Probleem compass 6hv motor kakt in??

Net met Birdman gechat, vliegt al zijn ganse leven enkel electro... heeft nog nooit e druppel nitro aangeraakt ;-)

wat ik nu ook gemerkt heb is:
het OMHULSEL (buitenkant vd can) is ook magnetisch!
sleutels, schroevendraaier, tang, inbus, rondelle.. alles blijft hangen...
volgens hem is de motor dan OP....
dus.... problem solved?

edit: reactie van Anko niet gezien,
throttle range is ingeleerd, zowel aan de 70A esc als de 120A esc..
de flatline vd 120 (non governed) stond op 92, om dan nog in te kakken...
40c past niet onder de kap.. mega stom maar bon...
groeten!
 
Laatst bewerkt:
Nu prat ik wel over een heel goedkoop buitenlopertje (standaard KDS 450 motortje) maar die is ook licht magnetisch aan de buitenkant....

Heb nooit gecontroleerd of die motor nieuw niet magnetisch was aan de buitenkant....

Heb geen andere brushless motoren in de buurt om deze theorie te testen.

Het lijkt me alleen een beetje stug, want tot nog toe alle gewone electromotoren vertonen wel heel lichtjes magnetisme aan de buiten kant, toch?

Groet, Bert
 
Net met Birdman gechat, vliegt al zijn ganse leven enkel electro... heeft nog nooit e druppel nitro aangeraakt ;-)

wat ik nu ook gemerkt heb is:
het OMHULSEL (buitenkant vd can) is ook magnetisch!
sleutels, schroevendraaier, tang, inbus, rondelle.. alles blijft hangen...
volgens hem is de motor dan OP....
dus.... problem solved?

edit: reactie van Anko niet gezien,
throttle range is ingeleerd, zowel aan de 70A esc als de 120A esc..
de flatline vd 120 (non governed) stond op 92, om dan nog in te kakken...
40c past niet onder de kap.. mega stom maar bon...
groeten!

40C 2650mAh past prima hoor;) Zelf gezien en geprobeerd.

Mijn cans zijn ook allemaal magnetisch.

Als het niet teveel moeite is mag je van mij eens langskomen.. heb 40c 2650mAh's liggen.. niet geschoten altijd mis.
 
nja
mikado-scorpion 5020-400: niet magnetisch 10 vluchten oud..
rex 500 M motor,sterk magnetisch
HK500-1800 motor ook magnetisch maar minder, idem voor de 4035-500 van scorpion (oudere motor)...
dus echt rechtlijnig kan jet niet noemen....

@ anko: thanks for the offer, maar denk dat we te ver van elkaar wonen...kan hier moeilijk ganse dag weg
ja idd, 2650.. zelfs niet aan gedacht.. lol... vlieg altijd 3000
 
[...]

Heb geen andere brushless motoren in de buurt om deze theorie te testen.

Het lijkt me alleen een beetje stug, want tot nog toe alle gewone electromotoren vertonen wel heel lichtjes magnetisme aan de buiten kant, toch?

Groet, Bert
Net eens gekeken hoe dat bij m'n atom is en die is ook magnetisch aan de buitenkant. Op zich niet vreemd aangezien er toch sterke magneten in zitten en of de buitenkant nou echt magnetisch is of niet het immers gaat ook door andere materialen heen. http://0.tqn.com/d/saltaquarium/1/0/T/h/1/oak-aquarium-magnet.jpg
 
Nou.... dat is nou juist de vraag: is dat magnetisch veld normaal gesproken ingesloten of niet?

Magnetische velden gaan niet overal doorheen volgens mij, getuige het feit dat Ketnet zegt dat hij minstens één motor heeft die NIET magnetisch is aan de buiten kant.

De vraag is nu: is doorlaten van magnetisme een teken van veroudering, of een teken van goedkope materiaalkeuze?

Om eerlijk te zijn, ik weet het niet, maar het lijkt me logisch dat een motor met een ingesloten magnetisch veld, een hoger rendement danwel hoger vermogen bij gelijkblijvend rendement heeft als een motor die geen veldverstrooiing heeft....

Wie het wél weet, mag het zeggen, ik ben heel benieuwd.

Groet, Bert
 
Ben ik ook wel benieuwd naar.
Heb even een vijl tegen een amper gebruikte (ligt al jaar in de kast) scorpion motor van een 450 gehouden en die had een "redelijke" magnetische kracht op de vijl.
De scorpion in mijn protos die al een jaar goed wordt gebruikt had dit minder.
Zal vanavond eens naar de Pyro in mijn logo kijken.

