carbonstaaf Last Down XL V3

Hallo allemaal.
Ik heb een vraagje...is er iemand hier op het forum die een Last Down Xl V3 heeft of iemand kent met dit toestel?

Ik heb namelijk enorm veel pech gehad met zijn maiden fly afgelopen woensdag en onder andere is de 10mm massieve carbonstaaf in tweeën.:cry:
Nu is het geen mooie breuk, het lijkt wel of er een stukje weg is of zo dus weet ik niet of ik de juiste lengte heb als ik hem tegen elkaar houd.
Ik denk dat ie 50cm lang is.
Is er iemand die dit zeker kan weten.

B.V.D. Mario.
 
Er is een topic hier op mbf over de last down xl, ik kan hem nu ff niet vinden..

Ergens op het laatst in dat topic ging het over de lengte van die staaf.. Misschien heb je er wat aan! Ff zoeken!

Wat is er overigens gebeurd? De ldxl is een zeer goedmoedige kist! ??

---
- ----------------------
Sent from iPhone.
Een typevautju is daarom snel gemaakt. Bij voorbaat excuses daarvoor :-)
 
Er is een topic hier op mbf over de last down xl, ik kan hem nu ff niet vinden..

Ergens op het laatst in dat topic ging het over de lengte van die staaf.. Misschien heb je er wat aan! Ff zoeken!

Wat is er overigens gebeurd? De ldxl is een zeer goedmoedige kist! ??

---
- ----------------------
Sent from iPhone.
Een typevautju is daarom snel gemaakt. Bij voorbaat excuses daarvoor :-)

Goedmoedig????? ik vind het persoonlijk een draak van een zwever die niet bepaald fijn vliegt. Voor dat geld kan je veel fijnere zwevers kopen die beter thermieken en die ook met meer wind zijn te vliegen. Daarnaast breken de vleugels erg makkelijk als je er een beetje mee op snelheid vliegt terwijl andere zwevers gewoon heel blijven.
 
He top! 49 cm dus. Bedankt.
Wat ging er mis. Nou twee dingen.
Als eerste heb ik het zwaartepunt heel netjes uitgeballanceerd op 7 cm achter de neuslijn. Volgens beschrijving tussen de 7 en 8,5 maar op de forums raden ze toch echt aan om dat op de 7 cm te doen. Maar bij de stars schoot hij als een racket omhoog en was compleet oncontroleerbaar en reageerde ook niet als ik vol down gaf. Pas toen ik de motor uitzette kwam hij vlak te liggen en begon te zweven.(wat een gaaf gezicht was dat)
Maar toen kwam punt twee....omdat ik geen gas meer durfte te geven moest ik een noodlanding maken en die heb ik volledig verprutst!!! Daar waar mijn piepschuimen Twinstar nog in de lucht was blijven hangen kwam de 3x zwaardere LD als een baksteen uit de lucht vallen. Overtrokken! Te weinig snelheid. Logies en oerstom. (ben een dag slecht in orde geweest hiervan)
Maar dit gebeurt me geen tweede keer!
Er komt meer gewicht in de neus en mss niet volgas de eerste paar meters bij de start. (word ook geadviseerd)
Ik weet zeker dat het goed gaat de volgende keer. Kijk er ook erg na uit. Ik vind het zo`n mooi toestel.
Er komen foto`s van mijn vliegende LD op dit forum dat is zeker.

Bedankt voor jullie info en als iemand nog een tip heeft voor mijn maidenflight nr2 dan hoor ik ze heel graag!

Groeten.
 
Als jij zegt dat hij overtrokken binnen kwam, en geen snelheid wilde maken, concludeer ik daaruit dat het instelhoekverschil veel te groot is en dus het zw-punt VEEEL TE VER NAAR VOREN.
Als je het ZW-punt nu nog meer naar voren gaat leggen, begin je aan een tweede reparatie. :-?


