Beginnersperikelen.. Hoe vlieg je met zo min mogelijk crashes..

Klopt, dat heb je inderdaad gezegd :) Dus we spelen gewoon door. Dan komt het allemaal vanzelf wel.. Geen echte doelen meer stellen met alle teleurstellingen van dien. Gewoon spelen ;)
 
Yep je bent lekker bezig, mooi ding blijft het die walkera! we gaan die gaui's van je wel lekker proefvliegen komende maand word wel gezellig dagje denk ik
 
Yep, alles is onderweg.. De Rx-en krijg ik straks want die komen gewoon uit Nederland. De Gaui 425 ligt bij de douane en Hobbyking heeft een pallet spullen opgestuurd dus die zijn er volgende week wel.. Locktite gekocht dus ik begin alvast de assemblage te doen.. En dan een dag prikken om met jouw en mijn vloot tekeer te gaan :)
 
Postbode is geweest dus deze hebben we alvast binnen.. Nu de rest nog..

6099710843_df73937458_z.jpg
 
Ja geduld siert de mens alleen heb ik verdomd weinig geduld :) Het was droog net, nauwelijks wind dus met spoed naar mijn prive vliegveld..Helaas gesloten maar voorop het terrein van Stork vond ik nog een achteraf parkeerplaats.. Ook fijne oefenplek.. Alleen gehovered. Verder niks bijzonders gedaan. Wel enorm van genoten.. Tijdens de tweede lipo een signaal dat ik de tx batterijen moet gaan vervangen.. Dus voor de zekerheid de vlucht verder afgebroken en weer met een big smile naar huis gegaan.. Zie hieronder mijn reserve vliegveld ;)

6100710060_99ac82dcb4_z.jpg
 
Heb je lipo in je TX zitten? Of penlites? Ben blij dat ik daar niet meer men geld moet insteken. Heb echt een zooi penlites versleten. (En jaja oplaadbare, I know) ;)
 
Ik heb normaal Duracells in de tx en die doen het best lang.. Nu had ik goedkope penlites zie ik en dat is bagger.. Morgen even setje Duracells halen bij de Blokker.. Zijn de kosten niet en gaat best lang mee..
 
Ik heb normaal Duracells in de tx en die doen het best lang.. Nu had ik goedkope penlites zie ik en dat is bagger.. Morgen even setje Duracells halen bij de Blokker.. Zijn de kosten niet en gaat best lang mee..

Hey Chow, ben ik weer te zeuren:

Penlites wanneer je met de mCPx of de Walkera vliegt, OK....
Maar met een 450, doe dat alsjeblieft niet.... MINIMAAL een gepuntlast/gesoldeerd pack, want je vergeeft het jezelf nooit als die heli schade maakt aan iets anders dan zichzelf..... (omstanders bijvoorbeeld)

Wel ontzettend gaaf dat je de smaak voor "echte heli's" (sorry, kon het niet laten :p) te pakken hebt!

'T is net die Palm-reclame: zoooo, nu lekker genieten!

Groet, Bert
 
Ok, ik ga een pack zoeken.. Echter geeft de tx duidelijk een signaal af als ik moet vervangen en dan heb je nog best even de tijd. T'is niet dat de heli dan opeens neerstort.. Maar goed.. Ik neem je advies van harte en ga dat regelen.. Vergeef me dan wel de zonde als ik morgen nog wel even met penlites vlieg ;)

Ja en ik geniet.. Ik snap niet dat ik ooit heb overwogen alleen micro's te doen.. Ze hebben nog steeds hun waarde en het is leuk spelen maar de 450 is zo'n beleving.. Ik wil helemaal niet weten wat de kick straks gaat zijn met de Gaui.. Ik ben dus enorm blij dat ik heb doorgezet. T'is echt de moeite waard :)
 
Hey Chow, ben ik weer te zeuren:

Penlites wanneer je met de mCPx of de Walkera vliegt, OK....
Maar met een 450, doe dat alsjeblieft niet.... MINIMAAL een gepuntlast/gesoldeerd pack, want je vergeeft het jezelf nooit als die heli schade maakt aan iets anders dan zichzelf..... (omstanders bijvoorbeeld)

Wel ontzettend gaaf dat je de smaak voor "echte heli's" (sorry, kon het niet laten :p) te pakken hebt!