Overigens ben ik het wel met Anko eens dat de lipos wat onderbemeten zijn.
Met wat achterlijk collective management krijg je zo pieken van 150A op een 600size.
Als je een punchout wat langer doortrekt kom je ook zo op 50A "continu" belasting
 
Laatst bewerkt:
Reactie van Dekker
----
Hoi Kenneth,

Na wat ik zo gelezen heb ben ik geneigd Anko gelijk te geven: het lijkt erop dat de accu het niet goed meer trekt omdat het inzakken in de loop van de vlucht erger wordt. Heb je de aandrijving/accu al eens gelogd?
Een andere optie is dat de motor steeds heter wordt en dat de magneten hun kracht verliezen. Kans op blijvende schade is dan groot.
Maar als de motor niet bijzonder heet is na een vlucht kan dat het ook niet zijn.
De wikkeling zal wel in orde zijn, dat is niet iets wat zomaar in de loop van de vlucht erger wordt; en als daar door temperatuur iets gebeurt dan zal eerder de regelaar in beveiliging gaan. Zitten de magneten allemaal nog op hun plaats?
Ik vind een magnetische buitenkant wel wat verdacht: mijn Align 600MX, HK-4025, 4225 en 4035 hebben helemaal geen magnetisme aan de buitenkant.
Misschien dat Ron van Sommeren daar meer over kan zeggen, maar ik denk dat het beter is dat de magnetische flux opgesloten is in de rotor (dus niet magnetische buitenkant). Geen idee of ik gelijk heb.

Een motor die netjes is gebouwd (vergoten wikkeling tegen vibraties) slijt eigenlijk niet zolang hij niet te heet loopt. Alleen de lagers hebben onderhoud nodig.

Groeten en succes met de speurtocht!


----

Loggen zal ik pas volgende week kunnen doen, testen met andere motor is voor dit weekend...
 
Reactie van Dekker
----
Ik vind een magnetische buitenkant wel wat verdacht: mijn Align 600MX, HK-4025, 4225 en 4035 hebben helemaal geen magnetisme aan de buitenkant.
Misschien zijn dat toevallig 'inrunners'? ik dacht de 600MX wel - edit omdat die buitenkant niet meedraait zag ik op de heli van een collega. Of ander materiaal zoals aluminium of RVS?
Bij m'n hyperion motor op de 450 en die van de atom 500 voel ik aan de magnetische kracht op een theelepel wel waar de magneten zitten want daar is het sterker. Het staal zal het wel doorlaten en/of wat gemagnetiseerd zijn door die magneten aan de andere kant van het materiaal. De mcpx motor en tailmotor, beide brushed, hebben het ook en nog best sterk voor zo'n klein motortje.
Eigenlijk zou ik het opvallend vinden als een magnetisch veld niet aanwezig was.
 
Laatst bewerkt:
nope, zijn allemaal outrunners
nu, het zou idd vreemd zijn als ze niet magnetisch zouden zijn aan de buitenkant ook...
 
Een elektro motor zou geen merkbaar magnetisch veld BUITEN de motor moeten hebben. Als dat wel het geval is komt dat door "verkeerde" materiaal keuze(s). Door veroudering worden de magneten alleen maar zwakker dus zal het veld buiten de motor dat ook worden. Als het veld buiten de motor sterker wordt is er iets vreemds aan de hand, het zou kunnen duiden op losse magneten! 8O Normaal gesproken zal dit dus nooit gebeuren!

Om de redenen van het bovenstaande uit te leggen heb ik een paar tekeningen nodig die ik eerst nog moet maken. Als daar wel interesse voor is zal ik kijken of ik die tekeningen en de uitleg dit weekeinde nog kan maken. :mrgreen:
 
Ernst, Ik zou hier wel interesse in hebben :)
Wat zou overigens een verkeerde materiaalkeuze zijn? Vrijwel alle cans zijn van alumium zou ik verwachten. Of heb je het dan meer over de magnetenkeuze zelf?
 
Mijn 4035 motoren zijn alleen op de plekken waar de magneten zitten licht magnetisch, tussen de magneten in vallen de boutjes er gewoon vanaf..

@danny, meeste cans zijn van staal. alu is te zwak hiervoor. het zij gaan uitzetten of deformeren door de kracht van de rondgeslingerde magneten. iig, dat is de meest logische denkbare verklaring. de Savox motor die ik heb heeft wel een alu can, maar die is gelijk 3mm dik..
 
