Starten zonder rotors te laten draaien?

Hallo,

Kun je een raptor 30 v2 starten zonder dat de rotors gaan draaien? Dit ivm met afstellen, of moet ik eerst de blades eraf halen?

Mvg jesse
 
Normaal gesproken zit er een koppeling tussen de motor en pinion waardoor de motor vrij stationair kan draaien zonder dat de bladen meedraaien. Dus wat dat betreft kun je de motor zo starten zonder dat de bladen meedraaien.
Is echter de koppeling defect of loopt de motor te hard stationair dan kan het zijn dat ze wel meedraaien.
Wat zou je willen afstellen zonder draaiende rotor overigens?
 
Heli is net nieuw (wel tweede hands) en wil hem Al lopend hebben.voordat ik ermee Ga.vliegen op de club om teleurstelling te voorkomen. Kan ik de blades eraf halen om te testen?
 
Je zou hem kunnen proberen te starten. Maar wellicht is het verstandiger dit pas op de club te doen met mensen met ervaring erbij. Je wilt niet hebben dat hij per ongeluk op vol gas aangaat en niet weet hoe je hem uit moet zetten.
Stel dat het lukt om te starten en je gaat wat proefraaien in de tuin kun je nog steeds veel schade krijgen door maar een klein foutje.

Of enorm veel lezen en vragen en het toch zelf proberen. Maar even snel proberen zonder ervaring is niet verstandig.
 
Ik heb al veel met brandstofvliegtuigen gevlogen, dus ik weet hoe een motor in elkaar zit en hoe je deze uit zet. Met brandstofvliegtuigen was het simpelweg iemand laten vasthouden of het vliegtuig aan de grond vast te zetten en dan starten en afstellen. Ik vroeg me af of er ook zoiets mogelijk is met helis. Het is overigens mijn eerste brandstofheli, maar ik vlieg wel met een hk450.

Is de rotors erafhaleneen goed idee?
 
In dat geval kun je het proberen zonder bladen. Probeer alleen absoluut niet richting vol gas te gaan en eigenlijk al niet meer dan 20% oid. Zonder bladen is er amper luchtweerstand.
hou wel heel goed de staart in de gaten of verwijder hier ook de bladen voor de zekerheid.

Wellicht dat anderen nog zinnige aanvullingen hebben?
Heb zelf nooit de behoefte gehad om zonder bladen te gaan optoeren dus wellicht zie ik iets over het hoofd.
 
NEEEEEEEE

ABSOLUUT niet zonder bladen draaien!

Je hebt dan geen weerstand, en je kunt heel gemakkelijk je hekrotor uit elkaar doen spatten als er wat mis gaat. Sowieso moet je dan al je hekrotor verdenken als hij over zijn toerental heen is geweest.
Tweede gevaar is dat bij "normaal" bedrijfstoerental, de hekrotor behoorlijk wat kracht kan ontwikkelen, de compenserende reactiekracht van de hoofdrotor ontbreekt echter. Je heli kan nu heel gemeen om zich heen slaan met de staart, met schade aan heli, andere objecten, of je enkels tot gevolg.

En ten derde, je motor vind het helemaal niet erg leuk als hij per ongeluk onbelast op zeer hoog toerental gejaagd word. Zeker een nieuwe motor niet, die nog niet ingelopen is.
Ook krijgt de drijfstang er in zo'n geval ongenadig van langs, en je hebt je motor al een knauw gegeven vóórdat je er maar een meter mee gevlogen hebt.

Als je al wat doet, hou dan zelf (of laat dat doen) de rotor héél goed vast en hou het toerental van de motor laag genoeg om de koppeling niet te verbranden.

Een Raptor 30 kun je zonder al te veel problemen met één hand tegenhouden, als je hem bij de bladhouder beethoud. Zo heel veel kracht komt daar nu ook weer niet op dat dat niet kan.
Dan heb je nog een hand vrij om te starten, na aanslaan je zender te bedienen, en eventueel om als het fout gaat, de brandstofslang dicht te knijpen.
Bij het starten MOET je sowiso de rotor al met een hand vasthouden, dus een heel groot probleem zal dat niet zijn.

Maar wat je ook doet, NIET zonder bladen draaien, tenzij je er geen problemen mee hebt dat het middel erger is dan de kwaal.

Groet, Bert
 
Ok bendankt voor de wijze woorden, ik zal iemand me laten helpen en de motor niet veel toeren laten draaien, enkel net ietsjes boven stationair.

Mvg
 
Eerlijk is eerlijk: als jij dat toerental in de hand kan houden, is er, zoals Danny zegt, weinig loos als je zonder bladen draait.
Echter, je schrijft dat de heli nieuw is en jij nieuw met (brandstof)heli's bent. Dan bestaat altijd het risico dat er wat mis gaat, en daarvoor waarschuw ik.

Dat kan namelijk heel vervelend aflopen, zelfs als je ervaren bent.

