advies (alweer)
1 lipo checker kopen om te zien als er geen onbalans is tussen de cellen, je kunt dit ook met je voltmeter doen maar dat doe je dan via de balanceerkabeltjes, hetgeen klein en onhandig is.
2 die lipo volladen op het lipo programma tot ie afslaat op +-4,2 volt per CELL
(doet ie automatisch)
3 je stelt je TIMER IN op je zender,
en 4 je begint met 5 minuten te vliegen.
dan DIRECT na het landen kijken met je checker hoeveel spanning er nog per cell inzit. Hiermee weet dan dat je meteen hoeveel er met 6 minuten uit is. (ik zie je dit al doen met je multimeter.. handig..
geeft de checker bvb nog 50% aan, dan kan je nog 2 minuten extra bijvliegen.
5 je past je timer aan en vanaf hij begint te tuuten land je en stop je met vliegen. regelmatig nazien als je niet onder de 20-25% komt met je checker.
tja, een alarm op je rx... waarom zou je dat doen?
Daarvoor heb je diverse mogelijkheden: zo'n zoemer OP de rx batterij zelf, of idd zo'n telemetry toestel.. leuk voor de eerste keren vind ik...
beste tip: ALTIJD voor het vliegen alles laden, en voor je start alles NAMETEN (ja, met je checker ;-) ) dan zit je veilig.
Met wat voor toestel is het trouwens dat je gaat vliegen? want je spreekt over een aparte RX batterij?
als er geen aparte BEC nodig is (250-450-500 klasse helis) dan kan je het beste (eigenlijk op alle helis) je voltage cutt off op Middle of High zetten.
Dit is als extra veiligheid: hoe werkt dit? Je vliegt te lang maar je hebt het niet door... je voltage zakt naar bvb 3,5 volt en de ESC (regelaar) waarschuwt en dwingt je om binnen te komen door de Headspeed drastisch te verminderen.
;-) OPGELET! Cutt of moet op SOFT staan! als je hard neemt dan stopt ie gewoon met draaien en val je als e baksteen uit de lucht! Die cutt off dient eigenlijk om je lipos te beschermen tegen te diepe ontlading
Dit gebruik ik op al mijn helis, puur als veiligheid, ik volg steeds de TIMER..(soms met tegenzin...)
en nu vliegen! hup hup!
