Motor start niet.

Beste mensen,

Ik heb een probleem met mijn Robitronic Mantis,
een poosje geleden wilde de motor niet starten. Aangezien deze auto het toch even niet deed had ik de ontvanger even in mijn TT-01 gezet omdat daar de ontvangerantenne kapot was. een tijdje daarna heb ik de motor weer geprobeerd te starten en toen startte hij meteen. ondertussen heb ik een nieuwe ontvanger besteld. toen die binnen was alles geïnstalleerd en ik dacht: Rijden maar. Helaas had ik toen weer het zelfde probleem als eerst.
Nou kan dat natuurlijk aan van alles liggen maar ik vind het gek dat hij het eerst niet deed, toen wel, en toen weer niet zonder dat ik eigenlijk iets veranderd heb. Wie kan mij helpen, want ik wil weer rijden!

Btw:
-De motor geeft geen teken van leven.
-Gloeiplugbatterij zit vol.
-Gloeiplug gloeit goed (is niet uit te blazen).
-Brandstof zit in de motor.
-Motor wordt altijd voorverwarmd en start dan meteen na 2 rukjes.

Die keer dat de motor dus wel startte was ook al na 2 rukjes.

Ik weet niet of ik hiermee genoeg info geef?

Alvast bedankt ;).
 
Laatst bewerkt:
toen je probeerde te starten, zat er nog iets van after-run in de motor?? en hoe lang heb je geprobeerd om te starten??
 
toen je probeerde te starten, zat er nog iets van after-run in de motor?? en hoe lang heb je geprobeerd om te starten??

Misschien kan het ook dat de motor geen afterrun gehad heeft ofzoiets.
De auto van mijn oom en mij stonden op z'n langst zo'n 2 á 3 maanden stil. Mijn auto was geolied met afterrun, die van mijn oom niet. Van mij kregen we makkelijk aan de praat, maar met die van mijn oom was het echt huilen. Daarna gewoon geprobeerd iets van 10 druppels afterrun erin te proppen, de motor daarmee een beetje doorspoelen en dan de afterrun wegspoelen met nitro (gewoon motor laten verzuipen, gloeiplug eraf, trekken aan je trekstarter en dan komt het er wel uit, neem wel een stuk toiletpapier want er komt wel veel nitro uit!, heb ik geleerd van pinty :D) en dan probeerde we hem opnieuw te starten en dat lukte binnen 2 keer trekken. Misschien kan je dat proberen, als je de motor tenminste niet had geolied met afterrun.
 
Bedankt voor de reacties.

Ik heb 5 minuten lang geprobeerd de motor te starten. En heb het wel vaker geprobeerd. dus het was niet één keer. Het was altijd zo dat als ik hem voorverwarmde met een föhn, dan startte hij altijd meteen. Dus als ik nu 5 minuten bezig ben dan wordt je wel een beetje radeloos. Er zat geen afterrun in de motor. Vroeger had ik wel dat hij wat sloom startte, maar dat was zonder voorverwarmen. Toen maakte ik het luchtfilter schoon en toen startte hij weer mooi snel. Ik heb nu trouwens ook al het luchtfilter schoongemaakt.
Dat wat Rajeev zegt ga ik even proberen ;).
 
Ik doe ook nooit afterrun in de motor en mijn motoren starten ook altijd. Afterrun zorgt alleen voor bescherming en niet voor het beter starten.

Als de motor een paar maanden heeft stilgestaan zou ik de carburateur eens doorspoelen, opgedroogde olie kan de stroming van verse brandstof tegenhouden.
Ook heeft het zin om je tank en uitlaatsysteem te controleren op lekken. Lek betekent drukverlies.
 
@Gurtjen95, Doen!

@Roelof, Maar u reed toch 1 keer in de week, dacht ik? Of was het 1 keer in de maand :p. De auto van mijn oom had 2 maanden lang stilgestaan, en dat afterrun verhaal hielp perfect, ik denk gewoon dat de motor geen smering had, en dat heeft de afterrun olie verholpen, maar dat is echt wat ik denk...:)
 
Ik had het niet verwacht maar het werkt.
Hartstikke bedankt Rajeev :thumbsup:.
Motor startte meteen na 2-3 rukjes.
Ik had het probleem eerlijk gezegd niet in deze hoek gezocht.

Iedereen bedankt ;).
 
Ik had het niet verwacht maar het werkt.
Hartstikke bedankt Rajeev :thumbsup:.
Motor startte meteen na 2-3 rukjes.
Ik had het probleem eerlijk gezegd niet in deze hoek gezocht.

Iedereen bedankt ;).

Graag gedaan! 2 weken is trouwens niks...dan start die van mijn oom ook in 2 trekjes aan de trekstarter :D

Maarja, mooi dat het is opgelost! Lekker gaan rijden nu :p?
 
@Gurtjen95, Doen!

@Roelof, Maar u reed toch 1 keer in de week, dacht ik? Of was het 1 keer in de maand :p. De auto van mijn oom had 2 maanden lang stilgestaan, en dat afterrun verhaal hielp perfect, ik denk gewoon dat de motor geen smering had, en dat heeft de afterrun olie verholpen, maar dat is echt wat ik denk...:)

Ik rij dan wel zeer regelmatig maar heb voor ieder doel ook een andere motor dus komt het ook voor dat een motor 1 of 2 maanden de koffer in gaat voordat die weer gepakt wordt. In het geval van een beetje hobby heb ik motoren die vele maanden in het doosje blijven.

Ik had het niet verwacht maar het werkt.
Hartstikke bedankt Rajeev :thumbsup:.
Motor startte meteen na 2-3 rukjes.
Ik had het probleem eerlijk gezegd niet in deze hoek gezocht.

Iedereen bedankt ;).

Nogmaals, ik zou het eerder op toeval houden dan wijsheid dat die nu weer gestart is en als het wijsheid is zal het eerder om een versleten motor gaan waar de dikke afterrun voor een betere afdicting tussen zuiger en cilinder zorgt.
 
Versleten lijkt me sterk, hij heeft nog huizen aan compressie, heeft nog bijna niks gelopen en staat altijd op een veilig rijke afstelling. Hopelijk heeft u niet gelijk :D.
 
Nogmaals, ik zou het eerder op toeval houden dan wijsheid dat die nu weer gestart is en als het wijsheid is zal het eerder om een versleten motor gaan waar de dikke afterrun voor een betere afdicting tussen zuiger en cilinder zorgt.[/QUOTE]

Toeval...bij ons is het 2x geslaagd en net bij Gurtjen95 ook? Denk dat het gewoon helpt!
 
Het kan ook komen door het doorspoelen van de motor met nitro?
Iig ben ik blij dat het heeft gewerkt. Helaas heb ik straks voetbaltraining dus kan ik niet rijden :???:.
 
Nogmaals, ik zou het eerder op toeval houden dan wijsheid dat die nu weer gestart is en als het wijsheid is zal het eerder om een versleten motor gaan waar de dikke afterrun voor een betere afdicting tussen zuiger en cilinder zorgt.

Toeval...bij ons is het 2x geslaagd en net bij Gurtjen95 ook? Denk dat het gewoon helpt!

Tja Roelof weet niet waar die het over heeft:confused:
Maar het zal wel komen omdat er brandstof in de motor zit, die er voor jou actie nog niet inzat, vandaar dat de motor niet start. Het heeft NIKS met afterrun te maken, is alleen olie.
 
Tja Roelof weet niet waar die het over heeft:confused:
Maar het zal wel komen omdat er brandstof in de motor zit, die er voor jou actie nog niet inzat, vandaar dat de motor niet start. Het heeft NIKS met afterrun te maken, is alleen olie.

