P 38 Lichtning, Hobby King.

Na lang wachten, een domme fout van mij, eindelijk de doos uit Hong Kong toegekomen.
Gewoon niet gezien dat een extra propeller in backorder stond, 6 weken wachttijd.
Enfin, het pakje is er.

http://
164 € voor het toestel + 10 € douane.

http://
Bij openen een blik op de luchtzakjes, hieronder bevind zich de uiteindelijke doos.

http://
Een niet bedrukte witte kartonnen doos als inhoud, al een der redenen waardoor het toestel goedkoper kan.

http://
Hier ook weer de gebruikelijke luchtzakjes tussen de onderdelen.

http://
Onder de vleugels de rompdelen, door kartonnen boorden verlijmt aan het karton van de doos.

http://
Beetje de plastik verpakking verweiderd voor kontrole op eventueel beschadiging, niets op aan te merken, geen beschadiging vastgesteld.

http://
Eventjes droog passen om te kijken dat het de juiste rompdelen en vleugels juist zijn, het is zoals schoenen kopen.
Nu kan er begin gemaakt worden met de asemblage en verlijmen, Retracts en motoren zijn reeds bevestigd vanaf fabriek.
Wing span: 1400mm
Lenght: 1015mm
Weight: 1150g
Motors 2xDST 1150
Bat: 11.1V 2200mAh (20c) Li-polymer.
ESC: 2x30A, worden vervangen door 2x60A

Verdere verslagen van het vliegklaar maken en bevindingen volgen.

Mvg.
Johan.
 
Laatst bewerkt:
Gaan we volgen Johan! ziet er mooi uit allemaal en dat van die witte dozen had ik ook gezien met mijn HK FOX. Maakt het voor andere "fabrikanten" ook wat makkelijker om hun eigen logo en merk op te plakken;)

Stevo
 
Eerste bouwfaze.

Leggen van de bedrading en plaatsing vleugels.

http://
De bijde vleugelhelften worden zonder middensteun in het middendeel van de romp verlijmt.
Zulke konstruktie zie ik met weinig vertrouwen tegemoet.
Een in V vorm geplooide breinaald is daarom in de buisjes geschoven die over de ganse vleugeldelen ingelijmt zitten, 4mm dikte waarvan de teflon laag is afgeschuurd is ideaal, als vrouwlief nu terug wintersokken wil brijen weet ik natuurlijk weer van niets.

http://
Vooraleer samen te lijmen dienen in een gedeelte van de vleugels de servo kabels (5 stuks) en de twee stroomdraden naar de ESC ingewerkt te worden.
De Y kabels zijn genummerd naargelang de bedienings funktie, een tipje, nummer de stekkers ook op de tegenover liggende zijde, spaart je een hoop gemeet met een voltmeter om de juiste nrs. terug te vinden.
Met een omgeplooide naald werden de stekkers door de romp naar voren gehaald.

http://
De doorgehaalde draden, in totaal worden er 10 servo's funktioneel gemaakt waarvan 4 servo's voor het landingsgestel.

http://
Let op bij het gebruik van tape, verf houd niet overal goed vast op de epo.
Zie foto 1.

Tot zover de bouwwerken, vervolgd.

Johan.
 
Mooie kist, en dat voor die prijs!
Ik moet wel zeggen dat je lef heb met die breipriemen, ik zou het niet in mijn hoofd halen!
Ik blijf dit volgen.

Mvg Pascal.
 
Klaar voor testen aansluitingen.

http://
Vandaag het prutswerk met de draden verder gezet
Wat ik nogal dunnetjes vind, is de bovenzijde om op de vleugel te lijmen, morgen maar aan de binnenzijde een driehoekig liggertje lijmen.
Hier zie je ook de ESC, heb er voor gekozen om de aansluitdraden bovenlangs de vleugel te laten lopen, deze is na plaatsing van de gondel nog enkel bij defect te verweideren door de motorkap af te nemen en motor los te nemen.

http://[url=http://www.abload.de/image.php?img=lichtning001pje9.jpg][/URL]
Het busseltje draad dat diend doorgehaald te worden.

http://[url=http://www.abload.de/image.php?img=lichtning007akv0.jpg][/URL]
Servo kabels en twee stroomdraden aangesloten.

http://[url=http://www.abload.de/image.php?img=lichtning008gjqe.jpg][/URL]
Kabels maximaal naar voren getrokken zonder spanning te zetten, kunnen de fiches niet uit elkaar trillen.

http://[url=http://www.abload.de/image.php?img=lichtning011jk4a.jpg][/URL]
Alle delen zijn inmiddels gelijmt, gaan we morgen testen of alles goed is aangesloten.
Roerhorentjes zijn geplaatst, blijft nog het aansluiten roeren- servo's
Ook kan het landingsgestel worden uitgeklapt.
Van dit landingsgestel weet ik dat het veel te week is uitgevoerd voor dit toestel, de meeste piloten starten met handstart en landen op de buik.
Als hij heel blijft maar eens kijken of de Sint geen beter kan leveren.

