Multiplex Funcub 2010

Jongens, vraagje.
Ik had een ESC van multiplex, een BL-30 sbec. Oftewel: een 30 amp regelmaar met 2 amp sbec.
De sbec lijkt mij met 2 amp nogal licht voor 6 servo's (2 ails, 2 flaps, elev, rudd). Hoe denken jullie daar over?
 
Dat zijn dan ook niet de lichtste servo's.... Ik zou toch voor zwaardere SBEC gaan hoor. Desnoods zet je er een externe in. Je wilt niet dat bij het inschakelen van je flaps ineens de ontvanger in een brown-out komt door te lage spanning.
 
btw, ik vraag me af waarom niemand ooit de moeite heeft genomen om een aluminium motor/neusversteviging te ontwerpen met de cnc methode (idem als de alu mount).

Ik denk aan een aluminium cylinder (feitelijk een extrusion van de motor mount), die precies in de neus past (ter vervanging van de 2 plastic staafjes aan de zijkant) en waar de (alu) motor mount op te monteren is.
Begrijp iemand wat ik bedoel?
 
Dat zijn dan ook niet de lichtste servo's.... Ik zou toch voor zwaardere SBEC gaan hoor. Desnoods zet je er een externe in. Je wilt niet dat bij het inschakelen van je flaps ineens de ontvanger in een brown-out komt door te lage spanning.

Ik heb er nu een blueseries 30a met 3a sbec erin gezet. En ik heb een 40a met 4a sbec besteld.
4amp moet in elk geval genoeg zijn toch!? (en je gebruikt natuurlijk ook bijna nooit alle servo's tegelijk)
 
(Is al optisch mooier dan zo'n schroefje)

Optisch mooier ? :D

Ik heb geen Funcub maar dit is wel het lelijkste wat ik ben tegengekomen .

Hier mee los je het probleem ook niet op , je dempt hem in .

Je moet zoeken waar de trilingen wegkomen en dat wegwerken.

Ik heb bij een Fourstar 60 ook last gehat van trillingen , door het aanbrengen van een extra spantje met een lager was het probleem opgelost.

full


Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb er nu een blueseries 30a met 3a sbec erin gezet. En ik heb een 40a met 4a sbec besteld.
4amp moet in elk geval genoeg zijn toch!? (en je gebruikt natuurlijk ook bijna nooit alle servo's tegelijk)

Ja dat gaat goed komen met 4A. Bij nader inzien heeft die van mij ook 4A :o... Zo'n blue series 40A.

Ja maar je moet altijd op worst case dimensioneren. Als je tijdens je afdaling win winderige condities op wat hoge snelheid ineens je flaps activeert, en je moet tegelijk ook nog flink corrigeren voor een windstoot en ook nog roer corrigeren in verband met crosswind.... Maar soms kan het ook zijn omdat een servo gedeeltelijk geblokkeerd is. Single fault conditie ofzo. Ik had zoiets met een verroeste aansluiting. Zou vervelend zijn als die ene gestallde servo je vliegtuig naar beneden trekt omdat alles net op het randje gedimensioneerd is...
 
btw, ik vraag me af waarom niemand ooit de moeite heeft genomen om een aluminium motor/neusversteviging te ontwerpen met de cnc methode (idem als de alu mount).

Ik denk aan een aluminium cylinder (feitelijk een extrusion van de motor mount), die precies in de neus past (ter vervanging van de 2 plastic staafjes aan de zijkant) en waar de (alu) motor mount op te monteren is.
Begrijp iemand wat ik bedoel?

Ik begrijp wat je bedoelt, maar dan zou ik het ongeveer maken zoals het nu van plastic is, dus niet rondom aluminium. Dan past de motor er niet meer in. Ik heb zelf trouwens geen last van trillingen in de FC, dus ik blijf bij de plastic mount.
 
Na een maand niet meer kunnen vliegen (wegens recall spektrum) vandaag eindelijk weer eens de lucht in met de funcub..:D

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deze vogel je avator.
Hadden jullie ruzie in de lucht?
vogelfuncub.jpg

Haha, ik had ze ineens voor de lens/prop. Ik zag ze wel vliegen maar thuis zag ik pas hoe dichtbij ze waren...
Als je het filmpje in slow-mo terugkijkt zie je zelfs een veer van de valk langs de lens fladderen...net nadat de valk naar links wegduikt.
Die andere is inderdaad mijn avatar, een kraai, die duikt naar rechts weg...
 
Back
Top