Regelaar stuk?

freekt

Vriend van modelbouwforum.nl
Ik zit met een probleempje.

Afgelopen dinsdag gevlogen met mijn depron trainer, eerste accu, geen enkel probleem, vloog prima.

Na het verwisselen van de accu weer gaan vliegen, en op een gegeven moment hield de motor ermee op. Nog een keer geprobeerd en de motor leeg "af te slaan". Daarnaast was de regelaar erg warm, op het hete af.

Volgens de aanwezige clubgenoten kan dit waarschijnlijk 2 dingen betekenen:
1. de accu is niet goed gebalanceerd, een cel loopt te snel terug en daarmee het voltage. Dit komt onder een veiligheidswaarde, de regelaar denk dat de accu (bijna) leeg is en sluit de stroom naar de motor af.

2. De regelaar is oververhit. Nu heb ik een 25A regelaar en een 15A motor, dus de regelaar is redelijk overgedimensioneerd. Ze vertelden me op de club sowieso ruim bemeten regelaars te gebruiken, maar dat lijk ik toch gedaan te hebben.

Ik hoopte op optie 1, mijn oplader kan namelijk ook balanceren. Opnieuw laden en meten: 12,49 V beiden. Naar het veld gegaan en .... niets.

Er komt alleen een regelmatig snel piepje (volgens mij uit de motor, maar dat moet ik nog even goed checken) waarbij de prop bij elke piep een heel klein beetje op en neer beweegt.

Nu is mijn vraag: is de regelaar toch stuk? Is er iets anders aan de hand? Kan ik nog iets doen om de regelaar te "fixen", als het de regelaar is. Ik zou dus graag willen weten wat er aan de hand is en hoe ik dit in de toekomst kan voorkomen.

Thanks alvast voor de hulp.

Freek

BTW:
motor: HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 2209 26turn 1130kv 15A Outrunner
Prop: 9*4,7
Accu: Zippy Flightmax 1300; 3S: HobbyKing Online R/C Hobby Store : ZIPPY Flightmax 1300mAh 3S1P 15-25C
Regelaar: Hype Alpha Control Pro, 25A
 
Laatst bewerkt:
Hey

Die motor mag maximaal 15A verbruiken.
Als je regelaar zo heet wordt dan betekend dat dat de motor veel meer als die 15A gebruikt!
Wat je dus moet doen is je Amperes meten, en daarop je prop aanpassen!

Groeten
 
het piepje dat je hoort komt inderdaad uit de motor dit hoort.
komt het sigaal van de stick helemaal naar 0 of -100% anders initialiseerd de regelaar niet meer. dus alle trim op nul en stick volledig dicht. als de regelaar hier niet op opstart is deze waarschijnlijk kapot. sommige reglaars zijn met het maximale ampere aangegeven in plaats van nominaal en deze maximaal redden ze enkel indien goed gekoeld. ik ben zo ook al een toestel kwijtgeraakt. tijdens een vlucht gaf de regelaar het op.
 
hallo,
ik heb ongeveer het zelfde voor, vroeger was dit ook gewoon een piepje bij mij en verder niks, tegenwoordig slaat mijn motor ophol, dus ik zou ermee oppassen. ik heb nu wel ondervonden op een flight-sim dat mijn zender niet helemaal in orde is. wanneer ik naar rechts stuur met de rolroeren blijft het vliegtuig steeds naar rechts gaan zelfs als ik los.

ik ben ook naar een modelbouwwinkel gegaan voor raad en men kon mij daar vertellen dat mijn ontvanger er onder door zit, dit kan natuurlijk wel het probleem zijn. zelf heb ik mijn ontvanger nog niet kunnen vervangen omdat ze deze niet meer maken, binnenkort ga ik proberen bij een kennis.
ik zou dus als je een reserve ontvanger hebt eens proberen te vervangen.
ofwel je zender openschroeven en kijken naar de aansluiting met je antenne. als hier een draadje niet goed vast zit kan je dit ook krijgen.

ik weet niet of dit geholpen heeft maar ik hoop van wel ;-)
 
Bedankt voor de eerste reacties.

@ markjuhh: de prop is aanbevolen bij deze motor. Verder levert ie meer thrust dan de gewicht van het vliegtuig. Combinatie is een beetje overgedimensioneerd, en de belasting zou dus relatief laag moeten zijn. Ik kan natuurlijk een kleinere prop kunnen proberen in de toekomst ...

@ droopy0025: de regelaar geeft eerst een leuk muziekje als de accu wordt aangesloten, en daarna begint het piepen. Naar 0 of 100 % gaan doet niets ivm initialiseren. Misschien is ie dus idd stuk. Ik heb nog een 25A regelaar van een ander merk liggen. Misschien maar eens proberen.

@ vliegtom. Ik heb na de poging met dit toestel met een ander toestel gevlogen, dat ging perfect. Aan de zender ligt het denk ik niet. Ik kan natuurlijk best eens een andere ontvanger proberen.

Iig weet ik nog steeds niet wat ik verkeerd heb gedaan.

Ik ben een keer gecrashed. Kan het zijn dat een kromme motor as ervoor zorgt dat er extra amperes worden getrokken? De as lijkt redelijk recht, maar heeft wel een tik gehad.

Groeten en weer bedankt,

Freek
 
Iig weet ik nog steeds niet wat ik verkeerd heb gedaan.

Meten is weten, dus eerst meten hoeveel Ampere het geheel verbruikt!

Ik ben een keer gecrashed. Kan het zijn dat een kromme motor as ervoor zorgt dat er extra amperes worden getrokken? De as lijkt redelijk recht, maar heeft wel een tik gehad.

