Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
even op me in laten werken
ja dat bedoelde ik1. je hangt ten opzichte van de grond stil.
2. ik neem aan dat als je zegt "je vliegt 100" dat je bedoelt tov de lucht.
nee dat bedoelde ik niet. Je vliegt dan 200km/h tov de grond omdat je in een wind van 100km/h ook 100km/h vliegt tov de wind.[[zou je 100 vliegen tov de grond met een wind mee van 100, dan heb je geen luchtstroom langs je vleugel en pletter je op de grond (overigens wel met de windsnelheid van 100)]],
dus ga je even hard als bij punt 1
3. JA dus.
mijn excuus aan luppie
nee ik snap dat de wind of snelheid tov de grond geen effect moeten kunnen hebben op het vervormen van de vleugel. Maar ik geef het vliegtuig de schuld dus je kunt rustig gaan slapen
mss even iets anders, poging 2 van mijn kant.. ik was vanavond aan het trainen met een uitblazende wind, en constateerde weer hetzelfde.
Ten eerste; we hoeven geen discussie te hebben over of iets wel of niet gebeurt in dit geval. Ik zeg dat het gebeurd, heb het met eigen ogen waargenomen, herhaaldelijk, en het is geen optisch bedrog, of onbewust sturen, of wat van dien aard. Ik denk dat ik het vliegniveau wel heb om te beoordelen wat ik zie en stuur.
Goed.. dan de vraagstelling.. ik heb vanavond spins geoefend. En elke keer dat ik het gas dichttrok om naar de stall toe te gaan, draaide het toestel de neus in de wind.
Dat is een hard feit, en hoeft dus niet over gediscusseerd te worden
De vraag is dus nu, wat veroorzaakt dit? Het was geen turbulente wind, ook geen enorm harde wind, enzovoort. Zijn het dan toch minieme verschillen in windsnelheid (dus geen constante wind) die dit veroorzaken?
Even voor de goede orde, het is dus NIET mijn bedoeling tegen te spreken wat er in dit draadje gezegd wordt, dat geloof ik en is ook logisch allemaal. Ik probeer alleen een verklaring te vinden voor bovenstaande.
Aangezien je er niet bij zet wat je "koers" was t.o.v. de heersende windrichting, kan ik überhaupt al niet voorstellen wat er nu precies gebeurt.
Als iets een hard feit is en niet bediscussieerd hoeft te worden, dan word het simpel: het kan niet!!!!!!
Misschien eens een daggie 1/1 vliegen organiseren op bvb Hilversum speciaal voor modelvliegers, met een aantal gebrevetteerden op dit forum?
Daar wil Berto ook zeker aan meewerken denk ik, hij kan in ieder geval voor koffie zorgen?![]()
Er was een 'uitblazende wind', ongeveer 80 graden cross op de vliegrichting.
Daarom stel ik het zo hard, het kan dus wel, want het gebeurt. Je bent welkom in Utrecht om het te komen aanschouwen. Ik zal mijn kist op flinke hoogte inverted rechtuit laten vliegen en dan het gas eraf trekken en de zender geheel loslaten (sterker nog, dat heb ik vandaag dus meermaals gedaan). En ziedaar.. de neus draait mijn kant op, oftewel, de wind in.
De rest van je verhaal.. dat ik het verkeerd zou sturen, kan, als ik de zender niet eens aanraak, dus geschrapt worden en is JUIST wel waarschijnljik, dus sherlock zou dat afwijzen als mogelijkheid.
Graag volgende postings niet verder gaan met zeggen dat het niet kan of ik het stuur, het kan, het gebeurt, en ik stuur het niet. Daar hoeven we verder niet over te discusseren. De vraag is dan dus, hoe kan dit?
Dat dit bij een 100% strakke wind niet mogelijk is, geloof ik, dus dan moeten het toch 'vlagen' in de wind zijn?
Zodra ik de bocht inleid en vervolgens "ophoud met actief sturen" ofwel gewoon de sticks vast houd in wat een bocht zou moeten worden, zijn al deze effecten als sneeuw voor de zon verdwenen. De heli blijft mooi op hoogte, vertoont geen neigingen om de neus op of neer te steken, alleen: ik kom héél ergens anders uit als waar ik naar toe had gewild!!!!
En zodra je dát wilt corrigeren, komen opeens al die rare verschijnselen weer voluit om de hoek kijken....
Beste Henri, het tegen de wind in trekken bij het verlangzamen tot een vrille betekent gewoon dat je de vleugels van het model niet vlak hebt liggen maar lichtjes tegen de wind in gerold hebt.