Dan valt enkel de propellers te instaleren en klaar is ie.
En dan maar wachten op een geschikt weertje voor de maiden.

Tot volgend.
Johan.
 
Laatst bewerkt:
Klaar om te vliegen.

Alles getest, alles aangesloten, op kleine prulletjes na.
Maar dat zijn maar details die er toch zo vanaf breken bij landingen in gras.
Het landings gestel is gewoon droevig, gewoon niet de naam waardig, wanneer de batterij niet is aangesloten zakt het landingsgestel gewoon in bij de minste aanraking.
Aan een van de luikjes is een der scharnieren reeds los, ga gewoon doen als andere bezitters van zulks een toestel, luikjes met tape vergrendelen en plug voor het landingsgestel uit ontvanger halen.
Spaart een hoop ergernissen.
Het is mijn eerste model in EPO dat ik zelf samenstel, vergeleken met mijn F4F Wildkat van Parkzone toont het veel ruwer van afwerking.
Ook het samenkleven van de onderdelen in de fabriek mag beter, had een motorgondel die over een lengte van 6cm niet gelijmd was.
Voor het monteren van de schroeven heb ik nog een extra moer op de motoras geschroeft, met de gewone bijgeleverde moeren komt de spinner tegen de motorkap aan te liggen en blokkeerd de motor bij opstarten.
Om niet te moeten vijlen heb ik gekozen voor een extra moer.
Motoren zijn meer als krachtig genoeg bij vol gas.
Wees dus voorzichtig bij het aansluiten van de batterij, overtuig u liever 2 maal dat de stik op uw zender in de juiste positie staat alvorens aan te sluiten, je zit kort bij de propellers.
Nog een paar foto's van het klaarstaande model, wachtend op zijn maiden.

http://

http://

http://

Het CG ligt op 7cm van het begin van de vleugel, bij nameten en balanseren ligt het toestel onder een hoek van 6°,neus down.
Voor mij is dat goed, vlieg liever iets neuslastig als staartlastig.
Ten opzichte van de as lijn van stabilo op 0 staat de vleugel op 3° up, met een V stelling van 10° zou dit toestel moeten in staat zijn om zich in de lucht bij loslaten van de stiks terug te herstellen en horizontaal gaan vliegen.
Maar dat dokteren we wel uit bij de eerste maiden vlucht.

Zal proberen om voor een filmpje te zorgen van de eerste vlucht, tenminste als ik iemand vind die met een kamera overweg kan.;)

MVG.
Johan.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Johan ....

Eeen mooi verslag van je aankoop! Ik ben benieuwd naar je eerste vlucht ... :D

Ikzelf vindt deze vliegtuig een prachtig model en wil in de toekomst deze gaan bouwen, maar goed zover is het nog niet. Wat heeft je deze model gekost?

Lude
 
Laatst bewerkt:
Hoi Lude.

Het toestel + extra schroef komt op 99€.
De schroef kan je beter niet meebestellen, merk dat deze steeds in backorder gemeld staat, beter bestellen dan als het toestel reeds geleverd is.
Met de verzendkosten komt het in totaal op 164€
Mits het een grote doos is word deze door de douane, alleszinds in Belgie toch, gekeurd.
Een douanier die van zijn stoel moet opstaan rekent hiervoor dan 10€.
Het jammerlijke is het landingsgestel, helemaal de naam niet waardig.
Daarom kijk ik uit naar een ander voldoende stevig landingsgestel.

Bedankt aan iedereen voor de reacties.
Mvg.
Johan.
 
Hoi Lude.

Het toestel + extra schroef komt op 99€.
De schroef kan je beter niet meebestellen, merk dat deze steeds in backorder gemeld staat, beter bestellen dan als het toestel reeds geleverd is.
Met de verzendkosten komt het in totaal op 164€
Mits het een grote doos is word deze door de douane, alleszinds in Belgie toch, gekeurd.
Een douanier die van zijn stoel moet opstaan rekent hiervoor dan 10€.
Het jammerlijke is het landingsgestel, helemaal de naam niet waardig.
Daarom kijk ik uit naar een ander voldoende stevig landingsgestel.

