld hij dat hij het volgende weekend proef gaat varen, dit is inmiddels een jaar terug en geen berichten meer hierover. Geloof me het werkt niet.

Hans
 
Laatst bewerkt:
ik denk dat jij het niet echt goed begrijpt wat ik bedoel, wanneer de ballasttank vol is, en de duikboot niet vaart, is er net een stukje van de toren boven water(en dus ook de snorkel) zodat als hij stil komt te liggen, hij automatisch langzaam naar de oppervlakte komt.
voor de rest zet je als je aan de oppervlakte wilt varen de pomp aan zodat hij het water wat naar binnen wil, er direct de zelfde weg weer uit pompt, en als je wilt duiken dan zet je hem stil.
hopelijk is het nu een beetje duidelijk, en ja, je kan alleen weer volledig stijgen als de snorkel weer boven water is.
het duiken laat je dus gebeuren door het lekken van de pomp en het stijgen door pompen van de pomp.

mvg,
Ferry
 
Hans,
weer iemand die het wiel gaat uitvinden.
Ferry, wat gebeurt er als je "storing" hebt en je boot doet niets meer.
Verdwijnt hij dan definitief onder water?

Hein


ik denk dat jij het niet echt goed begrijpt wat ik bedoel, wanneer de ballasttank vol is, en de duikboot niet vaart, is er net een stukje van de toren boven water(en dus ook de snorkel) zodat als hij stil komt te liggen, hij automatisch langzaam naar de oppervlakte komt.
voor de rest zet je als je aan de oppervlakte wilt varen de pomp aan zodat hij het water wat naar binnen wil, er direct de zelfde weg weer uit pompt, en als je wilt duiken dan zet je hem stil.
hopelijk is het nu een beetje duidelijk, en ja, je kan alleen weer volledig stijgen als de snorkel weer boven water is.
het duiken laat je dus gebeuren door het lekken van de pomp en het stijgen door pompen van de pomp.

mvg,
Ferry
 
als de ballasttank vol is, is hij nog net niet definitief onder water, dat moet gebeuren met dynamisch duiken, dus als hij stil komt te liggen drijft hij langzaam naar boven!
lees mijn eerdere posts.
ik vind het wiel niet uit, ik neem het systeem van helipilot over, zie de link in mijn andere post.

mvg,
Ferry
 
Ferry,

en als jij dan de eerdere posts van Bosreus leest kom je dit tegen:

Laatste bericht van helipilot is op 7 juni 2010, daarin vermeld hij dat hij het volgende weekend proef gaat varen, dit is inmiddels een jaar terug en geen berichten meer hierover.

Maar jij zult het ongetwijfeld beter kunnen, dus we zien je verslag van jouw proefvaart hier graag verschijnen, mèt foto's natuurlijk. En liefst ook nog dit decennium....


Succes,

Rob
 
sorry maar ik begrijp het niet helemaal,
als helipilot toen proef ging varen en daarna niks meer heeft gezegd, betekent het dan dat het daar fataal fout is gegaan?(graag verduidelijking op dit punt)
ik krijg liever concrete kritiek op het duiksysteem met maar anderen lijken dit niet te berijpen.
met kritiek van bijv. ''ik zeg dat het toch niet werkt'' kan ik eerlijk gezegd niets mee, liever heb ik dat iemand zegt wat er fout aan het systeem is en waarom.

mvg,
Ferry
 
hallo

dat je het niet wil zien dat anderen reeds gezegd hebben dat waneer het fout gaat je boot onder blijft is uw probleem
maar het is reeds een paar keer gezegd

als je panne krijgt blijft je boot onder

even wat voorbeelden dan maar
je raakt de blubber op de bodem van de vijver ????? je boot blijft onder

je raakt vast aan een takje dat onder water steekt ???zelfde probleem

je komt in wat wier te zitten >??? zelfde probleem

je gaat varen in een andere vijver met ander water dan waar je normaal vaart
je legt je model in het water pompt je tank vol en ???? boot weg
niet alle water is even dik van struktuur(warm /kouder)