Als hij straks gerepareed is:
  1. Ik gok voor eerste zw-punt op die 8,5 cm. En dan zul je dus de instelhoek moeten verkleinen/flink down trimmen.
    Mijn ervaring is dat de opgave ALTIJD ver naar voren ligt. Angstblei noemen de Duitsers dat. En daar moet je ook angst voor hebben want je krijgt er heel venijnige kisten door.
  2. Eerst eens proberen of hij gewoon na een handstart goed (acceptabel goed) zweeft. Vliegt hij te hard voor een acceptabel handstart, dan doe je die handstart (maar ook alleen de handstart) op een dag met wat meer wind. De eigenlijke maiden stel je dan uit naar een rustiger dag.
  3. Motordomping 5-7 graden. Als dat er niet in zit 'gas' naar je hoogteroer mixen (1.0-1.5 graden down). Dat moet er vanaf het begin in zitten, Als je met de hand moet gaan corrigeren ben je te laat. Hij vliegt dan al te langzaam, en reageert daardoor al (te) traag.
  4. Maidens altijd een ander laten starten, zodat jij al met je vingers aan de knuppels zit om in te grijpen.
Succes de volgende keer.
Dirk.
 
Laatst bewerkt:
Goedmoedig????? ik vind het persoonlijk een draak van een zwever die niet bepaald fijn vliegt. Voor dat geld kan je veel fijnere zwevers kopen die beter thermieken en die ook met meer wind zijn te vliegen. Daarnaast breken de vleugels erg makkelijk als je er een beetje mee op snelheid vliegt terwijl andere zwevers gewoon heel blijven.

Sorry maar mijn ervaring is heel anders! Ik ben wel een goedweer vlieger, dat wel! Die kist zakt in een volle stall mooi door, zonder over een vleugel weg te vallen, vliegt langzaam, in de thermiek heerlijk rustig rond te draaien, glijdt als een malle.. Dus ja.. Een goedmoedige kist zoals ik 'm ken. En hard vliegen? Nee niet doen, het is dan ook geen acrobak maar een echte thermieker! En hij ziet er ook nog 's mooi uit!

Ontopic:
Ik denk dat Dirk hier de spijker op z'n kop slaat... Succes straks!!


---
- ----------------------
Sent from iPhone.
Een typevautju is daarom snel gemaakt. Bij voorbaat excuses daarvoor :-)
 
Als jij zegt dat hij overtrokken binnen kwam, en geen snelheid wilde maken, concludeer ik daaruit dat het instelhoekverschil veel te groot is en dus het zw-punt VEEEL TE VER NAAR VOREN. Als je het ZW-punt nu nog meer naar voren gaat leggen, begin je aan een tweede reparatie.


Mee eens. Een voorzichtige schatting van mijn kant is dat 80% van de modelvliegtuigen met een verkeerd instelhoekverschil vliegt. Veel vliegers gaan er vanuit dat het instelhoekverschil bij een ARF kist wel zal kloppen Niet dus. Bijna niemand meet het na. Ook bij de duurdere fabrikanten zie je grote afwijkingen, ik heb dat ook meegemaakt en mijn leergeld betaald.
Altijd nameten dus. Men heeft het op dit forum vaak over nuances in profielen en dergelijke maar het beste profiel zal je niet helpen als je instelhoekverschil niet goed is. Een afwijking van een halve graad heeft al zeer negatieve invloed op je vlieggedrag. Als je niet weet hoe je het instelhoekverschil moet meten, kijk dan hier even:

RC-Network.de - Magazin

Verder idd je motordomping controleren, uit je verhaal kan het goed zijn dat die te klein is. Als je alles hebt gecontroleerd kan je ook eerst eens een handstart zonder motor doen (met een helper). Succes

PS: als je kist over een vleugel wegvalt: weeg even de beide vleugelhelften. Als die niet gelijk zijn zal de kist bij een stall wegvallen over de zware vleugel. Een kist die mooi in evenwicht is zal gelijkmatiger doorzakken.
 