Ja dat kan!
Haal de prop en meenemer van de as af en draai hem rond, zo kom je er achter of hij krom is!

Groeten
 
Hoe lang duren de piepjes? Voor de Hype alpha (heb er ook één) geldt:
piep van 2 seconden: regelaar krijgt geen signaal van de ontvanger
twee piepjes per keer in 1 seconde: accuspanning niet goed
drie piepjes van 0,25 seconde: gashendel niet helemaal dicht
 
hoi
staat de gascurve wel goed
het kan zijn dat deze toch niet lekker staat
even zender aan met volgas dan accu aansluiten en binnen een paar seconden gas dicht
als je geluk hebt heeft de regelaar een autogas curve functie en moet je deze even opnieuw instellen

succes

gr albert
 
Heeft ie, volgas, accu aansluiten en er volgen drie piepjes. Daarna na 2 seconden nog twee piepjes. Dan gas dicht en er volgt een bevestigende lange piep.
 
Bedankt weer voor de reacties :D.

@ Markjuhh: idd, meten is weten. Alleen valt er nu nog niet veel te meten als de motor niets doet. Mocht ik hem aan de praat krijgen zal ik dat zeker proberen. Alleen weet ik nog niet hoe ik de amperes meet :confused:. Ik heb een multimeter. Meet ik dat op de + en - tussen accu en regelaar of tussen motor en en regelaar? In het geval tussen motor en regelaar zijn er 3 zwarte draden. Welke moet ik dan hebben? Wat betreft de mogelijk kromme as: als de motor loopt kan ik aan het ampereverbruik waarsch. wel zien of er iets mis is.

@ Sjurk: hij (de motor, niet de regelaar) geeft volgens mij ongeveer 2 piepjes per seconde maar wel heel regelmatig achter elkaar. Dus een oneindige serie korte piepjes.

@ aws1 & Sjurk: Thx, gascurve zal ik proberen opnieuw in te stellen.

Dus voorlopige conclusies:
- Op zich moet de regelaar de motor aan kunnen
- Gascurve moet mogelijk opnieuw worden ingesteld
- Via ampere meting (hoe, nog even nagaan) kan worden nagegaan of er geen gekke dingen gebeuren, zoals kromme as

Wat ik ga doen:
1. Gascurve proberen in te stellen. Als dat geen verbetering geeft:
2. Andere regelaar installeren
3. Als motor dan wel draait amperes meten

Freek
 
Staat je regelaar niet per ongeluk ingesteld op 4S Lipo (dan ziet hij een volle 3S als een lege 4S Lipo :( ) ... overigens mag een regelaar best wel heet worden, zeker als je veel half gas vliegt ... maar zolang je hem nog vast kunt pakken (< 40° C ) is er niets aan de hand, de meeste electronica komt pas tussen de 80° en 125°C in de problemen en dat pak je echt niet meer beet ... wel zijn de meeste "Chineesjes" onder de regelaars wat krap gedimensioneerd t.o.v. hun specificaties (25A max is ook echt 25A max, en bij wijze van spreke fikt deze bij 26A al uit) en is het verstandig met de belasting niet veel hoger dan 70% van het opgegeven aantal A's te gaan (een 25A regelaar word dan een 18A regelaar) ...
 
Hi Dirk, dat een grotere regelaar wijs is had ik idd al gehoord. Hij leek ook niet super heet, zeker geen 80 graden C.

Of de regelaar per ongeluk op 4S lipo staat ingesteld weet ik niet. Hoe zie ik dat? Hoe pas ik dat evt aan?

Freek
 
@ Sjurk: hij (de motor, niet de regelaar) geeft volgens mij ongeveer 2 piepjes per seconde maar wel heel regelmatig achter elkaar. Dus een oneindige serie korte piepjes.
Freek
Twee piepjes per seconde, dat zou wijzen op een verkeerde accuspanning. De regelaar gebruikt namelijk de motor om pieptonen te genereren.
 
Hi Dirk, dat een grotere regelaar wijs is had ik idd al gehoord. Hij leek ook niet super heet, zeker geen 80 graden C.

Of de regelaar per ongeluk op 4S lipo staat ingesteld weet ik niet. Hoe zie ik dat? Hoe pas ik dat evt aan?

Freek

Dat is een typisch RTFM (Read The Fabulous/Fantastic Manual ;-) ) gevalletje ... "ergens" staat daar vast wel in hoe je dit in moet stellen ... en of de regelaar dit kenbaar maakt door een bepaalde serie piepjes ... ik kan zo snel geen handleiding vinden op het internet van die regelaar ...
 
Automatisch herkennen van 3 of 4 cellen blijft kritisch ... zo te zien kan je het aantal cellen niet ingeven (m.u.v. de HV regelaars) ... 3S LiPo vol = 12,6V en 4S LiPo leeg = 12,3V (bij 3,1V afslag) ... probeer de regelaar op een lagere afslag spanning te zetten (alleen om te testen) zie handleiding punt 3.4 ... en eventueel bij 3.3 voor "motorleistung reducieren" kiezen ...
 
Idd gevalletje rtfm ;). Niet dat er een bij zat of zo...

Anyway, bedankt voor de link. Ik zal nagaan of hij op de verkeerde lipo staat ingesteld. Als dat het geval is zou het ook wel een gevalletje autodidactische spontane herprogrammering van de regelaar zelf zijn ;).

Ik heb er namelijk al een vlucht of 15 zonder problemen erop zitten met deze combi.

Freek
 
Back
Top