Nou ik neem aan dat als bijvoorbeeld Remy met zijn bedrijfje de nodige vergunningen regelt dat er bij het aanvragen voor deze vergunningen ook gekeken wordt of er boven een massa wordt gevlogen. Dat zou dit bedrijf dan ook hebben moeten doen maar het ziet er naar uit dat ze dat niet hebben gedaan.
Lastig denk ik, zeker als je vaak de volgende dag gevraagd wordt een shoot te draaien, zo'n vergunning regel je niet even in een half uurtje.
Handhaving kan gewoon door de autoriteiten als ze zo'n ding zien vliegen boven de mensen of er via youtube of Vimeo achter komen. Natuurlijk besef ik terdege hoe moeilijk handhaving in dit geval is maar het is niet onmogelijk.
Van de politie hoef je niks te verwachten, die kan niet eens fatsoenlijk het MKB beschermen tegen diefstal en overvallen. Dat heeft wat mij betreft een significant hogere prio dan iemand die met een RC apparaat luchtopnames maakt. Ik zou daar niet op inzetten, je kunt beter de eigen verantwoordeljkheid bij de RC piloot proberen aan te spreken, een stuk bewustwoording van de risico's dus.
Het probleem blijft dat als niemand weet wat wel en niet mag er altijd mensen zijn die op deze manier hun geld proberen te verdienen zonder de juiste vergunningen en als het bijvoorbeeld bij hun fout gaat kunnen anderen die dit soort bedrijfjes veilig ! runnen met de juiste vergunningen zoals Remy en jij ook meteen opdoeken.
Ik ga daarin een heel stuk met je mee, maar de meeste zaken kan je natuurlijk op je sloffen wel aanvoelen. Het enigste wat je je voor hoeft te stellen is 'wat gebeurt er als m'n multicopter uit de lucht komt vallen'. Daar is in de regel niet veel fantasie voor nodig.
Ik denk dat je daarom best hetzij via de KNVvL hetzij via de oprichting van een eigen Nationaal FPV platform of stichting heel wat voor elkaar zou kunnen krijgen.
Ik geef een klein voorbeeld uit een totaal andere discipline/hobby, re-enactment. Mede dank zij het Landelijk Platform Levende Geschiedenis is de wapenwetgeving voor re-enactors eindelijk dusdanig goed geregeld dat het geen probleem meer vormt om een verlof te krijgen indien je aan alle voorwaarden voldoet.
Je pleit dan dus voor een systeem van vereisten en voorwaarden, in plaats van een vergunning die per keer wordt afgegeven? Daar voel ik wel wat voor, daarmee heb je in ieder geval de beperking van de noodzaak tot vergunningaanvraag per shoot omzeild. Eén ding moeten we echter niet uit het oog verliezen: niemand wil opzettelijk z'n dure multicopter crashen, tenminste, daar mag je toch redelijkerwijs vanuit gaan.
Dan zul je dus toch eisen moeten gaan stellen aan de apparatuur en de werking ervan. Da's lastig, want dan wordt het héél specialistisch en het wel of niet conform zijn van e.e.a. is lastig te controleren. Een RLD keuring is te kostbaar behalve voor bedrijven met een miljoenenbudget en een modelbouwclub heeft in de regel de expertise niet in huis.
Kortom, het is geen eenvoudige materie, en gewoon verbieden is een dooddoener, daarmee gooi je de baby letterlijk met het badwater weg.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality