oplopen toerental in idle up

hai, al een tijdje aan het pielen met de juiste afstelling van mijn motortje.
inmiddels loopt hij prima (7,5 cc thunder tiger)
als ik een aantal minuten heb gevlogen / gehooverd verloopt mijn toerental. het motortje gaat flink harder lopen zonder input te geven.
hoe kan dit en wat kan ik er aan doen.

gr Arno
 
lege tank?
als je tank leeg is dan gaat ie op in toeren en valt ie zonder nafte.. had ik ook eens met mijn raptor....

gebruik je een governor of een carbsmart om de temperatuur op peil te houden?
hoeveel graden is je motor na vlucht? kan je je vinger erop laten liggen (+-3sec) (in de uitsparing onderaan)
 
Denk dat de hoofdsproeier dan te arm staat...

Aangezien het waarschijnlijk om de Moskito gaat zit er standaard geen carbsmart op en die heb je ook helemaal niet nodig voor een beetje sportvliegen met dat type heli.

Groeten Merlijn
 
Laatst bewerkt:
Hmmm... ik denk eerder de middensproeier, en blijkbaar doet je motor er een minuutje of zo over om goed door te warmen. Dat betekent, dat je sowieso pas moet gaan afstellen als je een of twee minuten gevlogen hebt.
Voorzichtig vetter zetten op het middengebied tot het weg is.... eventueel kan het nodig zijn om gas en pitch curves aan te passen, want je afstellingen zijn altijd een compromis tussen gascurve, pitchcurve EN carburateur afstellingen....

Groet, Bert
 
De finetuning in theorie is in ieder geval al geleverd Bert ;)

Yep.... binnenkort maar weer eens een "steven Spielberg-middag"????

De eerste stapjes van het kleine meiske moeten toch ook gedocumenteerd worden....

Groet. Bert

EDIT: en de kleine heeft 4-10-2011 om 12:15 haar eerste hupjes gemaakt....

Zóóóó lief.....
 
Laatst bewerkt:
Het gaat om een TT motor.
De TT motors hebben despecifieke eigenschap dat de kleine naald ver door loopt tot ruim in het hover gebied.
De kleine naald bepaald bij deze motor in grote mate de temperatuur.
Ik denk dat jouw temperatuur (zoals @Brutus zegt) langzaam op loopt.
Als hij heet wordt kijgt hij eigenschappen van arm lopen en loopt jouw torental op.

Draai jouw kleine naald open en voel de backplate.
 
heb ik het eerder goed begrepen dat de kleine naald het stationair gebied bepaald? stationair loopt de motor namelijk erg vet en ben ik zelfs geneigd hem armer te zetten.
motor is inderdaad heet na een tijdje hooveren ( te heet) dit krijg ik er met de grote naald niet echt uit.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nogal wiedus, als wat Walter zegt waar is (en de kans daarop is tamelijk groot) dan heeft vetter zetten op de hoofdnaald niet veel zin, als de kleine naald het mengsel bepaalt tijdens hooveren, he?;)

Het stationair lopen moet je in eerste instantie volledig negeren. Desnoods geef je hem wat meer gas om hem aan de praat te houden.
Je vliegt niet stationair, dus waarom zou je je druk maken om een nette stationair loop? Als hij te schraal staat bij hooveren loopt hij vroeg of laat in elkaar en dan ben je minder blij.....

Zet hem nou maar eerst eens wat vetter op de kleine naald, en ga dan eens de hoofdnaald afstellen voor een goede klim. Daarna nog wat finetunen op de kleine naald en je zou het mannetje moeten zijn.

Blijft hij warm lopen, probeer dan eens een wat koudere plug, dan gaat hij wat later ontsteken, blijft ie ook wat koeler van.... Helpt dat nog niet, dan is meer Nitro ook nog een optie

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voor mij niet.... voor TS hopelijk wel....;)

Groet, Bert
 
Trouwens wat Bert zegt triggert mij.
Welke plug gebruik je?
En met hoeveel Nitro?
Als dit een mismatch is kan dit ook problemen geven.
Met 15% Nitro en een 50 size motor moet je rond de OS#8 zitten.
De gloeispiraal van de plug is nog mooi glimmend en niet misvormd?

Als je hem start en je haalt de spanning van de plug af.
Blijft de motor dan op toeren? Of daalt hij in toeren?
 
Blijft hij warm lopen, probeer dan eens een wat koudere plug, dan gaat hij wat later ontsteken, blijft ie ook wat koeler van.... Helpt dat nog niet, dan is meer Nitro ook nog een optie

Groet, Bert[/QUOTE]

ik gebruik nu een os nr 8 plug en 15 % nitro
ga in ieder gaval proberen wat geopperd wordt, bedankt
 
Plug en brandstof zouden goed moeten zijn.

Probeer ook eens je gascurve wat te varieren.

