herstel condor

serge pot

Forum veteraan
na een wat minder geslaagde start gisteren in twente ootmarsum .

hadden we wat last van een hazenlipje en een beschadigde winglet .

100_0784.jpg


de hazenlip met uiotgebroken motorspant . hier is al het lood ,accubak enregelaar verwijderd.

100_0785.jpg


onderzijde romp ook ingescheurd

na alles uigebouwd te hebben de neus in vorm gedrukt en vastgelijmd met ca ,daarna met korrel80 op de dremel uitgeschuurd. 1 meevaller romp is van epoxy .
matjes in de romp gelegd en deze gezekerd met ca , daarna epoxy aangemaakt en de boel volgekwast .

rompje naar buiten gebracht om te laten drogen aan de waslijn (die meur wil ik niet in huis hebben )

100_0786.jpg


100_0788.jpg


tevens gelijk maar die openingen weer dicht maken .,ik maak wel koelgaten in het motor spant .
 
Dat gaat gelukkig alweer de goede kant op.
Voor mij de eerste keer op een treffen gisteren, ik vond het wel even schrikken toen jouw Condor zomaar de grond opzocht.

Verder nog schade aan de motor? Of is die er nog goed vanaf gekomen?
 
motor is heel . en het is modelbouw , dus een motorspantje maken draaien we de hand ook niet voor om .

100_0789.jpg


2 lagen van 2,5 mm vliegtuigtriplex op elkaar verlijmd,metdaaronder een stukje afvalhout die enkelt op de hoekjes vast zit met een drupje ca .
daarop alvast de maten uitgezet .

100_0790.jpg


beetje boren later onder de kolom

100_0791-1.jpg


dan gaan we zagen

100_0792-1.jpg


en dan hebben we een motorspantje en los van het afvalstukje ,daarom enkelt op de hoekjes verlijmt . tevens scheelt het bramen als er een stukje hout onder ligt tijdens het boren en zagen .

100_0793-2.jpg

1x motorspant. straks een boutje in het centergat en de boorkolom wordt een vertikale draaibank zodat we hem kunnen afschuinen voor in de romp.

maar eerst gebruik ik het stuk waar ik de spant uitgehaald heb als mal om de romp af te zagen zodat deze mooi vlak wordt .dus gaan we zo eerts een hartlijn zetten en domp bepalen
 
nope zal vanavond niet worden :D gaat redelijk rap ja . ben alleen te gehaast geweest , had de romp netjes geplamuurd en geschuurd , afgeplakt ontvet ,spuiten .......
100_0796-1.jpg


is de lak onder de tape gekropen ,shait.maar eens bedenken hoe we dit gaan aanpakken .
 
Jij bent vast niet de enigste die met dit probleem zit.
Zeker als het gaat om scherp pijlpuntige geometrie en/of radius.

Maar met een simpel trucje krijg je altijd een perfect resultaat.
Om te zorgen dat de verf niet onder de tape kan kruipen eerst een laagje transparante verf over de tape spuiten en daarna pas de gewenste kleur.
Tape verwijderen en je hebt een professioneel ogend resultaat.

Johannes
 
Johannes,

Elke keer als ik maar iets van je lees leer ik altijd iets! Zo zitten de vleugels mooi te wezen in de radiatorfolie, lees ik een tip voor de afdekking van de onderste kier van de ailerrons, en deze tip gaat ook in mijn kop zitten om nooit meer te vergeten.

krijg er zowat koppijn van...;)

Bedankt!
 
Maar die van Tamiya masking tape 6mm is ook een goede hoor, daar kruipt weinig onder en je kunt het mooi in een radius leggen zonder dat het gaat knikken. Ik heb het bij mijn Spatz en Minimoa gebruikt, zonder blanke lak (maar die tip ga ik wél onthouden :-) )
 
Jij bent vast niet de enigste die met dit probleem zit.
Zeker als het gaat om scherp pijlpuntige geometrie en/of radius.

Maar met een simpel trucje krijg je altijd een perfect resultaat.
Om te zorgen dat de verf niet onder de tape kan kruipen eerst een laagje transparante verf over de tape spuiten en daarna pas de gewenste kleur.
Tape verwijderen en je hebt een professioneel ogend resultaat.