Als jij zegt dat hij overtrokken binnen kwam, en geen snelheid wilde maken, concludeer ik daaruit dat het instelhoekverschil veel te groot is en dus het zw-punt VEEEL TE VER NAAR VOREN.
Als je het ZW-punt nu nog meer naar voren gaat leggen, begin je aan een tweede reparatie. :-?






Als hij straks gerepareed is:
  1. Ik gok voor eerste zw-punt op die 8,5 cm. En dan zul je dus de instelhoek moeten verkleinen/flink down trimmen.
    Mijn ervaring is dat de opgave ALTIJD ver naar voren ligt. Angstblei noemen de Duitsers dat. En daar moet je ook angst voor hebben want je krijgt er heel venijnige kisten door.
  2. Eerst eens proberen of hij gewoon na een handstart goed (acceptabel goed) zweeft. Vliegt hij te hard voor een acceptabel handstart, dan doe je die handstart (maar ook alleen de handstart) op een dag met wat meer wind. De eigenlijke maiden stel je dan uit naar een rustiger dag.
  3. Motordomping 5-7 graden. Als dat er niet in zit 'gas' naar je hoogteroer mixen (1.0-1.5 graden down). Dat moet er vanaf het begin in zitten, Als je met de hand moet gaan corrigeren ben je te laat. Hij vliegt dan al te langzaam, en reageert daardoor al (te) traag.
  4. Maidens altijd een ander laten starten, zodat jij al met je vingers aan de knuppels zit om in te grijpen.
Succes de volgende keer.
Dirk.


Ja maar; (Dirk zegt het allemaal wat tactischer) :)

Als het zwaartepunt op 7 cm ligt dan is hij al zwaarder in zijn neus dan bij SP 8,5cm.
Dus meer lood erin (wat de TS van plan is) zorgt er alleen maar voor dat hij feitelijk nog 'rotter' gaat vliegen en met een beetje pech krijg je het met up niet meer bij getrimd.
En zo als een toestel staartlastig wordt.....dan heb je pas echt een draak.

Maar als ik het zo lees ligt de oorzaak, het kan naar klinken, in te weinig ervaring met echtere zwevers in combinatie met te weinig domping.
Als je een LD met wat vermogen volgas weggooit dan wil die idd eerst ff leuk stijgen maar als er geen 1KW motor in zit gaat de pijp snel leeg zijn terwijl hij wel een fikse stijghoek heeft.
Dat kun je roeren wat je wil maar zonder snelheid gebeurt er dan echt niets meer.
Als een zwever zweeft.....hoef je geen 'noodlanding' te maken (zie ook het stukje van Harry over die buitenlanding). Dan moet je hem gewoon ergens anders landen.

Een Twinstar of iets anders van piepschuim vliegt, met een klein beetje wind, inderdaad nog bij 5 km/h snelheid.
Een zwever als de LD (en eigenlijk alle zwevers) moet je 'laten zweven' en niet uitmelken tot bijna stilstand.
Dan vallen ze inderdaad overtrokken 'als een baksteen' uit de lucht.

Ik kan er naast zitten maar zo lees ik het.

Dus wat heb je nog meer gevlogen naast een twinstar en wat voor een motor (+ prop) ligt er in de LD?
Grote kans dat er met de LD niets mis is.
 
Laatst bewerkt:
Een voorzichtige schatting van mijn kant is dat 80% van de modelvliegtuigen met een verkeerd instelhoekverschil vliegt. Veel vliegers gaan er vanuit dat het instelhoekverschil bij een ARF kist wel zal kloppen Niet dus. Bijna niemand meet het na. Ook bij de duurdere fabrikanten zie je grote afwijkingen, ik heb dat ook meegemaakt en mijn leergeld betaald.
Mee eens. Nameten!
Maar ook dan nog: altijd eerst handstarts tot hij fatsoenlijk en goed bestuurbaar blijft hangen en een redelijke glijhoek heeft ...

