Henri,
Over het nut van een syllabus wil ik het in dit draadje niet hebben, het is terloops vernoemd, zit je het écht dwars begin er zelf dan een draadje over.
Ondanks dat je gelijk hebt, dat er altijd eigenwijze mensen zijn die niet WILLEN leren, en gewoon dom doorgaan hetgeen ze soms dan ook een vinger of kapotte modellen kost, kun je toch niet hard maken dat opleiding en het kweken van begrip nutteloos is. Waarom zijn er dan (vlieg)opleidingen? Zouden werkelijk 99,9% van de modelvliegers in NL van die stommerikken zijn die niks willen bijleren of hun gedragingen willen bijstellen? Geloof toch van niet.
Vrijwel alle deelnemers in dit draadje geven toe dat ze het ooit geheel of ten dele verkeerd gezien hebben.
Het begrip van wind invloed is echter maar een déél van alle factoren die spelen rond modelvliegen en daarom reken ik mij ook absoluut niet rijk aan het "rendement" van deze discussie.
Want WIE kijkt er nou allemaal op dit deel van het forum, als je kijkt hoeveel mensen er ingeschreven staan? Het is maar een druppel op de plaat.
Ik hoop wel op een olievlek binnen NL (en Stevo voor BE) die langzamerhand dit hardnekkig verschijnsel op de clubavonden, ten minste tot gespreksstof (of aanleiding voor een knokpartij

) kan zorgen.
Of er modellen mee gered worden, dat kun je nooit bewijzen, nét zo min als tegenspreken.
Dat geldt bvb ook over de discussie van veilig starten van grotere motoren. Heb dat opgerakeld middels mijn rol binnen de KNVvL. Het leeft nu best wel (hier en daar). Binnen BIGGS leeft het zéér zeker. Iedereen helpt nu elkaar en sinds 2 jaar zie ik geen enkele sleper meer zonder hulp of vastleggen starten. Hier heeft opleiding en informatie wel degelijk geholpen, maar dit is ook een gedisciplineerde en welwillende groep mensen.
Veiligheid is moeilijk grijpbaar, het is een "can of worms", (
What does It Mean to "Open a Can of Worms"?)
Je hebt het ene gat nog niet gedicht en men verzint een andere mogelijkheid tot stommiteit. Het enige wat mogelijk helpt is herhaling en een niet aflatende stroom goed gedoseerde informatie, wetende dat een overkill zal leiden tot murw worden en dan heb je het tegenovergestelde effect.
Ik vind het jammer dat je steeds terugkomt dat dit draadje niet open genoeg zou zijn voor vragen.
Het klopt dat er ergens een irritatie factor in is geslopen, die ten dele lag aan de manier van vraagstelling en het erbij slepen van niet relevante opmerkingen, die dan ook soms verkeerd vielen.
Je was er zelf één van die dat deed, maar dat gaan we niet opnieuw oprakelen heb ik afgesproken.
De somtijds felle aanvallen hebben geleid tot een verdedigende opstelling vanuit de hoek van de "believers" en met de daarbij voorkomende emotionele uitspraken.
Ik ben niet verantwoordelijk voor de schrijfstijl van anderen, ik ben geen moderator. Maar wie wind zaait, zal storm oogsten (niet slecht voor een geboren atheïst, hè Roel...), om maar es bij het onderwerp van dit draadje te blijven...
Het is inmiddels duidelijk dat we niet meer hoeven bakkeleien over het item op zich, dat is nu wel voldoende onderbouwd. Dat geeft al een enorme rust.
Rest nog de mensen die het nog steeds niet "vatten" over de streep te trekken.
MITS deze deelnemers bereid zijn zich zelf óók in te spannen, bereid zijn om hun klep eens wagenwijd open te zetten voor een geheel nieuwe visie op iets wat ze jarenlang (ontstaan door het modelvliegen zélf) verkeerd hebben leren interpreteren, dan blijf ik me daar voor in zetten.
Voor de duidelijkheid, ik wordt niet betaald voor mijn contributies aan dit draadje, het is allemaal liefdewerk oud papier. Je kunt dus ook niks eisen van me, behalve mijn "verantwoordelijkheid" voor dit draadje als starter ervan.
Er zit niks méér achter dan dat ik mijn kleine deel aan de kennisvergroting van dit gedeelte van het forum wil bijdragen.