Johannes
die steek ik met een zeer grote dank in mijn zak ;)
 
Je kan ook bij een autospuiter een rolletje tape halen wat ze gebruiken om lijnen en figuren te spuiten en daar kruipt als de ondergrond stofvrij is echt geen verf onder:p

Serge,

In Barneveld zit Ematra en die hebben vast wel wat voor je

groet


Terence
 
Je kan ook bij een autospuiter een rolletje tape halen wat ze gebruiken om lijnen en figuren te spuiten en daar kruipt als de ondergrond stofvrij is echt geen verf onder:p

Serge,

In Barneveld zit Ematra en die hebben vast wel wat voor je

groet


Terence
pssssssssssst komen we bijna dagelijks ;)
 
Om misverstanden te voorkomen wil ik graag nog aanvullende informatie geven betreffende masking tape.

Er zijn prima afplak tapes te verkrijgen in verschillende breedtes.
Het recht toe recht aan werk is meestal geen probleem. Zeker niet voor de tapes die speciaal voor deze taak zijn ontwikkeld.
Mits je netjes werkt en de tape secuur aandrukt heb je een prima resultaat. Maar bij een kleine radius wordt het kritisch. Ook gebruik je smalle tape ben je niet verzekerd van een 100% resultaat. Ook bij het uiteinde van een pijlpunt plak ik voor het gemak de tape over elkaar. Dat betekend dat de tape plaatselijk niet volledig het oppervlak raakt. De verf kruipt bij de pijlpunt onder de tape.
Soms is je ondergrond niet strak genoeg.........en dan?

Deze tip is bedoeld voor de perfectionist.:)

Johannes
 
Om misverstanden te voorkomen wil ik graag nog aanvullende informatie geven betreffende masking tape.

Er zijn prima afplak tapes te verkrijgen in verschillende breedtes.
Het recht toe recht aan werk is meestal geen probleem. Zeker niet voor de tapes die speciaal voor deze taak zijn ontwikkeld.
Mits je netjes werkt en de tape secuur aandrukt heb je een prima resultaat. Maar bij een kleine radius wordt het kritisch. Ook gebruik je smalle tape ben je niet verzekerd van een 100% resultaat. Ook bij het uiteinde van een pijlpunt plak ik voor het gemak de tape over elkaar. Dat betekend dat de tape plaatselijk niet volledig het oppervlak raakt. De verf kruipt bij de pijlpunt onder de tape.
Soms is je ondergrond niet strak genoeg.........en dan?

Deze tip is bedoeld voor de perfectionist.:)



Johannes


Hallo Johannes,

Ik wilde je tip, zeker niet wegwuiven hoor, ik zal hem onthouden en gaan gebruiken zoals veel van jou handigheden.

groet


Terence
 
johannes ga rustig te buiten met tips in dit topic ,geen enkle bezwaar .kunnen we alleen maar van leren .

maar voorlopig laat ik de romp even zo (denk dat ik bij de brezan nog wel siertape haal )
100_0798-2.jpg


100_0797-2.jpg


lijkt weer vanouds .heb wel 25 gram lood uit de neus weggelaten ivm hestel werkzaamheden ( je voegt eigenlijk altijd gewicht toe )

zwaartepunt vlieg ik wel weer in , zal ook nog wel het hoogteroer op nieuw moeten bij mixen bij gasgeven .

asje van de motor was toch krom , bij proefdraaien ,houdt ik altijd het asje tussen 2 vingers ,dan voel je elke slinger namelijk . en dat was hier ook het geval .op het oog niks te zien .gelukkig lag er in de rommeldoos nog een asje wat paste .
voorlopige kosten nog 0 euro ,had alles nog liggen .
 
Hallo Johannes,

Ik wilde je tip, zeker niet wegwuiven hoor, ik zal hem onthouden en gaan gebruiken zoals veel van jou handigheden.

groet


Terence

Oh nee, deze tip wegwuiven zo heb ik het niet opgevat.
Deze bericht was vooral bedoeld om goed over na te denken hoe hoog je de lat wil leggen.
Ieder individuele modelbouwer maakt zijn eigen keuzes binnen zijn mogelijkheden en dat is maar goed ook. :cool:

Johannes
 
Back
Top