Plug en brandstof zouden goed moeten zijn.
Probeer ook eens je gascurve wat te varieren.
En dan heel tegenstrijdig: verhoog het gas wat (dus wat meer gas) en compenseer het oplopende toerental dan met de KLEINE naald.
Waarom? de carburateur regelt niet alleen lucht hoeveelheid, maar ook brandstofhoeveelheid.
Brandstofhoeveelheid is min of meer gewoon een kraantje wat verder open of dicht gedraaid word (een ingewikkeld kraantje, maar toch), echter de luchthoevelheid hangt niet alleen af van de gasklep opening, maar ook van de zuigdruk van de motor, ofwel het toerental wat hij op dat moment draait.
Is allemaal best lastig te beredeneren, maar ik heb bijvoorbeeld een hele tijd zitten klooien met de afstelling van een van mijn motoren die erg kritisch was tijdens hooveren. Nadat ik het gas wat verder open gezet had rond het hoovergebied, en het oplopen van het toerental met een iets vettere afstelling gecompenseerd had, was het kritische lopen ook als sneeuw voor de zon verdwenen.
Een aantal fouten die erg vaak gemaakt worden:
- het stationair mengsel word afgesteld op mooi stationair lopen: dat is onzin, want je vliegt NOOIT met stationair toerental, dus dat loopgedrag is volledig onbelangrijk
- het mengsel word eerst in het hoovergebied afgesteld: is ook onzin, want de naalden staan achter elkaar, de brandstof komt éérst hoofdnaald en dan middennaald tegen. Als de hoofdnaald niet goed staat, kan het hoovergebied ook niet goed staan. Éérst hoofdnaald (ongeveer) goed, dan pas middengebied (en als je de mogelijkheid hebt, dán pas stationair afstellen)
- de gascurve klopt niet. Een motor moet uiteraard lucht hebben, maar men vergeet wel eens dat de lucht ook een koelende factor is (meer nog dan de olie) en dat een motor die gedwongen word hard te werken met weinig lucht, ook oververhitten kan.
Geef rond het hoovergebied maar eens een paar procenten meer of minder gas. Met name met een resonantie uitlaat merk je dat het toerental niet echt hoger of lager word, maar het maakt wel heel erg veel uit in de motortemperatuur en de manier waarop de motor een belasting op wil pikken.
Groet, Bert