En soms uit een heel onverwachte hoek: klein voorbeeld is dat ik mijn grote Cobra een keer getest heb zonder rotorbladen, en héél voorzichtig een héél klein beetje gas gaf. Voor mij volledig onverwacht, bleek de acceleratie van die grote benzinemotor dusdanig fel, dat de carbon as in het opstaande deel van de staart, die normaal gesproken sterk genoeg was voor alle tijdens normaal vliegen optredende belastingen, niet tegen die felle acceleratie bestand was en van onder tot boven openspleet. Ik weet heel zeker dat ik toen NIET over het maximale toerental geweest ben, maar de felle acceleratie (die normaal gedempt word door de massa van de hoofdrotor) deed de boel de das om. Was het een stalen as geweest, dan was de kans groot dat hij krom of gekurketrekkerd geraakt zou zijn (en je kunt die as niet van buiten zien), en dan was waarschijnlijk de eerstvolgende vlucht heel naar afgelopen.

Gewoon, de heli uitsluitend laten draaien zoals hij ontworpen is, daar voorkom je een hoop ellende mee.

Groet, Bert
 
Jazeker :D Hij heeft gelopen. Quartel was deze keer wel behulpzaam (komt dat omdat ik net weer bijna 100 euro heb uitgegeven daar??) en samen kregen we hem binnen vijf minuten lopend. Wat bleek nou dat de motor elke keer verzoop als ik hem tankte, had ik kunnen weten.

Helaas was de tailservo kaduuk, slecht potmetertje dus heb ik een nieuwe moeten kopen. Hij raadde mij eentje aan van 100 euro, maar dat ging mij toch echt te ver. Diegene die ik nu gekocht heb is voor 3D vliegen niet geschikt, maar dat ben ik er eigenlijk ook niet mee van plan tot noch ver. We zien later of we bij hobbyking een goede servo kunnen bestellen, eerst maar deze proberen.
 
Als je geen 3D van plan bent en niet een super moderne gyro geplaatst hebt, vliegt jouw Raptor prima met een S3001 op de tail, en die houd het gewoon net zo lang uit als de heli zelf.

Groet, Bert
 
Mooi heb er nu een s3010 op gezet en de gyro is niet al te luxe inderdaad. 3d ben ik voorlopig ook nog niet aan toe dus laat hem lekker zittten waar die zit.
 
De S3010 is NIET geschikt als hekrotorservo. Krachtig, maar niet erg precies, en qua potmeter en electronica minder geschikt voor de continue correcties die de gyro doorgeeft. Is ook geen heliservo. Meer voor landingskleppen bij vleugelkisten, gasklep bij dikke benzinemotoren, dat soort werk.
Een S3001 kost zelfs op zijn duurst nog geen 2 tientjes, en als je een beetje zoekt heb je die al voor een tientje of net iets meer mischien. En da's een servo die wél specifiek helitoepassingen op de verpakking heeft staan. (is ook wat sneller dan de 3010).

Groet, Bert
 
De S3010 is NIET geschikt als hekrotorservo. Krachtig, maar niet erg precies, en qua potmeter en electronica minder geschikt voor de continue correcties die de gyro doorgeeft. Is ook geen heliservo. Meer voor landingskleppen bij vleugelkisten, gasklep bij dikke benzinemotoren, dat soort werk.
Een S3001 kost zelfs op zijn duurst nog geen 2 tientjes, en als je een beetje zoekt heb je die al voor een tientje of net iets meer mischien. En da's een servo die wél specifiek helitoepassingen op de verpakking heeft staan. (is ook wat sneller dan de 3010).

Groet, Bert

Ik zat zelf ook al te twijfelen inderdaad, maar weet nu zeker dat de 3010 niet voor hek is haha.

Jesse, ik zou er toch inderdaad wel eenandere opzetten.. Ik heb hier nog wel een digitale liggen volgens mij zal zo even kijken kank zondag zo meenemen..
 
Gaat hij helemaal niet werken of is hij wel geschikt om sport te vliegen. Voorlopig is het niet meer dan hoveren en rustig rondjes vliegen, nog lang geen 3d
 
Gaat hij helemaal niet werken of is hij wel geschikt om sport te vliegen. Voorlopig is het niet meer dan hoveren en rustig rondjes vliegen, nog lang geen 3d

Hij gaat wel werken, maar de sero is te traag en te onprecies om een rustige staart te krijgen. Maar wat erger is, die servo is niet bedoeld om continue te corrigeren, dus hij zal waarschijnlijk snel kale plekken op zijn potmeter ontwikkelen, wat leid tot bevende servo, of gewoon zeer onprecies dan wel onvoorspelbaar stuurgedrag.

Het is geen slechte servo. die 3010, integendeel, maar hij is gewoon voor heel andere toepassingen ontworpen en zal dus van geen kanten optimaal presteren.

De enige plek waar ik ze gebruik in een heli is voor het gas van de Zenoah's, of bijvoorbeeld om schakelaars (ontsteking, starter) te bedienen.

Groet, Bert
 
Hoi,

Als ik je een raad mag geven, op de website van RCheliparts.

Een goede, perfecte en mooie servo die helaas net iets boven je butget valt maarwel gelijk goed.

De DS620 van Align. kost daar €67,25 Deze servo word standaard geleverd bij hun kits van Align. En koop je er wat bij boven de €75,- dan gratis verzendkosten:-)

Even doorsparen en je hebt iets goeds.

greetzzzzzz
 
Back
Top