Graupner speed profi 40r

  • Topicstarter Topicstarter geuk
  • Startdatum Startdatum
G

geuk

Guest
Hallo,

sinds kort zit ik (of mijn boot ;) ) met een probleem ...
Betreft een catamaran voerboot met twee Robbe Power 600 motoren, twee 6v batterijen en dus ook twee 40 r snelheidregelaars.
Een blokkage van een van de schroeven maakte dat uiteindelijk de ene regelaar compleet de geest gaf en de andere enkel nog vooruit ging...printplaten vervangen en de beide regelaars...Alles werkt terug prima, MAAR er is toch een probleem: als we, zoals normaal verwacht wordt, eerst de centrale aan/uit knop uitzetten en vervolgens de zender...dan begint de rechtermotor te draaien, de andere servo's doen dan ook raar ( hookrelease werkt, voerbakpinnen gaan op en af etc)...ALS we dan de rechter snelheidsregelaar apart uitzetten, is alles ok....de keer daarop, werkt het net andersom en moet je hem terug aanzetten om alles stil te krijgen.

Iemand suggesties? We hebben ons al suf gezocht, alles losgemaakt en terug gemonteerd, exact zoals voorheen en volgens schema...

Thanks,

bart
 
Altijd EERST de zender aan dan pas de ontvanger.
Eerst de ontvanger uit, dan pas de zender.

Dit ben ik met u eens! Als ik eerst de boot aan zet draaid mijn roer ook iets
Ander som nergens last van

Hoewel ik vaak eerst mijn boot aan druk , in het water zet en dan zender aan en wegvaren
 
Speed Profi 40R

Heren,

alvast bedankt voor de eerste reacties...maar dit bevestigd dus dat de handelingen in de goede volgorde worden uitgevoerd.
Probleem blijft dus: servo's die plots een eigen leven gaan leiden als eerst de ontvanger uitgezet wordt en vervolgens de zender...en enkel gestopt kunnen worden door de rechter snelheidsregelaar, via het voorziene schakelaartje, apart uit te zetten ( in feite gewoon in de andere stand te zetten dan dat hij staat,want de volgende keer dient het net andersom te gebeuren). Dit is natuurlijk vervelend, daar ik de boot telkens moet openen om dit te doen.
Oorzaken?
1) blijft die snelheidsregelaar stroom krijgen? Kan in feite enkel indien er iets aan die regelaars veranderde ( ik had er van goed een jaar of 2 oud) in het laatste jaar. Vernieuwd model, met zelfde nummer of zo?
2)Ontvanger misschien ook stuk? Alhoewel alles normaal werkt...totdat afgezet wordt.

Kan dit eventueel opgelost worden door een relais te plaatsen tussen voeding en regelaar, gekoppeld aan hoofdschakelaar van de ontvanger?

Met dank

bart
 
hallo

je hebt dus twee regelaars zitten
is van een regelaar de rode draad onderbroken naar de ontvanger?????
zo niet dan vechten deze regelaars om de bec sturing van de ontvanger te verzorgen

gr raf
ps ik heb dat schakelaartje er zelfs vanaf geknipt om plaats te sparen
de draden gewoon verbonden en isolatie (krimpkous )er over heen gezet
 
graupner speed profi 40 r

Raf,

ik zie geen enkele onderbreking. Alle draden werden losgemaakt en terug bevestigd.

De schakelaar afknippen en draden verbinden helpt ook niet: dan kan je hem helemaal niet meer afzetten...

De voeding komt van twee batterijen. Aan linkerkant van batterij naar printplaat, naar regelaar. Er is een verbinding van de linker printplaat, in dubbel (zwart/rood) naar de andere printplaat. Ze dienen immers samen te werken ( gelijke snelheid, ter plekke draaien met de ene vooruit en de ander achteruit etc). Ook die printplaat ( van de bewuste rechter regelaar) krijgt voeding van een batterij.
Nu, zoals gezegd, voorheen nooit problemen mee gehad. Na vervanging van de ( identieke ) printplaten en regelaars: rare kuren.
Ben je echt thuis in deze materie? Ik ben van Genk: misschien dat ik eens even kan langskomen of zo?Gek wordt ik ervan :)

http://www.karper-centrum.com/foto-centrum/gallery.php?entry=images/juli2011_001.jpg

mvg

bart
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Speed Profi 40R

...nog iemand ideeën? Ik weet het echt niet meer...en de leverancier van het concept ook niet :(
Gisteren alles nog eens uit elkaar en terug in elkaar en uitgemeten...zou goed moeten zijn...
 
hallo bart

met dat schakelaartje zet je de regelaar niet af
je schakelt het stuur gedeelte uit maar de power draden naar de motoren worden er niet door onder broken
de regelaar blijft nog steeds stroom verbuiken en trekt zo je accu leeg
maar dat was niet het probleem
je spreekt van een print ????
normaal is het
ontvanger naar regelaar1 en zo ook naar regelaar 2
van een van de regelaars wordt de + draad onder broken door hem uit het stekkertje te halen en te isoleren
zodat de ontvanger nog maar van 1 regelaar voeding krijgt
nu spreek je van een print plaat die tussen je accu's staat en de reglaar????
je kan altijd eens langs komen hoor ik stuur je adres per PB
dan kunnen we der altijd eens naar kijken
gr raf
 
graupner speed profi 40 r

Raf,

Er zitten inderdaad twee printjes van minishop tussen iedere baterij en regelaar...