En dan heel tegenstrijdig: verhoog het gas wat (dus wat meer gas) en compenseer het oplopende toerental dan met de KLEINE naald.

Waarom? de carburateur regelt niet alleen lucht hoeveelheid, maar ook brandstofhoeveelheid.
Brandstofhoeveelheid is min of meer gewoon een kraantje wat verder open of dicht gedraaid word (een ingewikkeld kraantje, maar toch), echter de luchthoevelheid hangt niet alleen af van de gasklep opening, maar ook van de zuigdruk van de motor, ofwel het toerental wat hij op dat moment draait.

Is allemaal best lastig te beredeneren, maar ik heb bijvoorbeeld een hele tijd zitten klooien met de afstelling van een van mijn motoren die erg kritisch was tijdens hooveren. Nadat ik het gas wat verder open gezet had rond het hoovergebied, en het oplopen van het toerental met een iets vettere afstelling gecompenseerd had, was het kritische lopen ook als sneeuw voor de zon verdwenen.

Een aantal fouten die erg vaak gemaakt worden:
- het stationair mengsel word afgesteld op mooi stationair lopen: dat is onzin, want je vliegt NOOIT met stationair toerental, dus dat loopgedrag is volledig onbelangrijk
- het mengsel word eerst in het hoovergebied afgesteld: is ook onzin, want de naalden staan achter elkaar, de brandstof komt éérst hoofdnaald en dan middennaald tegen. Als de hoofdnaald niet goed staat, kan het hoovergebied ook niet goed staan. Éérst hoofdnaald (ongeveer) goed, dan pas middengebied (en als je de mogelijkheid hebt, dán pas stationair afstellen)
- de gascurve klopt niet. Een motor moet uiteraard lucht hebben, maar men vergeet wel eens dat de lucht ook een koelende factor is (meer nog dan de olie) en dat een motor die gedwongen word hard te werken met weinig lucht, ook oververhitten kan.

Geef rond het hoovergebied maar eens een paar procenten meer of minder gas. Met name met een resonantie uitlaat merk je dat het toerental niet echt hoger of lager word, maar het maakt wel heel erg veel uit in de motortemperatuur en de manier waarop de motor een belasting op wil pikken.

Groet, Bert
 
Trouwens wat Bert zegt triggert mij.
Welke plug gebruik je?
En met hoeveel Nitro?
Als dit een mismatch is kan dit ook problemen geven.
Met 15% Nitro en een 50 size motor moet je rond de OS#8 zitten.
De gloeispiraal van de plug is nog mooi glimmend en niet misvormd?

Als je hem start en je haalt de spanning van de plug af.
Blijft de motor dan op toeren? Of daalt hij in toeren?


ik gebruik een nieuwe plug dus die is ok.
na het starten en het verwijderen van de spanning valt de motor in eerste instantie uit, als ik een beetje gas gegeven hebt en de stick een tikkie meer geef blijft hij lopen (lees: pruttelen)
 
Als hij uit valt dan lijkt het alsof de plug te koud is of de afstelling veeeeeeel te vet.
Hoewel een OS#8 zou wel redelijk moeten kloppen zou je toch een OS#A3 kunnen testen of een ENYA#3
 
staat dan de kleine of de grote naald te vet?

Vermoedelijk staat niet zozeer de naald te vet, maar het gas te ver dicht.

Stationair moet je niet naar kijken. Zolang je die motor aan de praat houd, is het goed. De TT is nu niet direct een motor met een "perfecte carburateur", dus daar moet je geen (of niet al te veel) tijd aan besteden.

Zorg nu eerst maar eens dat de hoofdnaald ongeveer goed staat, en ga dan het hoovergebied goed instellen. wat er overblijft aan stationair gepruttel zul je moeten accepteren als eigenschap van de motor.

Daar helpt gewoon niets tegen, behalve een andere motor kopen.
Dat klinkt lullig, maar is nu eenmaal een "fact of life"....

Groet, Bert

PS: ik heb er zelf geen ervaring mee, maar welke olie gebruik je? Want ik heb begrepen dat er van Klotz twee varianten zijn, een dikke die voor vliegtuigen goed voldoet maar waar heli's niet mee af te stellen schijnen te zijn, en een dunne, die het veel beter doet in Heli's qua afstellen.
 
Ik heb al eerder gemerkt dat mijn PFD niet geheel werkt bij TT motoren:
http://www.jupiter-venlo.nl/Algemeen/Tips/Helimotor%20afstellen%20v3.1.pdf
De kleine naald afstelling van de TT motoren moet je echt op de hover temeratuur instellen. Niet met de pinch test.
En ja, hij loopt dan misschien te vet in de Idle.

Stap 1:
Eerst de kleine naald proberen af te stellen in hover *

Stap 2:
Hetere plug proberen

*Let op:
Zodra de motor heet wordt moet je eerst wachten totdat hij koel is anders blijf je aan het afstellen.
 
Back
Top