Ja maar; (Dirk zegt het allemaal wat tactischer) :)
Dank je wel! :D

Als je een LD met wat vermogen volgas weggooit dan wil die idd eerst ff leuk stijgen maar als er geen 1KW motor in zit gaat de pijp snel leeg zijn terwijl hij wel een fikse stijghoek heeft.
Dat kun je roeren wat je wil maar zonder snelheid gebeurt er dan echt niets meer.
.......
Een zwever als de LD (en eigenlijk alle zwevers) moet je 'laten zweven' en niet uitmelken tot bijna stilstand.
Dan vallen ze inderdaad overtrokken 'als een baksteen' uit de lucht.
Ook een zwever met e-motor moet vliegen (niet 'helikopteren'). Dat wordt denk ik nog wel eens vergeten als er een stevige motorisering in zit. Wat met die lipo's en brushless tegenwoordig niet moeilijk meer is.
Wat veel gebeurt is een stevige motor erin en 'recht' omhoog. Vaak zie je dat het wel omhoog komt, maar als de snelheid maar mager is, is ook de bestuurbaarheid belabberd.
Zoals ik al zei: meteen vanaf het begin down geven om de snelheid erop te houden, en bij vliegtuigen die toch wel vliegen: beoordeel hoe de vliegsnelheid is. Die moet normaal zijn. Beter 30 gr stijgen met 15 m/s (vliegsnelheid!) dan 45 gr. met 10 m/s.

Hoe beoordeel je of een kist tijdens de stijgvlucht te langzaam vliegt? Heel simpel: volgas stijgen, eenmaal op hoogte motor abrupt uit en niet drukken om hem vlak te leggen. Gaat hij rustig uit zichzelf vlak liggen dan is het perfect, dondert hij binnen enkele seconden naar beneden alsof hij overtrokken is, dan vlieg je veel te langzaam tijdens de motor-fase.

Uiteraard is dit wat zwart-wit gesteld. Ik noem nu twee uitersten. Er zitten nog veel ruimte tussen deze twee. Maar houdt in je achterhoofd:
- de motor zorgt voor de snelheid
- vleugels voor het stijgen (als er maar voldoende snelheid is)
Dus: niet de motor moet de kist optillen (dan heb je een heli en dus 2 vleugels teveel gebouwd :rolleyes:), maar de vleugels.

Bijkomend voordeel: als je sneller vliegt draait je prop (en dus motor) sneller, en is het stroomverbruik lager. Je doet dus langer met een accu, en je komt er hoger mee.

Dirk.
 
vw4style zei:
........en zelf op maat zagen

Met een diamant slijpschijfje gaat dit het beste.
Wel ver weg van computers want carbon geleid stroom en heeft al diverse schades op haar geweten.

Rick
 
Even hier kijken, daar kan je zo een nieuwe staaf kopen van 1 meter of 0,5 en zelf op maat zagen

Stäbe - EMC-Vega

Gr Lyckele

Wellicht, met een beetje mazzel, past die extra 0,5cm aan elke kant gewoon in de vleugels dus zou 1 van 0,5 meter wellicht zonder bewerkingen toepasbaar zijn en ben je voor 17,90 euro klaar.

Controleer de rest van het toestel verder wel goed op beschadigingen.
Zoals losgeschoten servo's. beschadigde tandwielen van servo's, losgetrokken kwiklinks, geknikte antenne e.d..
Zou zonde zijn als hij bij zijn eerste echte vlucht door een andere oorzaak naar beneden komt.
 
Met een diamant slijpschijfje gaat dit het beste.
Wel ver weg van computers want carbon geleid stroom en heeft al diverse schades op haar geweten.

Rick
Inderdaad, daat gaat het mooiste, maar gewoon met een ijzerzaagje gaat ook best. Wel even rondom zagen, niet van de ene naar de andere kant doorzagen. Dan loop je kans dat je er een hele strook vanaftrekt.

Dirk.
 