Het zou tof zijn als ik even zou mogen langskomen. Eric van minishop Hasselt ( de leverancier), toch ook niet de minste op gebied van sturingen, zit ook met zijn handen in de haren :mad: Ik stuur je een foto per pb..

Nu wil het toeval dat ik de boot vanmorgen wegbracht naar iemand die me de voerderbakken gaat aanpassen ( rvs ). Ik zal hem in de loop van dinsdag terug hebben. Zou het dan passen dat ik dinsdagavond even langskom: misschien dat je het op een wip geregeld krijgt? Ik vertrek immers woensdag naar Duitsland ( normaal met de boot )...en het zou helemaal top zijn moest ie dan naar behoren werken..

mvg

bart

bart
 
Bart, die twee printjes kunnen natuurlijk ook de ontstoorfilters van de motoren zijn.
bovendien zet ik altijd tussen de accu's een hoofdschakelaar, dat wil dan zeggen schakelaar uit geen batterijspanning tussen gebruikers daarna ontvanger uit en dan de zender.
de boot doet dan niks meer omdat alle gebruikers zijn afgeschakeld.
groetjes piet
 
graupner speed profi 40 r

Piet,

ook dank voor je reactie :D

Nu, wat de juiste functie is van de printjes is me niet heel duidelijk. Op eentje staat er een relais, op de andere niet.
Er zit wel degelijk een hoofdschakelaar op de boot, na die printjes. Normaal werd er alles mee afgezet...maar sinds de nieuwe snelheidsregelaars erop staan, heeft ie dus kuren.
Zou een bijkomende relais tussen de vreemd doende snelheidsregelaar en de hoofdschakelaar soelaas kunnen brengen?

mvg

bart
 
Bart, zet eens wat foto's van het bedoelde op het forum misschien dat alles dan iets duidelijker wordt.
groetjes piet
 
graupner speed profi 40 r

Piet,

ik probeerde dat al ( tevergeefs in eerste instantie) totdat ik zag dat dit blijkbaar niet als bijlage mag op de site... ik doe nog eens een poging...



b


Uploaded with ImageShack.us
 
Laatst bewerkt door een moderator:
het spijt me Bart, ik kan uit deze foto niet opmaken hoe het precies zit.
misschien toch maar even naar de modelbouwshop.
groetjes piet
 
boot001.jpg

Vindt het niet gek dat je storing hebt, je moet je stroom draden altijd gescheiden houden van de servo draden, anders heb je gewoon geheid storing op alles,

Dus mijn tip: Sorteer je spaghetti en probeer alles gescheiden te houden,servo draden bij elkaar en stroomdraden bij elkaar,.

Heb je kans dat 80 a 90% van je storing weg is...

Mvg Vincent.
 
graupner speed profi 40 r

Vincent,
op zich een goede tip, maare...die zitten wel degelijk gescheiden hoor...en bovendien zit/zat er niet de minste storing op daar alles normaal werkt(e)...behalve, sinds de regelaar vervangen werden, als alles afgezet wordt...en de linker regelaar een eigen leven begint te leven. Te vergelijken met wat er gebeurt als je eerst de ontvanger en dan de zender aanzet bv...Wat dus enkel kan als de regelaar nog stroom krijgt...

mvg

b
 
hallo

als bart dinsdag eventjes langs komt dan weten we reeds meer
meten is weten
er is maar een regelaar die de ontvanger van stroom mag voor zien
de kleine schakelaartjes op de regelaars zijnniet bedoelt om de reglaar uit te zetten
er blijft nog steeds spanning op de regelaar staan je schakelt alleen de power fed's uit
als nu de tweede regelaar ook nog stroom blijft krijgen vechten de twee om de ontvanger van stroom te voor zien

wat de extra printjes betreft wat ik zo kan zien
eentje voor de verlichting rechts onder (conrad printje)
servo voor de ontkoppeling van de vislijn
servo voor de kip bakken
en dan vooral veel draad en vooral rode draden die naar kroon steentje gaan
waar ze voor dienen ??????? god mag het weten of wel die de boot gebouwd heeft

dus het zal vooral meten worden

maar zijn die nieuwe regelaars terug geprogrameerd geworden ?????

gr raf
 
Laatst bewerkt:
graupner speed profi 40 r

Raf,

nogmaals, via deze weg, mijn welgemeende dank voor de ongelooflijk snelle service :)
Forumleden: dat is nu eens iemand die kennis van zaken heeft! In een handomdraai ( na wat metingen) opgelost...Bleek uiteindelijk idd toch nog stroom te komen via de ontvanger naast het feit dat er via doorverbinding ( een verkeerde las op de herstelde print) rechtstreeks stroom bleef komen van de rechterbatterij: door die las hing de regelaar op de stroom van de verlichting ( zonder relais dus) en de verlichting op die van de regelaar. Door het verbreken van de stroom via de ontvanger, deed hij weer normaal...maar de regelaar had nog stroom en , ook al zou de boot uitstaan, toch zou die de batterij langzaam leegtrekken....

grtz

b
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hallo

de regelaar van de rechter motor bleef stroom krijgen en bleef stroom geven aan de ontvanger
dus eigenlijk stond er niets af en daarom die gekke bewegingen van de servo's

de regelaars werken goed op de aangeboden spanning dus dat was het probleem niet
servo kabeltje ontkoppeld en daarna eventjes wat meten en het probleem was gevonden

de klem bussen waren een maat te klein voor de draden van de regelaars en de hele opzet was een kluwe van kans op een wankel kontact of 10

maar de boot werkt en dat was de bedoeling

gr raf en niets te danken
 
Back
Top