Ok, maar even over Roelof. Hij weet wel altijd waarover hij het heeft, hij heeft me zelfs een keer geweldig geholpen met het afstellen van mijn auto, waar ik zo'n maand over deed, deed hij in 10 seconden. En het kan dat afterrun er niks mee te maken heeft, maar verklaar dan dat die auto van mijn oom pas starte toen hij volgegooid was met afterrun? :p
 
maar verklaar dan dat die auto van mijn oom pas starte toen hij volgegooid was met afterrun? :p

Die auto van je oom startte niet dankzij de afterrun, maar dankzij ht doorspoelen met Nitro, wat je DAARNA nog gedaan hebt.
Als de motor gewoon alleen doorgespoeld was met Nitro, had hij net zo goed gestart.

Wat er gebeurt is met alle waarschijnlijkheid het volgende: De motor had géén brandstof, OF teveel brandstof.
In beide situaties start hij niet, met geen mogelijkheid.
Nu verzuip je de motor in de Nitro (waarbij tegelijk eventuele aangekoekte olie oplost, mocht dat invloed hebben) en vervolgens draai je de plug er uit en trekt aan de starter tot de motor "droog" is.
Aangezien je de motor nooit helemaal droog kunt trekken, is er nog een geringe hoeveelheid brandstof, en vooral brandstofdamp aanwezig. Als je nu vlot genoeg de plug er in draait en start, zal de motor inderdaad zéér vlot aanslaan. Echter: als je gewoon het luchtfilter erafgehaald had en twee druppels brandstof in de carb gedaan had, het filter er weer op en dan starten, had hij het met 99% zekerheid ook gewoon gedaan....

Groet, Bert

PS: afterrun heeft hier niks mee te maken. Afterrun olie is alleen maar een smeerolie die in staat is om het vocht wat door Nitro en Methanol aangetrokken word, en ook het salpeterzuur wat bij de verbranding van hoge aandelen Nitromethaan ontstaat, en wat je motor sterk aantast, te neutraliseren. Je kunt echter ook naar de garage gaan en een fles ATF (automatische versnellingsbak-olie) kopen. Ben je veel goedkoper uit en doet precies hetzelfde.
 
Die auto van je oom startte niet dankzij de afterrun, maar dankzij ht doorspoelen met Nitro, wat je DAARNA nog gedaan hebt.
Als de motor gewoon alleen doorgespoeld was met Nitro, had hij net zo goed gestart.

Wat er gebeurt is met alle waarschijnlijkheid het volgende: De motor had géén brandstof, OF teveel brandstof.
In beide situaties start hij niet, met geen mogelijkheid.
Nu verzuip je de motor in de Nitro (waarbij tegelijk eventuele aangekoekte olie oplost, mocht dat invloed hebben) en vervolgens draai je de plug er uit en trekt aan de starter tot de motor "droog" is.
Aangezien je de motor nooit helemaal droog kunt trekken, is er nog een geringe hoeveelheid brandstof, en vooral brandstofdamp aanwezig. Als je nu vlot genoeg de plug er in draait en start, zal de motor inderdaad zéér vlot aanslaan. Echter: als je gewoon het luchtfilter erafgehaald had en twee druppels brandstof in de carb gedaan had, het filter er weer op en dan starten, had hij het met 99% zekerheid ook gewoon gedaan....

Groet, Bert

PS: afterrun heeft hier niks mee te maken. Afterrun olie is alleen maar een smeerolie die in staat is om het vocht wat door Nitro en Methanol aangetrokken word, en ook het salpeterzuur wat bij de verbranding van hoge aandelen Nitromethaan ontstaat, en wat je motor sterk aantast, te neutraliseren. Je kunt echter ook naar de garage gaan en een fles ATF (automatische versnellingsbak-olie) kopen. Ben je veel goedkoper uit en doet precies hetzelfde.

Motor doorspoelen met nitro is volgens mij gewoon een van de basisdingen die je moet weten en dat deden wij ook. De afterrun heeft het allemaal gedaan denk ik nog wel steeds!
 
Motor doorspoelen met nitro is volgens mij gewoon een van de basisdingen die je moet weten en dat deden wij ook. De afterrun heeft het allemaal gedaan denk ik nog wel steeds!


Prima, gooi jij maar afterrun in je tank en probeer hem maar te starten. Wens je veel succes,wees niet zo eigenwijs en neem het nou maar aan.
 
Back
Top