Als jij zegt dat hij overtrokken binnen kwam, en geen snelheid wilde maken, concludeer ik daaruit dat het instelhoekverschil veel te groot is en dus het zw-punt VEEEL TE VER NAAR VOREN.
Als je het ZW-punt nu nog meer naar voren gaat leggen, begin je aan een tweede reparatie. :-?
Als hij straks gerepareed is:
- Ik gok voor eerste zw-punt op die 8,5 cm. En dan zul je dus de instelhoek moeten verkleinen/flink down trimmen.
Mijn ervaring is dat de opgave ALTIJD ver naar voren ligt. Angstblei noemen de Duitsers dat. En daar moet je ook angst voor hebben want je krijgt er heel venijnige kisten door.
- Eerst eens proberen of hij gewoon na een handstart goed (acceptabel goed) zweeft. Vliegt hij te hard voor een acceptabel handstart, dan doe je die handstart (maar ook alleen de handstart) op een dag met wat meer wind. De eigenlijke maiden stel je dan uit naar een rustiger dag.
- Motordomping 5-7 graden. Als dat er niet in zit 'gas' naar je hoogteroer mixen (1.0-1.5 graden down). Dat moet er vanaf het begin in zitten, Als je met de hand moet gaan corrigeren ben je te laat. Hij vliegt dan al te langzaam, en reageert daardoor al (te) traag.
- Maidens altijd een ander laten starten, zodat jij al met je vingers aan de knuppels zit om in te grijpen.
Succes de volgende keer.
Dirk.
Ja maar; (Dirk zegt het allemaal wat tactischer)
Als het zwaartepunt op 7 cm ligt dan is hij al zwaarder in zijn neus dan bij SP 8,5cm.
Dus meer lood erin (wat de TS van plan is) zorgt er alleen maar voor dat hij feitelijk nog 'rotter' gaat vliegen en met een beetje pech krijg je het met up niet meer bij getrimd.
En zo als een toestel staartlastig wordt.....dan heb je pas echt een draak.
Maar als ik het zo lees ligt de oorzaak, het kan naar klinken, in te weinig ervaring met echtere zwevers in combinatie met te weinig domping.
Als je een LD met wat vermogen volgas weggooit dan wil die idd eerst ff leuk stijgen maar als er geen 1KW motor in zit gaat de pijp snel leeg zijn terwijl hij wel een fikse stijghoek heeft.
Dat kun je roeren wat je wil maar zonder snelheid gebeurt er dan echt niets meer.
Als een zwever zweeft.....hoef je geen 'noodlanding' te maken (zie ook het stukje van Harry over die buitenlanding). Dan moet je hem gewoon ergens anders landen.
Een Twinstar of iets anders van piepschuim vliegt, met een klein beetje wind, inderdaad nog bij 5 km/h snelheid.
Een zwever als de LD (en eigenlijk alle zwevers) moet je 'laten zweven' en niet uitmelken tot bijna stilstand.
Dan vallen ze inderdaad overtrokken 'als een baksteen' uit de lucht.
Ik kan er naast zitten maar zo lees ik het.
Dus wat heb je nog meer gevlogen naast een twinstar en wat voor een motor (+ prop) ligt er in de LD?
Grote kans dat er met de LD niets mis is.