Tail servo [ Welke? ]

Mede-forummers,

Ik ben een beetje aan het kijken wat nou de beste servo is om op de tail te zetten. Je tenslotte wilt snelheid en acuratie.

Nu weet ik zon beetje wat een goeie servo is voor een 500/550 size heli.
Alleen passen deze grootte servo's niet op een .30 size nitro heli.

Welke spec. heeft zon servo nou eigenlijk nodig, en wat IS een goede servo?

Ik zag bijv. op hobbyking deze voorbij komen:

HobbyKing R/C Hobby Store : BMS-661DMG+HS Super Fast Digital Servo (MG) 6.4kg / .08sec / 46.5g

Leek mij wel goeie spec's.

Tell me more:D
 
Goedkoop/Goede tailservo is een combo die je niet gaat vinden. Verwacht ook geen super nauwkeurigheid en ''true'' specs van 22 dollar.

Voor rond de 50 euro heb je een Align DS650, welke ongeveer de instap is als (dedicated) tailservo kwa specs.. Het zou in ieder geval de betere keus zijn.
 
Ging me eigenlijk niet of het goedkoop is ofniet. Op een tailservo moet je niet bezuinigen, die had ik toen ik begon met deze hobby al opgevangen;)
 
mmm,
een full size zoals de ds650 is standaard voor de 550 en de 600/700.
maar kan uiteindelijk ook op een 500, mits aanpassing van het servokadertje.

ik heb op de 6hv en de logo600se zit telkens e ds650, op de 500 een ds520 is dat zeker?
je kan natuurlijk steeds duurder gaan maar dan vraag ik me af wat de meerwaarde is tov de meerprijs...
@Anko

wat is eigenlijk het voordeel van bls servos? gaan langer mee dat weet ik mr verder?
 
Laatst bewerkt:
Persoonlijk verkies ik de BLS251 als beste fullsize servo.
Typisch is ook dat bls servo's zuiniger met energie verbruik omspringen dan standaard servo's .
 
Persoonlijk verkies ik de BLS251 als beste fullsize servo.
Typisch is ook dat bls servo's zuiniger met energie verbruik omspringen dan standaard servo's .

Digitale servos bedoel je.. Analoge=standaard servos verbruiken nog eens de helft minder dan BLS servo's.

Voordeel van BLS servos is dat de borstels niet aanwezig zijn, niet kunnen slijten en daardoor geen veranderende prestaties kunnen vertonen. theoretisch zou een BLS servo dus een oneindig lang leven hebben omdat er niks slijt(theoretisch, tandwielen, lagers en assen slijten altijd)
ook zijn de motoren gebruikt vaak iets minder gewichtig, omdat het geen ijzer anker met koperdraad meer is, maar nu nog maar 2 magneten die om een as draaien. minder gewicht=snellere respons, betere snelheid, en nauwkeuriger op de servoas door minder momentum in de servo zelf.
tevens hebben ze vaak iets meer koppel dan hun borstelbroertjes.

Eigenlijk is dit een opsomming van goede tailservos naar mijn mening, incl ong prijzen:

1. MKS BLS 990, €110 (760us)
2. Futaba BLS251, €130 (760us)
3. MKS BLS 980, €90 (best bang for buck!) (760us)
4. Futaba BLS 254, €115 (zelfde als 251, maar 1520us)
5. Savox 1290mg=Align Ds650, €65. (1520us)

De MKS 760 zou ook nog ergens in het lijstje moeten, maar daarmee heb ik nooit gevlogen.
de bovenste 2 zijn heel erg close, maar vind de MKS net de leading edge hebben door iets stevigere tandwielen en een Alu bovencase(zorgt voor minder slijtage aan de tandwielen ed.)

Servos met een nauwere pulsbreedte (us) zijn vaak iets sneller in de aansturing, wat ook weer terugkomt in de strakheid van de staart.

Doe er je voordeel mee. mocht je nog een leuke zoeken, de Turnigy BLS980 is identiek aan de MKS 980(komt zelfs in zelfde doosje, ander label), kost je 80USD incl verzending vanaf hobbyking.. kan geen Align servo tegenop:)
 
Laatst bewerkt:
Kijk hier kan ik wat mee, mooi lijstje.. Had evne gekeken voor de BLS980, alleen stond hij dik in de backorder:D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een andere stomme vraag: wat wil je met de heli gaan doen?
Want als het gewoon rondvliegen is, kun je met een S3001 al uit de voeten....

Maar als 3D je doel is, dan laat ik het aan de voorgaande heren over... die hebben daar meer verstand van...

Groet, Bert
 
Oke, dan kan je beter Anko's adviezen opvolgen. Mocht je binnenkort op direct 2s willen vliegen, dan is een 7.4V staartservo makkelijker.
 
Oke, dan kan je beter Anko's adviezen opvolgen. Mocht je binnenkort op direct 2s willen vliegen, dan is een 7.4V staartservo makkelijker.

Dat is waar. op 6v zijn de gene het lijstje wat ik gaf de meest gangbare. HV servos zijn overigens erg duur, en zelfs ik vraag me af of je het verschil werkelijk mertkt tov de goede 6v servos (een BLS251 kan probleemloos op 6v overigens, Futaba heeft de specs aangepast. sommige winkels/dealers hanteren nog steeds 5.6v als maximum)
 
Back
Top