Bedankt aan iedereen voor de reacties.
Mvg.
Johan.

Dank je voor de info ... Ik heb op youtube een filmpje gevonden waar deze toestel word getest ... Men was er zeer te spreken hierover. Goede vliegeigenschappen en de plezierfactor was groot. :D
 
Vraagje.

Heeft er iemand een tip waar ik een goed werkend landingsgestel kan aanschaffen voor deze kist? liefst electrisch, voor perslucht is er geen plaats in het toestel.
Heb al bij HK gekeken, maar vind niets bevredigend.
Of mogelijk een tip welke servo's aan te schaffen voor de bediening ervan.
Nu valt het gewoon door zijn poten als batterij niet is aangesloten.
Servo's zijn 9gr, kunnen gewoon met de hand verdraaid worden zonder weerstand.
Het heeft een lengte van 95mm.

http://

http://
Houd niet van buiklandingen, een 70% schaalkist moet mooi op zijn wielen landen.

Zie gegevens over dit vliegtuig bovenaan.
Landingsgestel is een 3 punts in neusuitvoering.

Hartelijk dank voor goede tips, bestelling in USA of GB geen probleem.

Johan.
 
Normaal mag de druk die uitgeoefend word op het landingtoestel niet overgedragen worden op de servo. Het landingtoestel moet geborgd worden in zijn eindstand door de servo zodat de kracht op de borgpen komt. Is de afstelling, landingtoestel, servo in orden?

Mvg Pascal.
 
Daar zit hem het probleem.
Het landingsgestel word niet geborcht, de servo moet alle druk weerstaan.
Deze kunnen dit gewoon niet aan.

Johan.
 
Heb ik ook reeds bekleken; niet alle koments zijn positief.
Moet een betrouwbaar exemplaar hebben.
Kostprijs niet van belang.
Moet gewoon kunnen landen zonder mij zorgen te maken over het landingsgestel..
Het huidige bezwijkt gewoon als je er nog maar naar kijkt.

Johan.
 
Het door Bongose genoemde retract gear is beslist een aanrader voor deze kist. Ondanks dat er in het begin enkele negatieve ervaringen waren van gebruikers lijkt dat inmiddels bij de huidige verbeterde versie verleden tijd. Ik gebruik deze retracts in 2 modellen (een L-39 impeller jet van 3,6 kg en een MiG-15 van 4,2 kg) al vanaf begin van dit seizoen (in totaal beide kisten +/- 100 vluchten vanaf gras!) zonder enig probleem.
Bij een heftige landing met crosswind zijn er al eens 2 units uit de romp gebroken maar zonder enige schade aan de retracts zelf.
Overigens leuk kistje deze P-38, zeker voor dat geld! Heb er zelf ook wel interesse in om die naast mijn grote P-38 (2,70m span met 2x 45cc ZG) aan te schaffen.
Veel plezier nog met je P-38. Een kist van dit formaat "moet" echt voorzien worden van retracts!
Grtz, Hans
 
Oke.

Dan gaan het deze worden om te bestellen bij HK.
Bedankt mannen.

Hans.

Bestaat er een filmpje van je P 38?

Groetjes.
Johan.
 
Hans.

Bestaat er een filmpje van je P 38?

Groetjes.
Johan.

Ik heb enkele jaren geleden een filmpje gemaakt van de eerste vlucht na aankoop van deze kist; [URL="
flight P-38 Lightning rc airplane 1:6 scale - YouTube[/URL]
Ben er nu over aan het denken om hem te verkopen :(. Dit met zeer grote tegenzin maar het transport is een probleem omdat we tegenwoordig met een caravan tijdens het show-seizoen de diverse meetings bezoeken en daarin is helaas geen plaats voor de P-38. En hem alleen maar stof te laten verzamelen in mijn werkplaats is eigenlijk ook doodzonde van deze beauty....
Grtz, Hans
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi lezers.

Morgen weer of geen weer, de maiden vlucht.
Fotograaf besproken, is ook maar een amateur, hopelijk kan ik een filmpje plaatsen op You tube.
Misschien haal ik het record van de kortste vlucht voor het Guines recordboek, maar hij zal vliegen, wel zonder het gebruik van het landingsgestel.
Hand launsh en buiklanding.
Morgen meer.

Johan.
 
Back
Top