'T is net die Palm-reclame: zoooo, nu lekker genieten!

Groet, Bert

Sorry maar dat is onzin. Je kan perfect met penlites vliegen met 450 of groter. Is gewoon een kwestie van je zender in het oog te houden en zodra deze een lage spanning aangeeft er onmiddellijk mee op te houden. Als er geen batterij indicator op je zender staat moet je met niets gaan vliegen. Noch Lipo noch penlites.
 
Ik ben best wel nieuwsgierig naar de argumenten van Brutus hoor.. Hij heeft best ervaring.. Overigens laat mijn kds zender op de display het voltage zien en waarschuwt als ik de ondergrens nader..

Wat veiligheid betreft.. Zoals jullie wellicht hebben gemerkt en gezien vlieg ik alleen op desolate plaatsen.. Dus niet op plaatsen waar wandelaars hun teckels uitlaten.. Mocht er iemand toch mijn kant opkomen uit nieuwsgierigheid dan land ik de heli. Ik neem never nooit enig risico..
 
Ik heb een TX lipo 2650 mah 5 c. 11.4 volt met 2 diodes van 1 amp in serie op de plus.

De 12.6 volt van een volle lipo wordt dan gereduceerd met 2 volt, dus 10.6 volt.

Wanneer de accu 9.0 volt op mijn zender aangeeft, gaat hij piepen, en de accu op de lader geeft dan 10.6 volt aan. Ik heb deze setup nu een half jaar, en ik heb pas 3x opgeladen.

Een lipo in een zender werkt echt perfect.
 
Sorry maar dat is onzin. Je kan perfect met penlites vliegen met 450 of groter. Is gewoon een kwestie van je zender in het oog te houden en zodra deze een lage spanning aangeeft er onmiddellijk mee op te houden. Als er geen batterij indicator op je zender staat moet je met niets gaan vliegen. Noch Lipo noch penlites.


Wees lekker eigenwijs, maar blijf dan wel low budget vliegen, en blijf alsjeblieft uit de buurt van mensen (en vooral van mij) als je vliegt....

Penlites gaan prima qua gebruikstijd, en geven inderdaad net zo goed spanning aan.

Prachtig!

Wel eens aan gedacht dat batterij-contacten kunnen oxideren? en dat je zender dan opeens heel onbetrouwbaar word? dan zit er tussen het pieptoontje en het uitvallen van je zender opeens zo weinig tijd, dat je het pieptoontje niet eens hoort..... Laat staan tijd hebt om te landen. Nu is jouw zender nog relatief nieuw, en heb je er geen last van.... maar als de boel een jaartje of twee oud is?

Ik zeg niet voor niets gesoldeerde of gepuntlaste verbindingen? Dat is, omdat je dan niet meer afhankelijk bent van batterijen die contact moeten maken via twee stukjes (al dan niet gecorrodeerd) metaal, en dat contact word dan niet meer tot stand gebracht via een veertje wat mischien wel, mischien niet strak genoeg is om die batterij door de wrijving van het batterijvak heen, tegen het andere contactje aan te drukken.....
Het kan letterlijk zo zijn, dat het schokje wat optreed bij het op de grond leggen van je zender, het contact verbreekt... Jij zal maar net even wat af willen stellen aan je heli en zet je zender op het wegdek....

Denk niet dat oplaadbare batterijen het toverwoord zijn: gewone batterijen vervang je nog zo nu en dan, en dan zie je mogelijk die rotte contacten. Oplaadbare batterijen kijk je verder niet naar (je steekt de laadplug in je zender en that's it) en daar is het risico zo mogelijk nóg groter.