Het is makkelijk mij te bekritiseren over mijn aanpak, ik zou je dan graag bij deze willen uitnodigen, nu je het ook helemaal begrijpt, te willen helpen. Indien jij nog een pakkend voorbeeld of uitleg methode weet te vinden waarmee we iemand die er nog steeds mee worstelt, over de streep mee kunnen trekken. Want MIJN duim is zowat leeggezogen.
Dan de B52 crash.
Er zijn verschillende draadjes over geweest op internationale fora. Er zat geen flight recorder aan boord dus over een aantal zaken moeten we gissen. De vlieger heb ik nooit in persoon gesproken, maar mijn inschatting was, kijkend naar de stand van de neus en de grondsnelheid minus de wind, dat het met voldoende ruimte boven de stall vloog.
Ik heb andere films gezien bij windstil weer, dat het ding blijk gaf van een enorme Lift (wat wil je ook met zo'n enorme vleugel...) en dus best langzaam kon vliegen zonder te stallen. Pardon, overtrekken.
De eerste opmerking die ik zou plaatsen was over de beslissing om te gaan vliegen in dat weer. Het was een winderige dag met forse turbulentie. Nou niet echt uitgelezen weer voor een groot model als dit. Mja, het was een show, dus er "moet" gevlogen worden...anders voor niks die XXXmijl gereden, het model voor niks opgebouwd etc...
De bewolking zorgde voor weinig zonneschijn, zodat het model later meer als SILHOUET te zien zou zijn, als een goede kijk op de actuele vliegstand gaf.
In combinatie met het gegeven dat het een pijlvleugel model was, veroorzaakte het een mogelijke "liggings interpretatiefout".
Ik kan werkelijk niet bewijzen waarom een pijlvleugel lastiger is in te schatten als een rechte vleugel, echt géén idee, maar ik merk het zelf ook.
Ik vlieg ook met een model F16(turbine), die is helaas in camo kleuren en heeft de bekende gepijlde vleugelvoorkant. Op donkere dagen vlieg ik er niet mee, of hooguit met sterk gereduceerde snelheid, evenmin als onder staalblauwe hemels (geheel donkere modellen lijken te worden "opgeslokt" door het blauw, evenals witte zwevers).
Ondanks goed herkenbare staartvlakken bekruipt mij wel eens de twijfel aan hoe hij ligt, in een rechter of linker dwarshelling. Als ik van een duidelijke 0-helling bvb een linkerbocht aangerold heb, dan hou ik de vinger tegen de kant van de stick aan, waar ik de bocht mee ingeleid heb. Gewoon, als extra confirmatie.
Ik vlieg overigens ook vaak met een grote en trage TC Tiger Moth tweedekker en die flikt me dat ook als ik wat later op de avond er mee rond tokkel in het circuit en ik zie het model dan meer als een silhouet. Dan moet ik soms twee keer kijken hoe-tie ligt, links of rechtsom.
De B52 schommelt wat heen en weer als hij op downwind vliegt. Hij rolt wat naar links. Stop de video nu es.
Kijk nou eens met de ogen van de vlieger, en DENK dat de kist naar rechts helt. Het plaatje klopt vrijwel perfect, voor zowel een linker als rechter dwarshelling!
Afijn de vlieger geeft een commando met rollen naar links. Het model reageert door nóg verder naar links te rollen. Het "plaatje" wat de vlieger ziet verschijnen begint hem te verwarren, het klopt totaal niet wat hij verwacht te gaan zien en geeft in zijn schrik nóg meer links aileron. Hij denkt dat het model verkeerd reageert!
Het model komt dan in een véél te steile dwarshelling terecht waarbij de neus snel gaat zakken. Dat noemen we in de vliegerij een spiraalduik en géén vrille! Evengoed dodelijk.
Als hij tijdens de duik de feitelijke ligging pas goed herkent (aan het kielvlak wat je opeens ziet komen) en zich herstelt, is het te laat.
Idd zoals Theo ook al net zegt, lees ik, een oriëntatie fout dus.
Serge, nee, de B52 had een uiterst vreemde manier van loskomen, ook de "echte" kwam éérst met zijn "kont" los van de baan, waarna de neus volgde. Geen enkele kist (naar ik weet) komt zo vreemd los van de grond als deze bak en grappig dat het model dezelfde eigenschap vertoonde!
Ook het uitklimmen deed het model (dus met de neus gedrukt) precies zoals de 1/1.