Mee eens. Een voorzichtige schatting van mijn kant is dat 80% van de modelvliegtuigen met een verkeerd instelhoekverschil vliegt. Veel vliegers gaan er vanuit dat het instelhoekverschil bij een ARF kist wel zal kloppen Niet dus. Bijna niemand meet het na. Ook bij de duurdere fabrikanten zie je grote afwijkingen, ik heb dat ook meegemaakt en mijn leergeld betaald.
Altijd nameten dus. Men heeft het op dit forum vaak over nuances in profielen en dergelijke maar het beste profiel zal je niet helpen als je instelhoekverschil niet goed is. Een afwijking van een halve graad heeft al zeer negatieve invloed op je vlieggedrag. Als je niet weet hoe je het instelhoekverschil moet meten, kijk dan hier even:

RC-Network.de - Magazin

Verder idd je motordomping controleren, uit je verhaal kan het goed zijn dat die te klein is. Als je alles hebt gecontroleerd kan je ook eerst eens een handstart zonder motor doen (met een helper). Succes.

Als aller eerste...hartelijk dank allemaal voor jullie reacties en tips. :thumbsup:
Sorry dat ik zo laat reageer maar ben beetje druk de laatste tijd en paar dagen van huis geweest.

Ben er over uit dat de instelhoek niet goed is geweest. Dit ga ik na herstel goed nakijken en in orde maken. Zit ook te denken om de motordomping te controleren maar wil niet te veel tegelijk doen want ik ben bang dat dat wel eens te veel van het goede zijn.



Maar als ik het zo lees ligt de oorzaak, het kan naar klinken, in te weinig ervaring met echtere zwevers in combinatie met te weinig domping.
Als je een LD met wat vermogen volgas weggooit dan wil die idd eerst ff leuk stijgen maar als er geen 1KW motor in zit gaat de pijp snel leeg zijn terwijl hij wel een fikse stijghoek heeft.
Dat kun je roeren wat je wil maar zonder snelheid gebeurt er dan echt niets meer.
Als een zwever zweeft.....hoef je geen 'noodlanding' te maken (zie ook het stukje van Harry over die buitenlanding). Dan moet je hem gewoon ergens anders landen.

Een Twinstar of iets anders van piepschuim vliegt, met een klein beetje wind, inderdaad nog bij 5 km/h snelheid.
Een zwever als de LD (en eigenlijk alle zwevers) moet je 'laten zweven' en niet uitmelken tot bijna stilstand.
Dan vallen ze inderdaad overtrokken 'als een baksteen' uit de lucht.

Ik kan er naast zitten maar zo lees ik het.

Dus wat heb je nog meer gevlogen naast een twinstar en wat voor een motor (+ prop) ligt er in de LD?
Grote kans dat er met de LD niets mis is.
Dutchy. Je hebt helemaal gelijk!
Het is mijn eigen stomme schuld dat ie zo naar is terecht gekomen. Ik heb idd (nog) geen ervaring met dit soort toestellen en dat is me duur te komen staan. Dit gebeuurt me zo geen tweede keer!
Wat ik zoal vlieg is de bortelloze Twinstar/Piepschuimen Cessna en "gepimpte"Nemo van E-sky. Kortom...geen ervaring!

Inderdaad, daat gaat het mooiste, maar gewoon met een ijzerzaagje gaat ook best. Wel even rondom zagen, niet van de ene naar de andere kant doorzagen. Dan loop je kans dat je er een hele strook vanaftrekt.

Dirk.
Top. Diamant schijfje heb ik zo niet maar ijzerzaagje wel.
En het lijmen van het staafje was zeker niet bij me opgekomen!

Bedankt allemaal. Ik plaats een foto (mss wel een filmpje) van m`n vliegende Last Down wanneer het zo ver is.

Groeten Mario
 
Als aller eerste...hartelijk dank allemaal voor jullie reacties en tips. :thumbsup:

Bedankt allemaal. Ik plaats een foto (mss wel een filmpje) van m`n vliegende Last Down wanneer het zo ver is.

Groeten Mario

Graag gedaan, ten slotte is dit forum niet alleen maar om Jan en alleman af te branden maar om gewoon met zijn allen te kunnen genieten van deze mooie hobby.

Foto's zijn altijd welkom.

Tsja, shit happens en je leert er weer van toch.
 
Back
Top