Laat ik het dan gewoon zo zeggen: als er bij ons iemand komt vliegen met groter dan een mCPx, en er zitten losse penlites in zijn zender (oplaadbaar of niet) dan is dat ding grounded op het moment dat ik daar achter kom.

LEVENS GEVAARLIJK!!!!!!!

Sorry als ik het wat hard verwoord, maar deze kennis is al zo oud, als dat er RC modelvliegtuigen bestaan... Het lijkt wel of we het wiel weer helemaal opnieuw moeten uitvinden....

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Ik vind je argumentatie beslist sterk.. Maar een lipo kan ook opeens gek doen.. Hoe bewaak je dat?
 
P.S. Please geen verhitte discussies. Die zijn er wat teveel geweest. Dus graag samen lekker babbelen. We delen namelijk dezelfde hobby en we zijn allemaal eigenwijze knakkers.. Daarom zijn we volgens mij ook dit gekke RC ding gaan doen ;)
 
Ik snap niet dat ik ooit heb overwogen alleen micro's te doen.. Ze hebben nog steeds hun waarde en het is leuk spelen maar de 450 is zo'n beleving.. Ik wil helemaal niet weten wat de kick straks gaat zijn met de Gaui.. Ik ben dus enorm blij dat ik heb doorgezet. T'is echt de moeite waard :)

Inderdaad hebben de micro's hun waarde, ik vlieg er ook mee....

Maar wacht maar..... vroeg of laat ontdek je dat de kick van een 600 nóg groter is.... en dan is het hek van de dam... hehehehe....:cool:

Groet, Bert
 
Ik vind je argumentatie beslist sterk.. Maar een lipo kan ook opeens gek doen.. Hoe bewaak je dat?

Hoe bedoel je, een LiPo kan ook opeens gek doen?????

Vooropgesteld dat ik geen ervaring heb met LiPo's in zenders, heb ik dat wel met penlites in zenders (heeft me minstens twee keer een kist gekost in de tijd dat ik nog vleugeltjes vloog) en NiCd en NiMH in zenders, en DIE hebben me in 30 jaar nog nooit voor verrassingen gesteld.... tenminste, niet in de vorm van "het ene moment lekker sturen, het volgende moment verwilderd aan de sticks rukken en er gebeurt niks....."

Wel dat de capaciteit afneemt, maar dat gaat zo geleidelijk (50% afname van capaciteit in 4 jaar, en dan heb je nog steeds voldoende stroom om je zender 4 uur aan te kunnen laten staan), daar heb je geen last van.

Groet, Bert

PS: sorry dat het wat verhit overkwam, maar sorry... iemand die in deze tijd van internet en alle mogelijke informatie en alle collectieve ervaringen van de afgelopen 40 jaar onder handbereik, nog doodleuk zegt dat je gerust een 450 of groter kunt vliegen met losse penlites in je zender........
 
Hek is al van de dam vrees ik.. De Gaui is een 500 van 90 cm lang dus iets langer dan de trex 500.. Kan hem ook stretchen maar dat doe ik nu even niet ivm budget..

Mooie is dat de 450 mij minder imponeerd dan de mcpx.. Die kleine heli's zijn nerveus. Wel leuk maar echt nerveus. De 450 is zoveel milder. Wel groter en meer herrie maar qua controle gewoon veel fijner.. Dus ja Bert.. Ik ben al besmet.. Dus er komt uiteraard nog een grotere. Alleen vraagt dat wel een serieuze investering dus dat ga ik nu nog even niet doen... Eerst maar even lekker de 450 en de 500 vliegen en dan kijken wat ik voor fotografie precies denk nodig te hebben.. Daar is het namelijk allemaal om begonnen...
 
P.S. Bert ik trek jouw stelling niet in twijfel en ga dat zeker even bekijken.. Ook ik wil gewoon een top setup.. Zowel de heli als de zender..

Mag ik echter morgen nog wel wat penlites kopen om de dag door te komen?? ;)
 
Back
Top