Het is normaal dat de magneetring aan de buitenkant wat magnetisch is, staat ook los van leeftijd/slijtage. Vuistregel is dat een paperclip mag blijven hangen. Blijft meer massa hangen dan gooi je magneetsterkte overboord (Littlescreamers waren berucht, daar bleef een hele tang aan hangen). Het ontwerp is dan niet optimaal, de ring is te dun. Die ring is van ijzer, het ijzer 'vangt' het magnetisme, leidt het in goede banen. Alu, glas, koper, meeste rvs, kunststof, epoxy/polyester/carbon/aramide/kevlar,beton, hout is allemaal lucht wat magnetisme betreft.

Onderstaand een tweetal simulaties (geen animaties). Duidelijk te zien dat klein deel van de magnetische flux buiten de rotor treedt.
Ook leuk: het magneetveld sneller draait dan de rotor.
Rotortoerental = magnetisch_toerental / #magneetpool_paren.


JAMO_0-33Wi10Abig.gif


animation_b.gif
 
Laatst bewerkt:
dank je Ron!
vandaag nogmaals geprobeerd met zelfde motor.
Bij het eerste keer pitchen gaat ie normaal omhoog.
2de keer minder snel
3de keer nog trager
etc..
is er een verklaring voor dat de kracht afneemt met de vliegseconden?
is dat door de warmte ontwikkeling? nog eens gemeten met mijn beste lichamelijke thermometer: mijn tong.. helemaal niet heet of warm.. niet esc, niet motor, niet lipo... niets...
 
Bij mijn simulatie bericht is e.e.a. weggevallen, nieuwe poging ...

Het is normaal dat de magneetring aan de buitenkant wat magnetisch is, staat ook los van leeftijd/slijtage. Vuistregel is dat een paperclip mag blijven hangen. Blijft meer massa hangen dan gooi je magneetsterkte overboord (Littlescreamers waren berucht, daar bleef een hele tang aan hangen). Het ontwerp is dan niet optimaal, de ring is te dun. Die ring is van ijzer, het ijzer 'vangt' het magnetisme, leidt het in goede banen. Alu, glas, koper, meeste rvs, kunststof, epoxy/polyester/carbon/aramide/kevlar,beton, hout is allemaal lucht wat magnetisme betreft.
 
Laatst bewerkt:
Ben ik druk bezig geweest om wat tekeningen te maken om zo het één en ander duidelijker te kunnen uitleggen. Ik had kunnen weten dat Ron een bruikbaar plaatje uit z'n mouw kan schudden. ;);) Heel mooi plaatje overigens die animatie. :thumbsup:

full


Ron schreef ook al dat het huis van een magnetisch materiaal moet zijn. Dat zijn vrijwel altijd ijzer of staal zijn. Dat heeft dus niets met de sterkte van het materiaal te maken maar met het feit dat het magnetisme moet geleiden.
Wanneer het materiaal te dun is zal dus een deel van de magnetische veldlijnen buiten het metaal om moeten. De lucht geleidt magnetisme vele malen slechter dan ijzer dus zullen de lijnen verder van elkaar af komen te staan wat een zwakker veld oplevert. Alles staat "in serie" dus als er ergens meer weerstand is zal het magnetisme in die hele tak zwakker zijn dus ook het deel aan de andere kant van de magneten, door de rotor.
Juist het magnetische veld wat door de rotor gaat is het veld dat de kracht van de motor bepaald!

Nu is het dus aan de ontwerper om te bepalen hoe dik dat huis moet worden. Zo dik dat alle magnetisme binnen het metaal blijft dus voor maximaal rendement en zo zorgt. Of kies je iets dunner waardoor je (flink?) in gewicht kan besparen maar je een iets zwakkere motor voor lief moet nemen. Soms kan een ietsje verlies ruimschoots goedgemaakt worden door de winst die het lagere gewicht oplevert. 8O
Dus zal je heel wat motoren tegenkomen die aan de buitenkant een heel klein beetje magnetisch zijn. Maak je daar niet druk om dat zal je nauwelijks merken in de prestaties. Het (waarschijnlijk) lagere gewicht zal je wel merken!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik herinner mij van vroeger dat er bij de Mabuchi 540 en dergelijke, een klemring bijgeleverd werd, die je naar keuze om de motor kon doen of niet. Met ring werd het stroomverbruik lager, maar het onbelaste toerental ook.

Ofwel voor speed gebruik zonder ring, voor een schaalbootje met ring, lager stroomverbruik maar langere vaartijd.

Als ik het mij goed herinner tenminste.

Geld voor de brushless motoren ook een dergelijk verhaal? dat je met meer ijzer om de magneten, ook een lagere kV waarde krijgt?

Gewoon uit interesse....

Groet, Bert
 
Governor al eens uitgezet en een flatline getest?
Is de headspead ook lager in hover na de punch outs?
Is het voltage na de punch-outs terk gedaald?
 
Back
Top