als je nu nog niet genoeg voorbeelden hebt dan weet ik het niet meer


en dat helipilot niet meer post zal zeker enigzins te maken hebben dat het systeem niet werkt anders hadden we der zeker wel dagen lang over mogen aanhoren dat het wel gewerkt heeft

heel je probleem gaat zijn dat je reeds de pomp gekocht hebt en je nu dus met een verkeerde pomp zit
had eerst info gevraagd voor dat je de pomp had gekocht had je geld kunnen sparen of wel een goeie pomp kunnen kopen
maar dat is mijn gedacht
en dat kleine zwarte graupner pompje is ook geld weg gooien want dat is na de eerste duik reeds defect (plastieke tandwieltjes die zo breken)
gr raf

als je heel het topic van marijn gelezen had dan zou je gezien hebben dat hij wel een tandwiel pomp gebruikt heeft voor zijn balast tank te vullen
 
Laatst bewerkt:
hallo,
ik heb het pompje gelukkig nog niet gekocht
en ja die problemen die jij opsomt, die kloppen wel.
maar ja ik ben dan ook mans genoeg om dat ding weer achterna te duiken, ik zorg wel dat hij niet in 4 meter diep water terecht komt en dat je hem niet meer ziet.
het model dat we nu aan het maken zijn is simpel een proefmodel waar wij zoveel mogelijk van leren om wat later in een keer een goed model te maken.
mvg,
Ferry
 
maar ja ik ben dan ook mans genoeg om dat ding weer achterna te duiken

We zullen het ooit wel lezen:
" Jonge, door overmoed gedreven persoon aan onderkoelingsverschijnselen overleden."

Bouw je boot " hufterproof " en zorg dat hulpverleners niet hun leven op het spel hoeven te zetten voor een CENSUUR als jij!
 
een voorbeeld van overbezorgdheid,
met een temperatuur van 20 graden in een meer waar gezwommen word en varen met een maximale diepte van het water van ca. 1.5 meter noem ik niet risicovol! en ik vaar alleen met mooi weer.
mvg,
Ferry
 
Ferry,
eerst een boot maken en dan kun je pas varen.
Er komt meer bij kijken dan alleen een pomp.
Laat trouwens een was foto's zien van wat jullie aan te maken zijn.
En ga het wiel niet weer uitvinden.
Veel succes.

Hein
 
ik heb de boot al gemaakt en hij stuurt en vaart ook al, onze volgende stap is dus het duiken met een ballasttank.
ik zal morgen een paar foto´s posten over hoe hij eruit ziet.

welterusten,
Ferry
 
Ik begrijp iets niet

Het lijkt me dat Ferry een boot maakt volgens het principe tank vol, dan nog net drijvend, decks-awash, en die kan dan dynamisch duiken. Dat wordt ook het principe van mijn KXVIII ( ook eerste duikboot ). Nu lijkt de vraag te zijn of dat met een niet afsluitende pomp kan, waarbij hij bij duiken pomp uitlaat, tank loopt langzaam vol door lekken doornde pomp, en boot gaat naar dek awash, bij leegpompen (alleen wanneer de boot opmperiscoopdiepte is) komt de boot weer naar bovenwatervaart.

Dit lijkt me een mogelijke strategie. Nadeel is dat de pomp bij bovenwatervaren steeds moet lopen en dat kost batterijkracht en ismisschien niet zo goed voor de pomp. Eenzelfde strategie maar dan met een tandradpomp die heen en weer pompen kan en een klep om lekken door de tandradpomp te voorkomen is wat ik ga proberen, in naspraak met Raf en Lex (die het overigens niet eens waren over de noodzaak van een klep).

De aansturing van de pomp is ook redelijk complex en dat heeft Lex met zijn tripple S mooi opgelost met watermeters en failsafe. ik heb niet kunnen lezen hoe Ferry dat wil doen.

Echter Ferrys voorstel lijkt in principe mogelijk, hoewel het geen rekening houdt met de aansturing en failsafe. De 'discussie' lijkt echter een beetje kortaf te gaan !

freek
 
Laatst bewerkt:
Back
Top