krijg easystar niet de lucht in

Hallo,

Ik ben heli vlieger maar wilde het gevleugeld vliegen ook proberen.

Nu heb ik wel eens een easyglider gehad, zonder succes.En nu heb ik een easystar, zonder succes:p

Wat doe ik verkeerd??

Het probleem was bij allebei het zelfde.Hij wordt recht gegooid met de neus in de wind, daarna trekt de neus omhoog en komt hij in een soort stall, wordt hij onstuurbaar met een wegdraaiende duikvlucht als gevolg.De lipo die helemaal voorin de neus zit is een 2200 3s zippy.Er stond wel veel wind dus het was niet ideaal.

Ook zijn de servo's erg zenuwachtig, bij uitslag geven gaan ze stotterend heen hen weer.Het zijn tover pro's MG 90S op de rudder en elevator en de gewone towerpro's 90 op de flaps.

Ik heb het zo in de zender staan dat links gas en rudder is.Rechts is flaps samen met rudder en elevator.

Groeten

Peter
 
Laatst bewerkt:
Is het vliegtuig goed in balans?
Als je hem de lucht in gooit en je geeft gas moet je hem een beetje down geven,vliegtuig wil recht omhoog,tot de motor het niet trekt en komt hij inderdaad in een stall.
Kijk of de aansturing van de flaps soepel en vrij kan bewegen.
 
als je servo'sál stotteren lijkt het me wijs om niet te gaan vliegen en dat eerst op te lossen.

cg moet ander denk ik meer gewicht in de neus.
vingers onder de vleugel op de hoogte van de carbon staaf, dan moet hij met de neus naar beneden gaan.

welke motor prop?
 
Lipo legt voor in prop is een 9x5e motor is een 2300kv.
Ik heb de mg servo's vervangen door gewone en nu is het wel beter.De gewone tower pro's stotteren niet echt en geven een mooie uitslag.
De motor heeft power zat en hij heeft ook wel even gevlogen maar in rondjes en was verder onstuurbaar.Ik zal het CG goed checken.
 
Hey

Je trekt je toestel in een stall! Idd een beetje schuin naar beneden opgooien en veel rustiger "Up" geven!
Waarom eigenlijk rudder gemixt met flaps?

Groeten
 
Laatst bewerkt:
9x5 prop waar heb je die gelaten

je moet al moeite doen om een 7x4 kwijt te kunnen op een easystar vanwege de motorplaats. afstand naar de romp toe.

foto ??
 
2300 kv.....en dan een 9x5 erop op 3s

gaat volgens mij niet goed.

2300 is geschikt op 3s voor 6x3 of een 5x5
 
Nu heb ik wel eens een easyglider gehad, zonder succes.En nu heb ik een easystar, zonder succes:p

Peter ( en de anderen)

Het feit dat je met beide toestellen al problemen hebt gehad (of helemaal niet aangezien je ze niet in de lucht kreeg) doet vermoeden dat het absoluut niet aan de setup van de toestellen ligt maar eerder aan je vliegkunde.

Normaal zijn beide toestellen goed te vliegen zelfs voor een noob na wat lessen.


Stevo
 
Het zwaartepunt ligt teveel naar achteren, dit is een kenmerk van een staartlastig vliegtuig. Zorg dat het zwaartepunt 5mm tot 10mm voor het oorspronkelijke zwaartepunt ligt (dat is ongeveer de voorste rand van de strip die over de vleugelbuis zit geplakt).

Kom anders dinsdagavond bij goed weer naar het veld van Aeroclub Heemskerk, of anders naar de club. Gaat het allemaal wel goed komen. ;)
 
Een goed gebalanceerde EasyStar met alle roeren recht en motor uit kun je weggooien met je zender op de grond. Je hebt dan nog voldoende tijd om de zender op te rapen en de besturing te starten. ;)
 
Ik heb hem van iemand overgenomen die zei dat het CG goed was.Ik heb het net gechecked op de twee mal afdrukken die precies op het kapje zitten die tijdens de bouw op de vleugenbuis gaan.De neus kwam idd ophoog.Ik heb nu als gewicht een keychain camera op de neus gemaakt met klitteband zodat ik hem nog een beetje kan schuiven.Nu komt de neus iets naar beneden zetten.

Kan ik er vanuit gaan dat het CG zo goed is als ik die punten aan hou?

Groeten

Peter
 
.... Ik heb het net gechecked op de twee mal afdrukken die precies op het kapje zitten die tijdens de bouw op de vleugenbuis gaan.De neus kwam idd ophoog.Ik heb nu als gewicht een keychain camera op de neus gemaakt met klitteband zodat ik hem nog een beetje kan schuiven.Nu komt de neus iets naar beneden zetten.

Kan ik er vanuit gaan dat het CG zo goed is als ik die punten aan hou?
Precies op de punten houdt niet over. Eigen ervaring heeft geleerd dat het beter is om 5mm voor die punten aan te houden (geldt voor de meeste Multiplex vliegtuigen).

Of een tas koffie te drinken:cool:
Yep, zo is onze kaartclub ook ontstaan bij het beginnen met vliegen. ;) :lol:
 
Oké kan idd ook nog wat gewicht toevoegen.

Met 5mm bedoel je richting de neus?

Groeten

Peter
 
Laatst bewerkt door een moderator:
easy star

Ik heb hem van iemand overgenomen die zei dat het CG goed was.Ik heb het net gechecked op de twee mal afdrukken die precies op het kapje zitten die tijdens de bouw op de vleugenbuis gaan.De neus kwam idd ophoog.Ik heb nu als gewicht een keychain camera op de neus gemaakt met klitteband zodat ik hem nog een beetje kan schuiven.Nu komt de neus iets naar beneden zetten.

Kan ik er vanuit gaan dat het CG zo goed is als ik die punten aan hou?

Groeten

Peter
Easy star van mij gekocht ,accu in de neus zo ver mogelijk naar vooren en je heb het perfecte zwaartepunt.
Heb hem zelf gevlogen en eenmaal boven ,gas dicht en hij zweefd perfect in balans ,als je het niet lukt ,ga naar een vliegclub met instructeurs
john.
 
Easy star van mij gekocht ,accu in de neus zo ver mogelijk naar vooren en je heb het perfecte zwaartepunt.
Heb hem zelf gevlogen en eenmaal boven ,gas dicht en hij zweefd perfect in balans ,als je het niet lukt ,ga naar een vliegclub met instructeurs
john.

Nou ik heb het CG getest volgens deze jongens, en met de lipo helemaal voor in klopt er nog niks van hij trok ook in stall.Ook de MG servo's werkte niet goed.Ik heb nu gewone servo's er in gezet net als de flap servo's en nu werkt het goed.Zodra het weer een beetje knap weer wordt ga ik hem weer proberen.
 
Laatst bewerkt:
2300 kv.....en dan een 9x5 erop op 3s

gaat volgens mij niet goed.

2300 is geschikt op 3s voor 6x3 of een 5x5

Wat gaat er niet goed dan ? Het is niet zo dat hij in het frame vast loopt.
Hij heeft wel het frame geschamt maar dat is tijdens de crashes gebeurd denk ik.

Heeft hij bij een andere prop meer kracht ?

Ik denk wel dat ik te veel up geef maar ik dacht dat de motor dat wel zou trekken.Het is ook niet zo dat ik hem recht omhoog stuur ofzo.Misschien kan ik hem wat down trimmen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top